Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Tips för konbanan. | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (9965 totalt) |
Man hoppas ju att det är fler som kommer att upptäcka hur skoj och okomplicerat det är att köra slalom den här säsongen. Man kan ju köra med vilken bil som helst egentligen och verkligen ha jättekul.
Det verkar också som om det blir fler slalomtillfällen än någonsin i år. Ett jättebra sätt att öva på och finslipa sin bilkontroll. Tänkte dela med mig av några tips som jag gav till Peugeotgänget förra året då jag lekte instruktör på Lunda. Ingen absolut sanning. Bara lite idéer. Kom gärna med fler tips och kommentarer.
|
||||
Det är kanongrejer som Lasse tar upp här.
Jag fick Magnus T som "lärare" och det hjälpte mig enormt mycket! Det han lärde ut (samtidigt som vi åkte i den blåe ) fastnade och det fungerade! Men, man får påminna sig både en och två gånger vartefter man kör.. Man glömmer gärna bort vissa saker som att flytta fram blicken och att sitta rätt efter några pass. Fokusera och koncentrera dig så vips kommer flytet fram igen! Åhh konbana som är sååå kul! Måtte det bli vår och sommar snart! _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
||||
Man tackar för många trevliga tips Fast kan någon förklara detta "Viktförflytta. Undvik "abuse understeer"." för en amatör som mig. Understyrning känner jag igen efter att ha kört i konbanan med Alpinan som är gjord för något helt annat (kändes som att köra Finlandsfärja i en simbassäng), men det löste jag med lite gas fast det är kanske inte så man ska göra
_________________ / Erik Tryggvesson |
||||
Lite info finns här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
+
BASIC Blicken: Titta på marken mellan konerna och fixera inte blicken på konen.... Köra tight är bättre än att köra hårt. om det går - kör hellre på varvtalsstoppet i 0.2 sek än att försöka växla upp och ner. ADVANCED "Sick sack" kan vara mycket bättre än "sinusvåg-spår" om man har en svängvillig bil. Ibland kan man köra assymetriskt; dvs utnyttja att man sitter på ena sidan av bilen för att pressa några procent mer fart i en lång slalomvända med många koner In i ett slalomparti från en raka: Sikta snett in i partiet och bromsa förbi första konen. Trekoners parti: Kör rakt in förbi första kon som ovan, sväng skarpt en gång och acca tidigt i en mjuk båge ut. |
||||
Jag läste någonstans här på rejsa om spårval i konbana...
Tipset var att man skulle försöka träffa konen med bakhjulet. Är det här något jag drömt eller är det ett nra tips? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Finns lite saker man kan erbjuda E-30 bakvagn för lite bredare körning , Vererra hämmare och ett par ställbara stötdämpare , som du under konkörning ställer lite hårdare men inget man kör till vardags eller bankörning , blir lite bred körstil på bana _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
_________________ / Erik Tryggvesson |
||||
beror inte det på vad som finns efter vändningskonen? om det är en lång raka är ju utgångshastigheten viktig, medans om det är ett knixigt parti med låg fart kanske det är.... äääsch, jag svamlar... |
||||
|
||||
Jag tänkte mer superstage versionen där man gasar en bit, rundar en kon gasar och kör tillbaka in i konbanestråket man just kom ifrån. Med stora fina fria asfaltsytor runtom där en Firebird utan problem får rum.... Edit: Kon nummer 4 menar jag. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||
Skall man tillbaka samma väg gäller toktajt. Se det projicerat rakt från sidan - bilen kommer åkandes, stannar helt och accar iväg igen. Allt annat är en omväg - möjligen kan man öppna ingången lite (lite!) för att inte understyra runt, precis som du skriver. |
||||
Delikat frågeställning. Tror vi diskuterade det bl.a. i den här tråden... Om vi blev så mycket klokare vet jag inte? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
Håller med, det är ruskigt lätt att glömma bort att lyfta blicken. Man har som sagt redan passerat den närmsta konen mentalt och behöver inte lägga mer uppmärksamhet på den. Jag har märkt att när det flyter på bra så börjar jag vid kon 1 svänga mot kon 2, då parerar man förväntad överstyrdhet i utgången av den första svängen samtidigt som man ligger "steget före" (redan påbörjat sidoförflyttningen) inför nästa. Dvs. kör även (inte bara titta) som om du passerat den närmsta konen och utnyttja "pendeleffekten"/sidokraften i bilen. Utan tillräckligt med "pendeleffekt" blir det svårt att ligga steget före, för då svänger man ju åt fel håll mitt i kurvan... Gick det att förstå? Är inte helt övertygad själv _________________ D a v i d B r a n t m o Nu: 951 Cup 3,0 16v Då: 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||||
Sänk stolen. Så gjorde pappa på min första rallybilen när han såg hur jag tog "en kon i taget". Omöjligt i början men sen kom flytet. Köra nära en kon är ju ändå nåt man gör med ren feeling tycker jag, man kan ju inte sitta och titta på dem för att se hur nära man är _________________ Daniel Steiner |
||||
Sänka stolen blir svettigt utan större ingrepp tror jag, men tackar för tipsen! Det där pendlandet fick jag läsa några gånger märker jag... Skyller på fredagströtthet. Fasen vad det drar och rycker i köra-tarmen, nästan värt att skotta bort snöeländet framför garagedörren så jag kan sitta i bilen och låta wroom wroooom....
|
||||
|
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Tips för konbanan. | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (9965 totalt) |