Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Mallock wobbly link | 3071 besök totalt |
Sidolokalisering av stel axel.
För och nackdelar med denna lösning, och hur beräknar man proportioner mellan stagens längd. Som jag tycker det ser ut så är det en variant som bygger på samma principer som wattklänk, men lite modifierat. Som jag tycker det ser ut så hamnar rollcenter i lägsta punkt i länkaget. |
||
Har Mallock använt ett dylikt system? De brukar ju ha Mumford link.
Problemet med wattlänkage är ju högt roll centre. Bäst blir det om "prOpellern" sitter fast i chassit, inte tvärt om. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||
Det här är inte en wattlänk, jag vill minnas att det har kallats "ladder-någonting", när jag har fått funktionen förklarad för mig.
EDIT: det står ju till och med i CAD-bilden ovan. och jag vet inte om det här inlägget gav någonting överhuvudtaget. Sorry! |
||
Att det är att föredra att ha prOpellern i chassiet istället för i axeln är jag medveten om.
Som jag kan tyda denna lösning så skall den ge fördel framför wattlänk i att man inte får en prOpeller som sticker ner under RC, och då kan placera RC lägre (om man inte lägger prOpellern på wattlänkage, vilket orsakar problem med utfjädring på min bil såvida jag inte fester prOpellern i axeln) |
||
och angående vem som haft det eller inte så är min enda källa till kunskap det du kan utlasa ur den bilden
|
||
Jo, jag såg också det. Jag skulle tro att fördelarna med denna konstruktion är dels att man kan sätta roll centre lägre (än vid "vanlig" wattlänk) & dels att det blir en kompaktare lösning. Jacobs stege leder ju som bekant till himlen, jag tror inte denna räcker riktigt lika långt... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||
Rollcenter blir i nedre infästningspunkten.
Armarna har olika längd p.g.a. att vid infjädring (heave - bara rörelse up/ner) så kommer en konstruktion med lika långa armar röra sig i en cirkelbåge. Detta kommer göra att spårviddscentrum kommer röra sig åt höger (om konfigurationen är som på bilden). den korta vertikala armen kommer förbli vertikal. om den övre armen är kortare kommer den korta vertikala armen inte att förbli lodrät utan att rotera medurs. Denna rotation kommer att flytta infästningspunkten (nedre) i bakaxeln åt höger, vilket alltså kompenserar för den förflyttning åt höger som man får p.g.a. de horisontella armarnas cirkelrörelse. Rätt avstämd kommer axeln altså att flyttas någerlunda rakt uppåt utan sidoförflyttning vid infjädring inom ett mindre område. Jämför hela konstruktionen med dubbla a-armar och cambergain. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||
Läsvärdtråd i ämnet, hmm inte exakt men berrör ämnet mycket.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
Tack för det, det var den senare varianten jag tänkte mig, bra att få formler för proportionering.
|
||
Racetech Mallock wobbly link | 3071 besök totalt |