Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Bra "vinterdäck"???
2 besök senaste veckan (5737 totalt)
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562


Trådstartare
Nästa vinter ska jag köpa andra däck kravet på dem är att de är godkända enligt vinterdäckslagen, men jag vill ändå ha däck som passar bra på torr och blöt asfalt, det är sällan snö på vägarna här nere.
Vanliga odubbade tycker jag inte om, de är alldeles för mjuka, det har jag nu. Det borde finnas däck som påminner mer om sommar däck, men ändå är godkända på vintern.

Vad ska man köpa?
Vad kör de med i Tyskland på vintern?

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
DTM
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 75



Ingmar Truedsson skrev:
Nästa vinter ska jag köpa andra däck kravet på dem är att de är godkända enligt vinterdäckslagen, men jag vill ändå ha däck som passar bra på torr och blöt asfalt, det är sällan snö på vägarna här nere.
Vanliga odubbade tycker jag inte om, de är alldeles för mjuka, det har jag nu. Det borde finnas däck som påminner mer om sommar däck, men ändå är godkända på vintern.

Vad ska man köpa?
Vad kör de med i Tyskland på vintern?


Gislaved Nordforst, helt klart bästa däcken jag har haft under åren

_________________
Dan Man
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Ingmar Truedsson skrev:
Nästa vinter ska jag köpa andra däck kravet på dem är att de är godkända enligt vinterdäckslagen, men jag vill ändå ha däck som passar bra på torr och blöt asfalt, det är sällan snö på vägarna här nere.
Vanliga odubbade tycker jag inte om, de är alldeles för mjuka, det har jag nu. Det borde finnas däck som påminner mer om sommar däck, men ändå är godkända på vintern.

Vad ska man köpa?
Vad kör de med i Tyskland på vintern?


Tyskarna kör odubbat.
om du köper odubbade högfarts däck så kommer du så nära du kan. t ex Pirelli Snowsport W210 eller W240, Michelin Pilot Alpin, etc.
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Jag kör med Michelin Pilot Alpin på min 9000 aero och jag tycker att dom fungerar utmärkt på barmark, tysta och bra grepp. På snö och is så är dom däremot inte så mycket att hurra över, kan ju visserligen bero på att dom är ganska slitna men ändå.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Dubbdäck är väl förbjudna i Tyskland, tror jag.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Ingmar Truedsson skrev:

Vad ska man köpa?
Vad kör de med i Tyskland på vintern?


De friktionsvinterdäck som säljs i Sverige i "normala" storlekar har ofta mjukare gummiblandningar än de friktionsdäck som säljs nere på kontinenten.

Vilken modell du skall välja är svårt att säga när du inte anger dimension. Pirelli Snowsport W210 och W240 är högfatsdäck som inte finns med högre profil, det samma gäller Michelin Pilot Alpin.

Själv åker jag Continental TS790 195/65-15 på min Vectra. Friktionsvinterdäck avsedda för kontinentala förhållanden som dock fungerar mycket bra här på västkusten.

///Martin

Ps. Helt riktigt, dubbade däck är inte tillåtet i Tyskland. Ds

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562


Trådstartare
Tack, det finns alltså några bra odubbade alternativ, såna får det bli nästa höst. Kan ju vara kul att svänga lite även på vintern.
Jag har kört sammanlagt 170 mil igår och idag så nu är jag om möjligt ännu mer trött på mina mjuka vinterdäck. >

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Jag har Pirelli Snowsport 210 som jag kört omkring med i 3-400 mil. Fantastiskt våtgrepp men rejält halkiga på snö och is. Inte alls lika fin sajpning som t.ex. Hakkapeliitta Q som jag upplevde som överlägsna på snö. Första gången jag stod och klämde på däcken hos däckhandlaren kändes Snowsport tom hårdare än sommardäcken :) Stommarna på Snowsport är rejäla också så med min 50-profil är det riktigt njutbart att glida fram i kurvorna utan allt för mycket gung.
Finns säkert de som ifrågasätter möjligheten att dra slutsatser om däck när ena uppsättningen satt på 4WD bil och andra på mittmotorbil men jag påstår att min analys är hygglig.
Nästa uppsättning? Tveklöst Snowsport för min del, aldrig mer dubb.

_________________
/Klas Pihl
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Lite OT, men jag kör faktiskt på dubbade Hankook-däck på familjebilen - helgerån i sällskapet. De var iallafall billiga.
Jag kör en hel del norröver, bl.a. till fjällstugan och till släktingarna "hemma" i Sundsvall och då vill jag gärna ha dubbade däck. Vet inte om jag är fördomsfull men av de bilar med friktionsdäck jag provat har ingen varit i närheten av riktiga dubbdäck. Förut hade jag nåt dubbat GoodYear-däck som vunnit nåt test och det var inte något bättre på att ta sig fram. Lite stabilare möjligen, men bilen är ändå en helt annan bil jämfört med sommardäcken så det gör ingen större skillnad. Same shit, but different. Dessutom kör jag inte precis hårt med vinterdäcken på - vill gärna ha dubben kvar när de väl behövs.

Å andra sidan förlorar väl bilen(525i T -01) lika mycket i värde per månad som vad däcken kostade tillsammans så man är väl dumsnål.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



AndersY skrev:
Lite OT, men jag kör faktiskt på dubbade Hankook-däck på familjebilen - helgerån i sällskapet. De var iallafall billiga.
I lördags åkte jag Porsche 944 på sjöis med Hankook-däck. Det dög för att hänga av de flesta på isen trots att vissa drev med alla hjul och hade tillgång till fina antispinnsystem.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Jag har Michelin Pilot Alpin. Kombinationen 18 tum 255 bredd bak och
blötsnö är ingen höjdare. Men greppet på våt vägbana är förvånansvärt bra.

_________________


Jan Nagy
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41552

Forumägare
Forumägare

Har också Michelin dubbfria. Det är så väldigt få dagar det är snöföre under vintern så att åka på dubb på blöt asfalt större delen av vintern faller inte mig på läppen iaf. Hursomhelst så är bilen otroligt lättkörd med vinterdäcken, välbalanserad o trevlig även om det släpper väldigt mycket tidigare än med rdäcken på Har 17-tums vinterdäck då... bilen känns lättfotad på ett positivt sätt med de däcken.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Själv kör jag med 175/70-15 med jävulskt dubbutstick, gissa när dom är bra...
Det är ju ändå en Saab 900 T -80 så det spelar ju ingen roll vilka däck jag drar på, bilen blir ju knappast rolig ändå.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

Kör också på Pirelli Snowsport 210 på bruksbilen (235/45-17) och är mycket nöjd med dessa (inne på andra säsongen). Har inte märkt av nåt direkt dåligt snögrepp, men det kan ju bero på att jag aldrig haft några utpräglade vinterdäck att jämföra med .

Bilen känns väldigt stabil med dessa och det går t.o.m. relativt bra att köra konbana med dem .

mvh Anders

_________________
Anders T
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Gislaved Nordfrost är de bästa vinterdäck jag kört. De är ju emellertid dubbade och jag ha odubbat så nu blev det Nokia Hakka. De är också jättebra men till Gislaveds nivå når de inte. G var stabila och "kursdirekta" medan N "svävar" lite som ovan på...

Jag valde odubbat av flera anledningar. En av dem var att dubben har en tendens att släppa i farter över 160 km/h.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Michelin dubbfria, Maxi Ice, eller nåt sånt. 205 breda, det slaskplanar ordentligt. Liksom Magnus har jag noterat att de är mycket "snälla" som sommardäck, från de att det börjar kana tills det verkligen släpper har man gått om tid att hitta på nåt thumbs up Kanske man ska ta dom ner till Ringen i april

Känner faktiskt en som satte på friktionsdäck fram när han skulle dit ner. Jag förstod dock aldrig resonemanget bakom...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562


Trådstartare
[Jag valde odubbat av flera anledningar. En av dem var att dubben har en tendens att släppa i farter över 160 km/h.

Mvh / Micke[/quote]



Precis man vill ju kunna "hålla hastigheten" även på vintern, mina "mjukisar" känns ju inte speciellt trygga i motorvägsfart.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1505

Namndispens
Namndispens

Enligt auto&motor und sport test av säsongen 2002/03 vinterdäck 205/55-16 hastighetsklass H, så ansågs bridgestone blizzak LM 22 vara bäst i test. Michelin kom sist av de testade däcken. Sammandrag av testet finns på: w.auto.t-online.de

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Däck för banåka
Bra "vinterdäck"???
2 besök senaste veckan (5737 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande