Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Video från Eifelklassik
1 besök senaste veckan (3678 totalt)
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
Här hittar ni två trevliga varv med en Alfa på Ringen under Eifel klassik.

http://www.8200rpm.com/index.php?p=1&t=3&lang=nl

Det första varvet innehåller en del "raciga" situationer.

Varvtiderna ligger på ca 12:50 inklusive hela GP-banan, vilket i det här fallet tycks ge en tid på Nordschleife av ca 10 minuter jämnt.

Jag tycker förare kör tämligen väl. Kanske inte alltför snäll mot växellåda, men det är ju hans problem! :-)

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Mkt trevliga! thumbs up

Fast det där med växellådan är nog inget problem, Alfa är kända för att ha hållbara lådor!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
johann skrev:
Alfa är kända för att ha hållbara lådor!


Absolut, jag menar en sopp-skål kan väl inte gå sönder?

Jag har bar kört två Alfor i mitt liv och båda hade en växellådor som påminde om soppskålar - man rörde runt i ett par minuter med skeden, jag menar spaken, så fick man se vad som kom fram ur sörjan!

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Bäst att jag skriver att jag själv har en Alfa och har ägt Alfor tidigare.

De har många bra kvalitéer medn växellådorna hör inte dit.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
johann skrev:
De har många bra kvalitéer medn växellådorna hör inte dit.


Absolut, jag älskar Alforna men ägandet blev jag avskräckt från efter dåliga erfarenheter på 80-talet.

Jag antar att dagens Alfor har andra grejor.

Jag har åkt ett par mycket trevliga passagerarvarv i Alfor på Ringen för ett par år sedan. Kan modellen ha hetat 156??? Knappar i ratten var det i alla fall. Ena gången med Tony Ring bakom ratten och den andra med en kille som heter Chino. Det gick bra undan - mest spektakulärt med Chino faktiskt!

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
Absolut, jag älskar Alforna men ägandet blev jag avskräckt från efter dåliga erfarenheter på 80-talet.

Jag antar att dagens Alfor har andra grejor.

Jag har åkt ett par mycket trevliga passagerarvarv i Alfor på Ringen för ett par år sedan. Kan modellen ha hetat 156??? Knappar i ratten var det i alla fall. Ena gången med Tony Ring bakom ratten och den andra med en kille som heter Chino. Det gick bra undan - mest spektakulärt med Chino faktiskt!

Anders


Jo dagens Alfor håller mkt bättre, hade inte ett fel på min Alfa 156 Sportwagon under den tiden jag hade den och det är mer än man kan säga om om M3:an....
Tyvärr är det framhjulsdrivna nuförtiden, trots det mkt roliga.

Låter som du åkt med en 156 TS Selespeed, rätt kul bil.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Men det var väl ett fasligt gnäll på Alfa växellådor...
Som det mesta så är det bara att vänja sig vid lådan, mina två transaxel Alfor är det enorm skillnad mellan också. Alfettan är superenkel att få att låta på de flesta hemska sätt och spaken känns jättelätt men lite odistinkt, 75 Turbon är nåt helt annat, visst kan jag få den att morra vid både upp och nedväxling om jag forcerar (som du säkert hörde på RS-banan i somras Johann) men vanligtvis så är den väldigt fin, distinkt och trevlig. Ny har ju iof 75:an ett nyare länkage som är isostatiskt och det gör nog en hel del.
Renoverade extralådan till Alfettan för ett par veckor sen och det var busenkelt, det enda jobbiga var att jag hade behövt en 30cm djup hylsa för att dra med rätt moment på utgående axel..

Var är han elak mot sin låda förresten, är det när han växlar ner i Angstkurve(?) du menar? Eller menar du generellt?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Jag kan bara se den första filmen, den andra blir det bara ljud och ingen bildskärm.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Anders skrev: och den andra med en kille som heter Chino. Det gick bra undan - mest spektakulärt med Chino faktiskt!


Var det han som var gitarrist i Björn Skifs badrock turne i slutet av 80 talet.
Han var med när jag träffade dig på Zur Burg sept 2000.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
MaZ skrev:
Var är han elak mot sin låda förresten, är det när han växlar ner i Angstkurve(?) du menar? Eller menar du generellt?


Det kanske han inte var. Jag fick bara känslan att han "tjongade i" växlarna ganska raskt/brutalt. Men det är ju svårt att se på videon kanske. Jag had förväntat mig mer av dubbeltrampning, mellangas och allmän försiktighet i en gammal bil. Men är det race så är det! :-)

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Lennart Jarmyr skrev:
Jag kan bara se den första filmen, den andra blir det bara ljud och ingen bildskärm.


Film # 2 funkar bara med windows media player 9 den finns här : http://www.windowsmedia.com/9series/download/download.asp

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Anders Jonsson skrev:

Det kanske han inte var. Jag fick bara känslan att han "tjongade i" växlarna ganska raskt/brutalt. Men det är ju svårt att se på videon kanske. Jag had förväntat mig mer av dubbeltrampning, mellangas och allmän försiktighet i en gammal bil. Men är det race så är det! :-)

Anders


I och för sig, det hade nog varit lite brutalt om det hade varit en orginallåda men det är det inte, finns tyvärr inte nån orginallåda som är så tät och vid lite lägre varvtal så låter det lite "raka drev" om lådan.
Vet att det finns en drevsats från Colotti (http://www.colotti.com) som har rakare drev och tätare utväxling. kanske nåt sånt...
Såå elak är han inte, Alfalådor är tåliga. synd att synkringarna går åt bara...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Frazze skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
Jag kan bara se den första filmen, den andra blir det bara ljud och ingen bildskärm.


Film # 2 funkar bara med windows media player 9 den finns här : http://www.windowsmedia.com/9series/download/download.asp


TACK för tipset, nu funkade det.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Var det han som var gitarrist i Björn Skifs badrock turne i slutet av 80 talet.
Han var med när jag träffade dig på Zur Burg sept 2000.


Han är ju musiker så det kan stämma och september 2000 stämmer nog bra, vi gick en Scuderia höstkurs tillsammans. En rolig rackare med en räv bakom var öra. Har inte träffats på länge.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Nürburgring
Video från Eifelklassik
1 besök senaste veckan (3678 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande