Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hålla-i-hjälmen-systemet HANS har godkänts av SBF
1, 2   >>
5552 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Saxat ur http://www.sbf.se/pdf/protokoll/2005/FS_02_05.pdf

Citat:
§ 38 Tekniska, HANS-hjälmsystem
Utredningsgruppen för hjälmfrågor har inkommit med rekommendationen att tillåta användandet av HANS-skydd. Ska HANS-system användas så ska det omfatta alla FIA homologerade delar dvs. nackskyddet med band, hjälm och bälte samt anpassad tävlingsstol.
Vidare måste man försäkra sig om att utrustningen är anpassad för Formelbil respektive Touringbil. Detta på grund av att det kompletta systemet ser lite annorlunda ut om det sitter till exempel i en Formel 1/3000, i en DTM-bil eller en WRC-bil.
Ett komplett system kostar i dag 30 -50 000 SEK. Inom snar framtid kommer troligen fram något billigare system för ca 20 000 SEK.
FIA bulletin nr 406 som utgavs januari 2005 innehåller kompletta regler. Reglerna finns även på FIA: s hemsida www.fia.com.
Förbundsstyrelsen beslutade att tillåta användningen av Hans-system inom all bilsport i Sverige. Används systemet skall det kompletta regelverket enligt FIA vara uppfyllt, inkl bälten, stol, m.m. Beslutades även att tillåta att enskilt utskott begränsar användningen inom sin sportgren om det finns särskilda skäl för detta.



och här kommer lite info från Stand 21 (dvs Team Schwedenkreuz-Johan bl.a thumbs up )

Citat:
Notera att man kan komma undan med betydligt mindre än 20k. T ex så kan det funka alldeles utmärkt med vanliga stolar och i synnerhet med vanliga 3" 6-punktsbälten trots att Schroth gärna vill framhärda att man behöver speciella bälten.

Har man HANS-kompatibel hjälm enligt http://www.fia.com/resources/documents/826942018__List_29_App_Hans_sys . . . . så klarar man sig undan med 8653 SEK om man köper HANS från Stand 21 Scandinavia och behöver man en hjälm från dem så har de HANS-kompatibla hjälmar från 5752 SEK.


Högst rimliga pengar för en uppgradering till HANS tycker jag thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Intressant läsning i Stand 21s manual för HANS:

http://www.fransurf.com/lareunion/stand21/tour%20auto/owner%20Manuel%2 . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag beställde HANS och en hjälm för ett tag sedan. Hamnar ungefär på 14000:- beroende på rabatt. Då tog jag den för Formelbil som va lite dyrare. Men då är det bra grejer. thumbs up

Vanliga 6punktsbälten funkar nog fint. Men Scroths har 2 modeller. En som är godkänd och en som inte är det. Den som inte är det har jag i porschen och då se man att det är ihopsytt dubbelt på ett ställe för att det ska sträcka sig där vid kollision. Det är alltså sånna man inte bör ha som jag fattat det. Vanliga 6punkts har inte så och borde då va ok med HANS.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Notera att det är en rekomendation att tillåta HANS som inkommit... än så länge.

Hade ett snack med delar av hjälmutredningsgruppen i helgen som gick. Vad de trycker på är att om man ska köra med HANS så ska man ha hela systemet (och alla ingående delar skall vara FIA-godkända). Inte köpa (och använda) del för del allt eftersom pengarna trillar in.

För oss som ännu inte har ett helt HANS gäller de gamla hjälmkraven. De såg dock ett bekymmer under övergångsperioden när nya förare inte vill köpa en peltor för att använda tills HANS kommer ut ordentligt på marknaden. En peltor som sen blir värdelös...
För egen del är det inga problem eftersom den HANS-kompatibla hjälmen jag valt klarar de viktkrav som finns i Sverige thumbs up

F.ö kommer det snart en ny beteckning på HANS... HANS är ett varumärke och det vill inte FIA/SBF ha i sina reglementen.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Förtydligande fråga:

Hjälmarna som används ihopa med HANS är alltså förstärkta på gnt sätt kan vi gissa i sina infästningspunkter för att klara att ta upp de krafterna som det är tal om?
Så uppfattar jag det.

Peltor + HANS = söndersliten hjälm? Inte så kul...eller effektivt.

Jag ser ett senario där jag använder lätt Peltor på banträff och Integralhjälm och HANS i racebil med korrekta bälten.

Attans att det ska kosta pengar man är dumsnål att lägga på annat än säkerhet dock. Måste verklgien överväga prio här.

AL - Peltorhjälmsägare/förespråkare och "vill-ha-HANS-jag-oxå"-person.

EDIT: Varför valde du för en Formelbil Samuel? Det jag läst mig till på HANS hemsida så tolkar jag det som om skillnaden är vinkeln på skyddet som går ner över axlarna. Mao, mer vinklade i en formelbil vilket inte skulle passa i en "karossbil".
Dock fanns det ekonomi och proffsvariant av samtliga. Men du kanske har beställt direkt från Schroth? Har dom startat egen tillverkning? Tidigare var dom ju tydligen europeiska agenter för HANS... Mkt frågor och regler.


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag beställde av demon-tweeks genom dahlhems. Jag ska inte ha min i en "karossbil" därför beställde jag till formelbil

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Kristian Larsson skrev:

För egen del är det inga problem eftersom den HANS-kompatibla hjälmen jag valt klarar de viktkrav som finns i Sverige thumbs up


Vad är det för hjälm? Öppen eller integral?

_________________
Mattias Meldert
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

meldert skrev:
Kristian Larsson skrev:

För egen del är det inga problem eftersom den HANS-kompatibla hjälmen jag valt klarar de viktkrav som finns i Sverige thumbs up


Vad är det för hjälm? Öppen eller integral?


Integral.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Kristian Larsson skrev:
meldert skrev:
Kristian Larsson skrev:

För egen del är det inga problem eftersom den HANS-kompatibla hjälmen jag valt klarar de viktkrav som finns i Sverige thumbs up


Vad är det för hjälm? Öppen eller integral?


Integral.


Intressant! Får man fråga om märke och modell oxå?

_________________
Mattias Meldert
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

meldert skrev:
Kristian Larsson skrev:
meldert skrev:
Kristian Larsson skrev:

För egen del är det inga problem eftersom den HANS-kompatibla hjälmen jag valt klarar de viktkrav som finns i Sverige thumbs up


Vad är det för hjälm? Öppen eller integral?


Integral.


Intressant! Får man fråga om märke och modell oxå?


Givetvis, sorry
Denna hjälmen har jag valt: http://www.fransurf.com/lareunion/stand21/vintage/F%2021%20vintage/F%2 . . . .

_________________
/Kristian Elisson
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Kristian Larsson skrev:
meldert skrev:
Kristian Larsson skrev:
meldert skrev:
Kristian Larsson skrev:

För egen del är det inga problem eftersom den HANS-kompatibla hjälmen jag valt klarar de viktkrav som finns i Sverige thumbs up


Vad är det för hjälm? Öppen eller integral?


Integral.


Intressant! Får man fråga om märke och modell oxå?


Givetvis, sorry
Denna hjälmen har jag valt: http://www.fransurf.com/lareunion/stand21/vintage/F%2021%20vintage/F%2 . . . .


ah! Den såg jag ju i någon annan tråd, missade att den var så lätt...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Samuel Lindkvist skrev:
Jag beställde av demon-tweeks genom dahlhems. Jag ska inte ha min i en "karossbil" därför beställde jag till formelbil


Din luriga hemlighetsgubbe.

Jag tror jag vet var vi kommer få se dig... thumbs up

Var hjälmen oxå en Schroth?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jag tror ett förtydligande är på sin plats.
FIA ställer inga speciella krav på vare sig bälte eller stol för användande av HANS utan det är samma krav på stol och bälte som gäller annars.

Däremot kan det pga kroppsstorlek krävas en HANS-anpassad stol och andra bälten en de man har. Vad gäller bälten så handlar det om att de kan behöva infästas på ett för HANS optimalt sett så de kan behöva bytas. Är de korrekt monterade för användning utan HANS så kan de förmodligen användas med HANS också.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Kristian Larsson skrev:
Notera att det är en rekomendation att tillåta HANS som inkommit... än så länge.




Det står så här i SBF:s styrelseprotokoll:

Citat:
Förbundsstyrelsen beslutade att tillåta användningen av Hans-system inom all bilsport i Sverige. Används systemet skall det kompletta regelverket enligt FIA vara uppfyllt, inkl bälten, stol, m.m. Beslutades även att tillåta att enskilt utskott begränsar användningen inom sin sportgren om det finns särskilda skäl för detta.


Jag tolkar iaf det som ett beslut men möjligen har jag missförstått det.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



johann skrev:
Kristian Larsson skrev:
Notera att det är en rekomendation att tillåta HANS som inkommit... än så länge.




Det står så här i SBF:s styrelseprotokoll:

Citat:
Förbundsstyrelsen beslutade att tillåta användningen av Hans-system inom all bilsport i Sverige. Används systemet skall det kompletta regelverket enligt FIA vara uppfyllt, inkl bälten, stol, m.m. Beslutades även att tillåta att enskilt utskott begränsar användningen inom sin sportgren om det finns särskilda skäl för detta.


Jag tolkar iaf det som ett beslut men möjligen har jag missförstått det.


Det vi hörde på CL kursen i helgen på Jönköping var att det var bestämt att det ska bli tillåtet och att alla var överens om att tillåta det.... men att själva officiella godkännandet inte var genomfört än...... men att det kommer snart.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fredrik - SLC skrev:
Det vi hörde på CL kursen i helgen på Jönköping var att det var bestämt att det ska bli tillåtet och att alla var överens om att tillåta det.... men att själva officiella godkännandet inte var genomfört än...... men att det kommer snart.


Jag fattar inte riktigt nu. Styrelsen har tagit beslut enligt protokollet. Skall det till något mer godkännande?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

johann skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Det vi hörde på CL kursen i helgen på Jönköping var att det var bestämt att det ska bli tillåtet och att alla var överens om att tillåta det.... men att själva officiella godkännandet inte var genomfört än...... men att det kommer snart.


Jag fattar inte riktigt nu. Styrelsen har tagit beslut enligt protokollet. Skall det till något mer godkännande?


Det är klart thumbs up Men nu ska det inarbetas i reglementena och hitta ut till oss användare.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Kristian Larsson skrev:
johann skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Det vi hörde på CL kursen i helgen på Jönköping var att det var bestämt att det ska bli tillåtet och att alla var överens om att tillåta det.... men att själva officiella godkännandet inte var genomfört än...... men att det kommer snart.


Jag fattar inte riktigt nu. Styrelsen har tagit beslut enligt protokollet. Skall det till något mer godkännande?


Det är klart thumbs up Men nu ska det inarbetas i reglementena och hitta ut till oss användare.


Aha! thumbs up
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Tänkte lyfta denna viktiga tråd efter helgen som gått! En förare i JTCC råkade ut för en olycka i söndags, det blev en frontsmäll och idag har personen nacksmärtor. Det har som tur var konstaterats att det inte är några skador på kotorna utan en sträckning i nackmuskelaturen.

Skulle HANS kunna skydda mot en sådan smäll?

/Björn

EDIT!

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



964c2 skrev:
Tänkte lyfta denna viktiga tråd efter helgen som gått! En förare i JTCC råkade ut för en olycka i söndags, det blev en frontsmäll och idag har personen nacksmärtor. Det har som tur var konstaterats att det inte är några skador på kotorna utan en sträckning i nackmuskelaturen.

Skulle HANS kunna skydda mot en sådan smäll?

/Björn

EDIT!


Hoppas någon kan ge svar på detta för jag har ju redan en skada, och kan det skydda emot framtida så vore det klart intresant.. Synd bara att denna säkerhet ska bli så förbaskat dyr!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



964c2 skrev:
Tänkte lyfta denna viktiga tråd efter helgen som gått! En förare i JTCC råkade ut för en olycka i söndags, det blev en frontsmäll och idag har personen nacksmärtor. Det har som tur var konstaterats att det inte är några skador på kotorna utan en sträckning i nackmuskelaturen.

Skulle HANS kunna skydda mot en sådan smäll?

/Björn

EDIT!


Ja, HANS skyddar bl a mot den typen av smällar.
Citera
Allmänt banåkaforum
Hålla-i-hjälmen-systemet HANS har godkänts av SBF
1, 2   >>
5552 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande