Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reglementen runt bur i gatbil.
2002 besök totalt
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Vad är det som gäller om man vill stoppa bur i sin bil och sedan besikta den som 'vanligt' ? HIttade dåligt med info på sfro.com om vad som gäller.

Tesla Model 3
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

frågar du SPB får du ett standardiserat svar som ser ut som följer

Citat:

Med skyddsbåge avses en konstruktion av stålrör eller motsvarande som kan skydda förare och passagerare om bilen slår runt. Skyddsbågen är normalt monterad i anslutning till karosseriets B-stolpe.

Med skyddsbur avses en konstruktion som består av två i längsled förbundna skyddsbågar, en vid A-stolpen och en vid B-stolpen.

Takrör måste följa takplåten väl så att förare och passagerare inte riskerar att komma i kontakt med rören vid normala huvudrörelser. Rören måste dessutom vara inskyddade med energiabsorberande material. Tvärgående takrör måste normalt vara försett med avbärare bakåt - uppåt (se fig) för att en huvudrörelse framåt inte direkt ska bromsas upp av röret. På en öppen bil kan avbärare inte krävas.

om kraven inte uppfylls av båge vid B-stolpar kan fordonet ändå godkännas om baksätet samtidigt inte längre tillåts som passagerarplats. Snedsträvor och diagonalstag kan också vara hinder för baksätets användning.

Det går alltså, registeringsbesiktning krävs, buren måste kläs in där du kan slå i den och den får inte vara ivägen för bältena vid B-stolpen tex...

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re: Reglementen runt bur i gatbil.

GluffiS skrev:
Vad är det som gäller om man vill stoppa bur i sin bil och sedan besikta den som 'vanligt' ? HIttade dåligt med info på sfro.com om vad som gäller.

inga som helst problem som Pontus säger.

vad är dina frågor... ? skriv upp dem i tur & ordning så kan jag hjälpa dig svara exakt. då jag nyligen fick hemskickat allt vad regler för båge/bur i personbil - gäller.

K

gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Det var nog det jag ville veta Så det är bara att montera i en bur och klä in den i rätt mängd skumgummi eller liknande och regbsikta den. Låter inte så farligt Blir till o klura lite då, så fort den där nedrans rosten är fixad....

Man tackar så mycket.

Tesla Model 3
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

GluffiS skrev:
Det var nog det jag ville veta Så det är bara att montera i en bur och klä in den i rätt mängd skumgummi eller liknande och regbsikta den. Låter inte så farligt Blir till o klura lite då, så fort den där nedrans rosten är fixad....

Man tackar så mycket.

Tänk på att använda stoppning som är avsedd för att vara burstoppning... Inte vattenrörsisolering eller liknande! Det kanske känns bra när man trycker på det, men när en kroppsdel kommer farande i högre hastighet är inte stoppningen så styv som den hade behövt vara...
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Anders Jeppsson skrev:
GluffiS skrev:

Man tackar så mycket.

Tänk på att använda stoppning som är avsedd för att vara burstoppning... Inte vattenrörsisolering eller liknande! Det kanske känns bra när man trycker på det, men när en kroppsdel kommer farande i högre hastighet är inte stoppningen så styv som den hade behövt vara...

Ur ren SBP synpunkt finns det inga krav på stoppningen i sig ! thumbs up thumbs down

(tur man har halvbåge så man slipper stoppningen)

gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Ja, det blir nog 'riktig' stoppning. Tänkte göra det seriöst, känns dumt o inte göra det när man ändå mekar i bur.

Tesla Model 3
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Kristian, vad står det om strävor/kryss i dörröppningar?

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det står inget alls om strävor eller kryss i dörröppningar.

En generell text om dörröppningar finns i VVFS 2003:22;

19 § Personbil skall vara utformad på sådant sätt att den medger en säker in- och urstigning. Dörrlås skall vara konstruerade så att de hindrar dörrar att öppnas oavsiktligt.

Det är alltså en bedömningsfråga när det gäller rör i dörröppningen.

/Gustaf

Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Dem är noga med avbärare men det är lätt att ordna en sån.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Fick ett påpekande om risk för personskador för den oinklädda buren vid senaste träffen hos SBP. Eftersom jag inte ville ha någon anmärkning i protokollet erbjöds jag att klä in buren och komma tillbaka. Vattenrörsisolering funkade utmärkt för att få ett blankt protokoll hos SBP.
Nu är denna typ av isolering vare snygg eller famförallt bra så den skall bort. Är det någon som har ett bra tips på var man kan handla riktig isolering till Heigoburen, helst i skåneområdet?

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

964RS skrev:
Fick ett påpekande om risk för personskador för den oinklädda buren vid senaste träffen hos SBP. Eftersom jag inte ville ha någon anmärkning i protokollet erbjöds jag att klä in buren och komma tillbaka. Vattenrörsisolering funkade utmärkt för att få ett blankt protokoll hos SBP.
Nu är denna typ av isolering vare snygg eller famförallt bra så den skall bort. Är det någon som har ett bra tips på var man kan handla riktig isolering till Heigoburen, helst i skåneområdet?

/Anders

http://www.janolisamotorsport.com/

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Finemang, skall ändå dit och handla ny hjälm.

/A

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

KristianAE86 skrev:

vad är dina frågor... ? skriv upp dem i tur & ordning så kan jag hjälpa dig svara exakt. då jag nyligen fick hemskickat allt vad regler för båge/bur i personbil - gäller.

K

Är det ett dokument från SBP? Var beställer man den, eller finns den i elektronisk form?

BMW M3 E92 -10
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Nicke_1 skrev:
KristianAE86 skrev:

K

Är det ett dokument från SBP? Var beställer man den, eller finns den i elektronisk form?

ne.. jag ringde tekniska nämnden & snackade en stund om dessa reglerna...
& då kom killen i andra änden av luren på att han kunde ju skriva ut det
till mig & skicka... & det gjorde han - Tack SBP

Allmänt banåkaforum
2002 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande