Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgringkursen!
Sektion 09: Eiskurve - Schwalbenschwanz
1, 2, 3, 4   >>
72480 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Sektion 09: Eiskurve - Schwalbenschwanz

Här kommer du från Brünnchen mot Eiskurve på trean längs högerkanten.
Öppna spårvalsritningen i ett eget fönster

1. Bromsa ner och sväng vänster där en kraftfullare vit banmarkering börjar på höger sida och strax innan curbsen på vänster sida börjar(9:00:02).

2. Tangera curbsen på vänster sida där det är som svartast av gummi, c:a 1-1,5 billängd innan curbsen slutar(9:00:05).

3. Tangera curbsen på höger sida(9:00:07) och följ curbsen på höger sida c:a 1-1,5 billängd. Fortsätt över krönet och se till att komma ut till högerkanten när det börjar gå nedåt(9:00:13). Här någonstans lägger du även i fyran.

4. Sväng vänster och tangera curbsen på vänster sida där de är som svartast av gummi(9:00:15).

5. Sväng svagt höger och tangera curbsen sent på höger sida(9:00:17).

6. Gör en raka härifrån och sikta på att komma intill curbsen på vänster sida i höjd med krönet(9:00:19) ner mot Pflanzgarten. Antingen saktar du ner en aning innan krönet eller så gör du det när bilen har "satt sig" efter krönet. Jag föredrar att göra det före krönet, för att sedan kunna gå på gasen direkt efter krönet.

7. Följ vänsterkanten ner i svackan(9:00:20) och sväng svagt höger, så att du med ett rattutslag hamnar nästan intill curbsen i höjd med stolpen som står utanför Armco-räcket på höger sida(9:00:22).

8. Fortsätt med samma rattutslag, så kommer du automatiskt intill höger sida igen där curbsen slutar(9:00:25).

9. Härifrån tar du sikte på att via en svag vänstersväng tangera curbsen på vänster sida en bit efter backkrönet(9:00:28) och fortsätt med samma rattutslag ut till högerkanten.

10. Följ högerkanten tills ett par meter efter att betongstenarna slutat på höger sida(9:00:32).

11. Sväng svagt vänster så att du får bilen rak (VIKTIGT!!!) över "hoppet" och nära curbsen på vänster sida vid Sprunghügel(9:00:34).

12. Följ vänsterkanten nerför backen och lägg i femman.

13. Börja sväng svagt höger ett par/tre billängder innan curbsen slutar på vänster sida, vid ett dräneringsgaller i metall, som är nedsänkt i curbsen(9:00:36

14. Tangera curbsen på höger sida sent, ungefär i höjd med den stora vita skylten på vänster sida om banan(9:00:39).

15. Släpp bilen rakt över krönet och tangera curbsen på vänster sida(9:00:41).

16. Runda svagt curbsen på höger sida(9:00:43) och sikta på att komma intill curbsen på vänster sida där de viker av åt vänster(9:00:46).

17. Följ vänsterkanten tills betongstenarna på vänster sida om banan slutar. Sedan kan du börja bromsa ner och lägga i fyran medan du följer vänsterkanten tills den vita fläcken på asfalten(9:00:51) och starx innan en buske på utsidan av räcket på vänster sida.

18. Här svänger du höger med sikte på att komma intill höger sida där högra sidan av bankanten rätar ut sig.



Öppna videon för det här partiet i ett eget fönster > >





_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
I Pflanzgarten 1 står det på Scuderiakursens kartor att man skall hålla sig en bit ifrån curbsen på höger sida(9:00:22).
Har för mig att dom brukar prata om att hålla c:a en meters avstånd till curbsen ihöjd med stolpen utanför banan.
När jag har testat detta, så har jag fått problem med att komma intill slutet av curbsen på höger sida i utgången av Pflanzgarten 1(9:00:25).
Här är jag nyfiken på hur ni brukar köra?!?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Hej Peeter
Jag tycker inte det har varit ett problem. På något sett har det fallit sig rätt naturligt att följa genom högern, men kanske en aning mera rattutslag i slutet, och lyckets tangera eller ligga 20 cm off mot curbsen. Däremot har jag problem från 9,00:13....vet inte om jag är konstant sen där och har lite problems med att lyckas tangera curbsen på vänster sida (9:00:15). Men jag är och klättrar på höger sidas curbs 9:00:17 va o vartannat varv.
Är jag bara sen med min turn-in? Inga andra som har samma bekymmer?

_________________
Stefan Larsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
höfläkt skrev:
Hej Peeter
Jag tycker inte det har varit ett problem. På något sett har det fallit sig rätt naturligt att följa genom högern, men kanske en aning mera rattutslag i slutet, och lyckets tangera eller ligga 20 cm off mot curbsen. Däremot har jag problem från 9,00:13....vet inte om jag är konstant sen där och har lite problems med att lyckas tangera curbsen på vänster sida (9:00:15). Men jag är och klättrar på höger sidas curbs 9:00:17 va o vartannat varv.
Är jag bara sen med min turn-in? Inga andra som har samma bekymmer?

Sorry, fattade inte riktigt hur du kör vid curbsen 9:00:22?
Kör du intill eller en meter ifrån där?

Går du ut ordentligt till högerkanten efter Eiskurve vid 9:00:13?
Det är annars lätt att ligga kvar mitt i banan när man genar genom den svaga vänstern strax innan, ungefär vid 9:00:11-9:00:12 på filmen.
Där gäller det att styra ut bilen ordentligt ända ut till högerkanten inför 9:00:13.
Därifrån bör du göra en svag svag vänsterböj, så att du tangerar kurbsen på vänster sida(9:00:15) och fortsätter en liten bit med samma rattutslag, innan du påbörjar en svag svag högerböj för att runda och tangera curbsen på höger sida(9:00:17).
Det låter som att du går för rakt på mot curbsen på höger sida(9:00:17)?!?

En annan viktig sak i nästa steg är ju att inte gå intill de kommande curbsen för tidigt på vänster sida före "hoppet"(9:00:19).
om man gör det och följer curbsen innan hoppet, så kommer man ofelbart att "landa" en bit ifrån vänsterkanten efter "hoppet"(9:00:20).
Man skall alltså sikta in sig på att komma intill curbsen på vänster sida precis(c:a en billängd) innan hoppet(9:00:19).

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



höfläkt skrev:
Hej Peeter
Jag tycker inte det har varit ett problem. På något sett har det fallit sig rätt naturligt att följa genom högern, men kanske en aning mera rattutslag i slutet, och lyckets tangera eller ligga 20 cm off mot curbsen.


Hmm, att öka rattuslaget i slutet av en sväng måste vara fel.

höfläkt skrev:

Däremot har jag problem från 9,00:13....vet inte om jag är konstant sen där och har lite problems med att lyckas tangera curbsen på vänster sida (9:00:15). Men jag är och klättrar på höger sidas curbs 9:00:17 va o vartannat varv.
Är jag bara sen med min turn-in? Inga andra som har samma bekymmer?


Jag tycker denna ingång också är knepig och jag kaan inte alltid hålla fullt där, tricket är väl att komma ända ut till höger vid 9:00:13 (en skylt där om jag minns rätt). Det du beskriver, klättrande på cursb vid 9:00:17 tyder väl snarare på en för tidit turn-in än en för sen??

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Peeter skrev:
I Pflanzgarten 1 står det på Scuderiakursens kartor att man skall hålla sig en bit ifrån curbsen på höger sida(9:00:22).
Har för mig att dom brukar prata om att hålla c:a en meters avstånd till curbsen ihöjd med stolpen utanför banan.
När jag har testat detta, så har jag fått problem med att komma intill slutet av curbsen på höger sida i utgången av Pflanzgarten 1(9:00:25).
Här är jag nyfiken på hur ni brukar köra?!?


Du har rätt i att de brukar tala om att hålla en lucka på en halv bilbredd vid första curbsen. Detta brukar funka bra för mig. Jag tror denna sväng är gansa bil/däck beroende. För min del tycker jag de riktiga svårigheterna börjar efter den långa högern, när man går över i vänster och sedan hoppet...

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Anders Jonsson skrev:
höfläkt skrev:
Hej Peeter
Jag tycker inte det har varit ett problem. På något sett har det fallit sig rätt naturligt att följa genom högern, men kanske en aning mera rattutslag i slutet, och lyckets tangera eller ligga 20 cm off mot curbsen.


Hmm, att öka rattuslaget i slutet av en sväng måste vara fel.

höfläkt skrev:

Däremot har jag problem från 9,00:13....vet inte om jag är konstant sen där och har lite problems med att lyckas tangera curbsen på vänster sida (9:00:15). Men jag är och klättrar på höger sidas curbs 9:00:17 va o vartannat varv.
Är jag bara sen med min turn-in? Inga andra som har samma bekymmer?


Jag tycker denna ingång också är knepig och jag kaan inte alltid hålla fullt där, tricket är väl att komma ända ut till höger vid 9:00:13 (en skylt där om jag minns rätt). Det du beskriver, klättrande på cursb vid 9:00:17 tyder väl snarare på en för tidit turn-in än en för sen??


Ja, att ändrarattutslaget i svängen är fel. Men jag kommer på mig med att göra det. Åtminstone justera. Det är ju motlut och man har bra tryck gällande markkontakt där. Kanske därför det verkar gå...

Är förmodligen för tidig (+) alt inte ända ut till höger vid 9:00:13 när jag bryter in. Men det är ett problem för mig i alla fall.

Peeter, Håller mig +1 meter utanför.

Bromsar ni i sänkan eller innan?

_________________
Stefan Larsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
höfläkt skrev:
Bromsar ni i sänkan eller innan?

Med Polon behöver jag i princip bara lätta lite på gasen och det gör jag innan hoppet(9:00:19).
Med snabbare bilar så bromsar jag innan hoppet, för att kunna gå på gasen så fort jag "landat".
Jag vet att vissa föredrar att bromsa efter hoppet.
Min teori är att om du bromsar efter hoppet, så sjunker bilen ner och hinner aldrig resa sig ordentligt innan det är dags för turn in.
Har man ABS-bromsar och går på bromsen innan bilen har "satt sig" ordentligt efter hoppet,
så är risken för att ABS'n får "spatt" och du tappar i princip all bromsverkan för ett ögonblick.
Därför rekomenderar jag att bromsa före hoppet!
Men visst är det en av de saker som man kan laborera med om man vill! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



höfläkt skrev:
Bromsar ni i sänkan eller innan?


Tidigare bromsade jag ganska mycket innan hoppet, sedan en liten dutt efter. Nu gör jag tvärtom, endast en lite dutt innan och en lite större efter. Att det skulle försvåra turn-in som Peeter säger, känner jag inte igen. Min erfarenhet är nog den motsatta, att "sätta" bilen på framhjulen med en inbromsning brukar minska understyrning och underlätta turn-in.

Nåväl, den här sektionen finns det uppenbarligen många sätta att attackera. Mycket är helt klart beroende på vad du kör.

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Peeter skrev:
höfläkt skrev:
Bromsar ni i sänkan eller innan?

Med Polon behöver jag i princip bara lätta lite på gasen och det gör jag innan hoppet(9:00:19).
Med snabbare bilar så bromsar jag innan hoppet, för att kunna gå på gasen så fort jag "landat".
Jag vet att vissa föredrar att bromsa efter hoppet.
Min teori är att om du bromsar efter hoppet, så sjunker bilen ner och hinner aldrig resa sig ordentligt innan det är dags för turn in.
Har man ABS-bromsar och går på bromsen innan bilen har "satt sig" ordentligt efter hoppet,
så är risken för att ABS'n får "spatt" och du tappar i princip all bromsverkan för ett ögonblick.
Därför rekomenderar jag att bromsa före hoppet!
Men visst är det en av de saker som man kan laborera med om man vill! thumbs up


Men är inte risken om man inte bromsar före hoppet att man blir för mycket luftburen och får mindre utrymme för att bromsa och svänga efter hoppet. Det finns en film på Ringers med en Engelsman i en Elise (tror han åker i en sådan) som inte bromsar före hoppet, han klarar inte av svängen utan hammnar uti i sandfållan i stället.
Jag har en video med Dag E Hoggsten och ha säger att man inte får glömma att bromsa innan hoppet och inte bromsa efter.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Tidigare bromsade jag ganska mycket innan hoppet, sedan en liten dutt efter. Nu gör jag tvärtom, endast en lite dutt innan och en lite större efter. Att det skulle försvåra turn-in som Peeter säger, känner jag inte igen. Min erfarenhet är nog den motsatta, att "sätta" bilen på framhjulen med en inbromsning brukar minska understyrning och underlätta turn-in.

Nåväl, den här sektionen finns det uppenbarligen många sätta att attackera. Mycket är helt klart beroende på vad du kör.

Anders

Jag menade inte att turn-in'en skulle försvåras om man bromsar efter hoppet!
Det är mer kombinationen av att bilen "sätter sig" när den "landar" efter hoppet och om man då bromsar, så "sätter den sig" rimligen ännu mer.
Samtidigt som man får en viktförskjutning framåt pga bromsningen.
"Sättningen" borde dessutom förstärkas ytterligare när man passerar botten av sänkan.
Visst är det bra med marktryck! Men om man närmar sig läget där fjädringen bottnar, så är väl risken att man tappar fästet?!?
Eller är jag ute och cyklar nu?

Men det är klart, att med en bil som har motorn på "fel" ställe, så kanske man behöver få viktförskjutning framåt innan turn-in, efter att den landat på baken!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Peeter skrev:
Visst är det bra med marktryck! Men om man närmar sig läget där fjädringen bottnar, så är väl risken att man tappar fästet?!?
Eller är jag ute och cyklar nu?

Men det är klart, att med en bil som har motorn på "fel" ställe, så kanske man behöver få viktförskjutning framåt innan turn-in, efter att den landat på baken!


Att vi hanterar den här sektionen lite olika beror säkert på skillnader i material. Min bil riskerar aldrig att bottna ur här, det bör man ju undvika till varje pris så du har helt rätt.

En underbar sektion i alla fall! Känslan att dunsa ner efter hoppet och sedan trycka på uppför högern är skön och sedan blir det ännu roligare/svårare!! Fyra veckor kvar....

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



om vi skulle hoppa fram till nästa hopp Pflanzgarten 2. så har jag fått ett problem där, men som jag tror mer beror på vagnmaterial än spår val över hoppet.
Nu när jag har börjat åka fullt över hoppet så fjädrar min bil isär och innan bilen sätter sig igen så upplever jag den väldigt instabil, det är en så otäck känsla det är som om man inte hade kontroll över bilen, man vet inte vad som ska hända när den sätter sig igen. Men om jag håller igen lite över hoppet, är det ingen fara, men det känns ju inte bra att inte kunna ge järnet över hoppet.
För jag tror inte det skulle hjälpa med att välja ett annat spår heller, möjligtvis om det är så att jag kommer snett över hoppet så det är därför bilen blir instabil.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart,

Visst spelar vagnmaterialet roll men din bil som är ny och frisk klarar säkert av det. Ju fortare det går, desto viktigare blir det att vara rätt ute. ALLA bilar blir instabila i Sprunghugel, det är liksom det som är grejen!

Det viktiga är ju att "vänta ut" bilen, när den är helt uppe på fjädrarna, eller helt i hopptryckt så gäller det att ha tunga rätt i mun och ratten så rakt so möjligt. När den väl satt sig så går det att jobba vidare.

Alltså ut till höger innan hoppet, sätt bilen så rakt som möjligt över hoppet. Hoppa, vänta, styr. Om man gör det rätt så hamnar man på den vänstra sidan av banan efter hoppet och kan söka sig lite ytterligare lite åt vänster för att få rätt linje i de följande partierna.

En del hoppar så att de landar ganska mitt i backen, det kan också funka men kan vara svårt att hålla fullt hela vägen eftersom vinkeln in i nästa svaga höger då blir fel.

Jag stod och tittade en hel del här under oldtimer GP för ett par år sedan och det var slående hur olika folk körde. En del hade uppenbara problem med linjen och höll på och strulade med bromsningar osv. De som hade koll höll fullt så det bara sjöng om det!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Anders Jonsson skrev:
Lennart,


Alltså ut till höger innan hoppet, sätt bilen så rakt som möjligt över hoppet. Hoppa, vänta, styr. Om man gör det rätt så hamnar man på den vänstra sidan av banan efter hoppet och kan söka sig lite ytterligare lite åt vänster för att få rätt linje i de följande partierna.


Men, ska man inte ligga på vänster sida när du går ut över hoppet, om jag fattar dig rätt så ska man ligga på höger sida?

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Anders Jonsson skrev:
Lennart,


Alltså ut till höger innan hoppet, sätt bilen så rakt som möjligt över hoppet. Hoppa, vänta, styr. Om man gör det rätt så hamnar man på den vänstra sidan av banan efter hoppet och kan söka sig lite ytterligare lite åt vänster för att få rätt linje i de följande partierna.


Men, ska man inte ligga på vänster sida när du går ut över hoppet, om jag fattar dig rätt så ska man ligga på höger sida?

Jag hoppar in här!
Anders menar att du skall vara ända ute vid högerkanten längs rakan innan Sprunghügel.
Som jag skriver under punkt 11 ovan/nedan:
11. Följ högerkanten tills betongstenarna slutar och ett par meter efter att asfalten på höger sida om banan slutat(9:00:32).

12. Sväng svagt vänster så att du får bilen rak över "hoppet" vid Sprunghügel(9:00:34).

13. Följ vänsterkanten nerför backen och lägg i femman.

Det är mycket viktigt att du hinner få bilen att gå rakt över själva hoppet!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Peeter skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
Anders Jonsson skrev:
Lennart,


Alltså ut till höger innan hoppet, sätt bilen så rakt som möjligt över hoppet. Hoppa, vänta, styr. Om man gör det rätt så hamnar man på den vänstra sidan av banan efter hoppet och kan söka sig lite ytterligare lite åt vänster för att få rätt linje i de följande partierna.


Men, ska man inte ligga på vänster sida när du går ut över hoppet, om jag fattar dig rätt så ska man ligga på höger sida?

Jag hoppar in här!
Anders menar att du skall vara ända ute vid högerkanten längs rakan innan Sprunghügel.
Som jag skriver under punkt 11 ovan/nedan:
11. Följ högerkanten tills betongstenarna slutar och ett par meter efter att asfalten på höger sida om banan slutat(9:00:32).

12. Sväng svagt vänster så att du får bilen rak över "hoppet" vid Sprunghügel(9:00:34).

13. Följ vänsterkanten nerför backen och lägg i femman.

Det är mycket viktigt att du hinner få bilen att gå rakt över själva hoppet!

thumbs up Fattar.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart, bry dig inte om mitt svammel, håll dig till Peeter han är klar och redig. Vi menar dock samma sak!

Vi får väl ta en liten tur i Golfen i påsk så skall jag visa vad jag menar!

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Anders Jonsson skrev:
Lennart, bry dig inte om mitt svammel, håll dig till Peeter han är klar och redig. Vi menar dock samma sak!

Vi får väl ta en liten tur i Golfen i påsk så skall jag visa vad jag menar!

Anders


Inte Påsk utan veckan innan är jag där, för att se VLN, så då får du åka med eller så tar vi det i Sept.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart Jarmyr skrev:
Inte Påsk utan veckan innan är jag där, för att se VLN, så då får du åka med eller så tar vi det i Sept.


OK, jag kommer att vara där helgen innan också men det blir nog ett ganska kort besök. Hinner kanske något varv lördag kväll och ett par på söndag morgon innan vi far vidare.

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Lennart Jarmyr skrev:
Men är inte risken om man inte bromsar före hoppet att man blir för mycket luftburen och får mindre utrymme för att bromsa och svänga efter hoppet.


Jag kan iaf hålla fullt och man hinner bromsa mer än väl även om det inte känns så!

Tror snarare risken ligger i att man blir så rädd så man glömmer svänga eller låser bromsarna om man inte har ABS (som på en Elise) och dår blir det ju svårt att få ngn styrverkan.
Citera
Nürburgringkursen!
Sektion 09: Eiskurve - Schwalbenschwanz
1, 2, 3, 4   >>
72480 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande