Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Orsak till grövre krängare fram?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3659 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Robert Uhr:

Skulle gissa att du kommer lyfta inner bak, hmm nu har jag inte stenkoll på den kamoflerade Åpens bakvagn. Det är väll någon halvstel grunka, eller?

Lyfter nu innerhjulet så kommer all resterande viktförsjuting hamman på ytter framhjul.
Rätt obra, så jag skulle se till att ha en krängre även fram också bara för att få lagom mycket kränging så inte cambern på ytter framhjul blir helt fel.

Bara lite gissingar av mig pga för lite fakta om bilen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172



fuling skrev:
Robert Uhr:

Skulle gissa att du kommer lyfta inner bak, hmm nu har jag inte stenkoll på den kamoflerade Åpens bakvagn. Det är väll någon halvstel grunka, eller?

Lyfter nu innerhjulet så kommer all resterande viktförsjuting hamman på ytter framhjul.
Rätt obra, så jag skulle se till att ha en krängre även fram också bara för att få lagom mycket kränging så inte cambern på ytter framhjul blir helt fel.

Bara lite gissingar av mig pga för lite fakta om bilen


Det är en "halvsteel" axel ja,, som jag förstärkt lite för länge sedan när allt skulle vara så stumt o hårt som möjligt..
Menmen..

Hmm.. nja,,inte så farligt mycket faktist.
Den har ju varit så stum så krängningen är ju inte stor..

Fakta.. mnja.

Öhlins eller Sellholm fjäderben.
Sellholm bärarmar och stumsvtesat.
Full bur från baklucka till fjädertorn från KBT.
Halvkass bakaxel. (skulle snott multilinken från 9-3 SS,,då går dte tat åka fort...)
Vikt ca 1000kg.
Däck. Dunlop Direzza 18"
AP racing 4kolvs 330.

en snabbt mål runt 1.06-1.08 runt Knutan tex.. Men den har ju som sagt andra mål också,,och det är ju som sagt på en rak slinga. ,)

/R

_________________
Robert Uhr.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Robban:
Vad blir det för hårdhet på fjärdrana fram och bak??? för grundbalansen spelar stötdämparna ingen roll.
Däckbredder bak och fram???
Viktfördeling??? bak och fram?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172



fuling skrev:
Robban:
Vad blir det för hårdhet på fjärdrana fram och bak??? för grundbalansen spelar stötdämparna ingen roll.
Däckbredder bak och fram???
Viktfördeling??? bak och fram?


Fjädrar är inte klart än.. Förslag.?
Däcken är 225 40 18 med et 37 nånstans mot std så..
Viktfördelning oklar,, men jag har tank och batt bak,, och fram är den rensad från mycket,, ALU dörrar,, Kolfiberhuv, Kolfiber panel osv osv mot bak där lucka o bakskärmar är STD..

Men mer exakt vet jag inte,, får tillgång till digitalvåg vart efter..

/R

_________________
Robert Uhr.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Fjädrar är inte klart än.. Förslag.?

Lite överslag fram:
1000*0,6/2-40 -->260kg fjärdad vikt fram.

0,6=60% av vikten fram
1000=bilvikt
40=ofjädrad vikt per hjul mm

Detta kan vi klass som rejsbil så ca ca ca ca ca 3Hz är nog inte fel.

3=(k*1000*0,9/260)^2/2/pi ---> k=100N/mm OBS bara ett överslag.

Detta kan jag anta pga att det är MacPeston fram.

Bak bör hjulkonstanten vara i krokarna lika eller högre, här har jag inge suning om kraft-längd förhållandet.

Bilen skulle förmodligen må bra av bredare framdäck.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
fuling skrev:
Alexi:
För sen att kunna gissa lite bättre om under/överstyring behöver vi lite mer data på bilen.
1. Däck dimenstioner bak och fram
2. vikt bak och fram
3. fjädrans hårdhet bak och fram
4. Längd/kraft-förhållandet på fjädrana till hjulen.
5. hmm vi skulle också behöva veta hur geometrin på bak och framvagn ser ut men det tar vi sen.

Lite läsing hanlar iof om porche men prinsipen är samma
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14405
Lite mer krängar tugg:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17055
Hmm mer läsbart:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13456
Mera mera mera att läsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15089

Gå nu inte i koma och säg detta fattar jag aldrig.
Då säger jag, vi tar en sak itaget. Sen kommer sammanhanget.

Kanske finns fler bananer att hämta

EDIT:
Har du sätt denna bok??
https://rejsa.nu/vaghallningsboken/info.asp

Köp den, det står massa godis på ett som de flästa begriper.

Behöver vi inte spårvidd och axelavstånd också?
Annars har vi här ett problem jag vetat länge skulle komma, nämligen att jag inte har den blekaste om fjädrarnas hårdhet. Tyvär vet jag inte heller hur jag skall få reda på det. Kanske kan någon stötdämparverkstad hjälpa mig och mäta upp fjädrarna(och kanske dämparna också)? Vore intressant att veta vad man får fram för värden på grejorna.

När det gäller värden kan jag iaf få fram:

Däck: 195/65 R15
Vikt: 1360Kg fördelat 52/48% fram/bak (707,2Kg fram/652,8Kg bak)
Spårvidd: 1465mm
Axelavstånd: 2475mm
Höjd: 1290mm (kan man räkna med totala höjden för att få fram CG, eller måste jag ha markfrigången?)

Vet inte riktigt vad jag kan få fram med dom måtten, men till att börja med skall jag i varje fall plocka upp Väghållningsboken igen och se till att lite mer fastnar i skallen den här gången. Annars är jag väldigt nyfiken på hur jag få fram utväxlingsförhållandet mellan fjädrar och hjul(vet inte om det stod i någon av dina länkar, så jag får kika igen). Om jag skall våga mig på en gissning så tror jag det har att göra med fjäderbenets lutning gentemot hjulet....

Bananer är gott!

Ps. Apropå det här med koma så är det nog inte så allvarligt, men visst tycker jag att det är lite svårt att hänga med i alla formler. Grejen är nog att innan jag förstått hela sammanhanget, eller principen, så försöker hjärnan slå knut på sig själv. Men sånt där ger sig alltid och tillslut och då blir det plötsligt hur enkelt och självklart som helst.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Robert vad menar du med svetsad bakaxel? eller rättare sagt vad är svetsat?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172



Daniel Ekström skrev:
Robert vad menar du med svetsad bakaxel? eller rättare sagt vad är svetsat?


Bakaxlen ser ju typ ut som ett liggande U och jag har alltså lagt igen U:et lite..

/R

_________________
Robert Uhr.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

fjäderkonstant, se
-----------------------------------------------------------
Fjäderkonstant
https://rejsa.nu/im/_excel/fjaderkonstant_a.zip
-----------------------------------------------------------
om nu fjädrana är linjära så.



citat:
Behöver vi inte spårvidd och axelavstånd också?

Fler bananer thumbs up hur många kan du äta
Jo det behövs också.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Robert Uhr skrev:
Daniel Ekström skrev:
Robert vad menar du med svetsad bakaxel? eller rättare sagt vad är svetsat?


Bakaxlen ser ju typ ut som ett liggande U och jag har alltså lagt igen U:et lite..

/R


Varför gör man det? Jag trodde finessen med halvstel var att den inte skulle vara så stel som en stel, alltså att hjulen i viss mån skulle kunna röra sig individuellt?

_________________
Pär Hylander
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



fuling skrev:
Anders Karlsson:
Med stela axlar brukar rc, hmm jag hatar utrycket rc , ligga temligen högt.
Så med en RWD som i normal fall skall vara krängingsstyvare fram så kanske kanske det inte är fel att skita i krängarn bak.

Även för jag åker FWD så skall min kränger fram vara ca 1,5 gånger så styv som bak, allt detta pga högt rc bak.


ok, jag har bestämt mig för att mickla dit en krängare bak också, för då kan jag ju skruva bort den snabbt och lätt sen när jag provkör bilen...
om 100 år eller nåt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Anders Karlsson:
Försök sammla massa data på bilen.
Vikt fram och bak
spårvidd, axelavstånd mm mm mm.
Sen kan vi nog kunna gör en just gissning på hur bilen borde vara fjädrad, krängare mm.



Hmm jag vet inte om det är bättre att köra detta rejs i "våra banbilar"
Tråden böjra bli lite roddig för mitt skackars huvud :

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172



Pär Hylander skrev:
Robert Uhr skrev:
Daniel Ekström skrev:
Robert vad menar du med svetsad bakaxel? eller rättare sagt vad är svetsat?


Bakaxlen ser ju typ ut som ett liggande U och jag har alltså lagt igen U:et lite..

/R


Varför gör man det? Jag trodde finessen med halvstel var att den inte skulle vara så stel som en stel, alltså att hjulen i viss mån skulle kunna röra sig individuellt?




jo,,men läs det jag skrev innan..

"""Det är en "halvsteel" axel ja,, som jag förstärkt lite för läänge sedan när allt skulle vara så stumt o hårt som möjligt..
Menmen.. """


Får väl kapa upp axeln igen..

_________________
Robert Uhr.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Robert Uhr skrev:
Pär Hylander skrev:
Robert Uhr skrev:
Daniel Ekström skrev:
Robert vad menar du med svetsad bakaxel? eller rättare sagt vad är svetsat?


Bakaxlen ser ju typ ut som ett liggande U och jag har alltså lagt igen U:et lite..

/R


Varför gör man det? Jag trodde finessen med halvstel var att den inte skulle vara så stel som en stel, alltså att hjulen i viss mån skulle kunna röra sig individuellt?




jo,,men läs det jag skrev innan..

"""Det är en "halvsteel" axel ja,, som jag förstärkt lite för läänge sedan när allt skulle vara så stumt o hårt som möjligt..
Menmen.. """


Får väl kapa upp axeln igen..


ok, det räcker nu bra att bara kapa upp ett spår längs axeln då, så att det inte är ett slutet tvärsnitt. Vridstyvheten minska radikalt såfort det är en öppen profil.

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



I BTCC har Vauxhall (Hur tusan stavas det?) använt sig av liknande axel som Robert har under året. Reglerna tillåter inget annat.

Där han man fräst ett spår och satt bultförband i framkant av profilen. Bultarna, M8 tror jag det var, sitter i små hylsor som konar ner i undre hylsan på andra sida spåret. Sen drar man ihopa axeln olika hårt för olika styvhet. Fungerar som en gigantisk kränghämmare. Men inte direkt lättkontrollerat sådär på en höft att justera.

Sen ska tilläggas att de på den bilen även har ett och annat stag till i bakvagnen.
Sjukt snygg lösning.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172



Andreas Lidström skrev:
I BTCC har Vauxhall (Hur tusan stavas det?) använt sig av liknande axel som Robert har under året. Reglerna tillåter inget annat.

Där han man fräst ett spår och satt bultförband i framkant av profilen. Bultarna, M8 tror jag det var, sitter i små hylsor som konar ner i undre hylsan på andra sida spåret. Sen drar man ihopa axeln olika hårt för olika styvhet. Fungerar som en gigantisk kränghämmare. Men inte direkt lättkontrollerat sådär på en höft att justera.

Sen ska tilläggas att de på den bilen även har ett och annat stag till i bakvagnen.
Sjukt snygg lösning.


Fränt... Får göra nått likn...

_________________
Robert Uhr.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Robert Uhr skrev:
Andreas Lidström skrev:
I BTCC har Vauxhall (Hur tusan stavas det?) använt sig av liknande axel som Robert har under året. Reglerna tillåter inget annat.

Där han man fräst ett spår och satt bultförband i framkant av profilen. Bultarna, M8 tror jag det var, sitter i små hylsor som konar ner i undre hylsan på andra sida spåret. Sen drar man ihopa axeln olika hårt för olika styvhet. Fungerar som en gigantisk kränghämmare. Men inte direkt lättkontrollerat sådär på en höft att justera.

Sen ska tilläggas att de på den bilen även har ett och annat stag till i bakvagnen.
Sjukt snygg lösning.


Fränt... Får göra nått likn...


Fränt ja...

Men som sagt, ett och annat stag extra i den bakvagnen oxå.
Med tanke på hur många timmar de lade bara på FEM-beräkningarna på den för att få det rätt så är det ingen man bara slänger ihopa i garaget...

Eller jag kanske har underskattat Nordic Uhr:s konstruktionsavdelning?

Vill du se hur bakvagnen ser ut har jag artikeln...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Orsak till grövre krängare fram?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3659 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande