Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Information om tändning
2374 besök totalt
edvard
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 61


Trådstartare
Hej!

Är lite osäker på fall jag skall skriva detta i Racetech eller skruva banåkabil. Nu blir det här iaf. Jag tänkte fall någon sitter på lite information om hur olika tändningar fungerar? Wasted fire, sekventiell etc etc. Tändningen o tändkurvor har alltid varit lite av ett mysterim för mig och tänkte för en gångs skull reda ut begreppen och skillnaderna.

Mina förkunskaper är i kan väl anses vara rätt låga i ämnet. Vet i alla fall hur det funkar med rotor o fördelare och har gått 1,5 poäng analog-el på KTH. Digitaldelen börjar efter påsken. Då vi ändå berör ämnet tänkte jag fall ni vet var man kan läsa lite om hur man ska resonera med tändningen då man mappar. Bränsledelen har jag på grejj rätt långt. Nåja, det är väl relativt

tackar på förhand,
Edvard

*nybörjare som gärna lär sig mera*

_________________
Edvard Wendelin
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Vi kanske ska dela upp denna frågeställning i två delar.
1.
Sekvenciell. waste fire eller annat rör typer av system.
2.
Själva tändkurvan som rör när ginistan bör antända blandningen.

Dom här kan ju på ett sätt verka sammanblandade, men måste betraktas från skillda håll.
Man kan heller inte ge en absolut redogörelse för när gnistan skall komma då motorns specifika egenskaper påverkar. Man måste ge sig in på att redogöra för en metod att HITTA den rätta tändpunkten.
Vad man kan säga är att det finns generella riktlinjer att följa, som att högre last kräver mindre förtändning.

Bara ett litet startskott på diskussionen.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
edvard
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 61


Trådstartare
Det var precis så där jag borde ha skrivit. Det var två punkter som jag ville få med i en.. Tack för att du redde upp det Jag söker alltså info om både punkt 1 o 2. Hoppas det inte är för grundläggande frågor jag kommer med

tack,
Edvard

_________________
Edvard Wendelin
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



http://www.tagelectronics.co.uk/mes_pdf/App_Act_Ign.pdf

http://www.fs.isy.liu.se/Publications/PhD/99_PhD_580_LE.pdf

Den första länken beskriver tändsystem, den senare går in på när tändning skall ske.
Citera
edvard
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 61


Trådstartare
Johan Edlund skrev:
http://www.tagelectronics.co.uk/mes_pdf/App_Act_Ign.pdf

http://www.fs.isy.liu.se/Publications/PhD/99_PhD_580_LE.pdf

Den första länken beskriver tändsystem, den senare går in på när tändning skall ske.


Du är en ängel! Tack skall du ha! Nu har jag lite kvällsläsning iaf

_________________
Edvard Wendelin
Citera
Racetech
Information om tändning
2374 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande