Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Blir det automatiskt roligare för att det går fortare?
<<   1, 2, 3   >>
3790 besök totalt
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Jag vill påstå att det t.o.m. kan vara roligare med klenare bil. För då kan man, för samma summa pengar, sannoiklt, ha flera. Det är ju så att, som man säger, "omväxling förnöjer" thumbs up

Dessutom finns ju den kända faktorn att "vem som helst kan trycka gasen i botten rakt fram". Att köra på gränsen i en kurva är ju mycket svårare och ännu mer givande thumbs up (igen)

JohanR

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Peeter skrev:
Magnus Thomé skrev:
Peeter skrev:
...
Personligen har jag inga problem att gå till en långsammare bil, bara den är villig och kommunikativ.
...
OJ! Gå till en långsammare bil från Polon... vad blir det? En 50hk Passat eller

En MGB från -68!

En av de absolut skönaste (inte snabbaste) omkörningar jag varit med om var i min kompis fars MGC.
Den hade 4vxl låda med elektrisk överväxel som regleras med en läcker vippströmbrytare.
Så man låg på 4:an+överväxel och vxl ned till 3:an+överväxel och precis som när man började gå ut
för omkörnings så flippade man till vippströmbrytaren och bilen varvade upp med ett underbart ljud ifrån 6:an

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Snabbare bil är roligare, därmed inte sagt att man inte kan ha roligt i långsam bil för det kan man verkligen.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ThomasT skrev:
En av de absolut skönaste (inte snabbaste) omkörningar jag varit med om var i min kompis fars MGC.
Den hade 4vxl låda med elektrisk överväxel som regleras med en läcker vippströmbrytare.
Så man låg på 4:an+överväxel och vxl ned till 3:an+överväxel och precis som när man började gå ut
för omkörnings så flippade man till vippströmbrytaren och bilen varvade upp med ett underbart ljud ifrån 6:an

Inte för att det har så mycket med den här tråden att göra, men jag har en sån låda med overdrive på 3:an och 4:an.
Det är en otroligt härlig mekanisk känsla i den växellådan, där växelspaken verkligen går rakt ner i själva växellådan! thumbs up

cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Peeter skrev:

Inte för att det har så mycket med den här tråden att göra, men jag har en sån låda med overdrive på 3:an och 4:an.
Det är en otroligt härlig mekanisk känsla i den växellådan, där växelspaken verkligen går rakt ner i själva växellådan! thumbs up

Till vilken bil?

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Gammal bil e roligare :-)
Jag rullar runt i en gammal 911 fran 73.
Körkänslan är fantastisk, det bullrar och slamrar, den enda elektroniken är en knappt fungerande fläkt.
Servo eller ABS finns inte, traktor kontroll inte heller.
940kg och hyffsat mycket pulver gör det väldigt skojigt.
Visst, en nyare Porsche gar att köra fortare, men det är inte samma känsla.
Testa att köra en gammal häck fort, det är manligt

Mvh

Anders Kaarle
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002

För många år sedan när körkortet var nytt så hade vi skitroligt på farsans åker med en Peugeot 204 (tror jag den hette). Den hade dålig väghållning, dåliga däck, klen motor och den var mycket rostig, men kul var det.
Tyvärr tyckte inte farsan att det var lika roligt så därför har det inte blivit något mer sånt.

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
cat7even skrev:
Peeter skrev:

Till vilken bil?

Sorry till MGB:n(2-seat tourer -68)

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Kul ämne i denna tråd!

Jag köpte min Porsche av den enkla anledningen att jag tycker den är kul att köra oavsett fart. Möjligtvis lite trist att ligga på motorväg med grov och sliten beläggning i 110 och bli trött på vägljudet.

Det lilla jag kört med den hittills har inte inneburit någon form av forcerad körning, max 50% av kapaciteten i kurvorna. Men den ger så otroligt mycket tillbaka till mig som förare ändå .

Nu blir det lite inspiration från "High Fidelity" av Nick Hornby med en lista på de 5 roligaste bilarna jag ägt rankade som roliga med noter om snabbhet och något jag kallar subjektiv känsla=Pirr i magen a lá nyförälskad:

Bil               Rolig    Snabb     Subjektiv känsla
Porsche 964C2     1        1         1
Peugot 205 Gti    2        4         3
Audi S3 270hk     3        2         2
BMW 320iE30       4        5         4
Skoda oct. RS     5        3         5

Det jag försöker säga med listan är att det kan nästan vara skilnnad på rolig och det jag kallar subjektiv känsla (Utseende, motorljud, känsla, kvalitet så som jag uppskattar den)

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:
Det jag försöker säga med listan är att det kan nästan vara skilnnad på rolig och det jag kallar subjektiv känsla (Utseende, motorljud, känsla, kvalitet så som jag uppskattar den)
En av de roligaste bilarna jag haft var en förhållandevis risig BMW 2002. Visserligen var det inte helt original under huven, men långt ifrån dagens effektstinna byggen. Den gick att vrida in hur som helst i böjarna och sen reglerade man uthänget med högerfoten. Våga vägra understyrning!

Den 02:an hade aldrig fått epitetet vacker, men kanske iögonfallande...

Motala
Här sen Dec 2002

Jag tror att fast jag kör en motorsvag bil så har jag nog lika roligt som en som kör en motor stark bil.
För jag njuter varje varv jag åker på Ringen, visst var det häftigt att köra S3:an runt Ringen, men jag tror att jag har lika roligt i min Golf, det ända skulle vara mellan Bergwerk & Klostertal som det kan kännas jobbigt, där skulle jag uppskatta lite mer hästar i bilen.

GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Jag svarar nej på frågan.

Nöjet sitter i den totala upplevelsen. Hellre en långsam med mycket körkänsla än en snabb "utan" körkänsla.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

GunnarÖ skrev:
Jag svarar nej på frågan.

Nöjet sitter i den totala upplevelsen. Hellre en långsam med mycket körkänsla än en snabb "utan" körkänsla.

Men allra helst snabb med mycket körkänsla

Malmköping
Här sen Nov 2002

Jag har själv lovat mig att jag aldrig ska äga en tråkig bil ! (Bortsett från nån gammal astråkig o billig andrahands bil då!)
och detta behöver ju inte betyda att det är en dyr bil.
Här är listan på ägda bilar. än så länge!

1. Triumph 2000. Inte så rolig att köra. men den hade nått ändå!
2. Peugout 205 GTI. Kanon kul bil! o då är den framhjulsdriven, det säger inte lite !
3 Nissan Sunny GTI. Som 205;an fast lite bättre på allt! Fast den var ju oxå finare så man behövde ju var räddare om den... Det drar ju ner skoj faktorn .
4 Porsche 944 S2. Helt underbar bil!

Hade även en Mazda 323 1,6 förra vintern o det var nog en av de tråkigaste bilar jag kört! Men den var billig, o då blev det ju lite roligare !

NS BTG: 9.10.21

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Sysslar man med styrlåsracing är det nog kul om bilen går fort.

Jag tycker det är lite skoj när det går fort, en lite speciell tjusning. Alltså inget med om man kör på gränsen eller inte, utan själva upplevelsen av fart är lite kul.

Däremot behöver det inte gå fort för att det skall vara skoj. När jag var student hade jag ett tag en bakhjulsdriven Toyota Starlet som var ganska skoj, även om väghållningen kanske inte var den allra värsta och abolut inte farten men ett skoj koncept. Tomma skogsbilvägar på vintern var en höjdare.
Åt det andra hållet hade jag en gång en Plymouth Roadrunner med vässad 383-motor i. Den gick som tusan, men väghållningen var inte nån höjdare. Inte var den så kul heller. Om det inte är värsta superaccet så vänjer man sig fortare med acc än med bra kurvtagning. Sålde den dock efter nån månad, då jag varken hade råd att försäkra den (annan tråd ) eller tanka... Det fick bli mc och en gammal 142:a med ännu sämre väghållning istället, men med mer passande motor till väghållningen.
Den absolut minst roliga bil jag haft var dock den i min avatar, en Ford Torino -71, som jag och ett par kompisar köpte för $300 i L.A. för att semestra i sydvästra USA och Mexico. Ofattbart att man kan göra en så stor V8 så slö och en bil med så vansinnigt usel väghållning.
Dessutom var den krockad så AC:n funkade inte, eller kylningen heller för den delen om det var för varmt och uppförsbacke, då AC-kylaren åkt in i den rätta kylaren. Det var lite halvsvettigt på de spruckna svarta galonsätena när vi var till Las Vegas och det var 120 F (en bra bit över 40 C) i den obefintliga skuggan. Men den hade bra styrservo på höga(nåja) motorvarv.

Så motsatsen till rolig bil är en stor tung med slö motor och usel väghållning.

Desutom gick Torino-skiten sönder hela tiden också. Ett startmotorbyte resulterade i att vi fick stå på knä på trottoaren med händerna på huvudet och ett par poliser med handen på revolvern bakom skrikande nåt om att vi hade ett dolt vapen i bilen som skulle resultera i 2 års fängelse. Drömbil...

#24, #64, #88
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Intressant frågeställning thumbs up
Fick en intressant jämförelse i sommras, körde omkring en hel del i en mycket trevlig E34 M5:a 1994 med 3,8l snurran, helt underbar bil att köra, motor växellåda.. allt..

Efter det satte jag mej i min 116hk Mini Cooper, så började jag fundera och kom fram till att den va nog roligare att köra när det svängde Fast M5:an var ju roligare på sitt sätt, speciellt på motorvägsmanövrar , så båda bilarna var nog roligare fast på sitt sätt.. *doh* :looki:

Sen hade vi en 200hk Volvo V40 T4 med sportchassi, och den va helt otroligt tråkig att köra , noll känsla thumbs down
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

En bil jag hade omåttligt kul med o ratta tack vare supersunkiga däck och taskigt chassie var min gamla extremt risiga bubbla. Den i tex rondeller var ju buskul!

Slåtte
Här sen Nov 2002

om vi ska gå på sladd så var nog min gamla 323i E21 nästan oslagbar! Spännande bil på vintern var det i alla fall! M3:an jag har nu är nästan tråkig i jämförelse... Med andra ord svarar jag också nej på frågan!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
om vi ska gå på sladd så var nog min gamla 323i E21 nästan oslagbar! Spännande bil på vintern var det i alla fall! M3:an jag har nu är nästan tråkig i jämförelse... Med andra ord svarar jag också nej på frågan!
Jag tillhör uppenbarligen en begränsad skara människor, nämligen de som tycker att E21 är en fantastiskt underhållande vinterbil. Jag har haft några stycken och de håller en vaken när man kör.

Blåögd 08
Här sen Dec 2002

NEJ!

Har nog aldrig haft så kul som när jag ägde en toksänkt Opel kadett 1,2 -79a.

Eller när vi plockat av karossen på en trött gammal 1200 Bubbla å jagade älg på åkrarna med enbart chassit + ett snöre mellan nackstöden så inte golvet skulle vika sig åt var sitt håll.

De var tider det, ung å inga bekymmer

h/S

Uppsala
Här sen Feb 2003

Jaa ni....det är omoraliskt och icke-kul att åka fort! Man utsätter sig själva och andra för fara och dessutom bränner mycket bensin... Man ska istället ha en liten lätt bil och njuta av finfina väghållningen och svepande kurvor och sin egen körskicklighet ... ... ääää, men kanske inte alltid...någon gång kommer man till rak väg och då är det bara Joule/sekund som räknas...

Jag har inget med bilden at göra! Det är en fejk! Det var inte jag som körde i alla fall!

P.S. Jag är kanske lite pervers, men jag lånade en liten 132hk Mazda 323F och hade jättekul på småvägar från Östersund neråt ...den är faktiskt rätt sportig för att vara liten bruksjapan! Nästan lika kul som porkern med "murriga motorn" :-)

<<   1, 2, 3   >>
3790 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande