Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Spökroll.
1607 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Rollcentrumet fortsätter att "spöka runt". Benämningen både används spolas. Det finns en norm som definierar Rc som så, att om man applicerar en sidledes kraft i detta läge så sker ingen elastisk rörelse i fjädringssystemet. Bortsett från var evetuella skärningspunkter är belägna, så skulle det vara platsen för Rc. Vi kan kalla det 100% antiroll-platsen. I samma andetag så kan vi även tala om Roll-pitch centre. Som gör sin entree på arenan i vissa lägen. Eftersom lokaliceringen av Rc är belastningskänsligt så kan vi tänka oss OLIKA Rc höger o vänster sida i även pitch, trots att geometrin är lika. Alltså en över-underbromsningssituation, ursäkta ordet, för att namnge släktskapet med över-understyrning. Inget sagt om kvantiteten av detta fenomen.
Tillbaka till sidledesvarianten igen. vi kan alltså ha ett Rc bak och ett annat fram. Eller Rc:n som representerar t,ex 10% antiroll bak och 0 fram. Då sker 10% viktförflyttning bak via geometriskt rollmotstånd, och man får minska K-fjädern i motsvarande grad för bibehållen balans. Det här var inte alls en korrekt beskrivning av att det verkligen handlade om 10% total atiroll, utan ett förenklat sätt att uttrycka mig.

Det är så att eftersom Rc är en produkt av belastning så kommer CG att påverka det hela. Därför, flyttar vi CG mot bakaxeln, så får vi MER geometriskt rollmotstånd. (Under förutsättning att Rc ligger högre där, annars kan det bli tvärt om). Om vi även ökar sidobelastningen så resulterar även detta i MER antiroll. Även fast alla A-armsvinklar är desamma. Ok, dom ändrar sig under det dynamiks förloppet, men det är inte den hårklyvningen jag är ute efter.

Jackingkrafter kan vi få mer eller mindre av vid samma % antirolll beroende på hur kraftlinjerna ligger.
Men det är fördelningen av viktförflyttningen som är av intresse här. Vi kan alltså räkna ut TVÅ saker. Dels
hur mycket bilen kommer att fjädra in respektive ut över sina hjul, om vi nu vill veta detta. Dels hur lastväxlingen kommer att se ut vilket bestämmer hur bilens balans kommer att te sig, vilket är högst intressant.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Spökroll.
1607 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande