| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Källa till eftertanke. Läs detta
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (21277 totalt) |
i mitt fall var det torrt, men jag tror att jag fegade å lyfte på gasen... jag har inget minne av det, men då bilen var framhjulsdriven så förmodar jag att det var det som orsakade det hela.. _________________ MackeMaehlum |
||||||||
|
Det där var inte kul att se....
Jag skulle dock inte köra på det underlaget...spelar ingen roll hur erfaren man är, händer det nåt och man inte har tillräcklig säkerhet i bilen är man ju ändå körd.....så det där tjatet om erfarenheten tycker jag man kan lägga åt sidan.... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
Erfarenhet borde göra att man tar det lugnt på rakan kanske? Men som Daniel skriver, det är lätt att få hjärnsläpp... _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
Varför inte säga att om det regnar ordentligt ska folk köra som om det var motorväg. Dvs titta på hastigehstmätaren och tänka efter hur fort de skulle kört på motorväg i det vädret.... _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
Precis.... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
|
Det där med hjärnsläpp är nog väldigt lätt att råka ut för. Någon nämde reptilhjärnan och att den kan ställa till med mycket förtret vet nog många.
Jag minns att man psykade varandra om just den där kurvan när jag tävlade på 70 och 80 talet. Man frågade varandra om man höll fullt under bron, och då nickade dom flesta precis som om det var den naturligaste saken i världen. Det är nog många som har kört över sina gränser i den kurvan och givetvis även på många andra ställen. Problemet är att just den aktuella kurvan är inte så förlåtande. Får man hjärn och/eller hjulsläpp i den kurvan, då är det bara att hoppas på det bästa. _________________ Michael Gunnarson |
||||||||
|
Urk! Eftertanke var ordet.
Mesta behållningen tycker jag är att man ser hur helkört läget är direkt. Man intalar sig gärna att man kan rädda situationer, men denna är ju omedelbart gonatt.
Det är ingen som pratat om hur underlaget ser ut just på det stället. Från körning med farsans Seven på "gamla" asfalten minns jag att det var problem med att fokusera blicken för det är så ojämnt underlag (liiite hård fjädring var det då) innan Kvarnböjen och det är fortfarande lite ojämnt upp-och-ner underlag på asfalten. Det behövs inte mer än att det är några mm vatten, att man tar ett spår som är en däckbredds avvikelse från förra varvet - eller att den där Maybachmercan som låg före och likt Moses delade havet har gått i depå... Då spelar det mindre roll om man har sina flång nya R-däck på med 4mm mönster för resultatet är att man är lika torsk. Instämmer stort också med tidigare kommentar att man är på banan för att svänga, inte för toppfarts-test. Själv har jag vattenplanat på bana endast en gång. Det var på Ringen i Klostertal. Alla parkerade när det började regna men jag körde på, tyckte det var bra att träna. Det tyckte jag inte efteråt, även om jag stannade på banan. Så omdömet skall man iaf inte lita på, regler är bra. /Kristoffer |
||||||||
|
Kan det tänkas att man kan få använda sig av den här filmsnutten i utbildningssyfte?
Den visar egentligen 3 viktiga saker. 1) Regn är halt, överskatta aldrig det. Samma sak kan hända på torr bana om någon spillt olja, man vet aldrig men när man vet så anpassa körningen efter förhållandena. 2) om man smäller så kan det smälla rejält, tänk på det när du kör en bil utan full säkerhetsutrustning och anpassa körningen efter det. 3) In a spin, both feet in! Egentligen det enda stor misstaget som föraren gjorde? Hade han inte försökt hämtat hem bilen efter PNR (point-of-no-return), utan istället låst upp alla hjulen en bra bit innan PNR så hade han fortsatt sidlänges rakt ut på rakan. (Nu kan ABS ställa till det men i 90% av alla fall hjälper det dock avsevärt, framförallt när man går sidlänges och det är så vått). Detta är en kunskaps, utbildnings och övningsfråga som underskattas av de flesta. Jag kan själv säga att jag gått av på liknande sätt flera gånger men alltid klarat mig undan skador på bilen genom in-a-spin....I ett rejs så kan man försöka häva sladden tidigare men på en banträff och framförallt på en tight bana gäller det att låsa upp så fort det börja barka åt helvete. Generellt sätt kan man säga att man kan aldrig gå av på insidan av en kurva om man handlar rätt och i tid. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Hur man ska agera när det börjar gå åt helsike är en sak som jag verkligen skulle vilja lära mig mer om !! Brukar man ta upp sådan grejer på diverse förarutbildningar etc eller ?? Kom gärna med lite exepmel på bra förarkurser, verkar inte som om BMWSC ska ha någon i år tyvärr....
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
Dessutom är det vad bilen/bilarna bakom dig förväntar sig att du ska göra. En bil som okontrollerat kasar fram-o-tillbaka över banan kan lätt ta med sig fler ut i terrängen. Med bägge fötterna i durken blir ens bana lättare att förutspå. _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
För att undvika missförstånd så är det alltså koppling och broms som trycks i botten? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Ja _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
Ja, hela vägen tills dess man står stilla och därefter räknar man långsamt till 10. Dels för att man inte skall börja köra iväg och att man i villervallan inte uppmärksammat någon bil som kommer och skall passera framför eller bakom. Samt för att man ibland tycker att det går så långsamt precis innan man stannar helt. Och så tror man man skall reda ut det hela men det slutar med att bilen plötsligt åker ut framför någon annan bil. _________________ Christian Merheim
||||||||
|
Läskigt! Man får kalla kårar när man tänker på krocksäkerheten i en Sierra
Har länge vägt om man skall skaffa båge i bilen, det är klipp som detta som får en att på allvar sätta säkerheten framför baksäte osv. Läste i tidningen "retro" om en Saab kille som blev förlamad från midjan ned i början av nittiotalet vid en banträff på en svensk bana (tror det var Mantorp).
_________________ Avregistrerad användare |
||||||||
|
citat:
3) In a spin, both feet in! Egentligen det enda stor misstaget som föraren gjorde? Hade han inte försökt hämtat hem bilen efter PNR (point-of-no-return), utan istället låst upp alla hjulen en bra bit innan PNR så hade han fortsatt sidlänges rakt ut på rakan. (Nu kan ABS ställa till det men i 90% av alla fall hjälper det dock avsevärt, framförallt när man går sidlänges och det är så vått). Detta är en kunskaps, utbildnings och övningsfråga som underskattas av de flesta. Hmm går inte det av atomatik att försöka rädd situtinen genom att försöka hämta hem bilen? Med andra ord när vet man att det inte finns någon återvändo och när det finns det? Jag förstår inte riktigt när han borde gått på med bjäxorna i durken, en tid i filmen vore kanske bra. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Övning, övning, övning. Välj valfri parkering, gärna blöt och pressa bilen, lär dig när du kan hämta hem sladden och när du inte kan det. I princip så kan man säga att så fort man inte hämtar in baken på en snabb, omedelbar korrigering så skall man låsa upp allt för fixar man inte att häva sladden med en gång så är det bättre att ta det osäkra före det säkra. Man kan nog säga att du skall låsa upp långt innan du tror du behöver göra det.....framförallt i regn. _________________ Christian Merheim
||||||||
|
Härligt att detta ser ut att leda någon vart.
Precis detta ska sekvensen användas till likväl som banträffar. Väl i situationen är det ofta bara att åka med och hoppas att det landar mjukt. Ju fler som förstår och behärskar liknande situationer så minskar förhoppningsvis personskador på våra vägar. Har svårt att tänka mig att föraren misstycker, då han personligen försett mig med denna och gett tillstånd till att den lagts ut publikt. _________________ Kjell Pettersson |
||||||||
Igår provade jag bland annat en Impreza på sjöis och det dröjde inte länge innan talangen överglänstes av hastigheten varpå jag försökte bromsa mig kvar på banan. Enda resultatet var vibrerande bromsfot. Hur sjutton ska man klara livhanken med ABS... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Många avkörningar ger bra övning ...
Edit: avkörningar av mig då, oftast missade inbromsningar. Ja jag är hel och bilen likaså. En räcerbana är oftast väldigt bra att köra av på förutom i detta exempel _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
ABS brukar lösa sig när man färdas med nosen sisådär 90 grader från färdriktningen. Då brukar den börja tro att man står still och så låser den upp. Sedan håller den låsningen ända till man släpper bromsen....om man har tur.... _________________ Christian Merheim
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Källa till eftertanke. Läs detta
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (21277 totalt) |