| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Källa till eftertanke. Läs detta
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (21277 totalt) |
|
Jag fick släpp på bakvagnen med en Porsche 944 TurbOCup i Pflanzgarten en gång och gjorde precis det vi lärt oss på kursen, att låsa hjulen och hålla kvar hårt på bromsen tills bilen står helt stilla.
Jag snurrade runt 180 grader och hamnade på gräset utanför banan, men innan räckena. Med hel bil! I vissa lägen är det verkligen bra att kunna låsa bromsarna och låta bilen fortsätta i tangentens riktning med låsta hjul. Det bromsar upp förvånansvärt fort. OK, bromsplattor får man på köpet.
Men det är lättare och oftast billigare att byta däck än att skrynkla ut plåt.
_________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
||||
om man går fram långsamt genom filmen så ser man att vid ca 24,5s så börjar han försöka häva sladden. Men bilen ger ingen respons på rattutslaget så han lägger bara på mer och mer oposite-lock. Han kompenserar också lite för sent. Ungefär när handen lämnar bilden har han lagt på så mycket oposit lock att troligtvis inte har en chans att häva sladden. Och hade han hävt den med så mycket oposite lock så hade han aldrig hävt en eventuell retur. Jag hade nog reagerat på att det börjar gå åt helvete precis innan handen lämnar bildrutan och hunnit banka in båda fötterna ungefär när hela handen försvinner utanför bild. Då kan man fortfarande se rakan i framrutan och man hade troligtvis fortsatt rakt fram i färdriktningen och stannat någonstans på asfalten. När handen dyker upp i bild igen så är det i stort sett för sent att klara upp situationen (bättre sent än aldrig, så man ska ju försöka ändå) utan att åtminstonde toucha räcket. När jag kör i sådana här förhållanden så är jag på helspänn. Jag tänker inte inför varje kurvapå hur utgången skall bli utan jag tänker, om det börjar gå snett both feet in...vid varje kurva! bara för att inte tappa skärpan. Mentalt kommer det innebära att man reflexmässigt gör rätt. Särskilt i sådana här snabba sweepers. Sedan vill jag tillägga att bilen inte vattenplanar utan att den helt enkelt tappar greppet bak p.g.a. kombinationen blöt vägbana sidokrafter i den relativt snabba kurvan. EDIT: En annan anledning till att ta det lungt när det är blött på banan är att blött gräs är j_vligt halt. Åker man av asfalten lär man inte stanna innan räckena om det inte ligger en sandfålla på vägen. Extra försiktig skall man va när banan torkat upp så hastigheten ökat men gräset fortfarande är vått. Jag har själv gått av med 944an i Kvälsposten med ytterhjulen vid utgången ur kurvan och bara precis gled av asfalten, det var upptorkande bana(fuktigt) och vått gräs. Jag kom inte in på banan föränn nere i lito och då gled jag hela vägen ute i gräset och över asfaltspåfarten med låsta hjul. EDIT2: Tänk bara på att detta inte är någon kritik mot killen som körde. Han hade helt enkelt en jäkla otur och reagerade några tiondelar för sent. Jag har bara analyserat utifrån vad man kan se på filmen. Det kan mycket väl vara så att ha har lagt på full broms(men det ser inte ut så på filmen) men att ABSen hindrar upplåsning, i så fall extra otur. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
|
ABS kan ju vara ett j_a smäck i sådana här situationer. Ibland fungerar det, ibland inte.
Jag höll på att smälla porschen (991an) på sturups depå. Jag skulle göra en såndär snitsig manöver. Backa rätt så snabbt, vrida ut framvagnen snabbt så bilen får snurr, låsa upp bromsarna, låta bilen göra en 180 gradare, i med tvåan och köra iväg. Tro f_n att ABS börjar arbeta när jag kommit 90 grader runt. så bilen backar in och parkerar mellan en flaggstång och ett träd istället för att fortsätta i färdriktningen, puh och inte lika divit som om det hade fungerat. Det tradiga är att jag gjort det massvis med gånger, på liknande underlag, utan problem. Så plötsligt vill ABS vara med och leka. Nåväl man lär väl sig av sina misstag.... Idioter - lär sig inte av sina misstag Vettiga människor - lär sig av sina misstag kloka människor - lär sig av andras misstag visa mäniskor - tänker efter först _________________ Christian Merheim
||||
|
porschedriver:
oposite-lock=???? sweepers=???? Tolk tack Jag tolkade vad du skriver som annalys om vad som hände, allså inte kritik. och det är inget fel på kritik om den är saklig och skriven på ett vänligt sätt. Vist det kan svida, men det får man tåla. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jourhavande vaken (nåja) tolk försöker: oposite-lock= Styrutslag åt motsatt håll Sweeper = Snabb sväng, högfarts-kurva Kan det vara ungefär rätt? Övrigt, klart otrevlig händelse (ryser vid tanken på ljudspåret med skriket innan kraschen) men klart behövligt för att inse att det är stora krafter och en hel del risker vi sysslar med på banan. Skönt att läsa att killen klarade sig skapligt iaf!
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Ja, precis! Har funderat på det med vattenplaning på bakhjulen många gånger, det ska väl rimligen till väldigt extrema förutsättningar om bakhjulen ska vattenplana för framhjulen. Normalt sett så har väl framhjulen dränerat bort en stor del av det vatten som bakhjulen skulle har träffat annars. Dom extrema förutsättningar jag tänker på är väldigt slitna bakdäck, väldigt annorlunda spårvidd fram/bak, väldigt mycket bredare bakdäck än framdäck, relativt låg fart och mycket vatten så att det hinner återfylla det som framdäcken dränerat och skarp sväng så att fram och bakhjul tar olika spår. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Fy fan, vad hemskt!
Jag tillhör dom som älskar Kinnekulle, men inte älskar räckena. Funderar på en sak till: föraren lutar sig framåt när bilen vänder och går bakåt. Jag har gjort nästan samma sak, (på anderstorp) men stannade någon meter framför räcket. Det är ganska naturligt att man försöker luta sig bort från där smällen skall komma, men det blir ju egentligen bara värre. Fyrpunkt (men allting annat original) skulle tvinga kvar en i "rätt" position med ryggen mot ryggstödet i detta läge. Frågan är bara hur bra funkar fyrpunkt med original stol? _________________ Martin Engström |
||||
|
Usch, riktigt obehagligt!!
En fråga till panelen: Hade ett ESP-system kunnat hjälpa i ett sånt här läge? Det är många som förespråkar att ESP ska införas ungefär som att ABS idag är standard på bilar. Vad tycker ni? Kanske är lite OT. Från fundersam nybörjare som tänkt ta licens och känna lite på bankörning till sommaren. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Ett antisladdsystem hade definitivt hjälpt till att reda upp situationen men frågan är om de hade varit påslaget..... EDIT: De flesta antisladdsystemen tar lite musten ur bankörningen. Dessutom hjälper inget antisladdsystem mot att man håller för hög fart för att naturlagarna skall hålla en kvar på banan. _________________ Christian Merheim
||||
|
Jag tycker det är viktigt att man inte ser på denna film och tänker, usch jag skall inte köra bana det verkar farligt.
Man skall tänka, när jag skall lära mig köra bana skall jag göra det med: 1) någon som är en bra arrangör och som har en ordentlig utbildning innan man släpps lös på banan 2) ett ordentligt försäkringsskydd 3) en bil i gott skick 4) insidan av huvudet. Lyssna på och följa de instruktioner man får till 100% 5) inte föröka köra snabbt utan försöka köra rätt (spårval, bromsteknik etc.) _________________ Christian Merheim
||||
|
Felen som föraren gör kan diskuteras i oendlighet, grundfelet är att han tappade omdömmet.
Som flera skrivit att dom blivigt särrade av filmen och nu ska lägga pengaran på säkerhet istället för på effekt är iofs bra, men ingen säkerhetsutrustning i världen kan ersätta ett gott omdömme...... Men det är ett bra kompliment Det är lätt att förivra sig och inte tänka efter före oavsett om man är erfaren eller inte, men man måste försöka lägga band på sin "reptilhjärna" och hålla förnuftet intakt. På bana i regn är det extra viktigt att ta det lungt även på "rakan" för det brukar ha en tendens att bli larvigt halt. in a spin, both feet in, är något jag ska börja upprepa som ett mantra. Tack för det. _________________ John Kraft Glidare: Honda NSX Banbil: Honda S2000 kompressor. Tidigare: EVO IX Tidigare: S2000 turbo |
||||
|
Detta måste vara en rätt unik tråd?! Bra, balanserade synpunkter från alla, i ett "svårt" ämne.
När man ändå är inne på att krasha: I flera racing-körningsböcker står lite om hur man skall bära sig åt när man vet att det ändå kommer barka åt skogen - dvs när det är oundvikligt att träffa räcket. Det går att "programmera" sig i förväg även i såna situationer, man hinner med mycket mer än man kan tro. Det kan vara saker som att ta händerna från ratten och fötterna från pedalerna precis innan man skall slå i. Rätt stor risk för onödiga skador om man står på bromsen med all kraft precis i träff av räcke. Det finns ju t.ex. standardbilar som har pedalställ som dras undan vid frontalkrock just för att undvika detta. En annan sak kan vara att låta bli att krampaktigt greppa ratten. Jag har smällt en gång med trasig framvagn, släppte ratten helt och höll i bältet för att inte armarna skulle fara omkring. Åtminstone skall man plocka ut tummarna (de som kör rally vet detta men det är kanske ovanligt i racing). Sitta rakt i stolen etc. Sen är det "efterdelarna", känna efter om man är OK, stänga av strömmen, sätta sig i säkerhet - eller stanna kvar om bilen inte står säkert. Fixar man det innan genom att mentalt programmera upp sig så klarar man att handla rationellt tills chocken slår till.
Umm, lät ju lagom charmigt, men detta är ju grunden för all liknande träning för olyckor, bränder, man skall vara så förberedd att man inte tvekar. |
||||
Å andra sidan finns det inget omdöme i världen som kan ersätta bra säkerhetsutrustning om oturen är framme .......... Fast bra omdöme iofs betyder även att man har rätt säkerhetsutrustning..... |
||||
Som jag skrev: Men det är ett bra kompliment _________________ John Kraft Glidare: Honda NSX Banbil: Honda S2000 kompressor. Tidigare: EVO IX Tidigare: S2000 turbo |
||||
|
har sett filmen en gång förut.på ett annat forum som tur är så är vi betydligt mognare här än på det andra forumet där flera inlägg kan beskrivas så här "han får skylla sig själv om han inte kan köra bil"
"ah det där var väl inte så farligt "
vad jag förstod av det som stog på fmcs så har killen byggt en ny bil med bur o riktiga stolar mm. bmwn kommer att utrustas med bur stolar bälten.plus att jag själv har införskaffat ordentlig hjälm nackkrage mm. ända man kan göra är att gardera sig till den dagen man kör av. filmen har inte avskräkt mig/oss för att ta ut bilen på bana. den har dock fått oss att omprioritera säkerheten i bilen.har märkt av att man kör betydligt lungnare i trafiken när man har fått köra på bana lite grann. _________________ Gustav Olofsson Volvo V40 T4 2002 |
||||
Det är en positiv reaktion |
||||
Några månader gammal tråd men i alla fall. Jag trodde att det var lättast att få vattenplaning på bakhjulen Då framhjulen trycker bort vattnet så rinner det ju tillbaka fort och då bildas en vågtopp på mitten av hjulet som blir högre än vattenytan på marken (som bakom en båt) och att denna vågtopp lättare riskerar att ge vattenplaning än det stillaliggande vattnet på marken.
Därför ska man alltid ha dom bästa däcken bak för att förhindra vattenplaning på baken. Men om någon har en bättre teori eller vettigare förklaring så är jag beredd att ändra uppfattning
_________________ /Petter Ledin |
||||
|
ahhh... bästa däcken bak eller fram -debatten... Tror inte att den har direkt med vattenplaning att göra...
Den allmänna idén med att ha bästa däcken bak är väl att detta ska resultera i understyrning (bilen går rakt fram) vid halt väglag. Medans om man satte bästa hjulen fram skulle man få överstyrning istället. Understyrning anses ju vara bättre i trafiksäkerhetssynpunkt. _________________ Mattias Meldert |
||||
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Källa till eftertanke. Läs detta
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (21277 totalt) |