Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (1455 totalt) |
Flöde genom restriktor
En polare och jag pratade lite kring reglerna för formula student, det är tydligen så att på en turboladdad bil så ska man ha en restriktor på 20mm innan turbon. Hade det gjort någon skillnad om restriktorn hade suttit efter turbon eller precis vid insuget. Det enda jag kunde komma på som skulle påverka är luftens temperatur, det är ju samma mängd luft som ska igenom, har man en optimal luft-luft intercooler så kommer ju temperaturen vid insuget ner till nästan samma som innan turbon. Är det alltså lättare att trycka luften genom restriktorn än att suga den igenom den? _________________ Pontus Fyhr |
||
mkt intressant ämne!! kan påpeka att man måste ha 20mm restriktor även utan turbo, men om man har turbo måste alltså restriktorn sitta innan den, men efter trotteln, så att turbon suger luften genom restriktorn istället för pressar.
_________________ Emil Hobroh |
||
Re: Flöde genom restriktor
Restriktorn ger ett visst tryckfall vid en viss flödeshastighet, om trycket före restriktorn kan ökas så kommer även trycket bakom restriktorn att öka. I fallet med restriktorn före turbon har man 1 bar i atmosfären och kan max komma ner till vacuum vid kompressorsidans insug, dvs maximalt tryckfall 1 bar. om restriktorn sätts på kompressorns utgång kan man ladda på ordentligt med turbon, säj 3 bar, och fortfarande har högt tryck på baksidan, dvs mot IC eller ventilerna. Därför är det inte tillåtet. Genom att låta restriktorn jobba i atmosfärstryck så kommer en vanlig och en turbo-motor få i sig ungefär lika mycket luft och då ge ungefär lika mycket effekt. Därför kan man tillåta lite vad som helst mellan restriktor och vevaxel, kommer det inte in mer än en viss mängd luft så finns det inget att förbränna. Det finns förvisso lösningar på problemet, men man blir diskad från WRC i flera år för sånt... / Jonas Jarlmark |
||
Hmm, intressant.
Lösningar på problemer restriktor? Finns det några som inte är tillåtna, som inte inefattar att dra tjuvluft förbi restriktorn? |
||
Man kan "glöma" skuva åt vissa skruvar eller så kan man "råka" ha en restriktor som sitter "löst". Vid scrutineering så testas ofta att airboxen är tät genom att man lägger på ett vacuum med en adapter på restriktorn. Håller inte vacuumet sig så kommer det in luft förbi restriktorn. Ett visst WRC team fibblade lite med det. Vad jag har hört/kommer ihåg så satt restriktorn som ett rör i röret och kunde s.a.s. glida på ett sätt som gjorde att luften kunde gå förbi vid sidan om. Men vid kontroll satt den som berget.... Det man kan trixa med är att ha högre komp i motorn. T.ex. F3 bilar har ju restriktor och vissa F3 bilar lär ha/hade så högt komp att motorn knackade sönder om man körde utan restriktor. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Nej, som Jonas skrev så är det bara tryckskillnaden som har betydelse. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Tänker du på det att insugventiler är större än avgasventilerna? Det man kanske lurar sig på att är att differenstrycken inte blir lika, kolven kan trycka ut avgaserna med större tryck än den kan suga in färskluften _________________ Pär Hylander |
||
Vid sug genom förstrypning som mynnar i fria luften så är max tryckskilnad 1Atmonsfär.....
är det tillåtet med "luffarturbo"? |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (1455 totalt) |