Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Flödesdimensionering av kylpaket?
2075 besök totalt
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Är det någon som har kläm på hur man dimensionerar kylarpaket? Det gäller laddluftkylare och om det finns någon tumregel för tvärsnitt kontra längd för kanalerna till laddluften? Jag är med på allt om hur s.k. våt area påverkar flödesmotstånd och hur olyckligt det kan bli med intermittent internströmning o.s.v., men hur vet man vad som funkar om man inte mäter eller räknar CFD?

/A

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



http://www.bellintercoolers.com/Pages/tech.asp

Här står lite om laddluftkylare som kan vara läsvärt.

Ska man ha laddluftkylaren på en banbil så är det förstås luft-luft intercoolers som gäller, man ska då komma ihåg att över 50-60 km/h i lufthastighet så ökar inte kylarens kylförmåga utan man bara ökar luftmotståndet. Detta gör att en bil som går på bana kan förses med kylelement som är större än själva luftintagen.
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Tack för svaret. Det stod en hel del matnyttigt på deras sajt.

Anledningen till att jag undrar är att jag snubblade över en transmissionsoljekylare som ser ut som en laddluftkylare, skulle passa i bilen, har tjockare element och är lite högre, men har något tunnare laddluftkanaler än normala laddluftkylare. Och eftersom de flesta llk har ungefär samma höjd på kanalerna så undrar man ju om det finns en väl underbyggd anledning, eller om det mest är en bra avväggning mellan tvärsnittasareaorna för de olika luftflödena?

/A

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Racetech
Flödesdimensionering av kylpaket?
2075 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande