Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 -73 (med audi motor)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (96345 totalt)
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 442



Coolt bygge! En liten parantes bara... RS2'ans insug har servicekanaler precis som S2'ans insug... Det enda som skiljer S2'ans insug (då det från 94-96) från RS2'ans är just Porsche-texten. En bekant som haft både det ena och andra insuget isär för portning har inte kunnat se några skillnader.

Två bilder på mitt RS2-insug som man skulle kunna tro legat på östersjöns botten i både ett och två år...
http://www.irry.com/neo/bilder/040124/P1010008.jpg
http://www.irry.com/neo/bilder/040124/P1010007.jpg

Kommer dock se ut så här när det är portat och bearbetat:
http://www.irry.com/mange/p1010149.jpg

_________________
/NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 ::
Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +-
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Coolt bygge! En liten parantes bara... RS2'ans insug har servicekanaler precis som S2'ans insug... Det enda som skiljer S2'ans insug (då det från 94-96) från RS2'ans är just Porsche-texten. En bekant som haft både det ena och andra insuget isär för portning har inte kunnat se några skillnader.



ok då har jag missförståt det! trode att det fanns rs2 innsug som hade servicekanaler borttagna!

men det är bra att du säger till så jag inte far med osaning

_________________
jonny strand
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



roligt att se att du kommer att få rätt på bakaxlen...själv så tycker jag att det ser ut som något har klottrat på grekiska

_________________
Björn Hansson
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Nicke Lindgren skrev:
Hur går det med bakvagnen på lillhemsken?

Tryck dit hjulupphängningen så man får se bilen stå på egna ben.

Följer ditt bygget med stora ögon, och sucktar efter en likadan bakvagn..

thumbs up



..... dito..

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



När det gäller bakvagnen bör den med 75% sannolikhet monteras så att undre bärarmen är horisontell när hjulen ligger rätt i hjulhusen. Det är verkligen bra om man kan sänka bilen genom att montera hela subframen till bakvagnen högre upp, på detta sätt behåller man ideal geometri.

Du får helt enkelt kolla hur bärarmarna bak står på en original 993. Ring Toli på GT och fråga, han brukar ha koll.

Sedan skall en 911 ha lite rake på undersidan. dvs bottenplåten skall vara någon (1-2)centimeter lägre fram än bak

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
När det gäller bakvagnen bör den med 75% sannolikhet monteras så att undre bärarmen är horisontell när hjulen ligger rätt i hjulhusen. Det är verkligen bra om man kan sänka bilen genom att montera hela subframen till bakvagnen högre upp, på detta sätt behåller man ideal geometri.

Du får helt enkelt kolla hur bärarmarna bak står på en original 993. Ring Toli på GT och fråga, han brukar ha koll.

Sedan skall en 911 ha lite rake på undersidan. dvs bottenplåten skall vara någon (1-2)centimeter lägre fram än bak


låter bra då jag har monterat dom så att när armarna är raka så har jag dom som jag vill ca 10 cm fri gång tills det tar i skärmen! vet inte hur mycke man bruckar ha men det känns som det räcker
men jag tror jag får ringa toli (köpte bakvagnen av han så det är nog inga problem med lite support!)
behöver lite grejor också!

att 911 ska var lite lägre fram än back visste jag inte bra att jag fick veta det! då jag har jobbat med helt plan under sida nu!

nu väntar jag på min laser skurna plator som ska bli stommen i bakvagns fästeran men dom kommer nog i veckan!

_________________
jonny strand
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



jonnystrand skrev:
Citat:
När det gäller bakvagnen bör den med 75% sannolikhet monteras så att undre bärarmen är horisontell när hjulen ligger rätt i hjulhusen. Det är verkligen bra om man kan sänka bilen genom att montera hela subframen till bakvagnen högre upp, på detta sätt behåller man ideal geometri.

Du får helt enkelt kolla hur bärarmarna bak står på en original 993. Ring Toli på GT och fråga, han brukar ha koll.

Sedan skall en 911 ha lite rake på undersidan. dvs bottenplåten skall vara någon (1-2)centimeter lägre fram än bak


låter bra då jag har monterat dom så att när armarna är raka så har jag dom som jag vill ca 10 cm fri gång tills det tar i skärmen! vet inte hur mycke man bruckar ha men det känns som det räcker
men jag tror jag får ringa toli (köpte bakvagnen av han så det är nog inga problem med lite support!)
behöver lite grejor också!

att 911 ska var lite lägre fram än back visste jag inte bra att jag fick veta det! då jag har jobbat med helt plan under sida nu!

nu väntar jag på min laser skurna plator som ska bli stommen i bakvagns fästeran men dom kommer nog i veckan!


Det gäller ju samma sak med framvagnen att bärarmarna helst skall vara horisontella. Får du ihop det med bakvagnen, rätt rake och den ride-heigth du vill ha?

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Det gäller ju samma sak med framvagnen att bärarmarna helst skall vara horisontella. Får du ihop det med bakvagnen, rätt rake och den ride-heigth du vill ha?


inte som den står nu måste ner lite fram (karossen) och hjulupphäningen ska upp lite fram. ska kålla på det nästa gång jag är i garaget!

som det är nu så har jag inga problem att mäta in bakvagnen längst led i bilen får in den på 1-2mm skilland när jag kryss mäter! thumbs up hjul basen blir också som jag vill ha den ca 2272mm men det jag har svårt att förstå helt och hållet är hur jag på ett bra sätt ska bestämma vinkeln längsled på bilen/bakvagnen då jag inte är helt säcker på hur karossen ska stå längst led i slut ändan måste det ju vara hur bakvagn och framvagn står mott varan som är viktigast!? plus att det ska se ok utt i hjul husen

var på karossen mätre man bäst att bilen lutar lite framåt som du sa? försom det är nu har jag förökt hitta plan ytor under/i bilen som jag har försök få i våg = inte bra om den ska luta lite framåt


edit : hur mycke fjädringsväg bruckar man vilja ha minst på en banbil som ska gå att köra på gatan också!
har själv räknat med 10 cm är det för lite/mycke?

_________________
jonny strand
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



jonnystrand skrev:
Citat:
Det gäller ju samma sak med framvagnen att bärarmarna helst skall vara horisontella. Får du ihop det med bakvagnen, rätt rake och den ride-heigth du vill ha?


inte som den står nu måste ner lite fram (karossen) och hjulupphäningen ska upp lite fram....................

................var på karossen mätre man bäst att bilen lutar lite framåt som du sa? försom det är nu har jag förökt hitta plan ytor under/i bilen som jag har försök få i våg = inte bra om den ska luta lite framåt


edit : hur mycke fjädringsväg bruckar man vilja ha minst på en banbil som ska gå att köra på gatan också!
har själv räknat med 10 cm är det för lite/mycke?



Är det inte Personben.......då ska bärarmarna luta nedåt...i ytteränden. Annars blir kamberkompensiationen fel..

Trösklarna brukar vara i våg.

Jag har 7 cm på lägsta stället............men det är nog lite lågt att åka gata med..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Är det inte Personben.......då ska bärarmarna luta nedåt...i ytteränden. Annars blir kamberkompensiationen fel..

Trösklarna brukar vara i våg.

Jag har 7 cm på lägsta stället............men det är nog lite lågt att åka gata med..



jag sökte lite på nätet i dag och hittade lite fabriks instälningarna. i framvagnen på 911 ska armarna luta ca 10 grader under horisontal planet och bilen ska luta ca 1 grad framåt! men frågan är om det blir dåligt om man går går till horisontal läge på armarna för bara man vet vad som är bästa läget för armarna fram så kan man ju modifiera fjäder benen sen så att hjulet hamnar rätt!

det jag hittade skulle vara fabriks inställningarna men det behöver ju inte var dom optimala instälningarna för kurvtagning! nån som har mer kunskap i området som kan komma med tips!?

_________________
jonny strand
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Är det inte Personben.......då ska bärarmarna luta nedåt...i ytteränden. Annars blir kamberkompensiationen fel..

Trösklarna brukar vara i våg.

Jag har 7 cm på lägsta stället............men det är nog lite lågt att åka gata med..



jag sökte lite på nätet i dag och hittade lite fabriks instälningarna. i framvagnen på 911 ska armarna luta ca 10 grader under horisontal planet och bilen ska luta ca 1 grad framåt! men frågan är om det blir dåligt om man går går till horisontal läge på armarna för bara man vet vad som är bästa läget för armarna fram så kan man ju modifiera fjäder benen sen så att hjulet hamnar rätt!

det jag hittade skulle vara fabriks inställningarna men det behöver ju inte var dom optimala instälningarna för kurvtagning! nån som har mer kunskap i området som kan komma med tips!?

_________________
jonny strand
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



jonnystrand skrev:
Citat:
Är det inte Personben.......då ska bärarmarna luta nedåt...i ytteränden. Annars blir kamberkompensiationen fel..

Trösklarna brukar vara i våg.

Jag har 7 cm på lägsta stället............men det är nog lite lågt att åka gata med..



jag sökte lite på nätet i dag och hittade lite fabriks instälningarna. i framvagnen på 911 ska armarna luta ca 10 grader under horisontal planet och bilen ska luta ca 1 grad framåt! men frågan är om det blir dåligt om man går går till horisontal läge på armarna för bara man vet vad som är bästa läget för armarna fram så kan man ju modifiera fjäder benen sen så att hjulet hamnar rätt!

det jag hittade skulle vara fabriks inställningarna men det behöver ju inte var dom optimala instälningarna för kurvtagning! nån som har mer kunskap i området som kan komma med tips!?


Fabriksinställningarna är en kompromiss för framkomlighet och väghållning, sänker du bilen några cm så stämmer ju fabriksinställningarna inte längre, tänk ochså på varför det finns uppflyttade styrspindlar a'la RSR, de är uppflyttade ca 1 tum.
Citera
tretjufemman
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 133



Hel coolt bygge... thumbs up
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Fabriksinställningarna är en kompromiss för framkomlighet och väghållning, sänker du bilen några cm så stämmer ju fabriksinställningarna inte längre, tänk ochså på varför det finns uppflyttade styrspindlar a'la RSR, de är uppflyttade ca 1 tum.


jo det är jag med på men om jag vänder på det vilken vinkel är det bäst att bärarmen är i när bilen står på hjulen klar för att köra med? blir mycke enklare då att bestäma om man ska köra med uppflyttade spindlar eller om man ska modifiera på annat sätt för att få hjulen där man vill i hjulhuset utan att förstöra geometrin i framvagnen!

sen undrar jag om man ska ha karossen lutande ca 1 grd neråt fram och då mäta in bakvagnen i våg så att när bilen står på marken med hjulen så är bakvagnen i våg mot marken men bilen lutar 1 grad framåt eller ska man justera det med höjden på fram/bakhjulen?

_________________
jonny strand
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
lite updatering
delar som har kommit!





bakvagnen sitte där jag vill ha den! med ca 1 grad lutning på karossen framåt och våg rätt bakvagn! som det är nu ca så är bakvagnen ca 1mm snedstäld mott framvagnen med dom mätningar jag har gjort vilket jag anser som väldig bra! med tanke på verktyg osv jag andvänder! dock var det stor hjälp att kunna fråga han som jobbar med att rickta bilar om tips osv

höjden på bakvagnen har jag gjort ganksa högt upp min tanke var att dett är lätare att flytta ner bakvagnen om det krisar än upp! finns bilder längre ner på vinklarna på bakvagnen när hjulet är i den höjd jag vill ha!

och sen har jag gjort 2 av 4 fästen klara till bakvagnen!
främre fästet klart! ganksa nöjd! allt är ditt punktat och jag mäter mellan varje förändring jag gör tex svetsar! så att det inte skenar iväg måten!

på plats


bakre fästet inte klar än!


bakvagnen i den höjd jag har tänk att den ska vara när den är kör klar!
från sidan och bakifrån!



jag prövade montera 10 tum bredda fälgar fram också och det var inga problem med att det tog i nån stans varken innåt eller utåt men jag vet inte det kanske blir väldigt tungt att köra med så bredda fram fälgar!(fälgarna är inte till porschen!

_________________
jonny strand
Citera
Beppo
Nossebro
Här sen Maj 2004
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Kul att se när folk är grundliga och noga. Jäkligt häftigt bygge.

_________________
Gustav Erikson
www.irry.com
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
beppo: tack

jag har jobbat lite mer på bilen med jag läger inte utt nå bilder på bakvagnen föräns allt är klart för att börja montera motorn!

sen har jag köpt motor kuddar och gjort en liten rostfritt hylsa för att styva upp fästerna!




sen fick jag adaptrarna till bromsarna! så nu måste jag bara svarva ner hjulhubarna så att skivan kan monteras! om ni vet var man kan köpa m12 bult med 1.5 mm gäng stigning i 12.9 kvalite eller högre billigt får ni gärna skriva det! då jag behöver minst 8 st till fram och bak bromsarna

_________________
jonny strand
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
ok nu har jag varit en sväng till garaget så här på onsdagkvällen!

så jag slängde i en audi motor i min 911 och ser man på den gick ju in
tycker till och med att det nog går få in ett hårstrå mellan stolen och torpetväggen sen

får se om jag hinner mätta in motorn till helgen!?



som ni ser så lutar motorn från förare sätet! så det ska nog inte bli några problem med ben utrymme!
sen att människor över 160cm inte kan åka i den andra stolen det är ju inte så vicktigt


en trevlig detalj är att jag får bra med utrymme bakom lådan för ic och kylare!

en lite konst bild på mina ider nån som tror att det kan funka? tänke inte bara skicka luften rakt ner nedanför kofångaren bak utan gör luft kannal så att det blir en bredd small öppning just nedan för ko fångaren! eller att man får kappa i kofångaren och sätta galler!?
det ska ditt en liten ljud dämpare också men det är inga problem hoppas jag!

_________________
jonny strand
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



ojojoj vilken bil det blir när den rullar,nu fick jag lite inspiration för att orka skruva lite till idag

Grymt imponerande

_________________
Jan Ekehage
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



>>Jonny

Ser mycket bra ut! Håller med Janne om att inspirationen smittar av sig...

Vad är det för motorkuddar? Ser ut som de jag köpt till min Se7en fast mina kommer från 240 Diesel och har nummer 51.2011. De är betydligt hårdare än de vanliga kuddarna från 240...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Vad är det för motorkuddar? Ser ut som de jag köpt till min Se7en fast mina kommer från 240 Diesel och har nummer 51.2011. De är betydligt hårdare än de vanliga kuddarna från 240...


exkat jag köpte två stycken 240 "höger" kuddar tror jag det var!

hm men är diesel kudden likadan förutom att den är hårdare? nog för att jag tror att den blir tillräckligt hårt som det är men det kan ju var bra att vet om man märker att det blir för mjukt!

om nån vet av några bra billiga växellåds kuddar så skriv var man kan köpa dom!?

_________________
jonny strand
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 -73 (med audi motor)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (96345 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande