Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4874 besök totalt |
Hjälp med val av bil för bana och gata?
Jag ska skaffa en rolig sommarbil, som jag kan köra på några banträffar. Den ska också gå att använda till dagsutflykter med min fru, samt eventuellt någon resa ner i Europa. Helst ska den inte droppa som en sten i värde heller. Jag är nybörjare vad gäller körning på bana med bil, har däremot kört några gånger på bana med MC. Därför vill jag inte köpa något som jag inte behärskar. Jag har plockat fram följande alternativ: Porsche Boxster S Porsche 996 GT3 Lotus Elise,Exige Opel Speedster GT3:an är på gränsen för min budget, och dessutom jag är rädd att det är för mycket bil för mitt nuvarande kunnande. Boxstern är riktigt trevlig och har hyfsat andrahandsvärde. Lotus samt Opel vet jag inte så mycket om mer än att de ska vara riktigt skoj att köra. Kör idag en M5 e39 så jag vill att bilen ska vara hyfsat pigg. Vad jag behöver är vägledning från erfarna rejsare. Även tips på andra alternativ är välkomna. _________________ Johan Jarleborg |
||||
Det är inte lätt att tipsa om, man måste nog känna dig lite bättre för att veta vad som passar dig.
Med tanke på nuvarande bil känns kanske Porscharna närmast tillhands. Själv skulle jag välja Lotus bland de bilar du räknat upp men det är av helt andra personliga & irrationella skäl. Samma typ av skäl säkert som alla som kommer att säga "välj det" eller "välj det"... Vad gäller "behärskar". Om du anser dig behärska en GT3 tror jag inte det finns så många bilar på marknaden som faller bort av just det skälet... Varför inte börja prova lite med M5an? _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Vi åker på dylika resor i vår Lotus seven från 1959. VILL man åka i en bil av denna typ så KAN man. Det är en attitydfråga. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Jag har inte kört någon av dina alternativa bilar men jag har läst en del. Opel'n och Boxtern är nog minst kompetenta på bana i orginalskick. Om du tänkt att köra på snabba banor faller nog båda lotus bilarna bort tillsammans med speedstern. En Exige toppar drygt 240km/h och jag har läst att de går som tusan upp till 200-210 och sedan går det inte fullt så friskt längre. Om du skall köra slalom eller på "vanliga" banor är det sannolikt Exige som regerar. Om det är banor som Monza, Spa eller
![]() _________________ Avregistrerad användare |
||||
Självklart är det så - menar inte att såga Lotusarna eller Opeln som sportbilar, utan enbart som potentiella "tourers". Utgår från mitt eget fall, där varken tjejen eller jag absolut inte vill åka med minimal packning (typ ett klädombyte, eller vad man nu kan få ner i bagageutrymmet på en Elise/Speedster?) - och vi dessutom kanske vill kunna få med oss lite inköpta småsaker hem, typ en låda vin eller liknande. Men visst, givetvis går det att köra med en Elise/Speedster också - om man bortser från det praktiska helt och hållet. _________________ ![]() |
||||
Av de alternativ du räknar upp måste nog Porsche 996 GT3 betecknas som mest kompetent, både
när det gäller banåka och att kunna fungera på vägen. En kommentar till Johans kommentar om snabba banor. I Sverige har vi bara "vanliga" banor, d.v.s. inte så snabba. Men det kanske var det han skrev. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Tror att det där med hustru, söndagsutflykt, europatur går illa ihop med sånt som bur och masserat chassie
![]() Sen tror jag inte att erfarenheter från M5E39 går så bra ihop högfartsaccet hos Elise/Exige/Speedster. Tror att det som söks är BoxsterS, 996C2 eller 993C2 faktiskt. Eller kanske Z3 med M3-motorn (vad heter den?). Porscharna i omodifierat skick är säkerligen tillräckligt underhållande även för banmöten. Jag vet inget om Z3:an med det gäller nog den oxo. 993:an är gissningsvis den som heller värdet bäst av dom uppräknade. ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Kanske ska tillägga att jag kört 993 C2/C4, 996 C2 och Lotus Elise och för mig hade valet varit ganska enkelt. En fin 993:a kommer nog att förlora minst i värde och är en väldigt kapabel och trevlig bil att köra. 996:an är inte riktigt min typ av bil, den känns inte lika förarorienterad som 993 (den är ganska soft) och en Elise är ganska kompromisslös - kul men opraktisk. Det bästa är nog att prova dig fram och ta ett tag att fundera ut vad du vill ha för modell. Sedan prata med några ägare som använder bilen på det sättet du ämnar göra för att få en idé om hur det funkar.
_________________ Anders Hansson |
||||
Hur ska man få en icke sportvagnsintresserad hustru att inse att hon vill åka på europasemester i löjligt liten bil med minimalt bagageutrymme som dessutom är bullrig som attan när hon är van vid en M5:a? ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Lite fakta (från SportAuto): Slalom 36m 996GT3 Mk1 125km/h 986 S Mk1 128km/h Speedster Turbo 129km/h Exige S1 133km/h Slalom 110m 996GT3 Mk1 140km/h 986 S Mk1 136km/h Speedster Turbo 141km/h Exige S1 141km/h 0-200-0 996GT3 Mk1 21,3s 986 S Mk1 28,8s Speedster Turbo 28s Exige S1 34,9s 100-0 996GT3 Mk1 35,4m 986 S Mk1 34,8m Speedster Turbo 37m Exige S1 39m Nürburgring 996GT3 Mk1 8.03 min 986 S Mk1 8.32 min Speedster Turbo 8.34 min Exige S1 8.42 min Hockenheim 996GT3 Mk1 1.14,9 min 986 S Mk1 1.18,3 min Speedster Turbo 1.17,1 min Exige S1 1.14,8 min Så jag tror vi kan enas om att alla ovanstående bilar är alldeles utomordentliga banbilar..? ![]() _________________ ![]() |
||||
Lätt. Man väljer fru med omdömme.
Jag kommer ihåg när Caterham Superlight R kom ut. Den toppade 220 km/h men piskade ändå RUFs då värsta Porsche med flera minuter (nåja, kommer inte ihåg riktigt med hur mycket) runt Nordslingan (Porschen toppade 320-340 något på rakan). MEN, nu har vi gått in i ställningskrig tyska lok-engelska lättviktare vilket jag med mitt första inlägg ville undvika... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
![]() är relevanta i diskussionen. ![]() _________________ -- |
||||
Nu! Att åka speedster på semester går fetbort. Tycker Porscharna är det bästa valet av dessa. Men jag är förvånad att du som M5 åkare inte listat M3... Bekvämare än GT3 och snabbare + praktiskare än Boxter. Kanske oxå billigare. M3 e46 är en mycket rolig bil i jämförelse med e36 och du kan åka fort, ha med dig sylar eller vara 4 personer, och åka TYST ![]() _________________ Stefan Larsson |
||||
Det är relevant som exempel på Exige/Elise-GT3 jämförelse. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Jag har tittat på M3CSL, men andrahandsvärdet på en M3 är minst sagt dåligt. Dessutom har det varit en del kvalitetsproblem med motorn på den vanliga M3:an, enligt flera inlägg på Autopower.se. _________________ Johan Jarleborg |
||||
Re: Hjälp med val av bil för bana och gata?
oopps, jag tror minnsan att delar av diskussionen tappat fokus, den verkar ju handla om vilken bil som är bäst som räserbil. Men när jag läser ovan så tolkar jag det som att det ska vara typ en Grand Turismo som inte helt saknar bankompentens. Kanske en Z4? Z6? Något japanskt? RX-8, 350Z? Fast jag tjatar lite, lågmilad 993C2, modern klassiker, antagligen stabilast värde oxo. _________________ Pär Hylander |
||||
Re: Hjälp med val av bil för bana och gata?
Hej. En bil som många förbiser är Honda NSX. Kanske är förklarligt då bilen endast såldes i Sverige -91 och då endast i 11 exemplar pga. tilldelningen. Du vill ha en kompromiss mellan GT-vagn, sportbil, banmonster med ett stabilt värde (50% värdesänkning under 13 år) kan jag inte se någon bättre bil. Kvalitén är superb, designen tidlös och prestandan fullt tillräcklig. GT3:an är vassare på alla prestandapunkter men förlorar på komforten. Vem vill studsa fram med packningen i kupén på semesterresan? All info som du behöver finns på NSX Prime Jag svarar gärna på eventuella frågor du har. _________________ /Klas Pihl |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4874 besök totalt |