Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 7611 besök totalt |
Jag nämnde ju inte SPVM för att alla skulle tycka om SPVM utan för att ge exempel på en typ av verksamhet som jag är ganska säker på att många tycker är viktigare än F1. Jag skulle tex hellre se en svensk i F1 än att folk fortsätter köra 9-timmars, eftersom jag varken kör eller följer 9-timmars. Men att offra 9-timmars för att få en svensk i F1 är ändå fel, även om inte 9-timmarsfansen är i majoritet.
Ja, det var ju i ett pengaperspektiv jag förde hela mitt resonemang. Klart det är trevligt med ett starkt landslag, men då kan dom som vill ge sitt stöd till sådan sponsrning göra det via en ekonomiskt fristående organisation som har det som mål. |
||||||||
Jag säger inte att spridningen är liten, jag säger att den inte är tillräcklig. Här är tre spridda exempel: När klubbarna ombeds skicka in årsrapporterna så har det de senaste åren även efterlysts mailadresser. Endast 350 av de ca 500 klubbarna har skickat in mailadresser. Eftersom jag står som IT-ansvarig på hemsidan så får jag ofta frågor om Folkrace anmälan online. Det är anmärkningsvärt ofta folk ringer och frågar om sitt lösenord, och när jag påpekar att dom satt det själva så kryper det fram att dom inte har någon dator, utan lät en kompis anmäla dom till förra tävlingen, och nu satt dom på den andra kompisens jobb... I sommras jobbade jag som funktionär på en dragracingtävling, och hörde en konversation mellan en förare och sekretariatet, där han med stort missnöje förklarade hur omständigt det var för honom att anmäla sig via internet, eftersom han varken hade dator eller kunskaper - och att vi minsan sysslade med motorsport och inte datorer. Som enskild arrangör är det lätt att dra linjen skarpt - utan internet får du inte vara med. Som förbund så har vi som sagt en tid kvar tills vi är där. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Alla har inte internet, det är sant. Alla har inte telefon, alla kan inte läsa eller skriva. Alla har inte internet hemma, det är sant, men det är inte en bra orsak till att inte använda sig av internet, skall man dra det till sin spets så finns det inget medium som passar alla, skall man ha anmälningsmetoder som alla kan vara nöjda med får arangören åka runt till alla potentiella tävlanden och fråga dem personligen om de skall vara med. Har man inte tillgång till dator och internet så får man be om hjälp, och det är kanske något som klubbarna kan stå för. Jag tycker det vore bra om man exempelvis hade ett system för anmälan via internet, och att de lokala klubbarna utser en supportansvarig som kan hjälpa de tävlande som har problem att läsa, eller saknar dator ochsåvidare. |
||||||||
Det är stor skillnad mellan de som har emailadress samt använder det, och de som har möjlighet att en gång per år gå in på en internetsida och rösta. Man kan även komplettera med att folk för egna pengar får skicka in en blankett. Jag påstår fortfarande att den demokratiska aspekten på det valsystemet vida skulle överstiga dagens system där jag som medlem inte har en chans att påverka vem som hamnar i SBF:s styrelse, med annat än att jag lägger ned åratal av eget engagemang för att komma i den position att jag praktiskt kan påverka vilka ombud som röstar och vad de röstar på. Det är inte alla som kan ta sig till klubbens årsmöte heller. Jag var t.ex. bortrest när min klubb hade årsmöte. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Jag skulle nog sätta högre prioritet på att få bra kommunikation och dialog än demokrati/strukturförändringar som diskuteras här. Det ena utesluter verkligen inte det andra men jag tror förändingar i hur SBF kommunicerar ut vad som är på gång, vad som görs, vad som gjorts osv skulle innebära en stor förbättring för alla. Dessutom skulle det kunna bli bättre ganska snabbt också.
_________________ ![]() |
||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Så SBF gillar inte diskutionen som pågår här? Verka ju så när man läser deras senaste inlägg på deras hemsida.
Rätta mig om jag ha helt fel nu. Vilket system som används nu är vi väl ganska klara på. Det är väl just det systemet som diskutionen rör? Att alla INTE kan få fram sin åsikt. Det är ju alltid nyttigt i en förening när en sådan här diskution kommer fram. Då är man ju tvungen att öppna öronen och lyssna. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||||
![]() Jag tycker det är bra om antalet frågetecken och missförstånd minimeras så att man kan diskutera ideer och förslag på hur man vill ha det i framtiden på bästa sätt. Som jag ser det så är det just nu största problemet dåligt fungerande kommunikation från SBFs sida som INTE beror på att man är hemlig utan att man kommunicerar på ett för mottagarna ineffektivtt sätt. Hur många orkar leta reda på alla mötesprotokoll och både läsa och få ihop vad det faktiskt egentligen står där? Vissa saker är ju lätta att förstå men jag förordar en aptitlig ompaketering av innehållet till nyhetsartiklar som beskriver på ett lätt tytt sätt vad som gjorts, vad som skall göras, vad som pågår, vad som spikats osv. Allt satt i ett sammanhang så det är lätt att ta till sig informationen. My two cents ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Det var reklam bara så vitt jag minns. Det finns ett öppet brev skrivet av några i styrelesen. Misstänker att det är det Dan menar. Vet inte hur man tänkt få ut det till alla medlemmar eftersom man väl inte har en komplett emailinglista???? Att posta det i snigelpost låter dyrt och långsamt... _________________ ![]() |
||||||||
Tror det brevet gått till delgater, distrikten och klubbarna.
Den mer seriösa falangen av styrelsen har så vitt jag förstått inget intresse av föra en hätsk debatt inför öppen ridå. Tycker det hedrar dem, att de litar på demokratiska principer, utan otillbörlig påverkan. (jo jag vet att RF demokratiska system innebär en ibland irriterande fördröjning och filtrering) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Det verkar dessutom vara uppbyggt kring vem-som-känner-vem snarare än sakfrågor. Hur går det till när det är val på dom olika nivåerna? Säger kandidaterna saker som "jag tänker verka för katalysator krav" och sen röstar man? Så brukar man ju göra i val. Men egentligen spelar det inte så stor roll om en förening har demokratiska stadgar eller inte. Om inte medlemmarnas önskemål når fram så är det dåligt, oavsett system. Praxis spelar en ganska stol roll i detta. Ett öppnare SBF med bättre kommunikation är troligen en mycket god start. |
||||||||
Sakfrågorna brukar få en mer begränsad betydelse ju högre upp i en hierarki man kommer.
Det tycker jag gäller allt från egna familjen (fråga mina barn ![]() Jag tror t.o.m. att fokus på sakfrågor och detaljer begränsar den långsiktiga och visionära inriktningen på en verksmahet. Iaf tycker jag att det är resursslöseri med EU-resurser att tjäbbla om hur böjda bananerna ska vara, när bönderna ska få släppa ut djuren på bete och sätta potatisen etc. Däremot kräver ett långsiktigt och visonärt ledarskap att organisationen har mandat kraft och framförallt kompetens att hantera detalj och sakfrågor på ett riktigt sätt. Jag är av åsikten att en styrelse (gäller även SBF) ska jobba med det stora penseldargen och ge f-n i detaljstyrning. Men som sagt det kräver att både tjänstemän och funktionärer är vuxna sin uppgift. I SBF fall kanske det handlar om diverse utskott som fattar belsut man inte alltid förstår konsekvensen av. om det i så fall behövs en överprövning av styrelsen, är det min uppfattning att lägre instans inte fullgjort sin uppgift. Beträffande praxis så är ju SBF bakbundet av RF i den frågan. Det är för och nackdelar att vara nsluten till idrottens nationella organisation. (men det är det ju med att vara ansluten till FIA också) Ibland undrar jag om vårt svenska kynne med jantelag, rättvisa, Per-Albin demokrati och anllmän rädsla för överheten inte är en rejäl black om foten?! Edit: Håller helt med om att SBF vinner på ökad öppenhet och kommunikation. Däremot uppfattar jag det som att en del i debatten inte ens är medlemamr i SBF via någon motorklubb, utan bara tycker illa om "storebror" från sin horisont som banträffåkare? Kan ju ha fel där, bara en känsla! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
"41 förbundsdelegater väljer styrelse" - http://www.sbf.se/ht-php/nytt.php3?= _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Men ofta är det dom grandiosa (och kanske välmenade) visionerna som ger väldigt knasiga effekter på detaljnivå: Jämför: Konsumenterna ska inte bli lurade & ska veta vad som är kvalité => Bananer måste vara böjda minst 4.5 grader (toe-in? ![]() Bilsport måste bli miljövänlig => Alla bilar måste ha ....... ![]() |
||||||||
Va!? Menar du att valet redan är klart så att säga? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 7611 besök totalt |