Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
förslag på automatväxlad bil
<<   1, 2, 3, 4   >>
9838 besök totalt
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Kul med många synpunkter och förslag...
Capri skulle kunna vara en tänbar bil....
Någon som har en uppfattning om rover 3500 som det ser ut att finnas rätt gott om med aut?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Det rejsas/rejsades med Rover 3500 i framförallt England när det begav sig så helt hopplös är den knappast. Men en udda fågel och kanske inte lika lätt att uppgradera som Capri/240/BMW/Whatever...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Mattias_H skrev:
Kul med många synpunkter och förslag...
Capri skulle kunna vara en tänbar bil....
Någon som har en uppfattning om rover 3500 som det ser ut att finnas rätt gott om med aut?


Rover P6 3500 går att fixa till även om den har lite udda och intressanta lösningar på både fram och bakvagn. SD1 3500 dvs den senare modellen med mer konventionellt chassie rejsades ju mot Volvo bla på tidigt 80-tal
Här en P6 racer:

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
udda och okonventionell ni säger lockande ord
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



En spontan tanke är ju att montera 2 metallringar ovanpå varandra "i" ratten som dom växlar på WRC bilarna. På detta sättet så spelar det ju ingen roll vilken fattning man har på ratten så länge man kommer åt att trycka eller dra i densamma. Kanske dra KRansen mot sig för gas samt trycka den innåt för broms?
Ser en del problem med att få det att lira ordentligt dock :/

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



När jag körde rally (slutet av 80-talet) var det en handikappad kille som åkte A-Ascona med automat.
Han var rätt snabb vill jag minnas.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



superMOG skrev:




En sådan måste det bli Mattias. Ljudet du kan få ur den...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
7-11 skrev:



En sådan måste det bli Mattias. Ljudet du kan få ur den...

och de går ju att hitta till en rimlig peng

http://www.blocket.se/view/4366380.htm?caller=vnl_s&l=0&c=1&am . . . .
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Eeeeh, hmmm. Med lite egna (dåliga) erfarenheter av P6:or så manar jag till lugn i eventuella
upphetsade känslor. P6:an har skruvade skärmar, sparklådor m.m. Det är lätt att få ett rostigt vrak att
se ut som rena nybilen.

De liggande framfjädrarna kan hälsa på i kupen, då i fothöjd. De-Dionbakaxeln är en skön konstruktion,
men de lär vara luriga att renovera (kanske bara hörsägen. Man kan ju alltid stoppa dit en Alfaaxel
från 116-serien )...

Även bakre bromsoken placerades på Alfavis (ett helvete att skruva med).

Dessutom hade de en bakre packbox som var tvådelad. Läckte det var det bara att droppa vevaxeln...

EDIT: Motorn alltså, inte bromsoken

Usch. Nu är jag bara negativ. Klart tjejen din ska ha en P6:a.

Förlåt Fredrik. Trots detta kanske jag kan få provköra din engelsman med Buickarvet?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Jet skrev:
Eeeeh, hmmm. jadda jadda jadda...


Neggo! Med den attityden blir det inget brummande

Nej, visst kan det bli en hel del på en Rover, men det gäller ju iofs alla objekt. Jag satt och funderade på om det inte fanns automatväxlade Lotusar, typ Eclat eller liknande. Eller jag kanske har helfel. De kan man ju hitta gratis i UK.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Jet skrev:
Problem

Varför gör det mig bara mer sugen och får det att kännas rätt...
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Mattias_H skrev:
Jet skrev:
Problem

Varför gör det mig bara mer sugen och får det att kännas rätt...


Alfa Romeo Alfetta fanns med automat

Då får du samma bakaxel, torsionsstavar fram, samma placering av bromsok bak. Och en helt, helt
underbar körbil. Med fyrcylindrig motor på 122 hk cirkus. Ärligare rost dessutom.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Jet skrev:
alfa=inga problem

Hur var deras autmatlådor?
alfettan hade den boxermotor?
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Har kontaktat expertis för förslag till gas och bromslösningar för jag känner en hel del för att genomföra detta...
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Annars är det ju bara att byta låda i denna:



http://www.blocket.se/view/4572157.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&am . . . .

;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
therealpinto skrev:
Annars är det ju bara att byta låda i denna:


;-)

/Gustaf

som hittat.... nästintill gratis...
och mitt kontonr är 81-44**********
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Mattias_H skrev:
Jet skrev:
alfa=inga problem

Hur var deras autmatlådor?
alfettan hade den boxermotor?


Vet faktiskt inte vad man använde för lådor i Alfettorna, de är inte så vanliga.
Boxermoton hade Suden och senare 33:an. Alfettan har den beprövade "nordfyran"
(tillverkades i Malino i norr, till skillnad från boxern som skruvades ihop i söder).

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Eddie Varvstopp skrev:
Jag har kört bana med en BMW 2500 -73 automat, dock växlade jag den manuell s.a.s. men det gick hur bra som hellst.


Åhhh....den bilen den bilen... det kallar jag körlek

_________________
Stefan Larsson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Mattias_H skrev:
udda och okonventionell ni säger lockande ord


Är man intresserad av udda och okonventionella lösningar så är ju Citroen ett starkt kort, man får liksom lära om vissa saker på nytt.

En bil som jag anser vara mycket lämpad att bygga banräser av är Citroen ID/DS

Viste du tillexempel att Citroen DS hade hydrauliskt manövrerad sekventiell växellåda med automatisk koppling, och adaptiv växling från 1955. tillåter fullgsväxling

Helt plant golv av Aerodynamiska orsaker, fast 1963 så tillkom venturitunnlar för att bättra på downforcen.
Centrumskruv på hjulen fram till 1965, då det byttes till fembult.
Motorhuv i aluminium, den största serieproducerade alupressningen på sin tid.
Tak i glasfiber.
Skivbromsar monterade vid diffen, som INGEN, någonsin lyckats få att matta. (100-0 på 40 meter 1957, på smala däck)
Högtrycksbromsar med bromsventil du kan manövrera med kraften i stortån. (lämpar sig altså bra att konvertera till handkraft)
Hjulupphägningar med stållager, inga flexande gummibussningar.

Ett fjädringssystem som är enkelt och genialiskt så att man med enkla metoder kan anpassa såväl körhöjd som fjäderkonstant, med små modifieringar kan man tillochmed ändra fjäderkonstant under färd.

Viktfördelningen är mycket bra, motorn sitter väldigt långt bak, tanken sitter under baksätet.


Annars så kan man ju göra det lite enklare för sig och skaffa en BX, Xantia eller CX.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Hittade en gas broms variant jag aldrig sett som kan gå att utveckla...
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
man kanske skulle bygga på något riktigt udda och förtalat
Citera
Allmänt banåkaforum
förslag på automatväxlad bil
<<   1, 2, 3, 4   >>
9838 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande