Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorjournalen 21 mars
<<   1, 2
4317 besök totalt
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Peter Sundfeldt hälsar via telefon att det blir straffpoäng för de som tittar på Bosse Bildoktorn istället


Jag kollade på Bosse i reklampausen (man hinner se rätt mycket).

Citat:
Lite väl mycket vibbar till Monster Garage/Pimp My ride mm vid demonteringen


Det är ju den nya TV-trenden, Vuxendagis (Män har roligt tillsammans samtidigt som de gör något praktiskt).

och Ariel Atom thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Johan Rådlund
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Ett av de bästa programmen hittils!!!!!

Jag vill ha en Ariel nu och en SR8

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



I inslaget om nya BMW 3 serien verkade Peter en aning skeptisk till användandet av startknapp och inte av nyckel. Teknik för teknikens skull sades det.

En av de största anledningarna till varför bilfabrikanter väljer den lösningen mer och mer är pga krocksäkerhet. Normalt sitter nyckel och rattlås brevid rattstången och i en händelse av en krock riskerar man att slå i det området med knät. Rattlåset är dessutom av metall så det blir en hård kontakt. Genom att använda startkapp på instrumentbrädan och ett elektriskt rattlås, som placeras på ett ofarligt ställe, kan man kraftigt reducera risken för knä och lårbensskador.
om man flyttar rattlåset till ett ofarligt ställe kommer man dessutom att belönas av Euro NCAP när dom rankar bilen. Dvs det blir lättare att få fem stjärnor.

Så startknapp på instrumentbrädan är mer än bara en flört med rejsing bilar.

Föreläsning slut

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Kenneths Cheva-test var ohyggligt kul!
Jag får passa på att erkänna att jag väntade mig ett reportage av någon härlig brutal 55:a eller något sån't....

Ett mycket bra program i övrigt oxo! thumbs up

_________________
/Mathias
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mathias Johansson skrev:
Kenneths Cheva-test var ohyggligt kul!
Jag får passa på att erkänna att jag väntade mig ett reportage av någon härlig brutal 55:a eller något sån't....



Ja, precis, tappade först hakade och flabbade sen!

Hög flabbfaktor på Clarksons kindfläsk i Arielen oxo!

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Bosse L skrev:
De som ser på Pole Position i ZTV kan gärna får rapportera vad man tycker om det, då jag har ett par fingrar med i den produktionen...


Mitt intresse för PP är väl svalt till iskallt skulle jag vilja säga. Att använda en hinderbana känns inte som ett seriöst sett att hitta en duktig racingförare.. speciellt inte om inte alla är friska

Gårdagens MJ var kanon thumbs up

Intressant att man kan göra så mycket usa utan att gå ur bilen

Kul med ombyggnaden av påssen. Ser hellre på vuxendagis-genren än mongosåporna...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Maciej Karpinski
Stockholm/Gärdet
Här sen Jun 2003
Inlägg: 129


Trådstartare
Gripenland skrev:
I inslaget om nya BMW 3 serien verkade Peter en aning skeptisk till användandet av startknapp och inte av nyckel. Teknik för teknikens skull sades det.

En av de största anledningarna till varför bilfabrikanter väljer den lösningen mer och mer är pga krocksäkerhet. Normalt sitter nyckel och rattlås brevid rattstången och i en händelse av en krock riskerar man att slå i det området med knät. Rattlåset är dessutom av metall så det blir en hård kontakt. Genom att använda startkapp på instrumentbrädan och ett elektriskt rattlås, som placeras på ett ofarligt ställe, kan man kraftigt reducera risken för knä och lårbensskador.
om man flyttar rattlåset till ett ofarligt ställe kommer man dessutom att belönas av Euro NCAP när dom rankar bilen. Dvs det blir lättare att få fem stjärnor.

Så startknapp på instrumentbrädan är mer än bara en flört med rejsing bilar.

Föreläsning slut
ja det kanske stämmer till viss del men 3-serien har samma lösning som många andra så måste man fortfarande sticka in nyckeln/plaststumpen på samma ställe där nyckeln alltid har suttit men man vrider inte om den utan trycker på en knapp för att starta ,nyckeln är fortfarande där och man kan slå i den vid en eventuell krock.
Hade det varit ett "keyless go" system så hade det varit en sak, då hade man inte slagit i den, man hade sluppit problemet med att nyckeln ligger i byxfickan när man har satt sig så man måste leka akrobat eller gå ur bilen igen för att få fram nyckeln + lite andra fördelar men här har man bara ersatt momentet med att man vrider om nyckeln med en knapp. Coolt? Ja kanske men jag förstår Peters kommentar.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



Går inte 3-serien att få med "keyless go"? Det gör väl 1-serien?
Såvitt jag förstått har väl BMW samma system som Porsche/VW med antennen i dörrhandtaget.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



om det är en säkerhetsrisk att ha nyckeln på det vanligaste stället (till höger om ratten) så kan man väl "göra en Saab"? Det kan väl inte bli säkrare ur den synpunkten?

Själv tycker jag att startknapp är porrigt

Klart en av de bästa MJ-programmen hittills!

_________________
Rachid Rachid
Citera
Maciej Karpinski
Stockholm/Gärdet
Här sen Jun 2003
Inlägg: 129


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Går inte 3-serien att få med "keyless go"? Det gör väl 1-serien?
Såvitt jag förstått har väl BMW samma system som Porsche/VW med antennen i dörrhandtaget.
det gör det säkert men om man kollar på bilder på nya 3-serien så sitter nyckeln intryckt precis under startknappen.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20246



Rash skrev:
Själv tycker jag att startknapp är porrigt
Helst då placerad som på SLR thumbs up .

om man nu skall ha junk som keyless entry och fjärrstart kan man väl lika gärna kombinera det med snabbstarten från de där överencobilarna som startar när man trycker på gasen.
om din partner lagt i ettan och du brukar lägga i backen vid parkering kan det ju bli lite lustigt men snart finns det väl inga klassiska manuella lådor heller för den delen utan alla är automater (eller el/hydralassisterade manuella för de sportiga).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Maciej Karpinski skrev:
ja det kanske stämmer till viss del men 3-serien har samma lösning som många andra så måste man fortfarande sticka in nyckeln/plaststumpen på samma ställe där nyckeln alltid har suttit men man vrider inte om den utan trycker på en knapp för att starta ,nyckeln är fortfarande där och man kan slå i den vid en eventuell krock.


Sitter det fortfarande ett rattlås kopplat till nyckeln eller är rattlåset elektriskt? Att nyckeln sitter kvar i vägen för knät gör inte så mycket utan det är låscylindern som är farlig.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Brorsan har en "grålle" som min farfar köpte ny för 55 år sedan och den startar(startade) man genom att trycka lite extra på växelspaken i nåt växelläge. Kommer inte ihåg om det är 1:an, backen eller om det är ett eget läge. Ett något tillkrånglat sätt att få igång en traktor, istället för att placera en vanlig tryckknapp på instrumentbrädan.
Inte funkar det längre heller.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Peter Sundfeldt
Linnéstaden, Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 175



Ferrari F430 Spider idag, Maserati Trofeo Sport på Monza imorgon och Maserati MC12 på Fiorano på torsdag. Om någon vecka blir det alltså forza Italia!

Pietro della Giornale di Motori

_________________
Peter Sundfeldt
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Peter Sundfeldt skrev:
Ferrari F430 Spider idag, Maserati Trofeo Sport på Monza imorgon och Maserati MC12 på Fiorano på torsdag. Om någon vecka blir det alltså forza Italia!

Pietro della Giornale di Motori


och du sa: "Vissa tror ju att detta är ett drömjobb, men....." när rejsa.nu hälsade på

Själv ska jag köra en BMW M5:a (den nya), en Lotus Elise 111R och Porsche 996 RUF runt ringen till helgen=)
På GT4, hihihi

_________________
Rachid Rachid
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Peter Sundfeldt skrev:
Pietro della Giornale di Motori


_________________
Magnus Thomé
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Ariel Atomen verkade ju helt fantastisk.!.. snacka om körglädje gissar jag...
Annars skulle jag skulle vilja se provkörningar av lite äldre Italienska sportbilar typ Maserati Merak,Ferrari 250GT Spider,Ferrari 308GTB...Meraken och GTB:n är ju dessutom i någorlunda överkomlig prisklass...

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Rash skrev:
Peter Sundfeldt skrev:
Ferrari F430 Spider idag, Maserati Trofeo Sport på Monza imorgon och Maserati MC12 på Fiorano på torsdag. Om någon vecka blir det alltså forza Italia!

Pietro della Giornale di Motori


och du sa: "Vissa tror ju att detta är ett drömjobb, men....." när rejsa.nu hälsade på

Själv ska jag köra en BMW M5:a (den nya), en Lotus Elise 111R och Porsche 996 RUF runt ringen till helgen=)
På GT4, hihihi



_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



AndersY skrev:
Brorsan har en "grålle" som min farfar köpte ny för 55 år sedan och den startar(startade) man genom att trycka lite extra på växelspaken i nåt växelläge. Kommer inte ihåg om det är 1:an, backen eller om det är ett eget läge. Ett något tillkrånglat sätt att få igång en traktor, istället för att placera en vanlig tryckknapp på instrumentbrädan.
Inte funkar det längre heller.


Den har ett eget "växelläge", funkar inte på våran -48:a heller...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
Motorjournalen 21 mars
<<   1, 2
4317 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande