Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Seat Toledo (Motolin Racing) | 2 besök senaste veckan (7567 totalt) |
Har fått äran att delta som chufför i denna skapelse säsongen 2005.
Det är en Seat Toledo 1.6 -00 från början. Den motorn som ska i till nästa säsong är en 1.8 VAG motor i grunden och kommer leverera ca 300 fullblod. Ska samla ihop massa smaskiga info när jag träffar mina team kompisar nästa gång. Som det ser ut nu så kommer vi köra i Mellan Svenska Longlopp Serien. Mer info kommer! Teamet heter alltså Motolin Racing och det är Tommy Kjellberg som är stallchef. Här är ett litet urval av bilder (kommer mer): Bild från SLC Kinnekulle 2002 Bild från SLC Kinnekulle 2002 Bild från SLC Kinnekulle 2002 Så här ser det ut i garaget just nu: Visst är jag snygg Så här såg den ut från början: _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||||
Vet inte riktigt men det går ju lite rykten hit och dit. Det skulle väl vara något möte nu i dagarna. _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||||
Ska bli kul att se bilen i MSLS nästa år! Antar det blir klass 6 ni kör om ni ska få ut 350hk ur 1,8 liter så krävs det väl turbo...
Vi får väl se vem som kör flest varv... vi med vår klass 5 volvo eller ni med klass 6 Seat. Klass 6 bilarna brukar ha lite svårt att hålla ihop bilen. Lycka till dock! :-) |
||||
Motorn kommer bli på 1968 cc och turbo ja! Den är snart klar för provmontering sen ska den mappas i bromsbänk.
Seat Bromma har ju inte haft några problem med hållbarheten på varken Leon:en eller Ibiza:n vad jag vet. Men det finns ju dom som har haft det...... Lycke med Tipo:n tex Vilken volvo är det ni kör? _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||||
Det är ett 1.8 block det är bara veven och kolvarna som gör att den blir på 1968 cc. _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||||
Volvon jag kör är Blommenhof S40a... även den ses över en del i vinter. Men det får teamchefen själv berätta om här på rejsa om han har tid (tror han tittar in här då och då). Vill ju inte råka avslöja något som är "hemligt"... |
||||
Den ena är till motorn och den andra till växellådan! _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||||
Lite nya bilder ifrån garaget:
Bosse och Tommy börjar montera ihop det sista på motorn. Magnus förankrar skruvarna på svänghjulet. Då var växellådan påmonterad! Ingen motor!! ....hmmm Aj fan! Här va den! Bosse monterar dit intercoolern mm... Färdigmonterat. Motorn ska startas i veckan. Robin stylar! Räkna med det!! Kika gärna in på våran hemsida: http://www.motolin.com _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||||
FINT! Den ser ju iaf ut att bli snabb... hur bra går det dock att tygla 350Hk och framhjulsdrift? Tycker volvon jag kör spinner ganska bra ibland (speciellt när vi tvingas köra med lådan utan diffbroms...) i utgången ur kurvorna och då var den nog inte på mer än 180-190Hk i somras. Visserligen är det ju greppvänligare däck i klass 6 (225 bredd vs 205) men ändock bara tillåtet med gatdäck från och med i år även i klass 6.
Äsch ni kommer säkert åka åttor runt oss iaf misstänker jag... fast Teamchefen pratar ju om en del uppgraderingar av Volvon till i år... så vi får väl se... |
||||
Tar mig rätten att ge min erfarenhet på det hela. Diffbroms eller utan är natt och dag. Särskillt om du har lite mos. Vi har väl varit på väg mot 500hk i en av våra Saabar men då blev det väl okörbart. Numera har vi 410hk och 520 Nm och den är enligt utsago ganska lättkörd. Dieseln som jag kör har mkt vrid (ca 410Nm) men inte ens nga 180 Hk...men utan diff hade den inte varit så kul. Nu är det dock kalasskoj...säger jag som egentligen är en BMW-man och bakhjulsdriftsälskare. |
||||
Jo visst är det stor skillnad med/utan diffbroms det har jag ju erfarit själv som sagt. Med diffbroms går det då tydligen bra att tygla 350-400Hk alltså... eller en diesel på 180Hk... Skoj att det blir flera nya bilar i MSLS i år. Om planerna jag hört från teamchefen kommer Blommehof volvon inte heller att vara lätt att känna igen på första racet... men sen lär nog alla känna igen den (om det nu blev de ändringar som det pratades om utseende mässigt)... |
||||
Är det ett egen komponerat trim eller har ni köpt något färdigt kitt? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Det är Andrea på GA:s Bil och Motor som har byggt en anpassad motor för våran bil och för långlopp. Nu är den på 1968cc och det mesta är bytt i motorn kolvar, stakar, vev mm. Sen sitter det ett annat grenrör och turbo och insuget är taget från en TT 225:a. I nästa vecka ska bilen in till GA:s för mappning i bromsbänk. Återkommer om resultat. _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||||
Våra race- och banåkarbilar Seat Toledo (Motolin Racing) | 2 besök senaste veckan (7567 totalt) |