Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Clover 7 - Suzuki Swift GTI 16V Turbo IC
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
15 besök senaste veckan (79386 totalt)
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nu får Henrik ta kommandot över den här tråden.
//Kraniel, som köpt bilen på sidan 4 och sålt på sidan 13.
Vidare till Johan Weinö från sidan 15.


OK, det är kanske dags att lägga upp en tråd om bilen. Sent ska syndarna vakna...

Kort snabbfakta innan den långa historien:
Motor:
Suzuki Swift GTI 1300
DOHC 16 v
Garret Turbo med intercooler
8,0:1 comp
170-200 hk



Fyrpetad Mazda 323 från 1980
Bakaxel från Ford Cortina GT 66 med trummorna kvar.
Spindlar och bromsar fram från Triumph Spitfire Mk IV
Spax coil over fram och bak
Styrväxel från Mini dryga 2 varv, vänd uppoch ner för att passa.

Hårdlödd ram direkt kopierad efter Catherhams

Vikt: 520 kg (när den vägdes senast...)


Nu satsar vi på full historik från början (rätta mig gärna om ni vet annat):

Bilen byggdes av Hans Enzinger i Göteborg och heter enligt regpapprena Clover. (Den hade en fyrklöver som nosenblem tills den kom i min ägo. Hans är en Alfa fantast egentligen som jag förstått det)
Hans arbetar/arbetade på Volvo där man byggde 7 bilar i en serie. Denna byggdes strax efter som nummer 8. Trots det är det ytterst lite volvodetaljer på just denna.

Bilen utannonserades i Fyndbörsen 2000 i augustinumret med denna bild och denna text:



"1.300 TC, 16V turbo intercooler, MBE-tändinsprut, laptop, sinterlamell, 200 hk, 510 kg. 3 del splitfälg och mycket annat. ring för mer info...."


Bild från ett Bankalas som Hans var på innan den såldes:


Min bror tänkte köpa den och provkörde den, tyvärr kom de aldrig överrens om priset och han köpte en höfläkt från -74 istället. Bilen såldes till en kille i Huddinge.


Bilen byggdes om ganska rejält, fick bland annat stolar, ny störtbåge, innerpanel, brooklandrutor, stereo och ett perfekt fungerande elsystem.

Resultatet blev detta:


(Tagen från en Se7endaysträff)




Återkommer i nästa post om mina egna förändringar av bilen.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Efter att jag köpte bilen så började jag förändra vissa saker:

Jag bytte stolar nya bälten, nya skärmar, nya backspeglar, tagit bort stereon, tagit bort innerpaneler och inredningstyg samt gjort en ny växelspaksdamask, installerat immobilizer, nya Yokohama däck, bytt framlyktor, ny grill, tagit bort dekaltrim, målat upp framvagnen, byggt nytt avgassystem, diverse värmeskyddstejpningar, bytt lite oljeslangar etc.

Nu på tur står tankmätare och eventuellt ny tank, bränslepump.
Nya bältesinfästningar, nya bakljus, ny störtbåge.
På sikt kommer i tur och ordning; bakaxeln, växellådan och sist motorn att ses över.
Det mesta jag gjort nu är rent kosmetiskt. Jag ville få bilen rejsigare igen och mer ändamålsenlig.
Jag har både lagt till och tagit bort några kilon.

Så som den såg ut när jag köpte den:



Efter lite tillfix (stereon åkte ut strax efter):




Kanske svårt att förstå skillnaden på bild men den finns där... Den såg prydlig ut etc innan men den var inte plåtren. Jag vill se aluminium.


_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Läcker thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Riktigt trevlig!

Men hör man verkligen något av stereon?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5580



Jet skrev:
Riktigt trevlig!

Men hör man verkligen något av stereon?

När man stannar till vid korvkiosken...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1690



knappt 200hk på drygt 500kg .

Jag gillar verkligen bilar kring 500kg eller mindre.

_________________
Markus Ålind
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jet skrev:
Riktigt trevlig!

Men hör man verkligen något av stereon?


Bara om man står still och inte har sin Peltorhjälm på sig. Det var ett av skälen till att jag tog ur den,
Eftersom man sitter öppet och med oisolerad huv och turbo så lyssnar jag hellre på dumpventilen.
Fånigt, jag vet, men om man ändå har turbo så varför inte passa på att lyssna....

Det andra och kanske viktigare var att den adderade vikt också.
På 500 kilo bil så blir det proportionellt ganska mycket.

På tal om turbo och oisolerad aluminiumhuv så har det ytterligare en intressant effekt. En klick smör och sen är det bara att slänga på biffarna. Huven blir skållhet med turbon 3 centimeter under.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Mycket läcker skapelse
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Superswift skrev:
På tal om turbo och oisolerad aluminiumhuv så har det ytterligare en intressant effekt. En klick smör och sen är det bara att slänga på biffarna. Huven blir skållhet med turbon 3 centimeter under.

Det är bara att ta med sig en flintastek och lite potatissallad på träffarna då?
Ändamålsenligt och bra

Jag vill också ha ... När jag blir gubbe ska jag bygga lådbil!

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Mycket snyggt må jag säga. mycket snyggare med svarta skärmar och grymma fälgar, vad är det för storlek och vad har du för dim på däcken? en fråga till... vad har du hittat stolarna? websida?
Kör hårt. thumbs up

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Mattias Hahlin skrev:
Mycket snyggt må jag säga. mycket snyggare med svarta skärmar och grymma fälgar, vad är det för storlek och vad har du för dim på däcken? en fråga till... vad har du hittat stolarna? websida?
Kör hårt. thumbs up



Tack!

Stolarna är ett par Westfieldstolar. Mycket bekväma. Finns att köpa av Bosse på Roadster. Mina var tänkta till ett bygge i Nykvarn men han som hade dem ångrade sig så jag fick köpa dem av byggaren direkt. Finns både klädda och oklädda och med olika färgval. Fast gul kanttråd passade min perfekt.


ehhh, får återkomma med däcksdimensionerna. Har inte det i huvudet.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
magoo
Borås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 96



hur breda är stolarna? Går dom ner i ett esther chassie? (41 cm)

_________________
Markus Hasselgren
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
magoo skrev:
hur breda är stolarna? Går dom ner i ett esther chassie? (41 cm)


Det borde dom göra. Min ram är lika smal som en Catherham och jag hade 39 cm med innerplåtar på plats ytterväggarna i sittbrunnen. Jag tog bort dem nu eftersom stolen har egna sidor.

Dom går att modifiera om man måste. Jag har min handbroms sittandes längs med kardantunneln på golvet påpassagerarsidan. Så passagerarstolen drog jag loss stoppningen på ena sidan och kapade ur en bit av stolen för handbromsen. Sen var det bara att kontaktlimma dit stoppningen igen och det blev hur bra somhelst.

Det finns ställbara skenor till dem om man vill ha. Jag har ett par liggande som jag inte använder. Jag ville få mina stolar så lågt sommöjligt så jag monterade dem inte. Mina stolar är inte fastsatta annat än klämda mellan sidorna och så har jag limmat en stor platta kardborrband på plåten bakom stolen. det lite luddiga tyget på baksidan på stolen suger fast stolen så den kommer inte loss. Om ingen sitter i passagerarstolen så håller ju fyrpunktsbältet den på plats så den kommer ingen vart...

Det enda som de saknar är hålet för sexpunktsbältet. Det återstår för mig att fixa. Men som sagt det går lätt att modda dem själv.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



En klart underbar bil, jag tackar för åkturen på tulinge i höstas

Helt rätt med lätta, enkla komponenter, och små mått för låg vikt. även om jag tror jag skulle rymmas bättre om stolen saknades

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359



Tuff bil

I eget intresse undrar jag hur ditt oljetråg ser ut med oljepickup osv, är det något förändrat från orginal? Har du lust att beskriva hur det ser ut i sådant fall?

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Urban Granberg skrev:
Tuff bil

I eget intresse undrar jag hur ditt oljetråg ser ut med oljepickup osv, är det något förändrat från orginal? Har du lust att beskriva hur det ser ut i sådant fall?


Jag ska ner till garaget senare idag eller imorgon, ska se om det går att ta lite bilder!
Återkommer!

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Urban Granberg skrev:
Tuff bil

I eget intresse undrar jag hur ditt oljetråg ser ut med oljepickup osv, är det något förändrat från orginal? Har du lust att beskriva hur det ser ut i sådant fall?


Jag har inte byggt bilen själv och har inte haft anöedning att ta bort tråget ännu. Ombyggt är det, men hur pickupen ser ut kan jag alltså inte svara på...


Den minst sagt kraftiga bucklingen i tråget var när jag köpte den, den är jag oskyldig till...




Markfrigången är inte den bästa och Stockholm är full av vägbulor.... tråget är ingen skönhet direkt men det gör sitt jobb.

Däcksdimensioner som tidgare efterfrågats: 195/50 15 fram och 205/50 15 bak.
205orna gå egentligen inte in med Catherhamskärmarna. innerkanterna på skärmarna måste kapas bort, tajt men snyggt....

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Blev det handlat lite (bling) delar på Ön ? ( sambon skvallrade att du hadde åkt på semester)

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
krister Andersson skrev:
Blev det handlat lite (bling) delar på Ön ? ( sambon skvallrade att du hadde åkt på semester)



Nä, varken bling eller rejsdelar.... Kom aldrig i närheten av något bilrelaterat faktiskt under resan.

och jag fick just veta att min bakaxeklumpl som skulle ha servats förra veckan fortfarande ligger orörd.
Man måste tydligen vara hemma och tjata hela tiden för att nåt ska bli gjort. >

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej

Snyggt bygge

Måste var ett J...a klös i bilen.

Har du inget problem med Turbokicken, dvs att den drar loss när väl kusarna kommer.

Diffbroms??

Jag tycker jag åker fort på kurviga banor med mina 84 hkr / 580 kg

Hur har du det med väghållningen?

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Bengt Metz skrev:
Hej

Snyggt bygge

Måste var ett J...a klös i bilen.

Har du inget problem med Turbokicken, dvs att den drar loss när väl kusarna kommer.

Diffbroms??

Jag tycker jag åker fort på kurviga banor med mina 84 hkr / 580 kg

Hur har du det med väghållningen?

/ Bengt Metz


Hej Bengt!

Turbon är ställd och mer för en jämn effektkurva än en högre toppeffekt. Ser inte lika imponerande ut på pappret kanske men bilen blir ju faktiskt snabbare... Så kicken har jag inte haft några problem med faktiskt.

Den ska ha diffbroms men den misstänker att den behöver renoveras, och förhoppningsvis så pågår det just nu.
(Måste ringa verkstan och kolla...)

Väghållningen är det inga som helst problem med, inte för mig på min nivå, även om jag snurrade jag ett par gånger förra året men mest på grund av dålig förare (jag) och för kalla däck. Lätt att vilja lite för mycket ibland....

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Clover 7 - Suzuki Swift GTI 16V Turbo IC
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
15 besök senaste veckan (79386 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande