Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Packningar limmar ni och isf har ni ngt tips på bra lim???
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (11009 totalt)
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Återigen har man rivit en motor och i detta fallet en koja motor, jag har provat lite olika metoder och limsorter men tyvär så är resultatet att de brukar börja läcka rätt snart iaf. Frågan är då skall man ge f-n i ngt som helst packningslim/silikon när man bygger ihop eller har ngn tips på ngt som funkar??

"En som är trött på oljespill"

Mvh Kristofer

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Dresa
Södra Dalarna(både på och under jorden faktiskt)
Här sen Nov 2004
Inlägg: 26



Hej! har aldrig sett något vidare resultat med s.k. packningsklister (Permatex mörkbrun sörja i vit burk med pensel i locket och liknande) numera använder jag uteslutande Wurth's svarta packningssilicone den levereras i en smart "sprayburk" som du väljer att vika "pipen" eller använda ett pistolgrepp för att pytsa ut smeten.
Vänta ett tag så att det gummiaktiga kletet hinner stelna lite innan montering.
Har använt detta smet ett antal år på allt från personbilar till riktigt tunga entreprenadmaskiner(jobbar med sånt)
Fungerar utmärkt på det mesta men självklart inte som topplocks och avgaspackningar
Lycka till med skruvningarna!
Mvh/

_________________
Andreas Werner
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Det kunde ju va värt att prova, vart hittar jag denna produkt? vem är återförsäljare?

Mvh Kristofer

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



klicka på tillbehör -> kemikalier -> lim/tätning -> gängtätning
Den översta av de två produkter som listas där har jag använt till oljetrågs- och vattenpumpspackningar thumbs up

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Dresa
Södra Dalarna(både på och under jorden faktiskt)
Här sen Nov 2004
Inlägg: 26



Knalla in på någon seriös bilverkstad-eller Wurth (med tyskt y vet inte hur man skriver ett sånt på datorn ) återförsäljare-dom säljer utrustning till framförallt fordonsverkstäder typ skruv,mutter,kemikalier,verktyg och liknande- dom tillverkar inget själva utan köper in det bästa från olika tillverkare och sätter ofta sitt eget namn på grejorna.
Produkten heter Wurth RTV silicone packning.
Mvh/

_________________
Andreas Werner
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Frazze skrev:
klicka på tillbehör -> kemikalier -> lim/tätning -> gängtätning
Den översta av de två produkter som listas där har jag använt till oljetrågs- och vattenpumpspackningar thumbs up


Är inte det denna brunna gucka som nämndes tidigare i tråden??

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Dresa skrev:
Knalla in på någon seriös bilverkstad-eller Wurth (med tyskt y vet inte hur man skriver ett sånt på datorn ) återförsäljare-dom säljer utrustning till framförallt fordonsverkstäder typ skruv,mutter,kemikalier,verktyg och liknande- dom tillverkar inget själva utan köper in det bästa från olika tillverkare och sätter ofta sitt eget namn på grejorna.
Produkten heter Wurth RTV silicone packning.
Mvh/


ok ska kika efter det, tackar för tipset.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Jo det kan nog vara samma, det är samma färg iaf

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Würths RTV silicon finns även som genomskinlig om man föredrar det. Bra är den iaf!
Använder den på jobbet samt även en sorts bond från Yamaha som e riktigt kanonbra. Grå och fin så den smälter ihop färgmässigt med alumotorer.

_________________
Jonas Edling
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Man får tacka för tipsen men dock så hittar jag inte ngn återförsäljare i stockholm. Ngn som vet vart jag hittar detta?? Har för mig att det fanns ngn butik i Västberga men finns den kvar?

Mvh Kristofer

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

vretenborgsvägen i h-sten

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
dude skrev:
vretenborgsvägen i h-sten


Tackar! thumbs up

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



M3Jonas skrev:
Würths RTV silicon finns även som genomskinlig om man föredrar det. Bra är den iaf!
Använder den på jobbet samt även en sorts bond från Yamaha som e riktigt kanonbra. Grå och fin så den smälter ihop färgmässigt med alumotorer.

Den svarta, är det samma sak som Loctite 598 tro? Den har jag iaf använt med gott resultat (hitills). Det är en svart silikontätning på tub.

Jag köpte min tub på Mekonomen.
klicka på tillbehör -> kemikalier -> lim/tätning -> packningsklister -> motorsilicon
Det står att den är kravspecificerad av biltillverkare, och det stod något om Opel på kartongen (jag har slängt den) minns jag (det var därför jag köpte den).
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Då har man varit i Västberga och handlat 1st flaska Super RTV silicone, dyraste packningsklistret/medlet jag någonsin köpt (330:-) så nu hoppas jag att den verkligen är bra Skall tydligen innehålla väldigt mycket gukka så det räcker till flera motorer samt att försäljaren sade att den kunde lagras upp till 2år vilket är bra. Efter jobbet idag så skall jag prova och montera lite detaljer.

Mvh Kristofer

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Finns bar ett packnings klister Hylomar !! har man provat så har man !! köpa på Meconomen o aldrig öppna mer !!

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Du menar det där tunna blåa som är jättemjukt i tub? jag provade det sisst och det är rätt bra, kommer att använda det på vissa ställen men jag tycker att det inte var så bra på ställen som är permanent utsatt för olja, tex i mitt fall: gavlarna på växellådan.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Skickar upp en gammal tråd, då den behandlar ett för mig aktuellt ämne!

Ska skruva ihop min växellåda snart, och den har tidigare läckt lite gran här och där, så nu ska jag använda ett riktigt packningsklister för att få skiten tätt.

Frågan är därför vilken av dessa jag ska ta?

Loctite 5923 Burk 117 ml
Citat:
Flytande, elastiskt, för plana och slipade ytor, slang- och gängförbindningar samt packningar. Tål bensin, vatten, olja och glykol. Inkl pensel.


Motorsilicon Loctite 5926
Citat:
Ersätter befintliga siliconpackningar. Kan även användas tillsammans med kork- och papperspackningar. Kravspecificerad från biltillverkare.



Vilken fungerar bäst för att användas ihop med de papperstätningar som hör till lådan (och ett par ställen på motorn)?


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lyfter en gammal tråd lite.
Har det hänt nå't på oljetrågspackningsfronten? Bra produkter som rekommenderas?
I min applikation förutsätts att man använder "Three Bond 1217H", en specialprodukt - oljebeständig extra elastisk RTV-silikon. (Svår att få tag i här i Sverige)
Jag tror att "Permatex Optimum Black" är nå't liknande. Loctite har säkert också motsvarande.
Tänkte använda nå't som gör att köpa runt hörnet. Vad brukar ni använda till oljetråg - förslag?

_________________

Rice and shine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag har några olika , det beror på hur tråget/delarna är utformat.

Mest universal tycker jag Wurt RTV är. Sjukt smidig förpackad med, men wurth finns inte direkt överallt, och jag har inte koll på om butikerna säljer till privatpersoner eller om de är dyra/billiga när man betalar själv.

Jag föredrar oftast ett bra packningssilikon. Bara man gör rent ordentligt innan, och framförallt använder lagom mycket, (så lite som möjligt,bARa preciiis tillräckligt)


Sen finns ju locetite 574 eller 510, den är främst till för ytor som är i princip planfrästa mot varandra, det överblivna härdar inte riktigt hårt och riskerar inte att plugga igen oljekanaler osv på samma sätt.
Den fungerar dock inte on det är tex plåt-tråg mot blocket, bara om det är aluminiumtråg som är planfräst.

Sen har vi ju permatex i burk med pensel som fungerar bra att fixera en packning vid lite extra besvärlig placering, och även hjälper till att täta.

Är allt bra gjort och stabilt bultförband så använder jag ibland bara olja för att fukta upp packningen med lite, så går den oftast att återanvända om det är en del man vet ska bort igen vartefter/flera ggr.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Jag använde Würth Super RTV till mina motordelar som ska limmas.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I mitt läge är det ett "plåttråg" med plan fläns mot planfräst alu. Ingen packning används normalt - bara klet.
Nu ska jag montera en skvalp-plåt av alu som sandwichas mellan befintligt tråg och motorblocket. Det blir dubbla antalet ytor att kleta silikon på och därmed dubbel läck-potential. Alla ytor är plana.
Det funkar säkert med vilket ojetåligt RTV-silikon som helst - men tänkte att det alltid är bra att dra nytta av de samlade erfarenheterna...

Trågets tätningsplan:


Blocket:


Skvalp-baffeln som ska klämmas mellan tråg och block:


Tråget monterat:

_________________

Rice and shine
Citera
Skruva banåkabil
Packningar limmar ni och isf har ni ngt tips på bra lim???
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (11009 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande