Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Kvalificering i de olika klubbserierna
1 besök senaste veckan (1182 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606


Trådstartare
Skulle vara väldigt intressant att höra hur kvalen går till i de olika klubbserierna vi har här i Sverige, även de mer seriösa serierna är såklart intressant men det är just blandningen med ett vanligt gatbils-banmöte som är intressant.

I Alfaklubben har vi ett vanligt körpass som vi kvalar i, allihop samtidigt i klump, tillsammans med andra bilar som också har vagnbok men inte tävlar av en aller annan orsak.
Detta kan bli relativt rörigt som ni förstår och det är väl egentligen ingen som vet hur det går (om man inte sitter med klocka själv) föränn man ser gridden innan race.
Man kan ju argumentera för att det är lika för alla och att det ingår i kvalet att leta upp ett eget utrymme osv men speciellt intressant för publiken kan man ju knappast kalla det.

Man skulle kunna tänka sig att man kör med nåt som liknade det de gjort i F1 med utvarv-snabbvarv-invarv och på så sätt få direkt feedback på hur snabbt de olika bilarna/förarna går, detta skulle ju dessutom kunna meddelas publiken direkt och därmed bli en intressant del i själva racet.
Vi är ju inte så förfärligt många som kör heller så det skulle inte ta så väldans mycket tid i anspråk, detta är väl annars det som talar emot förslaget.

Hur gör ni andra?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



När jag åkte BMW Cup var det sk. "DTM-varv" som gällde.

Ett varv ut att värma på, sedan fullt spett ett varv, förbi målet och in.

Sätter nerverna på prov och ger en liten krydda extra. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Jag citerar ur gällande tävlingsreglemente för BMW Cup
10.0 Träning/Tidsträning
Vid våra egna tävlingar har vi till förfogande ca 60 min för träning/tidsträning.
För att utnyttja så mycket som möjligt av den tiden så har vi kombinerad träning/tidsträning med Laptimer och det går till enligt följande:
* Vid första utpasseringen från depån stannar man till vid utsläppet och får sin Laptimer nollställd av någon från tävlingsledningen eller någon person utsedd av tävlingsledningen.
* Ge dig inte ut på banan utan att du fått din Laptimer nollställd !
* Efter genomförd träning/tidsträning kommer person från tävlingsledningen att gå runt och samla in er bästa tid som finns i Laptimern.
* För de som inte har Laptimer körs ett s k shootout-varv där tiden klockas manuellt.
* Shootout-varvet går till så att föraren kör ut på banan, hämtar fart och när han passerar tidtagningen så får man GRÖN flagg och tidtagningen startar. Efter ett varv får föraren MÅL flagg och tar sig sedan till maskindepån (skyndsamt för det kan vara bilar på gång bakom). Shootout tidtagningen är alltid sist på träning/tidsträningspasset. När träning/tidsträningen är slut kör alla som ska genomföra ett shootout-varv in i depå och ställer upp sig. Special kör först, sen Modifierad och sist Standard.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



I PCSR så är det ungefär som i Alfaklubben men endast tävlande på banan. Det har varit lite gnäll om stora fartskillnader mellan olika ekipage/klasser. Vid något tillfälle har det därför varit delat kval vilket är mycket bättre för alla inblandade. Kvalet brukar vara 30min.

Envarvskval är kul att titta på men hur mycket publik brukar det vara??? Vi betalar för bantiden och det är dyra minuter om det bara är en bil på banan.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Kvalificering i de olika klubbserierna
1 besök senaste veckan (1182 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande