Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Marcos 1600 GT -68 - SÅLD
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (36046 totalt)
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Ja, någon ska ju vara sist... Efter mycket om och men så tog jag mig lite tid att skriva lite om den bil som ska nöta mest bana framöver.



Bilen köptes ursprungligen i England av Mr D.B Bloy i januari 1968 och då var bilen ljusblå. Sedan har den en historia jag inte riktigt känner till mer än att den blivit konverterad till vänsterstyrning och att förra ägaren (Jan Hellberg i Linköping) haft den sedan 1989 och rejsat den i GT-N framgångsrikt. Han vann sin klass förra året men ska denna säsong byta klass och köra en Shrike istället.

Jag blev den lycklige ägaren i februari 2005 och har sedan jag fick hem bilen bara kollat att allt sitter där det ska, bytt olja och filter, luftfilter samt pysslat med lite småsaker. Jag har inte fått alla papper och detaljer på bilen ännu så en del fakta har jag inte koll på.

Idag gjordes dessutom kördebuten. Bilen är ju byggd för bana så att gasa runt på gropiga landsvägar norr om stan var väl sådär. Det skrapar i, det studsar omkring, det spårar och har sig. Men bilen går, låter, svänger och beter sig otroligt bra när underlaget är OK. Detta lovar gott. thumbs up

Ambitionen just nu är att köra lite banträffar för att lära känna bilen för att "kanske" till nästa säsong börja tävla i GT-N. I och med att det tar en del tid och energi så har jag inlett en liten kampanj för att få med Superswift i min satsning, så man kan ha lite stöttning av varandra i depån och runt banan.

Lite fakta om bilen:
Trächassie (marinplywood i fackverkskonstruktion, likadan som på bilderna) med framvagn i fyrkants stålrörram. Glassfiberkaross. Vikt ca. 730 kg.



Bakvagn: Stel bakaxel, Ford Escort 4:1. Fyrlänk med uniballs och panhardstag, nylonbussningar runt om. Trumbromsar från Ford Escort.

Framvagn: Standard Triumph GT6 dubbla A-stag, krängningshämmare, nylonbussningar runt om. Camber 2 gr neg. Skivbromsar från Triumph GT6, skurna, ej ventilerade. Greenstuff EBC Kevlar bromsbelägg.

Justerbara SPAX coilovers runt om.

Motor:
Ford Kent 1600 Crossflow, 8V, kompression 11,7:1
Blyfrikonverterad och rullar på mineralracingolja.
160 bhp vid 6600 rpm men drar villigt till 7900 rpm
176 Nm vid 5500 rpm
Dubbla Weber 45 DCOE, bränsletrycksregulator
Extraktorgrenrör
Stålvev, smidda Burton-kolvar, kulpenade och lättade vevstakar
Burton A9 kam
oljekylare

Växellåda och koppling
Ford Mexico 4 vxl 2,13/1,438/1,178/1,000 (EDIT: 1:an har 2,13 ej 2,56. Detta förklarar mina usla starter)
Uppgraderad Lotus-koppling, vet inte detaljerna ännu...
Toppfart ca. 190 kmh med nuvarande utväxling

Fälgar och däck:
7x13" Superlite fälg med 205/60/13 Yokohama 032R, ska bytas till nyligen levererade Yokohama 048 Medium.

Inredning
Standard så när som på störtbåge och 3" Sabelt 6-punktsbälten. Dörrsidor och andra tunga grejor med stoppning är urrivet och ersatt med "kulisser". Extra synlig varv- och tempmätare plus stor oljetryckslampa för säkerhetsskull... Brandsläckare.

Övrigt:
Aluminium säkerhetstank med skum
Bromsvåg

Baklysena är lånade från Lotus Elan.


Lilla ratten till vänster om ratten justerar pedalstället i längsled. När man väl är inne sitter man fast.


Tyvärr kommer jag inte behålla ventilkåpan. Ny på väg.


Bra arbetsmiljö. Trächassiet synligt.


Rena semesterbilen.



_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Äntligen
så fin...
thumbs up
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Mattias_H skrev:
Äntligen
så fin...
thumbs up


Hehe, sent ska syndaren vakna...

Kul att du gillar den. Jag bor ju lite norr om stan, men inte fullt så långt som du. Kanske ses på någon banträff om du tar dig söderut.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



7-11 skrev:
Mattias_H skrev:
Äntligen
så fin...
thumbs up


Hehe, sent ska syndaren vakna...

Kul att du gillar den. Jag bor ju lite norr om stan, men inte fullt så långt som du. Kanske ses på någon banträff om du tar dig söderut.

Tittar gärna förbi och spanar in när jag besöker huvudstaden vilket jag gör rätt reglbundet... Och skulle ett besök på mittsverigebanan locka kan här alltid bjudas på övernattning och eller middag...
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Mattias_H skrev:
Tittar gärna förbi och spanar in när jag besöker huvudstaden vilket jag gör rätt reglbundet... Och skulle ett besök på mittsverigebanan locka kan här alltid bjudas på övernattning och eller middag...


PM:a gärna när du är i krokarna thumbs up

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2451




_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Du har en SÅÅ vacker bil :woot: !! Jag har sneglat på olika marcos i många år och som en "fd" alfa ägare så gillar jag lite anorlunda saker- De är bara så läckra med den LÅÅNGA huven och de speciella linjerna över bakpartiet thumbs up Posta mera bilder från ALLA vinklar= VILL SE MER!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Micke Fredriksson skrev:
Du har en SÅÅ vacker bil :woot: !! Jag har sneglat på olika marcos i många år och som en "fd" alfa ägare så gillar jag lite anorlunda saker- De är bara så läckra med den LÅÅNGA huven och de speciella linjerna över bakpartiet thumbs up Posta mera bilder från ALLA vinklar= VILL SE MER!!


Kul! På senare år blev de lite väl svulstiga men de första årens karosser...

Jag har också varit frälst i många år men det har inte blivit av. Var nära att köpa en 1800 för några år sedan på samma uppfart där denna hittades, men den "missade" jag. Jag åker ju på en hel del RHK-tävlingar och det är alltid Marcosarna jag fotar, så detta känns extra kul att få fota en som står still på en egen uppfart. thumbs up

Har knappt några fler bilder, men den här vinkeln gillar jag skarpt!

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Grym bil Så coolt att chassit är i trä. Jag vill åxå ha en träbil

_________________
Bo Danerius
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Bo Danerius skrev:
Grym bil Så coolt att chassit är i trä. Jag vill åxå ha en träbil


Det går ju mycket myter om träbilar. "Har du fått någon mask ännu då..." osv. Det är ju en del saker man måste tänka på vad gäller fukt vid garagering mm men många menar att träbilarna, väl skötta, lever minst lika länge som en stålrörsbil.

Ett problem är dock att infästningar för hjulupphängningar är dimensionerade för dåtidens fälgbredd och däck. Om man frestar på med bredare däck och r-däck så kan det bli för mycket för infästningarna. Min bil är precis tillfixad efter att ha fått stress-skador vid bakvagnsinfästningarna. Så nu är allt trä bak helt nytt, vilket är skönt!

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Kul och höra att Hellbergs bil ska få kampa vidare på banorna, den går mycket fint kan intygas. Sett den måååååånga gånger!!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Galne skrev:
Sett den måååååånga gånger!!!


Jag tittade in på din sajt, och vad hittade jag väl där? En bild på min bil som jag tar mig friheten att lägga ut!

Att köra i samma heat som Pekka och familjen Berger gör dock att jag avvaktar ett år och lär mig ratta bilen riktigt innan jag kastar mig ut i hetluften.

Jag fegis...?! Javisst!


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Som en blandning mellan en haj och en groda. Grym men ändå gullig på något vis... och riktigt fin.... thumbs up thumbs up

Hur är det, kör man med R-däck i Historik eller är det enhets-Dunlop variant som gäller?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
superMOG skrev:
-Som en blandning mellan en haj och en groda. Grym men ändå gullig på något vis... och riktigt fin.... thumbs up thumbs up

Hur är det, kör man med R-däck i Historik eller är det enhets-Dunlop variant som gäller?


Tack!

I GT-N är det fria däck, Escorterna kör t.o.m på slicks. I GT -65 tror jag de kör på enhets-Dunlop.

Kan inte hålla mig, så jag var ute och brummade lite idag igen. Tränade starter faktiskt. Jag känner mig som en gammal tant för jag kommer knappt iväg. Bluddrar fram tills den hittar rätt varv och jag skjuter iväg. Har testat alla varianter, men får f-n inte till det. För van med V8.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Kollade med trimmaren om luftfiltren, du vet... Han ville gärna att man hade en basplatta bakåt sen spelade det ingen roll om det var Pipercross eller ITG. Eftersom störst luftmängd tas bakifrån gör basplattan att filtret inte sugs mot tratten. Vet inte hur stabila dom dubbel-Pipercrossen du har är med avseende på detta men 'singel-sockor' verkar inte vara bra enligt honom... Filter med basplatta tar lite större plats iof, ser att du har lite trångt runt insuget...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
På sikt ska PX-filtrena bort men jag måste som sagt kolla vad jag får plats med. Den gick hela förra säsongen med likadana filter så helt fel kan det ju inte vara. Men de såg så ledsna ut så jag skaffade nya.

En temporär-lösning som blir permanent kanske...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Ja, man kan ju inte optimera allt på en gång, tar rätt många år. Den verkar hursomhelst vara rätt OK optimerad eftersom den toppade klassen förra året thumbs up

Förresten blir det att hyra ut svetsen och köpa bandsåg och lim-knektar istället.... ?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
superMOG skrev:
Förresten blir det att hyra ut svetsen och köpa bandsåg och lim-knektar istället.... ?


Jag har en kompis som är slöjd-magister. Kanske får ta upp bekantskapen med honom igen.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



ger trächassit några annorlunda körupplevelser?
Vad kräver det för specifikt underhåll?
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Mattias_H skrev:
ger trächassit några annorlunda körupplevelser?
Vad kräver det för specifikt underhåll?


-om man kört mycket i regn så måste den beskäras på hösten (eller om det är på vintern man gör det ...har inga egna fruktträd) och alla nya knoppar måste slipas bort till våren.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

7-11 skrev:


Trevlig bilkö!

och självklart, vansinnigt läcker Marcos. Gratulerar! thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Marcos 1600 GT -68 - SÅLD
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (36046 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande