Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
förslag på automatväxlad bil
<<   1, 2, 3, 4
9838 besök totalt
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Härligt att höra att fler än jag finner DAF som ett kul val... ligger nog som föstaval just nu och att de inte betingar något större marknadsvärde gör det ju bara bättre...
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



På en skotervariator, så har man en varvtalskännande del, primärvariatorn med centifugalvikter, som ökar utvexling ju mer du varvar. men för att få *backshift* altså nedväxling vid belastning har man en en momentkännande del, sekundärvariatorns helix, som vexlar ner när belastningen ökar.


På en DAF/Volvovariator har man samma ide med varvtalskännande primärvariator, men för att få *backshift* har man på dessa en vakumklocka som motverkar uppvexlingen i primären.

Det hela bygger på att man har fungerande förgasarvacum att tillgå vid hög last och fullgas

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Ni som har ideer på gas och bromslösning posta gärna skisser på handreglage som möjliggör tvåhandsgrepp på ratten... alla förslag mottages gärna
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Försök hitta en DAF 55 Marathon Coupé! Grymt tuffa. Jag tror mig ha läst att det importerades ca 25 st varav många gick som rallycrossbilar.
Det fanns en hel artikel i Automobil om detta för många år sedan (inklusive köpguide). Stod en del om rallycrossbilarna också. Undrar om det var Bosse Bildoktorn som skrev....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Försök hitta en DAF 55 Marathon Coupé! Grymt tuffa. Jag tror mig ha läst att det importerades ca 25 st varav många gick som rallycrossbilar.


En tant som Morsan kände hade en Marathon, jag vill minnas att det var en Coupe, men jag kan komma ihåg fel

Tvåhandsfattning:

Jag har en gammal ratt till PC:n där man gasar och bramsar med varsin paddel bakom ratten. Gas till höger, broms till vänster (fungerar utmärkt, det är väl Zanardi som sagt att man har bättre kontroll i fingrarna än i fötterna?). Ett bromsservo från Citroen DS, kan man använda det på nån annan bil?

_________________
Johan Rådlund
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



JohanR skrev:
Citat:
Försök hitta en DAF 55 Marathon Coupé! Grymt tuffa. Jag tror mig ha läst att det importerades ca 25 st varav många gick som rallycrossbilar.


En tant som Morsan kände hade en Marathon, jag vill minnas att det var en Coupe, men jag kan komma ihåg fel

Tvåhandsfattning:

Jag har en gammal ratt till PC:n där man gasar och bramsar med varsin paddel bakom ratten. Gas till höger, broms till vänster (fungerar utmärkt, det är väl Zanardi som sagt att man har bättre kontroll i fingrarna än i fötterna?). Ett bromsservo från Citroen DS, kan man använda det på nån annan bil?


Citroen ds har inget bromsservo i egentlig mening.

Den har en högtryckshydraulpump, som lämnar ca 180-200 bar i systemtryck, används till fjädring, styrservo, växling/koppling samt bromsar. Bromsventilen på DS består av två stycken bromsventiler, med en bromsvåg emellan, som påverkas av trycket i bakfjädringen.

Citroen ID/Dsuper/Dspecial/GS/CX/BX/XM har alla en lite enklare dubbel bromsventil utan bromsvåg.

Egentligen borde det vara enkelt att ta hydraulpumpen som är remdriven, bromsaccen, och bromsventilen från valfri citroen, och bara montera den.

Klatret kan bli att få bromsbalans då citroen använder tryck från fjädringssystemet för att skapa balans mellan bakbromsar och frambromsar beroende på lasten/lastförskjutning.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



JohanR skrev:
Citat:
Försök hitta en DAF 55 Marathon Coupé! Grymt tuffa. Jag tror mig ha läst att det importerades ca 25 st varav många gick som rallycrossbilar.


En tant som Morsan kände hade en Marathon, jag vill minnas att det var en Coupe, men jag kan komma ihåg fel

Tvåhandsfattning:

Jag har en gammal ratt till PC:n där man gasar och bramsar med varsin paddel bakom ratten. Gas till höger, broms till vänster (fungerar utmärkt, det är väl Zanardi som sagt att man har bättre kontroll i fingrarna än i fötterna?). Ett bromsservo från Citroen DS, kan man använda det på nån annan bil?



Förmodligen var det inte en Coupe, de är som sagt ganska ovanliga och hade om jag inte helt missminner mig en hiskelig massa hästar under huven(Marathon-coupén altså, inte den vanliga Coupén).

Däremot fanns Daff 55/66 Marathon som kombicoupé, en inte lika vacker skapelse.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348




en liten variant där man gasar med antngen den inre eller den yttre och förhoppningsvis fortfarande kan hålla i ratten hyfsat.[/img]

_________________
John Nilson
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Ännu en lite kladd om hur man kan lösa gas och broms... skissa gärna åt oss

Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Mattias. Har du hittat någon bil ännu eller söker du?

Detta är bara ett drive by snapshot. Säg till om jag ska kolla noggrannare

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Mattias. Har du hittat någon bil ännu eller söker du?

Detta är bara ett drive by snapshot. Säg till om jag ska kolla noggrannare

Jag har några mkt tänkbara objekt men inget köpt än så kolla gärna
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491




_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Allmänt banåkaforum
förslag på automatväxlad bil
<<   1, 2, 3, 4
9838 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande