Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Stoptech bromsar, något att ha?
3358 besök totalt
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Upptäckte att beläggen var slut på bilen samt att bromsvätskan börjar bli gammal. Alltså lika bra att byta till stålomspunna slangar samtidigt. Skivorna har sett sina bättre dagar också (vill inte gå upp i storlek p.g.a. ev 15" fälg + r-däck kombo) Plus att skivorna fram är på 276mm har jag för mej och det borde räcka till 1200kg bil tycker jag .

Har kollat runt på lite olika alternativ och fastnat lite för stoptech, detta p.g.a att jag hittat steg 1 och steg 2 i USA för i mina ögon vettiga pengar.

Steg 1 är följande:
Stålomspunna slangar
3 Flaskor Motul 600 vätska
Ferodo DS2500 belägg fram och bak
Pris i USA: 420$ = c:a 2900:- (I Sverige 5595:- )

Steg två är som ovan fast inkluderar också 4st slitsade skivor i orginalstorlek
Pris i USA: 740$ = c:a 5150:- ( I Sverige 9795:- med sämre belägg)

Självklart tillkommer frakt och ev tull och moms men det borde ändå bli billigare från USA?
Väntar också på pris på frakten.
och huvudfrågan, hur är stoptech-grejer?
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Spontant tycker jag det låter svindyrt. Ferodo DS3000 är bra racebelägg som du kan köpa till bra pris av Carl här på forumet. Stålomspunna slangar fixar du från Hydroscand eller motsvarande slangfirma för kanske högst 200 kr / styck. Bromsvätska, tja, det är ju vanlig Motul.

Frågan är vad som är Stoptech? Skivorna kanske?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Johan Wagréus skrev:
och huvudfrågan, hur är stoptech-grejer?


De funkar bra för oss på racebilen iaf, förvisso större skivor och andra ok men även betydligt mer effekt och slicks.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Spontant tycker jag det låter svindyrt. Ferodo DS3000 är bra racebelägg som du kan köpa till bra pris av Carl här på forumet. Stålomspunna slangar fixar du från Hydroscand eller motsvarande slangfirma för kanske högst 200 kr / styck. Bromsvätska, tja, det är ju vanlig Motul.

Frågan är vad som är Stoptech? Skivorna kanske?


Såna tipps är bra, vad brukar t.ex. motul betinga för literpris här i Sverige?
Hörde att MC-varuhuset hade billig Motul, eller ska man satsa på nån annan vätska?
Funderar isåfall även på att köpa t.ex. Brembo oem-skivor på t.ex. Micro i orginalstorlek och lämna in och få dom slitsade.
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



om det är 2-delade skivor tycker jag definitivt du ska köpa ST. Förra säsongen körde jag 2-delade ST i originaldimension och var mycket nöjd, så nöjd att de fått leverera lite nya prylar i år.
Är de solida (men ventilerade och slitsade) skivor skulle inte jag betala extra för att frakta dem med flyg från staterna.
Motul köper du för ~90 spänn ½-litern hos de flesta MC-butiker.

_________________
/Klas Pihl
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Verkar som det är solida i steg 2-kitten m.a.o. 2-delade är extra. Så det är bara o börja räkna på "gör det själv-varianten"
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Inga Steg 2 kit från ST har tvådelade skivor utan det är en motsvarande std-skiva som är slitsad. Deras bromskit har dock tvådelade skivor, men till en annan penning.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Allmänt banåkaforum
Stoptech bromsar, något att ha?
3358 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande