Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälmfrågor
1, 2   >>
3536 besök totalt
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Nu när det börjar närma sig sommar drar sig bilaktiviteterna närmare och som ni kanske vet tänker jag se till att få gjort lite seriös bilkörning, för första gången. Eftersom jag inte hunnit med sånt tidigare finns det en viktig sak som saknas, huvudsaken. Hjäm alltså.
Jag vet att det debatterats tidigare huruvida öppen eller sluten hjälm är bäst. Min inställning efter att ha läst argumenten är att jag vill ha en sluten hjälm, och då inte den där lätta/veka Peltor-hjämen(vad den nu hette). Om jag förstått saken rätt finns det regler som sätter stopp för detta, i varje fall om jag vill hålla på med racing. Men hur är det på banmöten och liknande arangemang? Kan det ställa till problem för mig?
Ytterligare en sak som kanske kan strula är att jag råkar vara fyrögd. Hur brukar det funka med glasögon(inga stora pilotbågar) och visir?
Sedan har vi förstås den där biten med att välja en bra hjälm. Har ni några tips på bra modeller, vart man kan prova dem i Stockholm och vart man hittar dem till bra pris?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har aldrig sett någon som blivit avvisad på en banträff pga integralhjälm.
Det finns gott om fina racinghjälmar, vilken prisklass är aktuell?

Edit: Har sett flera som haft glasögon på utan problem. Men ta med dom när du provar ut hjälm.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Alexi Törnqvist skrev:
Jag vet att det debatterats tidigare huruvida öppen eller sluten hjälm är bäst. Min inställning efter att ha läst argumenten är att jag vill ha en sluten hjälm, och då inte den där lätta/veka Peltor-hjämen(vad den nu hette).


Nja, det är väl hjälmvikten som debaterats. Om en öppen och sluten hjälm väger precis samma så är det väl ingen tvekan om att en sluten ger ett bättre skydd.

Nu är det ju din ensak varför du väljer en tyngre hjälm men jag är nyfiken och undrar vad som övertygat dig om att ett hårdare skal på hjälmen är bättre än låg hjälmvikt som skyddar nacken?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Har aldrig sett någon som blivit avvisad på en banträff pga integralhjälm.
Det finns gott om fina racinghjälmar, vilken prisklass är aktuell?

Edit: Har sett flera som haft glasögon på utan problem. Men ta med dom när du provar ut hjälm.

Gott, då skall det inte vara något problem alltså.
Prisklassen jag tänkte mig är lite vagt definierad och jag är faktiskt lite kluven. Jag vill liksom inte lägga ut en förmögenhet på hjälm och samtidigt vill jag ju inte heller vara dumsnål - säkerhet är trots allt något som kan få kosta lite. Helst sparar jag isåfall pengar på att försöka hitta någon begagnad hjälm av bra kvalisort, men det tar samtidigt emot rätt mycket när priserna börjar krypa upp mot 5000Kr för en ny hjälm.

Gripenland skrev:
Nja, det är väl hjälmvikten som debaterats. Om en öppen och sluten hjälm väger precis samma så är det väl ingen tvekan om att en sluten ger ett bättre skydd.

Nu är det ju din ensak varför du väljer en tyngre hjälm men jag är nyfiken och undrar vad som övertygat dig om att ett hårdare skal på hjälmen är bättre än låg hjälmvikt som skyddar nacken?

Jag uttryckte mig lite slarvigt, visst är det vikten som debatterats.

Menar du varför jag inte vill ha Peltor-hjälmen? Efter vad jag läste i den tidigare debatten så litar jag inte riktigt på hjälmens förmåga att ta emot kraftiga smällar. Även om den kanske minskar risken för nackskador så tar jag den risken mot ett bättre skydd för skallen.
När det gäller frågan om öppen eller sluten hjälm så tycker jag inte argumenten för att dom där extra grammen markant ökar risken för nackskador är särskilt välgrundade. Därför vill jag ha en hjälm som ger bättre skydd för ansiktet vid en smäll istället för en hjälm som är lite lättare. Jag tror dessutom våldet mot huvud/ansikte är mycket farligare, eller i varje fall en mycket större risk, än nackskador.

Ungefär så resonerar jag iaf. Fast min kunskap är begränsad så jag kan ju inte helt säkert säga att det är rätt väg att gå.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



om jag skulle köpa en hjälm skulle det nog utan tvekan bli en öppen då man nån gång kanske kommer köra lite mer seriös racing, och då måste man ju ha öppen hjälm i stängd bil..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Jag köpte den öppna Peltorhjälmen, och ångrar det inte en sekund, i en täckt bil inbillar jag mig att det är mer risk för nackskador än slag direkt på hjälmen.
Bekväm är den med, och vikten jämfört med en vanlig integralhjälm gör underverk, skillnaden märks verkligen.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Det är något jag också funderat på, vore synd att behöa köpa en till hjälm i framtiden. Fast om det nu blir någon racing så lär det inte bli inom den närmaste tiden och då kan jag nog avvara pengar till en öppen hjälm.
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
SecretAgentMan skrev:
Jag köpte den öppna Peltorhjälmen, och ångrar det inte en sekund, i en täckt bil inbillar jag mig att det är mer risk för nackskador än slag direkt på hjälmen.
Bekväm är den med, och vikten jämfört med en vanlig integralhjälm gör underverk, skillnaden märks verkligen.

/J

Jag tror vilka skador man ådrar sig mest beror på hur våldsamt man krockar. Vid en riktigt våldsam smäll finns ju risken att utrymmet i kupén snabbt komprimeras(speciellt om man kör en vanlig bil utan bur) och man hittar många obekväma ställen att slå huvudet mot. Finns ju också glas, ratt, instrumentbräda m.m som kanske vill tränga in i ansiktet och få väldigt allvarliga skador till följd. I ett sådant läge lär förstås inte nacken heller må bra men våld mot huvud/ansikte tror jag är farligare. Sedan är ju en viktig faktor hur mycket hjälmens vikt verkligen påverkar. På den punkten är jag inte övertygad om att det spelar någon avgörande roll huruvida hjälmen väger 800g eller 1100g.

Ps. Fast eftersom du verkar väldigt nöjd med din Peltorhjälm skall jag försöka prova en sån iaf. Man måste ju vara öppen för andra alternativ än det man först tänkt sig.
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Får man inte ha en integral hjälm när man åker täckt bil? Det var något nytt. Har sett flera som åker täckt hjälm. Just för att dom är rädda för glassplitter och dyligt som kan komma in i kupén.
Sen måste jag påpeka en sak. Ni som klagar på Peltors kvalitet bör nog tänka efter en gång till. Det är nämligen samma tillverkare på Sparcos hjälma. Nämligen YES.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Superkart skrev:
Sen måste jag påpeka en sak. Ni som klagar på Peltors kvalitet bör nog tänka efter en gång till. Det är nämligen samma tillverkare på Sparcos hjälma. Nämligen YES.


Skulle det vara ett bevis på god kvalitet?
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Alexi Törnqvist skrev:


Jag tror vilka skador man ådrar sig mest beror på hur våldsamt man krockar. Vid en riktigt våldsam smäll finns ju risken att utrymmet i kupén snabbt komprimeras(speciellt om man kör en vanlig bil utan bur)


Så här tänker jag:

Vilken typ av olyckor är risken störts att man hamnar i om man kör på bana? Sandfollan lär man ju hamna i förr eller senare men den är ju ganska ofarlig. Banor är ju byggda för att minska risken vid avåkning så om det smäller ordentligt så har man antagligen träffat ett Armcoräcke eller kört på /blivit påkörd av en annan bil. I de senare fallen hanldar det om ganska "trubbigt" våld. Stora ytor som engageras. Accerelationerna i bilen kan bli höga men inträngningen i bilen blir relativt liten. Hög belastning på nacken men låg punkteringsrisk av hjälmen.

Kör man rally eller i vanlig trafik är däremot risken mycket större att man kör in i ett spetsigt föremål, som stolpar, träd stenbumlingar mm. Små ytor som engageras och därför risk för stor lokal inträngning. Därför större nytta av en hård hjälm.

Alexi Törnqvist skrev:
och man hittar många obekväma ställen att slå huvudet mot. Finns ju också glas, ratt, instrumentbräda m.m som kanske vill tränga in i ansiktet och få väldigt allvarliga skador till följd. I ett sådant läge lär förstås inte nacken heller må bra men våld mot huvud/ansikte tror jag är farligare.


Glas ger skärsår. Ratt och instrumentbräda på alla relativt moderna bilar är utprovade för att inte vara allt för farliga men kan ge krosskador och frakturer. Snäpper nacken (basilär skallfraktur) finns det inget att göra. Game over direkt. Har man rensat ur inredning mm ska man skaffa riktig padding på ställen man riskerar att slå i. Vare sig man har tung eller lätt hjälm.

Åker du med trepunktsbälte? Vid frontalkrockar är då i så fall är chansen stor att huvudet har landat i ratten innan nacken nått maxbelastning och på så sätt avlastar nacken. Då kan man komma undan med tung hjälm. I sidokrockar och rollover blir det ju en annan sak.

Alexi Törnqvist skrev:

Sedan är ju en viktig faktor hur mycket hjälmens vikt verkligen påverkar. På den punkten är jag inte övertygad om att det spelar någon avgörande roll huruvida hjälmen väger 800g eller 1100g.


Viktens påverkan på nacken har visat sig vara ganska linjär. Så en 1100g hjälm ger ca 30% mer belastning på nacken än en 800g hjälm. Fast ska man ha en FIA godkännd integralhjälm (som i ditt fall) så ligger de flesta på 1500g vilket ger ca 90% mer belastning på nacken jämfört med "Bilsporthjälmen".

Självklart ska du välja den hjälm du själv vill. Tung eller lätt är upp till var och en. Det viktiga är att man har kunskapen att göra det valet på riktiga grunder och inte på några halvsanningar och myter.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Gripenland skrev:

Viktens påverkan på nacken har visat sig vara ganska linjär. Så en 1100g hjälm ger ca 30% mer belastning på nacken än en 800g hjälm. Fast ska man ha en FIA godkännd integralhjälm (som i ditt fall) så ligger de flesta på 1500g vilket ger ca 90% mer belastning på nacken jämfört med "Bilsporthjälmen".

Självklart ska du välja den hjälm du själv vill. Tung eller lätt är upp till var och en. Det viktiga är att man har kunskapen att göra det valet på riktiga grunder och inte på några halvsanningar och myter.

Linjär mot vad, hjälmens vikt eller totalvikten, hjälm + huvud? I det senare fallet blir det inte någon 90%-ig ökning.
Angående myter så finns det massor av integralhjälmar som är lättare än 1500 g. Hur stor blir förresten den procentuella skillnaden när man har svettats i den några timmar? I Enduro pratar man ju om uppemot ett halv kg extra i svett, men jag har ingen aning om vad det kan röra sig om när det gäller racing. Men någon borde ju ha tagit reda på det, eftersom varje hg verkar ha så stor betydelse.

Själv skulle jag nog funderat på en crosshjälm, som visserligen saknar visir, men däremot har den skydd för ansiktsskador och väger ofta kring 1200-1300 g. Vill man skydda ansikte eller framförallt ögonen ifrån glas så kan man köra med crossglasögon(googles eller vad det nu "heter"), som även finns för att ha vanliga glasögon under.

Problemet är ju just det här med motstående krav mellan att ha ett gott ansiktsskydd, stötdämpande och genomträngningstålighet å ena sidan och låg vikt å andra sidan. I en extremen kan man köra helt utan hjälm och därmed minimera sina nackskador och i den andra köra med en bra MC/Formelbils-hjälm som väger 1400-1500 g. Jag vet inte riktigt var den gyllene medelvägen ligger och jag har inte sett några övertygande uppgifter om att någon annan vet det heller, men jag skulle dock väldigt gärna vilja ha ett ansiktsskydd då jag sitter relativt nära ratten. Dessutom känns det inte helt tryggt att vara skyddad av en hjälm som man av försäljaren uppmanas att ta på sig väldigt försiktigt, då de annars brukar spricka...

Angående vem som legotillverkar hjälmen så har ju inte dess "kvalitet" så mycket med legotillverkaren att göra som enligt vilka specifikationer den är tillverkad.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



AndersY skrev:
Linjär mot vad, hjälmens vikt eller totalvikten, hjälm + huvud? I det senare fallet blir det inte någon 90%-ig ökning.
Angående myter så finns det massor av integralhjälmar som är lättare än 1500 g.


Du har aldeles rätt i att det vikten räknas hjälm + huvud. Det jag menar är att bidraget från hjälmen ökar med 90% men det var ju inte direkt tydligt skrivet av mig

Du säger att det finns massor av FIA godkända hjälmar som väger mindre än 1500g men hittils har jag endast sett en och den var vansinnigt dyr. Flera har pratat om dom hjälmarna men när man ber om mer info blir det tyst. Överbevisa mig gärna för ingen skulle bli gladare än jag om marknaden skulle krylla av lätta hjälmar som jag missat

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Min FIA-godkända och HANS-förberedda integralhjälm väger 1230g thumbs up
Den kändes som det absolut bästa valet för mig, men jag måste iofs ha integral.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Kristian Larsson skrev:
Min FIA-godkända och HANS-förberedda integralhjälm väger 1230g thumbs up
Den kändes som det absolut bästa valet för mig, men jag måste iofs ha integral.


Just det, ja Den har jag nog sett.
Historisk racing modell var det, va? Eller kommer jag ihåg fel?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gripenland skrev:
Kristian Larsson skrev:
Min FIA-godkända och HANS-förberedda integralhjälm väger 1230g thumbs up
Den kändes som det absolut bästa valet för mig, men jag måste iofs ha integral.


Just det, ja Den har jag nog sett.
Historisk racing modell var det, va? Eller kommer jag ihåg fel?

Det stämmer bra det. Men det historiska är endast kosmetiskt. De ordinare modellerna väger lika lite.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Gripenland skrev:
Du säger att det finns massor av FIA godkända hjälmar som väger mindre än 1500g men hittils har jag endast sett en och den var vansinnigt dyr. Flera har pratat om dom hjälmarna men när man ber om mer info blir det tyst. Överbevisa mig gärna för ingen skulle bli gladare än jag om marknaden skulle krylla av lätta hjälmar som jag missat


Samtliga Stand 21:s hjälmar väger klart under 1500 g och har såväl FIA, HANS- och SNELL 2000-godkännande. Du hittar info om dem på www.stand21.se.
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



johann skrev:
Gripenland skrev:
Du säger att det finns massor av FIA godkända hjälmar som väger mindre än 1500g men hittils har jag endast sett en och den var vansinnigt dyr. Flera har pratat om dom hjälmarna men när man ber om mer info blir det tyst. Överbevisa mig gärna för ingen skulle bli gladare än jag om marknaden skulle krylla av lätta hjälmar som jag missat


Samtliga Stand 21:s hjälmar väger klart under 1500 g och har såväl FIA, HANS- och SNELL 2000-godkännande. Du hittar info om dem på www.stand21.se.


thumbs up thumbs up Från 1230g till 1380g och jädrigt läckra
Men dom var inte direkt billiga 8700kr och uppåt.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Gripenland skrev:
Alexi Törnqvist skrev:


Jag tror vilka skador man ådrar sig mest beror på hur våldsamt man krockar. Vid en riktigt våldsam smäll finns ju risken att utrymmet i kupén snabbt komprimeras(speciellt om man kör en vanlig bil utan bur)


Så här tänker jag:

Vilken typ av olyckor är risken störts att man hamnar i om man kör på bana? Sandfollan lär man ju hamna i förr eller senare men den är ju ganska ofarlig. Banor är ju byggda för att minska risken vid avåkning så om det smäller ordentligt så har man antagligen träffat ett Armcoräcke eller kört på /blivit påkörd av en annan bil. I de senare fallen hanldar det om ganska "trubbigt" våld. Stora ytor som engageras. Accerelationerna i bilen kan bli höga men inträngningen i bilen blir relativt liten. Hög belastning på nacken men låg punkteringsrisk av hjälmen.

Kör man rally eller i vanlig trafik är däremot risken mycket större att man kör in i ett spetsigt föremål, som stolpar, träd stenbumlingar mm. Små ytor som engageras och därför risk för stor lokal inträngning. Därför större nytta av en hård hjälm.

Jag tänker ungefär likadant. När det gäller sandfållan har jag tänkt att "det är väl inte så farligt" och då borde inte belastningarna på nacken bli så stora. Vid kraftigare smällar vill jag förvisso ha en ganska lätt hjälm, för det är väl ingen tvekan om att nacken är svårt utsatt, men samtidigt vill jag ha skydd för ansiktet.
Det där med inträngningen handlar också mycket om vilken bil man kör. Den här säsongen tänkte jag exempelvis köra med en gammal Honda CRX. Även om det blir "trubbigt" våld vid en smäll så räknar jag med att den bilen kommer tryckas ihop ordentligt(vilket jag givetvis hela tiden kommer ha i bakhuvudet - den bilen vill jag verkligen inte krocka med). I det läget skulle det nästan vara skönt med ett vadderat kassaskåp runt huvet.
När banprojektet blir klart kommer säkerheten vara mycket högre, med bur, ordentliga stolar, fönsternät, större bil, styvare kaross osv. Fast den bilen kommer också köras till och från banträffar samt nöjeskörning på vanliga vägar. I den bilen blir jag nog tvungen att ha hjälm för att stå ut med ljudet, och då är det också bra att ha en integralhjälm(för att inte tala om att ingen kommer känna igen byfånen som sitter och åker med hjälm på sig ).

Gripenland skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
och man hittar många obekväma ställen att slå huvudet mot. Finns ju också glas, ratt, instrumentbräda m.m som kanske vill tränga in i ansiktet och få väldigt allvarliga skador till följd. I ett sådant läge lär förstås inte nacken heller må bra men våld mot huvud/ansikte tror jag är farligare.


Glas ger skärsår. Ratt och instrumentbräda på alla relativt moderna bilar är utprovade för att inte vara allt för farliga men kan ge krosskador och frakturer. Snäpper nacken (basilär skallfraktur) finns det inget att göra. Game over direkt. Har man rensat ur inredning mm ska man skaffa riktig padding på ställen man riskerar att slå i. Vare sig man har tung eller lätt hjälm.

Åker du med trepunktsbälte? Vid frontalkrockar är då i så fall är chansen stor att huvudet har landat i ratten innan nacken nått maxbelastning och på så sätt avlastar nacken. Då kan man komma undan med tung hjälm. I sidokrockar och rollover blir det ju en annan sak.

Hur bra brukar "sportrattar" vara, när det kommer till att dänga skallen i dem? Jag har lyckligtvis aldrig behövt lära mig det den hårda vägen, men jag kan tänka mig få saker som verkar lika smärtsamma som att träffa ratten på fel sätt(typ med näsan eller tänderna först... burrr!).

"Brukshinken" kommer köras med trepunktsbälte, och busbilen kommer ha både 3p och 6p-bälte(för gata och bana).

Gripenland skrev:
Alexi Törnqvist skrev:

Sedan är ju en viktig faktor hur mycket hjälmens vikt verkligen påverkar. På den punkten är jag inte övertygad om att det spelar någon avgörande roll huruvida hjälmen väger 800g eller 1100g.


Viktens påverkan på nacken har visat sig vara ganska linjär. Så en 1100g hjälm ger ca 30% mer belastning på nacken än en 800g hjälm. Fast ska man ha en FIA godkännd integralhjälm (som i ditt fall) så ligger de flesta på 1500g vilket ger ca 90% mer belastning på nacken jämfört med "Bilsporthjälmen".

FIA-godkända hjälmar var tyngre än jag trodde isf. Är lättare, ej FIA-godkända, hjälmar vettigare att satsa på eller är dom rakt igenom sämre?

Gripenland skrev:
Självklart ska du välja den hjälm du själv vill. Tung eller lätt är upp till var och en. Det viktiga är att man har kunskapen att göra det valet på riktiga grunder och inte på några halvsanningar och myter.

Min inställning hittils är baserad på vad jag tycker har varit bra argument som jag tidigare läst här på forumet. Jag är själv inte så insatt så jag uppskattar verkligen alla olika synpunkter. Vad jag letar efter är, som AndersY skriver, "den gyllene medelvägen". Om oturen skulle vara framme vill jag ju varken ha nack- eller skallfrakturer(eller några andra skador heller, för den delen). Så med andra ord kommer jag verkligen tänka igenom valet av hjälm noga, och all hjälp på vägen är väldigt uppskattad!

Synd att det kostar så mycket med HANS bara, annars hade nog valet varit avgjort. En HANS-förberedd hjälm skulle dock kunna vara en investering för framtiden, om jag senare får ihop pengar att uppgradera den med.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Alexi Törnqvist skrev:

Synd att det kostar så mycket med HANS bara, annars hade nog valet varit avgjort. En HANS-förberedd hjälm skulle dock kunna vara en investering för framtiden, om jag senare får ihop pengar att uppgradera den med.

Kloka tankar thumbs up Stäng inga dörrar!

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Frågan är bara; vad finns det för HANS-förberedda hjälmar till bra pris? Några 8700Kr har jag tyvär inte råd med, annars hade jag gärna köpt någon hjälm från stand21.se(helst den med kylslang, såg grymt tuff ut! ).
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälmfrågor
1, 2   >>
3536 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande