Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elite 1960 -nu bes & godk.
1, 2, 3, 4   >>
24947 besök totalt
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129


Trådstartare
Detta är vårt senaste tillskott i garaget och Karins första Lotus:



Kanske en äkta Super95, bara 23 byggdes av denna åtråvärda spec.



Motorn med lyft topp:



Bilen är mycket grundligt renoverad men den förre ägaren kroknade när den nybyggda motorn blandade olja & vatten på premiärturen. Rutor finns inte på plats & några till mindre problem måste fixas. Vi räknar med att köra till Skottland i den i slutet av maj...vi får se...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



oj så mycket spännande ni har i garaget
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



ojojojojoj , inte utan att man blir lite grön ..... mycket läcker

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Jag säger grattis igen Björn. Detta är en av de läckraste sportvagnar som byggts i den klassen.

thumbs up

Ser fram att se den i verkliga livet.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129


Trådstartare
Citat:
Jag säger grattis igen Björn. Detta är en av de läckraste sportvagnar som byggts i den klassen.


Tack, tack!

Som sagt, gula bilar med tak är vad som gäller i år!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Mops
Landskrona
Här sen Jul 2004
Inlägg: 8



Fina bilar Björn! Kan man få en bild framifrån också? En riktig bilporrbild tack...

_________________
Johan Svensson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Vad innefattar benämningen "Super 95"?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Verkar mycket fin! thumbs up
Har du inga fler bilder? Ska du åka MGCC med den?
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106



Underbart!
Ringde pappa med en gång - han har en likadan. Också en 60'a. Han kör Historic i MGCC. Han hade pratat med förre ägaren och plockade genast fram foto på den. Han vill gärna prata med dig.
Bifogar en bild på hur det kan gå om man varvar brandsprutemotorn lite för mycket. Inte helt lätt att hitta ett nytt block - var rädd om den!
C

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



det ser värkligen inte alls bra ut ajja, lycka till med det iaf thumbs up

_________________
Björn Hansson
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129


Trådstartare
Citat:
Ringde pappa med en gång - han har en likadan. Också en 60'a. Han kör Historic i MGCC. Han hade pratat med förre ägaren och plockade genast fram foto på den. Han vill gärna prata med dig.


Är det "den röda" som är din fars?

Jag har en FW-motor till...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106



Ja, det är den röda. Han har redan fixat ett block från England. Motorn gick i bitar på Sturup förra året och vi fick gå och leta delar i en timme efter tävlingarna! Det låg aluminiumdelar överallt.
Har du en motor till kan du ju känna dig lite lugnare, en kompett ny, äkta (FWA/B/E), motor kostar runt 100'. Ring honom.
C

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129


Trådstartare
Den motorn är inte "över" utan skall monteras i seven. Det var inget säljförsök...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



En av bilhistoriens vackraste bilar

Ni har inte planerat att åka på någon träff i Sverige i sommar? Det skulle vara roligt att se den i verkligheten. Om ni frågar Lotus-fabriken så kanske de vet om det är en Super 95, eller så borde väl olika chassinummer och utföranden finnas upplistade i någon av alla Elite-böcker som finns?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129


Trådstartare
Citat:
om ni frågar Lotus-fabriken så kanske de vet


Min herre behagar skämta! Lotusfabriken & veta är två ord som inte passar in i samma mening (i allafall när det gäller äldre vagnar).

Grejen är den att bilen är en 60:a & Super95:orna byggdes 1962. Denna bil var dock demonstrationsvagn på fabriken & såldes inte förrän tidigt 1963 vilket gör det möjligt att den skulle ha "uppgraderats" (som det heter i dessa datortider) till Super95-spec innan den såldes. Jag har lite olika brev från klubbar & specialister som stöder denna teori, dessutom är den utrustad med de flesta av de tillbehör som fanns vilket även Super95:orna var.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129


Trådstartare

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129


Trådstartare
Jag håller fortfarande på & strular med motorn.

Det har visat sig att planet på blocket inte är parallellt med planet som fodren vilar på vilket gör det omöjligt för topplockspackningen att täta. Jag har ännu inte kommit på någon optimal lösning på broblemet då jag helst skulle vilja undvika att plana ner blocket ytterligare.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Fräs ner planet för fodrerna ? o därefter ta en .05 rakt över hela blocket / fodrerna ?

Snygg elite föresten

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



turbomänniskor donar ju tjockare packning när det ska laddas mer.
en sådan som planas ner kanske är en idé?

...kanske inte lätt att få tag i iofs

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129


Trådstartare
Citat:
Fräs ner planet för fodrerna ? o därefter ta en .05 rakt över hela blocket / fodrerna ?


Ett annat problem jag inte ens nämnt är att detta också redan är gjort & att man svarvat av motsvarande på kolvarna. Jag vill inte ta av mer på kolvarna heller...

Citat:
turbomänniskor donar ju tjockare packning när det ska laddas mer.
en sådan som planas ner kanske är en idé?


Det finns en kanonbra trelagers packning gjord i USA som skulle lösa problemet (den kan ta upp vinkelskillnaden & ändå täta) men den görs tyvärr inte till climax FW-motorerna. Jag vill minnas att jag var tvungen att minst beställa 1500 st för att få dem att tillverka...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Ah. Rätt så mycket svårare isåfall, om man kunde bygga på anläggningsytan runt 1mm o sedan fräsa en plan anläggningsyta till fodrena ? lite högre foder i o sedan plana av han ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elite 1960 -nu bes & godk.
1, 2, 3, 4   >>
24947 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande