Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 Cabrio -91
2 besök senaste veckan (2571 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Slalomräser, banmöteskärra samt söndagsbil, inte nödvändigtvis i den ordningen.

I princip helt orginal, mest bara lite kosmetiska som inte är orginal som t.ex 17" RUF Speedline eller 18" Cup-kopior samt backspeglar och dörrhandtag ("blingblingvarning"). Den har ngn form av stereo, känner inte till så mycket detaljer om det. Vi är 3:e svenske ägare och såvitt jag begriper så hade den bara en ägare i tyskland.

Lite sämre bruksvärde än en 944 Coupe eftersom skuffen är betydligt mindre på höjden, en sk paraplysulky till Albin går dock ner. När vi åker på banmöte med både denna och räser-924:an så packar vi stora barnvagnen i räserbilen, det går trots bur (inte för inte som 924 delar motordelar med VW LT35...)

Går i PCS Slalomcup ibland vilket syns nedan. Har även gått några varv på Knutstorp med såväl Lisbeth som mig bakom ratten.

En sån har en 3 liters 16ventilers rak 4:a på 211 hk enligt pappret. Vanlig 5 växlad låda utan diffbroms mellan bakhjulen (vilket ju gör höjden i skuffen rätt liten). Helt ok bromsar, med gatbelägg fixar dom banmöten utan att knota. Eftersom den mest går på gatan och tävlas med i "gat-klassen" i PCS-slalom så är det naturligtvis inga R-däck på. Dom hjul med R-däck vi har passar inte pga fel ET så även banmötena går med gatdäck.

I år är det meningen att Albin ska åka framåtvänd i baksätet och vara fastspänd med ett hemmabyggt 4p-bälte. Förra året satt han bakåtvänd i framsätet och Lisbeth bak, eller undantagsvis jag bak, men det var värre än sardinklass på charteflyg med avseende på knäplats


Foto Björn Karlsson - PCS Årsmötesslalom 2004 Ljungbyhed




_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
SMHI har ngn krystad definition av när våren kommer, baserat på medeltemperaturer under ett antal dagar etc. Min är mkt enklare, den dagen man tar premiärtur med cabben nercabbet är första vårdagen. Ö h t körs den nästan aldrig uppcabbad så det sammanfaller med första turen med den bilen för året.

Idag var det tydligen vår, snön har regnat bort och förhoppningvis allt salt oxo. Solsken men bara precis runt nollstrecket på termomentern. Värmesystemet ställer man in såhär så blir rätt skönt ändå:



En i övrigt dagsfärsk bild, tagen vid fördämmningen av Lagan uppströms Karserfors Kraftverk. Ngt dammig efter en hel vinter i ett meckargarage....



Det var ett litet projekt att bara få ut den ur detta extrem röriga garage... Längst in på tvären under grått skynke...


_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Årets slalomsäsong närmar sig. Denna vagn är min och i år förhoppningvis vår slalomvagn, jag hoppas Lisbeth vill köra lite oxo.

Nytt för i år i PCS slalomcup är en ny klassindelningen. Tidigare delade man in klasser i B och F och R. B är bilar med motorn bakom chaffis, F motorn framför chaffis och R är bilar typ RS och i övrigt preparerade bilar. En S2 har varit ett mkt bra val i F, jämte 968. Jag har änsålänge bara hört lite lösa rykten om du det ska bli, men det verkar som att R kvarstår men det kommer en klass classic för äldre bilar och Cayenne (!) och en klass standard för bilar från mitten/slutet av 80-talet och framåt.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Har snickrat på 4p-bältet till Albin i baksätet. Dock strulade det till sig för där jag tänkt borra och fästa axelremmarna på samma vis som på räsenbilen gick inte alls, för där var ju bensintanken Tydligen är den lite större på cabben än på räsern.

Fick förlänga remmarna (symaskinen gick varm...) och fästa längre bak istället. Allra bäst hade varit att fästa en rätt kraftig balk som går precis bakom övre delen av ryggstödet, men jag kom inte åt att borra där. Behöver en vinkeltillsats till borrmaskinen isf.

Tyvärr blidde det inte bra sittställning och remplacering, risken för underglidning är uppenbar. Får försöka ordna tag i en bälteskudde som passar då blir det nog bättre vinkel på midjeremmen.

_________________
Pär Hylander
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Underbar bil och oooh vad jag saknar 944 Cabben nu när det är soligt ute. Det är en underbar sportbil för soliga dagar och det behöver inte vara särskilt många plusgrader för att man ska njuta av att fälla ner taket !
Det är läckert att sätta värmefläkten och rikta mot ansiktet så det känns som om det är riktigt soligt och varmt ute.

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Nu är bältet och sittställningen enligt version 3 och nu verkar det helt ok. 924-anpassad bälteskudde (ärvd efter Anders Holmquist ), lite extra divinycell som underlägg och axelremmarna numera fästa i balken precis där suffletten slutar baktill.

Har alltid tyckt att motorn gått en gnutta ojämnt, både vid långsam körning och fullgasacc (dock inte däremellan) så jag var på Boschverkstad och fick bilen uppkopplad mot diagnosverktyget. Inga felkoder eller fel kunde dock hittas. Kul manick den där felsökningsdatorn, jag fick pilla lite med den och det är ju rätt kuliga saker man kan läsa ut, en sån skulle man ha hemma.... Misstanken går dock åt den rätt så primitiva luftmängdsmätaren (varning för fel glosa, det är ivf en sådan med klaff) som har en resitansbana med typ bara 7-8 diskreta lägen. Kanske ska prova med en annan om man kan få låna vid tillfälle eller göra ett nytt försök att göra rent resistansbanan.

_________________
Pär Hylander
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 Cabrio -91
2 besök senaste veckan (2571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande