Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgringkursen!
Sektion 09: Eiskurve - Schwalbenschwanz
<<   1, 2, 3, 4   >>
72480 besök totalt
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart,
Visst finns det en risk med att lämna hela bromsningen till efter hoppet. Lotusen du refer!ar till (Robin Iddon på Ringers) hann ju inte få ner farten tillräckligt och plöjde rätt fram när han skulle testa. Lite är det nog som Johan säger, att han inte gör helt rätt och låser upp istället för att svänga in.

Själv bromsar jag alltså lite innan och lite mer efter hoppet vilket funkar bra i min bil.

Nu ser jag ju att Johan som vanligt påstår sig hålla fullt. Antingen beror det på att han kör som en kärring från Eiskurve eller så är han en sju helsikes chaufför! Enligt min uppfattning borde det vara omöjligt att hålla fullt med 350 kusar och R-däck utan att det slutar i sandlådan men jag har haft fel förr. Du får själv dra dina slutsatser Lennart!

Det absolut vanligaste för de som kör bilar med över 200 kusar är enligt min erfarenhet att bromsa såväl före som efter guppet.

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Det står ju inte vilken växel han har i, han kan ha fullt på 3:an eller 4:an, för jag har svårt att tänka mig att han har fullt på 6:an över hoppet . Om nu M3:an är 6 växlad.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
Det absolut vanligaste för de som kör bilar med över 200 kusar är enligt min erfarenhet att bromsa såväl före som efter guppet.


Det är absolut inte samma sak som att det inte går att enbart bromsa efter guppet.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Lennart Jarmyr skrev:
Det står ju inte vilken växel han har i, han kan ha fullt på 3:an eller 4:an, för jag har svårt att tänka mig att han har fullt på 6:an över hoppet . Om nu M3:an är 6 växlad.


Färmodligen 4:an. har bl a sett Sabine hålla fullt över där och går det med M5:an så går det med de flesta bilar om man vågar.

Som det står i Euro Circuit guide: [
Citat:
Few can drive the bend without braking, so a decision has to be made when to do so. Braking after the jump is the merit of the very brave. Most brake beforehand, ease of over the jump, then brake again on landing.


Anders tillhör de som , vilket jag själv gör de flesta gånger Men det går dock att enbart bromsa efter även i en bil med hyfsad effekt, belöningen är ett skönt pirr i magen på samma sätt som man får då man håller fullt i hela Fuchsröhre.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



johann skrev:
Anders Jonsson skrev:
Det absolut vanligaste för de som kör bilar med över 200 kusar är enligt min erfarenhet att bromsa såväl före som efter guppet.


Det är absolut inte samma sak som att det inte går att enbart bromsa efter guppet.


Vad var det min svensklärare sa om dubbla negationer...

Vet inte om vi har samma uppfattninge eller inte?

Jag sa att det vanligaste i en någorlunda motorstark bil är att bromsa två gånger, både före och efter hoppet. Håller du med?

Du sa att du håller fullt. Stämmer det att du accelerare ända fram till hoppet och endast bromsar efter? Med 350 hästar och R-däck måste det ligga väldigt nära möjlighetens gräns...

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Jag ser att Johan varit och lagt in ytterligare kommentarer. Det verkar som vi äröverens, tror jag.....

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag vet inte riktigt om jag vågar komma med åsikter i de här sammanhangen... men jag bromsar bara efter hoppet. Vad jag minns så höll jag fullt till precis innan "droppet" men jag minns inte _exakt_ var jag släppte gasen... Helt klart satt bilen som ett frimärke i backen när den väl landat så då var det bara o smacka på ordentligt på bromsen jättekort för att direkt släppa den och svänga... Inga problem med att det låser upp eller så med rdäck i kombination med allt de extra marktryck man fick. Men som sagt, jag har bara besökt härligheten en gång.

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
Jag ser att Johan varit och lagt in ytterligare kommentarer. Det verkar som vi äröverens, tror jag.....


Nja, jag säger att det går att hålla fullt och enbart bromsa efter hoppet och det blir inte särskilt kritiskt, ja iaf inte mer kritiskt än sen (men inte för sen) inbromsning före ngn annan kurva. Har själv gjort det vid några tillfällen och då var det verkligen fullt från Eiskurve. har även provat varianten att gå på bromsen innan bilen satt sig riktigt och det är en riktig rysare

Normalt bromsar jag både före och efter.

Finns ytterligare en variant och det är att bara bromsa före, tror det är den mest effektiva varianten men den är inte lika spektakulär och det pirrar inte lika skönt i magen.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag antar att jag kör som en kratta efter eiskurve o det inte går så fort när jag väl kommer till hoppet då...

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Jag antar att jag kör som en kratta efter eiskurve o det inte går så fort när jag väl kommer till hoppet då...


Menar du att du bromsar efter hoppet?
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



johann skrev:
Normalt bromsar jag både före och efter.


OK, då är du normal trots allt!

johann skrev:
Finns ytterligare en variant och det är att bara bromsa före, tror det är den mest effektiva varianten men den är inte lika spektakulär och det pirrar inte lika skönt i magen.


Rent teoretiskt borde detta vara det bästa tycker jag. Det gäller ju att så tidigt som möjligt kunna gå på gasen för den låånga sträcka av fullgas som följer. Därför körde jag tidigare med mycket broms innan hoppet och bara en minimal efter men i praktiken innebar det att jag tog ner farten för mycket, lite för feg antagligen.

Håller med om att det pirrar gott när man "hoppar"! thumbs up

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Jag spelar ju inte i samma division som ni andra , men jag duttar bara till på bromsen innan Pflanzgarten 1, sedan låter jag bilen passera hoppet innan jag ger fullt igen. >

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag antar att jag kör som en kratta efter eiskurve o det inte går så fort när jag väl kommer till hoppet då...


Menar du att du bromsar efter hoppet?
Ja, bara efter. Men som sagt, man är ju en totalamatör i det här sällskapet....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart,

Vi spelar i alla i samma division - Turist divisionen!

Den här diskussione brukar ju poppa upp då och då över en pilsner på något tyskt Gasthaus eller i något forum på Internet. Alltid är det då någon som säger "Jag håller fullt ända fram till hoppet och bromsar bara efteråt".

Med all respekt för våra fullgasande BMW-vänner så måste jag säga att i de allra flesta fall är det skitsnack! Jag har ännu inte sett någon med 250 hk eller mer göra detta. Jag säger inte att det är omöjligt, men det är i vart fall mycket ovanligt. Johan nämnde att Sabine skulle göra det i Ring-taxin, jag tycker det verkar mindre troligt. De gånger jag har sett henne där bromsar hon rejält (se tex min video, OK det var en mc framför men ändå).

Jag har en race-video från ett långlopp med 3-4 varv. Bilarna är ca 200 hk, 1000 kg och slicks. Det finns det som inte bromsar före hoppet men de allra flesta lägger en liten dutt.

Nåväl, jag får väl plocka ur en säkring till i påsk och om försöka ta i lite mer! Jag har ju telefonnumret till Abschelependienst Firma Bongartz om det inte funkar!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det är väl helt enkelt så att jag inte fått upp så hög fart pga att jag fegar nånstans efter eiskurve?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Magnus Thomé skrev:
Det är väl helt enkelt så att jag inte fått upp så hög fart pga att jag fegar nånstans efter eiskurve?


Eller så tillhör du den yttersta eliten!

När vi kör Scuderia kursen så delar vi gruppen i två halvor i just denna sektion. Det innebär att vi då kan stå och titta noga på våra kompisar när de kör genom sektionen. Starten av sektionen sker då stillastående uppe på krönet efter Eiskurve. Det borde innebära att vi kör långsammare vid guppet än vad vi gör på ett riktigt varv. Trots det kan jag inte påminna mig någon som inte bromsar före hoppet med en någorlunda potent bil, men som sagt det kan nog funka.

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Jag tror vi har kommit fram till att det finns åtminstone fyra varianter rörande bromsning före/efter hoppet i Pflanzgarten 1.

1. Bromsa före hoppet och gå på gasen direkt efter hoppet.
2. Bromsa både före och efter hoppet.
3. Bromsa bara efter hoppet.
4. Bromsa inte alls, släpp på sin höjd gasen lite före hoppet och gå på gasen direkt efter hoppet.

Min rekomendation är fortfarande att börja med alternativ ett, som nybörjare!
Sedan kan man börja testa alternativ två och succesivt öka farten, genom att minska bromsningen före hoppet och har då möjlighet att ta ner farten ytterligare lite efter hoppet om man tycker att det går för fort eller vill stabilisera bilen lite med bromsen.
Är man riktigt modig/dumdristig kan man testa variant tre.
Är man helt galen eller kör en tillräckligt långsam bil(som jag) ,
så kan man testa alternativ fyra.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Peeter skrev:
Jag tror vi har kommit fram till...


Magister Paahv har talat - amen. thumbs up

Nu har du väl fått svar så det räcker Lennart!

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Anders Jonsson skrev:
Peeter skrev:
Jag tror vi har kommit fram till...


Magister Paahv har talat - amen. thumbs up

Nu har du väl fått svar så det räcker Lennart!

Anders


Ja, så jag har flyttat till en annan sektion (5) nu för det verkade som om Peeter tyckte att det var färdig diskuterat om den här.
Men en undran är det lika med bil som med skidor i störtlopp att så fort skidorna lämnar snön så bromsas farten, att lämnar däcken marken så bromsas bilens fart i luften.
Är jag ute och cyklar nu.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Lennart Jarmyr skrev:
Men en undran är det lika med bil som med skidor i störtlopp att så fort skidorna lämnar snön så bromsas farten, att lämnar däcken marken så bromsas bilens fart i luften.
Är jag ute och cyklar nu.


Jag tror att du har helt rätt.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Anders Jonsson skrev:
Peeter skrev:
Jag tror vi har kommit fram till...


Magister Paahv har talat - amen. thumbs up

Nu har du väl fått svar så det räcker Lennart!

Anders


Ja, så jag har flyttat till en annan sektion (5) nu för det verkade som om Peeter tyckte att det var färdig diskuterat om den här.
Men en undran är det lika med bil som med skidor i störtlopp att så fort skidorna lämnar snön så bromsas farten, att lämnar däcken marken så bromsas bilens fart i luften.
Är jag ute och cyklar nu.

För min del så kan vi gärna fortsätta att diskutera den här frågan!
Jag ville bara försöka sammanfatta de olika varianterna och rekomendera "nybörjare" att ta det lite försiktigt i början.
Jag tror de flesta av oss har börjat vår ringenkarriär med att bromsa före hoppet(Ja, utom Johan N, som alltid håller fullt överallt! ) och det tycker jag inte är fel att rekomendera även andra att göra!

Sen vill jag bara kommentera det här med störtloppsåkaren.
Jag tror jag aldrig sett en bil bli helt luftburen över hoppet i Pflanzgarten 1,
så jag tror faktiskt inte riktigt man kan göra den jämförelsen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nürburgringkursen!
Sektion 09: Eiskurve - Schwalbenschwanz
<<   1, 2, 3, 4   >>
72480 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande