Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcktest, 2003
3 besök senaste veckan (2950 totalt)
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1498

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Årets sommardäcktest i tyska Auto Motor und Sport har kommit i min hand och även om jag vet att ni här på forumet hade gillat ett r-däckstest bättre, så kan det kanske vara kul att veta lite ändå.

Dimension 245/45-17, testbil mercedes E500, de testade däcken är: Michelin Pilot PrimacyXSE, Bridgestone Potenza S-03, Dunlop SP Sport 9000, Pirelli P Zero Rosso, Continental Sport Contact 2.
Totalt i testet placerade de sig i ovanstående ordning.

Torrt väglag bana 1300m: pirelli 68,9 s. bridgestone +0,8 s. continental +0,9 s. dunlop +1,2 s. michelin +1,4 s.

Torrt väglag broms 100 km/h: bridgestone 36,1 m. michelin +0,3. Pirelli +0,8. continental +0,9. dunlop + 1,0.

Blöt väg bana 1170 m: pirelli 54,4 s. dunlop +0,8 s. bridgestone +0,9 s. continental +2,0 s. michelin +2,7 s.

Blöt väg broms 100 km/h: continental 45,1 m. bridgestone +0,3 m. michelin +0,7 m. dunlop + 1,5 m. pirelli + 1,6 m.

Aquaplaning rakt fram, 7 mm vatten: dunlop 76,8 km/h, michelin 75 km/h. pirelli 74,2 km/h. bridgestone 67,2 km/h. continental 62,6 km/h.

Aquaplaning i kurva, 7 mm vatten: dunlop 2,4 m/s kvadrat, michelin 2,1 m/s2, pirelli 2,0 m/s2. bridgestone 1,8 m/s2. continental 1,5 m/s2.

omdömmen

Michelin, styrkor: Mycket bra bromsegenskaper på blöt och torr vägbana, bra styregenskaper vid torrhet, lågt rulljud och rullmotstånd.
Svagheter: måttligt sidogrepp och tendens till lastväxlingsreaktion vid väta.

Bridgestone, styrkor: Precisa och långtgående neutrala köregenskaper, hög bromsförmåga vid väta och torrt, lågt rulljud.
Svagheter: förhöjd känslighet i aquaplaningssituationer, relativt högt rullmotstånd.

Dunlop, styrkor: Förstklassiga köregenskaper med högt sidogrepp, låga lastväxlingsreaktioner och precisa styregenskaper vid väta, bra aquaplaningsegenskaper.
Svagheter: relativt högt rullmotstånd, bromsegenskaperna är inte optimala.

Pirelli, styrkor: Utmärkta köregenskaper med mycket bra styrprecision och låga lastväxlingsreaktioner vid väta och torrhet.
Svagheter: förhöjt rullmotstånd, högt rulljud jämfört med övriga, nedsatt bromsförmåga på blöt väg.

Continental, styrkor: bra köregenskaper vid väta och torrt, mycket kort bromssträcka vid blöt vägbana, lågt rullmotstånd.
Svagheter: för låg hastighet vid aquaplaning vid körning rakt fram och i kurva.


/ Johan

ps. faktorerna rullmotstånd och buller fanns med också, om någon önskar kan jag återge dessa data.

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Tack!!!!!!

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Man tackar!

Jag stod och bläddrade i tidningen i kiosken. Man testade också däck i den underliga dimensionen 245/55/17 (tror jag). Vad kan det vara för bil som har såna däck?

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



JohanR skrev:
Man tackar!

Jag stod och bläddrade i tidningen i kiosken. Man testade också däck i den underliga dimensionen 245/55/17 (tror jag). Vad kan det vara för bil som har såna däck?

JohanR


Säkert någon fet tysk autobahnkryssare.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Däck för banåka
Däcktest, 2003
3 besök senaste veckan (2950 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande