Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgringkursen!
Sektion 05: Kallenhard - Bergwerk
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (56216 totalt)
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Sektion 05: Kallenhard - Bergwerk

Inför den här sektionen så kommer du under full acceleration på trean ut ur Kallenhard till vänstra sidan av banan(8:55:53).
Öppna spårvalsritningen i ett eget fönster

1. Ta dig över till högra sidan av banan och lägg i fyran(även om du inte varvat ur på trean).

2. Följ högerkanten tills slutet av en sträng med sand precis i utkanten av asfalten på höger sida(8:55:57) och tangera curbsen på vänster sida(8.55:59). Banan ändrar lutning från ena till andra hållet just här, så bilen kan kännas lite orolig. Därför bör man i början vara lite försiktig och inte stå på för fullt just här!

3. Härifrån åker du först ganska rakt med sikte på att placera bilen ute vid vänsterkanten längre fram. Du behöver inte vara ända intill curbsen på höger sida(8:56:01), men nästan intill blir bra.

4. När du kommit fram till vänsterkanten och följer den, så bör du ta ner farten lite.

5. Följ vänsterkanten någon eller några billängder efter att betongstenarna på vänster sida slutat, innan du börjar svänga svagt, svagt höger(8:56:04) in i "Miss-Hit-Miss", som du tar med ett konstant rattutslag. Partiet kallas så, för att det består av tre curbs på höger sida. Den första ska du INTE gå intill(Miss 8:56:05). Den andra ska du tangera(Hit 08:56:07) och helst mot slutet av den. Slutligen den tredje skall du inte heller gå intill(Miss 08:56:09).

6. I utgången, där banan rätar ut sig, kommer du ut till banans vänstra sida. Följ vänstersidan, bromsa och växla ner till trean(8:56:14).

7. I höjd med skylten Wehrseifen svänger du höger och placerar bilen längs med högerkanten i utgången av högersvängen. Där kan du ta ner farten ytterligare inför banans långsammaste kurva.

8. Följ högerkanten c:a 1-1,5 billängd efter att curbsen på höger sida slutat innan du svänger tvärt vänster in i denna hårnål(8:56:18) och siktar in dig på att tangera curbsen på vänsterkanten(8:56:20).

9. Nu är det full acceleration rakt fram mot curbsen på höger sida(8:56:22), och därifrån en högersväng så att bilen kommer ut till vänsterkanten i utgången(8.56:25).

10. Lägg i fyran och följ vänsterkanten nerför backen fram till asfaltsskarven, som går tvärs över banan(8:56:30).

11. Påbörja en svag högersväng med sikte på att ta bilen jäms med högerkanten i backen ner till byn Breidscheid. Här gäller det att bromsa ner rejält och lägga i trean.

12. C:a tre billängder efter att curbsen slutat på höger sida(8:56:34) svänger du vänster och tänker på att inte för tidigt tangera curbsen pa vänster sida(8:56:36).

13. Gå på gasen igen och fortsätt med samma rattutslag, så driftar bilen ut till curbsen på höger sida mitt över bron(8:56:38).

14. Fortsätt med samma rattutslag och du hamnar automatiskt intill curbsen på vänster sida när du är längst ner i svackan(fö banans lägst belägna punkt).

15. Följ curbsen på vänster sida upp mot Ex Mühle och samla mod inför en av banans klurigaste kurvor. Här är det svårt att avgöra hur mycket du måste släppa gasen/bromsa, för att inte få problem i utgången. Släpper du för mycket, sa tappar du mycket fart pga att det går extremt brant uppför. Mitt råd är att börja försiktigt och öka farten vartefter det känns bra.

16. Där curbsen slutar på vänster sida(8:56:41 ) svänger du höger och siktar in dig på att komma intill curbsen på höger sida där de ser ut att ta slut(8:56:43).

17. Dom tar inte slut där. Istället viker dom av lite extra mot höger just där. Försök att komma intill curbsen precis efter att de vikt av, då får du en raka som är ungefär en billängd lång alldeles intill curbsen(8:56:43).

18. Träffar du rätt där, så är det bara att stå på uppför backen och du kan släppa ut bilen till curbsen pa vänster sida i utgången(8:56:45). Nu önskar du att du hade 300 hästar till! ;0 )

19. Härifrån börjar du sakta ta dig över till höger sida av banan, så att du kommer intill högerkanten en bit efter backkrönet som du passerar. Här någonstans lägger du i fyran igen.

20. Följ högerkanten till en bit efter den lilla "asfaltsfickan" på höger sida innan du börjar en svag vänstersväng(8:56:56) mot "Lauda-Links"(där Lauda kraschade), där du tangerar curbsen på vänster sida(8:57:00) och fortsätter i samma "båge" tills du kommer ut till vänsterkanten i nedförsbacken mot Bergwerk.



Öppna videon för det här partiet i ett eget fönster > >





_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Det här som jag råkat ut för ett par gånger i Wehrseifen har jag diskuterat med Peeter, men nu är jag nyfiken på om det är fler som råkat ut för samma sak.
Jo, när jag kommer ner till Wehrseifen och går in i högern innan vänstern i Wehrseifen och bromsar så vill bakändan på Golfen släppa och fortsätta åt vänster runt bilens mittaxel, det är en otrevlig känsla, men som tur är har inget hänt mer än att man känner att bakändan vill fortsätta åt vänster. Jag hade aldrig den här känslan i min förra Golf, men jag åker mycket fortare i den nya nu, så det kan vara det att jag bromsar hårdare nu.

Det är kurvan där F40 är som jag menar.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Är du ända ute längs vänster kant innan du svänger in till höger? Det ser inte ut som det på bilden men det är svårt att säga bara från den.

Jag bromsar två ggr. En längs med vänster kant, sen svänger jag in o sen bromsar jag rakt en gång till. Om jag minns rätt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Det här som jag råkat ut för ett par gånger i Wehrseifen har jag diskuterat med Peeter, men nu är jag nyfiken på om det är fler som råkat ut för samma sak.
Jo, när jag kommer ner till Wehrseifen och går in i högern innan vänstern i Wehrseifen och bromsar så vill bakändan på Golfen släppa och fortsätta åt vänster runt bilens mittaxel, det är en otrevlig känsla, men som tur är har inget hänt mer än att man känner att bakändan vill fortsätta åt vänster. Jag hade aldrig den här känslan i min förra Golf, men jag åker mycket fortare i den nya nu, så det kan vara det att jag bromsar hårdare nu.

Det är kurvan där F40 är som jag menar.

Nu kommer jag inte på rak arm ihåg vad jag svamlat om tidigare,
Men jag kan ju kommentera just det partiet lite nogrannare.
6. I utgången kommer du ut till banans vänstra sida. Följ vänstersidan, bromsa och växla ner till trean(8:56;14).

7. Härifrån svänger du höger ner i Wehrseifen och placerar bilen längs med högerkanten. Där kan du ta ner farten ytterligare inför banans långsammaste kurva.

Punkt sex är ju raksräckan fram mot Wehrseifen efter Miss-Hit-Miss.
Där gäller det att ha bromsat klart och växlat ner i god tid innan turn-in, medan bilen fortfarande är rak längs med vänster sida av banan.

F40:n befinner sig i punkt sju och gör åtminstone tre fel!
För det första verkar han ha svängt in för tidigt/snävt och kommer intill curbsen för tidigt. Här gäller det att ta en lite vidare sväng och komma intill curbsen på höger sida först ihöjd med fronten på F40:n, där curbsen börjar bli "raka".
För det andra, så kör han upp på curbsen, vilket gör bilen instabil och är helt onödigt! Det kan definitivt få bakänden att släppa.
För det tredje verkar han bromsa för tidigt!
Här gäller det att vara kall och vänta med inbromsningen tills bilen är rak längs med högerkanten. Påbörjar man inbromsningen där F40:n bromsar så är det risk för att bilen blir instabil om man samtidigt skall svänga ut till högerkanten.

"Scuderiaspåret" som jag till stora delar beskriver i kursmaterialet, följer ju sedan högerkanten en bit in i hårnålen, innan man svänger in mot innern av hårnålen.
Race-spåret är ett helt annat här!
Då gör man istället en raksträcka ner mot innern(på vänster sida), redan därifrån F40:n befinner sig, och "kastar runt" bilen längs innern.
Men detär en helt annan historia.

Ursäkta den långa utläggningen!
Lennart, exakt var är det din bil vill släppa med baken?
Är det redan vid turn-in vid 8:56:14, eller är det verkligen där F40:n befinner sig?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart Jarmyr skrev:
Jo, när jag kommer ner till Wehrseifen och går in i högern innan vänstern i Wehrseifen och bromsar så vill bakändan på Golfen släppa


Magister Peeter har redan svarat men jag vill ge mina synpunkter. Jag tror det du beskriver kan bero på att du inte har bromsat tillräcklig innan du påbörjar högersvängen. Kanske kör du då med motorbroms (eller rent av med broms) samtidigt som du svänger. Då kommer du helt naturligt få en lastväxel reaktion och bakändan vill ut, lutningen på banan här kan nog hjälpa till att förstärka effekten.

Själv brukar jag bromsa ganska hårt vid 8:56:14. Sedan brukar jag faktiskt gå på gasen igen och accelerar fram till 8:56:18. Kanske förlorar jag lite tid på att inte ta högern med maximal speed men det blir väldigt stabilt och säkert.

Skulle du trots allt råka ut för att baken vill ut här, ta det då lugnt, strunta i att jobba dig upp till höger, släpp ut bilen till vänster och bromsa sedan rakt ner mot själva hårnålen, ungefär som race-spåret alltså. Du har då gott om tid att få ner farten. Samma taktik kan nog användas om man skulle råka ut för oväntad understyrning, släpp ut bilen och ta något halvspår.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
Själv brukar jag bromsa ganska hårt vid 8:56:14. Sedan brukar jag faktiskt gå på gasen igen och accelerar fram till 8:56:18. Kanske förlorar jag lite tid på att inte ta högern med maximal speed men det blir väldigt stabilt och säkert.


Själv håller jag fullt!

Skoja bara, kör precis som Anders här dvs.
Tänkte prova lite med race-spåret i år.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
johann skrev:

Tänkte prova lite med race-spåret i år.

Med en snabb bil, som din, och med bra bromsar, så tror jag att racespåret är klart snabbare! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



johann skrev:
Skoja bara, kör precis som Anders här dvs.
Tänkte prova lite med race-spåret i år.


Gör så du, jag kommer efter med kvasten och sopar upp resterna...

Skämt åsido, ibland är jag lite kluven i en sektion som Wherseifen. Visst vill man köra så fort som möjligt, samtidigt vill man ha så bra poäng som möjligt på Scuderia kursen. Det är då dumt att blanda, så oftast försöker jag köra konsekvent i Scuderia spåret, även på de ställen där det går fortare med ett alternativ.

Vår coach, Hans-Erik, är ju mycket bestämd på att det klassiska spåret är det bästa och eftersom han ofta får just den sektionen på bedömningen finns det inte mycket att välja på.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Måste säga att jag blir lite sugen på det spåret osså.... passar både min bil o min körstil. Vill åka dit NUUUUUU!

Påsk... hmmm...

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
johann skrev:

Tänkte prova lite med race-spåret i år.

Med en snabb bil, som din, och med bra bromsar, så tror jag att racespåret är klart snabbare! thumbs up


Fördelen med en så sen ingång som i Scuderiaspåret är ju att man kan gå på gasen mkt hårdare direkt men å andra sidan är det ju betydligt längre.

På den filmen där 964 RS:en filmar mig så ser man tydligt hur hna tar in mkt på mig där, förvisso bromsar jag nog lite för mkt.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
johann skrev:
Skoja bara, kör precis som Anders här dvs.
Tänkte prova lite med race-spåret i år.


Gör så du, jag kommer efter med kvasten och sopar upp resterna...

Skämt åsido, ibland är jag lite kluven i en sektion som Wherseifen. Visst vill man köra så fort som möjligt, samtidigt vill man ha så bra poäng som möjligt på Scuderia kursen. Det är då dumt att blanda, så oftast försöker jag köra konsekvent i Scuderia spåret, även på de ställen där det går fortare med ett alternativ.

Vår coach, Hans-Erik, är ju mycket bestämd på att det klassiska spåret är det bästa och eftersom han ofta får just den sektionen på bedömningen finns det inte mycket att välja på.


Här tänkte jag iofs inte hålla fullt utan prova lite stegvis.

Hur kan Hans-Erik vara så övertygad om att Scuderia spåret är det bästa just där? På en del andra ställen kan nog Scuderia-spåret vara snabbare och/eller säkrare men i Wehrseifen?

Har fö för mig att ngn berättade om att han hade kört över curbsen in i AF på uppkörningen och "domaren" hade blivit alldeles till sig och skrikit "Rennlinie, Rennlinie!" och gett toppbetyg.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



johann skrev:
Fördelen med en så sen ingång som i Scuderiaspåret är ju att man kan gå på gasen mkt hårdare direkt men å andra sidan är det ju betydligt längre.

På den filmen där 964 RS:en filmar mig så ser man tydligt hur hna tar in mkt på mig där, förvisso bromsar jag nog lite för mkt.


Min gissning är att om man kör race och ligger först är man tvungen att ta race linjen för att inte få någon på insidan. Ligger man efter så försöker man sig nog på den klassiska linjen för att lyckas få så mycket bättre utgångsfart ur Wehrseifen att man kan passera i ingången till Breishceid. Låter det rimligt?

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
johann skrev:
Fördelen med en så sen ingång som i Scuderiaspåret är ju att man kan gå på gasen mkt hårdare direkt men å andra sidan är det ju betydligt längre.

På den filmen där 964 RS:en filmar mig så ser man tydligt hur hna tar in mkt på mig där, förvisso bromsar jag nog lite för mkt.


Min gissning är att om man kör race och ligger först är man tvungen att ta race linjen för att inte få någon på insidan. Ligger man efter så försöker man sig nog på den klassiska linjen för att lyckas få så mycket bättre utgångsfart ur Wehrseifen att man kan passera i ingången till Breishceid. Låter det rimligt?


Ja, det låter mkt rimligt.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



johann skrev:

Hur kan Hans-Erik vara så övertygad om att Scuderia spåret är det bästa just där? På en del andra ställen kan nog Scuderia-spåret vara snabbare och/eller säkrare men i Wehrseifen?


Du får väl gå en kurs och fråga honom!

När han förklarade det sist för mig var hans motiv att han använt det under race (med RS 73:an) och då kört om många i nerförsbacken mot Breidshcied.

johann skrev:

Har fö för mig att ngn berättade om att han hade kört över curbsen in i AF på uppkörningen och "domaren" hade blivit alldeles till sig och skrikit "Rennlinie, Rennlinie!" och gett toppbetyg.


Möjligt, det var ju ett tag sedan Hacke körde upp.

Det råder nog lite splittrade meningar om spåret även bland instruktörerna. Det verkar dock som om de flesta förordar "no curbs". Det är ganska viktigt att lyssna på vad instruktörerna verkligen säger. Ett exempel var Miss-Hit-Miss i våras. Instruktören sa då "Dieter, som bedömmer den här sektionen, vill att ni absolut kör fram till punkten och gärna en billängd till, innan ni svänger in". Jag tog fast på det, laddade som tusan och körde lite längre fram än vanligt och fick en "etta", den var jag stolt över! Dessutom kändes det verkligen bra!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



PEETER skrev:

Lennart, exakt var är det din bil vill släppa med baken?
Är det redan vid turn-in vid 8:56:14, eller är det verkligen där F40:n befinner sig?


Det är där F40 är fast jag ligger längre åt vänster kanske mer mitt i vägen, och jag går med motorbroms fram till den här punkten, och där bromsar jag hårt och då vill bakändan fortsätta åt vänster. För om inte jag ser helt fel så lutar vägen åt vänster, så felet är kanske att jag bromsar när bilen inte är rak utan på väg att svänga höger.

PS. Vilka intressanta diskutioner det blev tycker jag bara någon kom sig för att svara på min första fråga.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart Jarmyr skrev:
Det är där F40 är fast jag ligger längre åt vänster kanske mer mitt i vägen, och jag går med motorbroms fram till den här punkten, och där bromsar jag hårt och då vill bakändan fortsätta åt vänster.


Inte undra på att du sladdar då!!

Läs Peeters instruktioner och försök på nytt igen i April!


Lennart Jarmyr skrev:

PS. Vilka intressanta diskutioner det blev tycker jag bara någon kom sig för att svara på min första fråga.


Precis! Du kan väl ställa någon fråga om huruvida man behöver bromsa inför Schwednekreuz också, det vore kul att höra Johan berätta hur han håller fullt där också!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
johann skrev:

Har fö för mig att ngn berättade om att han hade kört över curbsen in i AF på uppkörningen och "domaren" hade blivit alldeles till sig och skrikit "Rennlinie, Rennlinie!" och gett toppbetyg.

Här bör vi nog skilja på kommentarer från en enskild instruktör under själva kursen och det "betyg/poäng" man får under uppkörningen.
Det instruktörerna ger tummen upp för under själva kursen behöver inte automatiskt leda till att man får bra poäng för det på uppkörningen.
Under uppkörningen är det fullt tempo och med full kontroll i exakt rätt spår som gäller!
och då lär du inte höra vad "domaren" ger för kommentarer till din körning, om du inte kör nercabbat, kör extremt långsamt och har en väldigt bra hörsel.
Såvida du inte placerat en kompis/spion bredvid honom...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
Precis! Du kan väl ställa någon fråga om huruvida man behöver bromsa inför Schwednekreuz också, det vore kul att höra Johan berätta hur han håller fullt där också!


Håller inte alla fullt där?
Näe du fullt så dumdrisitig är jag inte att jag tror det går att ta den i 250 km/h.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
johann skrev:

Har fö för mig att ngn berättade om att han hade kört över curbsen in i AF på uppkörningen och "domaren" hade blivit alldeles till sig och skrikit "Rennlinie, Rennlinie!" och gett toppbetyg.

Här bör vi nog skilja på kommentarer från en enskild instruktör under själva kursen och det "betyg/poäng" man får under uppkörningen.
Det instruktörerna ger tummen upp för under själva kursen behöver inte automatiskt leda till att man får bra poäng för det på uppkörningen.
Under uppkörningen är det fullt tempo och med full kontroll i exakt rätt spår som gäller!
och då lär du inte höra vad "domaren" ger för kommentarer till din körning, om du inte kör nercabbat, kör extremt långsamt och har en väldigt bra hörsel.
Såvida du inte placerat en kompis/spion bredvid honom...


Som sagt jag hade bara hört det...
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



johann skrev:
Näe du fullt så dumdrisitig är jag inte att jag tror det går att ta den i 250 km/h.


Kör du sååå långsamt in i Schwedenkreuz, suck

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
johann skrev:
Näe du fullt så dumdrisitig är jag inte att jag tror det går att ta den i 250 km/h.


Kör du sååå långsamt in i Schwedenkreuz, suck


Jag kör verkligen inte så fort IN I Schwedenkreuz men det kanske du gör.

Jag vet inte riktigt med trim varvade jag ur på 5:an och det är nog snarare 270 km/h men utan trim är det en bit in på 5:an gissningsvis strax över 250 km/h.
Citera
Nürburgringkursen!
Sektion 05: Kallenhard - Bergwerk
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (56216 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande