Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 931 -79
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (7816 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ska se om jag hittar ngt som liknar det jag tänker på.

10-15mm borde räcka. Gör dom som en kil som, sett från sidan, har sin spets framåt och underkanten parallellt med marken. Sen blir den så hög den blir i bakkant. Detta styrs ju av vinkeln och längden.

Tror absolut dendär originalskivan kan tas bort om du bygger rätt med din splitter.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Diver skrev:
Avregistrerad anv. skrev:
................................................................Jag tror att splittern som den serut idag kan hjälpa både toppfart som högfarts stabilitet, det kan nog handla drygt 10-15 kilos mindre lyftkraft i toppfart, enligt min fantastiska uppskattnings förmåga...


Tycker om fantastiska uppskattningsförmågor!!!

Mera sånt! thumbs up




Ja jag tycker att man skall vara tydlig med vad man tror sig veta eller hittar på, och det man verkligen är 100% på Jag menar det är ofta ganska mycket pengar och arbete det handlar om, och om man ger kassa råd så är det ganska taskigt...

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Avregistrerad anv. skrev:
Diver skrev:
Avregistrerad anv. skrev:
................................................................Jag tror att splittern som den serut idag kan hjälpa både toppfart som högfarts stabilitet, det kan nog handla drygt 10-15 kilos mindre lyftkraft i toppfart, enligt min fantastiska uppskattnings förmåga...


Tycker om fantastiska uppskattningsförmågor!!!

Mera sånt! thumbs up




Ja jag tycker att man skall vara tydlig med vad man tror sig veta eller hittar på, och det man verkligen är 100% på Jag menar det är ofta ganska mycket pengar och arbete det handlar om, och om man ger kassa råd så är det ganska taskigt...


Jo, det stämmer, men det var ju det som var så bra med ditt inlägg. Du sa dig inte veta utan uppskatta + att det var ett positivt utslag!

Själv är jag väldigt ödmjuk (Kanske för mycket) och specar nästan jämnt att jag "tror" eller liknande. Vill inte att någon skall ta det jag säger till 100% och så var det fel ändå! Det var ju så Bush höll på att starta det tredje världskriget!

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



De kanterna du visat på de senaste bilderna är nog inte så dumma Alla olikheter här på jorden strävar efter att jämnas ut. På översidan av din splitter kommer det att bildas ett övertryck och ett under tryck på undersidan. Det betyder att övertycks luften kommer försöka att ta sig runt kanten på slittern för att utjämna tryck skillnaden. Nu när dina små kanter är ivägen kommer nog downforce ökas något och luft motståndet minskas lite. Men för att återgå till min fantastiska uppskattnings förmåga så "tror" jag att det är en "fis i rymden" i det stora hela. Jag tror att dina tidigare stora kanter kunde ha förändrat så det var fysiskt möjligt att uppfatta. Men nu när det gäller dessa små bitar handlar det mest om tycke och smak vad det gäller utseendet.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Tack Johan!
Alltid lika uppskattat att höra positiva ord!

Nu saknade jag väv och plast idag, så jag fick fortsätta med andra saker.

Fick mätt till mig den andra biten av splittret (diffusern).
Tyvärr upptäckte jag när jag tog ner orginal plåten att oljetråget sticker ner en bra bit efter den balk som jag trodde var lägst, så om jag had velat förbi den hade vinkeln blivit noll.
Så tyvärr blev diffusern bara 50cm lång och 4 grader. Men det blir väl bättre än inget.
Så här kommer det att bli iallfall!

Hela paketet skall fogas ihop + förstärkas + plastas in.
Vikten behöver jag inte heller bekymra mig om, sedan orginal plåten som jag tog ner kommer att göra att jag går - ändå !

Sedan började jag lura på kantbitarna igen. Jag spacklade radier på dom igår och det ser väl ganska OK ut. Kanske att jag kommer att kapa av dom mm som sticker upp ovanför radierna. Jag får se!
Så ser det ut nu iallfall!



En sak till! Dremmel till plast mm = thumbs up thumbs up , men pass upp!
Hade en liten skivsprängning idag och naturligtvis körde jag utan skyddsglasögon!
Fick en bit i pannan! Väldigt nära att jag

Skall till Claes olsson imorgon och köpa en bit aluminium till lister!
Tror det kommer att bli J****T bra!

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kantbitarna är bra ur just det perspektivet som beskrivs tidigar om att hålla olika tryck på var sin sida plattan. Men genom att ha ett väldigt abrupt hörn längst in kommer det bromsa en del. Mer än det ger DF tom... Kanske... Det är alltid svårt att veta vad som händer med luften utan analysverktyg. Kan ibland bli precis tvårt om mot tänkt faktiskt.

Vad jag menade med kantlister var en list som var lika lång som din är i framkant och som är öppen i bakkant. Den kan tom gå i en både lite fram i bilens färdriktning. Detta kommer styra luften och motverka att "högtrycksluften" smiter ner under skivan.

Angående längd och vinkel ser det mer än seriöst ut jämför många andra. thumbs up
Vill du öka effekten framöver är det ju bara att sänka framdelen för mer vinkel och mer effekt av en splitter närmre marken.

Ska kolla efter en bild...igen...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Kantbitarna är bra ur just det perspektivet som beskrivs tidigar om att hålla olika tryck på var sin sida plattan. Men genom att ha ett väldigt abrupt hörn längst in kommer det bromsa en del. Mer än det ger DF tom... Kanske... Det är alltid svårt att veta vad som händer med luften utan analysverktyg. Kan ibland bli precis tvårt om mot tänkt faktiskt.

Vad jag menade med kantlister var en list som var lika lång som din är i framkant och som är öppen i bakkant. Den kan tom gå i en både lite fram i bilens färdriktning. Detta kommer styra luften och motverka att "högtrycksluften" smiter ner under skivan.

Angående längd och vinkel ser det mer än seriöst ut jämför många andra. thumbs up
Vill du öka effekten framöver är det ju bara att sänka framdelen för mer vinkel och mer effekt av en splitter närmre marken.

Ska kolla efter en bild...igen...


Fast jag har spacklat bort dom abrupta hörnen, ganska mycket! Det är en stor radie i hörnen!

Det där med listerna trodde jag att jag förstod! (Tills nu )
Jag var med på att ha lister som som går paralellt med marken på den skivan som är vinklad, men skall jag även fortsätta med listerna på den främre skivan och om, skall dom i peka rakt fram eller mer se ut som en tratt?

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Då har det hänt lite!

klippte till lite aluminium och gjorde listerna. Blev ganska bra. Plastat in en sida av diffusern oxå. Så att inte vatten sugs in i skivan. På andra sidan(Som inte syns) har jag nästat fast en profil list rätt över, för att få stabilitet. Den sidan skall plastas in med väv även.



Sedan fortsatte jag att plasta själva splittret. Har bara en sida kvar nu, innan det är dags för slutspackel och sammanfogning med diffusern.
Börjar att se OK ut den med, för att vara ett budget bygge!



Så till ett problem. Jag har väl vetat om det ett tag, men det börjar ju närma sig nu!
Jag kommer att få problem vid monteringen till bilen. Inte med splittret utan med ändan av diffusern!
Det enda ställe jag ser just nu, är "balken" mellan framhjulen och det tror jag att jag kommer att få ångra. Med mina "standard" dämpare så kränger bilen ganska bra vi extrema kurvtagningar. Det kommer ju att innebära att splittret följer med karossen, men diffuserna som sitter i balken kommer att vara horisontellt med vägbanan! Undrar just vad som händer eller om jag bara skall montera fast diffusern med en mitt skruv, så at den KAN plexa lite. Några ideér någon?

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87



Vad händer, har du tagit en paus?

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Nja, , mycket slipande och spacklande är det!
Har fått ihop diffusor sivan med splittret, så nu är det snart dags för lite lack!
Dock så håller jag på med fästena till hela paketet och det verkar inte vara helt enkelt!
Vill ju inte tappa grejjerna när jag är ute och åker, alt. att det rör sig mycket i höga farter.

Skall försöka få till lite bilder på "hela paketet"!

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Ja, då har jag fått pulat lite igen!
Jag börjar känna stressen komma krypande. Inte för att jag har några enorma projekt på G, men om två veckor reser jag bort för för två veckor och sedan skall jag in för OP och kommer inte kunna skruva bil på ca 2-3 veckor. Då är vi inne i mitten på April och då skall man ju redan vara ute och börja provköra/trimma in bilen!

Fick slipat klart splittret idag (så mycket jag orkade iallfall.) Nu är det lack och monteringsfästen som skall justeras in! Vill ganska enkelt kunna ta av splittret. Speciellt för besiktningen; Bättre att bilen är helt i orginal skick med gammal radio i. Det tycker dom om . Då går den igenom, fastän dom hittar något. Det syns ju på lång väg att denna bil enbart står i garage och samlar damm. Även Vattensinsprut knappar/varningslampor + laddtrycksmätare tas ur och ersätts med orginal högtalar galler .

Två bilder på splittret:
Undersidan:


På bilen (Tyvärr syns inte diffusern):


Sedan började jag titta på min vevhus oljefälla. Usch, har svårt att ta tag i detta. Anslutningarna på denna "Alfa" pryl sitter tvärtom än vad jag skulle vilja ha dom. + att jag inte har något fäste för den. Blir till att börja ta tag i detta snart. Får försöka hitta en mjuk oljebeständig slang till detta. Sedan har jag tänkt att ta bort oljestickan och ersätta den temporärt med ett rör ~7mm som jag kopplar på oljefällan mot. Oljestickan får följa med i bagaget så att jag fortfarande kan kolla nivån!

En liten bild på eländet:


Sedan började jag även med det roliga att installera växelpunkts indikeraren.
Efter mycket övervägande blev platsen under larm indikeraren. Slipper borra hål, klistra mm på min fina instrument bräda!
Här är en bild på hur den ungefär skall sitta!


och här är en bild på den plåtbit jag bockade till och lackade som skall sitta under larmet.


Det var nog allt för nu. Nästa gång jag skickar upp en bild, blir nog först när jag har lackat splittret!
Jag tror att jag väljer en mörkgrå färg, alternativt svart! Ju mörkare desto mindre ser man alla "fel" man har gjort!

MVH

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Perfa!

Det enda jag inte gillar är dina hörnlösningar...

Luften vill styras av den lilla kanten, men fortsätta bakåt ut med sidan av bilen...
Inte bromsas upp som det är nu.
Vill säga att det egr mer drag än det du tjänar i DF.

Men aerodynamik är mkt förunderligt så...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87



Jag tycker du ska få splittern att gå längre ut längsmed kanterna .. Och sen göra en liten utböjd "flörp" ute i hörnen ala 924 n/a fronten.. förstår du hur jag menar?

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Hej och Tack!!!

Vi får se vad som händer med kanterna i framtiden.
Den stora orsaken till dom är som sagt utseendet på splittret viket hade sett konstigt ut, utan dom. Det hade blivit bättre om jag hade gjutit det!
Men som sagt, budget bygge är budget bygge!
(Det som jag är mest missnöjd med är själva formen som inte är symmetrisk, pga det sätt som jag "gjöt" av formen! )

Pierre, det enda jag kan föreställa mig är ett slags måsvingar som går uppåt längst ut på splittret, men jag kanske är fel ute!? Kanske till nästa variant!

Nästa splitter, om det blir något mer blir nog mycket mer välbyggt!

Fick gjort två saker till idag!
Hittade lösningen på vevhusventilationen. (Man skall aldrig slänga saker. Allt är bra och ha saker!!! )
Lösningen bestod utav ett byggbeslag + ett TV antenn fäste. + att röret till oljestickan blev ett TV antenn spröt. Perfekt:


Sedan lyckades jag pula ihop min växlingspunts indikator oxå. Blir kalas!:

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
OK, dags för en liten uppdatering (Dåligt samvete).

PCS banmöte nu i helgen så det mesta måste vara klart.
Splittret saknar lack fortfarande och oxå om det skulle vara enkelt att lösa så är jag fortfarande väldigt osäker på infästningen och dels så har jag inte lust att "testa" det genom att köra ~25 mil till Mantorp, köra där på bana och sedan hem igen. Skulle något hända (typ att det ramlar av) så får det nog hända under en test fas först nära hemmet.
oljefällan är iallafall installerad och bilen gick felfritt igenom besiktningen.
Mao, bilen är så klar som den kan bli.

Race overallen passat fint, dock så är jag ganska nyopererad i foten, så mina nya race skor får jag nog tyvärr inte på mig tills helgen. Möjligen att jag pressar på dom under själva bankörandet! Men men, man skall aldrig säga aldrig.

Hoppas solen lyser på Mantorp!!!!

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Skoj! Vi ses på Mantorp med andra ord! Jag ska också dit med min 931:a om inget oförutsett händer!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
patand skrev:
Skoj! Vi ses på Mantorp med andra ord! Jag ska också dit med min 931:a om inget oförutsett händer!


Vad kul. Skall tyvärr köra OR. Knutstorp blir oxå OR, men Kinnekulle har jag anmält mig till R1. Frågan är dock om jag inte avbokar mig från Kinnekulle. SVKG ar ett sprintrace i Gbg som jag nog inte vill missa, samma dag! Får se!

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Diver skrev:
Vad kul. Skall tyvärr köra OR. Knutstorp blir oxå OR, men Kinnekulle har jag anmält mig till R1. Frågan är dock om jag inte avbokar mig från Kinnekulle. SVKG ar ett sprintrace i Gbg som jag nog inte vill missa, samma dag! Får se!


Jag ska också köra OR på Mantorp. Samma för alla som kör första gången på en PCS träff.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
patand skrev:
Diver skrev:
Vad kul. Skall tyvärr köra OR. Knutstorp blir oxå OR, men Kinnekulle har jag anmält mig till R1. Frågan är dock om jag inte avbokar mig från Kinnekulle. SVKG ar ett sprintrace i Gbg som jag nog inte vill missa, samma dag! Får se!


Jag ska också köra OR på Mantorp. Samma för alla som kör första gången på en PCS träff.

Då ligger jag snäppet före. Körde där förra året en gång med PCS. Mantorp är en lite tråkig bana med våra "långsamma" bilar. Lite för snabb helt enkelt.

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Diver skrev:
Då ligger jag snäppet före. Körde där förra året en gång med PCS. Mantorp är en lite tråkig bana med våra "långsamma" bilar. Lite för snabb helt enkelt.


Har bara kört 5 varv på Mantorp i samband med träning innan start för MSLS med våran långlopps S40. Banan var rätt OK tyckte jag även med den bilen. Tyvärr blev det inga varv under rejset för mig pga växellådsras under första rejstimmen.

Ska bli kul att se hur 931:an ter sig på riktig bana. Det där med att banan är tråkig för att våra bilar är långsamma tror jag inte på... man får väl svänga lite på rakorna också så blir det roligare... dessutom är min bil SNABB! Så det så!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
patand skrev:
Diver skrev:
Då ligger jag snäppet före. Körde där förra året en gång med PCS. Mantorp är en lite tråkig bana med våra "långsamma" bilar. Lite för snabb helt enkelt.


Har bara kört 5 varv på Mantorp i samband med träning innan start för MSLS med våran långlopps S40. Banan var rätt OK tyckte jag även med den bilen. Tyvärr blev det inga varv under rejset för mig pga växellådsras under första rejstimmen.

Ska bli kul att se hur 931:an ter sig på riktig bana. Det där med att banan är tråkig för att våra bilar är långsamma tror jag inte på... man får väl svänga lite på rakorna också så blir det roligare... dessutom är min bil SNABB! Så det så!


thumbs up thumbs up

Min med!

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 931 -79
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (7816 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande