Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Lufttryck i däcken på Ringen?
3 besök senaste veckan (2705 totalt)
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Efter att ha följt ett antal mer eller ännu mer virriga diskussioner kring korrekt ringtryck på www.touristenfahrer.de så tänkte jag kasta ut frågan här: Vad bör man ha för tryck i en standardbil med 15-16" hjul och typ 195/65, 205/60, 205/55 dimension?

I olika artiklar har jag läst att ett däck ger sitt bästa grepp mellan 2,5-3,0 bar, men de flesta verkar rekommendera ett lägre tryck på Ringen. Jag pratar här om varmtryck, dvs när man kört ett varv. Man kan väl schablonmässigt räkna med att kalltrycket ökar 0,3-0,5 bar om man kör lite hårdare?

Tack på förhand!

Täby
Här sen Nov 2002

Nja, jag skulle nog säga tvärt om. Vid tryck runt 2 bar ger merparten av däck mer fäste än med 2,5-3.0 bar men vid banåkning med gatdäck har man gärna lite mer för att inte däcken skall vika sig så mycket så man åker på däcksidan.
Trycket stiger en del när de blir varma. Jag vet dock inte om det är lika mycket på Ringen för en "turiståkare" som på krokiga och korta svenska banor.

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
okej, då kan det kanske vara en bra idé att börja med 1.8-1.9 kalltryck då antar jag. Om det syns på däcksidorna att däcket viker sig alltför mycket (vilket väl lär hända med så pass hög profil) så får jag väl öka trycket efterhand och kompromissa bort en del grepp. Tack för hjälpen!

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Polon körde jag med gatdäck i dim 185/55/14.
Vill minnas att jag oftast körde med c:a 2,5-3 kg kalltryck.
Det gick knappt att läsa texten på sidorna efteråt!

Utifrån de erfarenheterna skulle nog rekomendera dig också att starta med minst 2,5 kg kalltryck.

Lådbilen brukar jag köra på 1,3 Kg kalltryck. Men då är det R-däck i dim 205/50/15 och lätt bil vi pratar om.
Det går inte att jämföra samma dag!

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
ojdå, här kommer det ett helt annat bud! Jag är benägen att spontant hålla med, det känns naturligt att vilja ha minst 2.5 kg eftersom jag såg vad 2.7 kg och 45-profil på 17"-hjul åstadkom: Inte mycket, även där var däcktexten tämligen svårläst efter 3-4 varv...

Då blir det 2.5 kg i starttryck så får vi se. Fler bud eller teorier?

Bromma
Här sen Dec 2002

När jag kör gatdäck på Porschen med 18" och rejäl lågprofil brukar jag se till att ha ungefär samma varm tryck som de rekommenderar kallt i instruktionsboken. Bak brukar jag ibland gå ytterligare någont tiondel lägre. Jag kör ut på normalt tryck och efter ett varv så släpper jag ut till normalt tryck, tar ett varv till, släpper ut osv. Efter 3-4 varv brukar det ha stabiliserat sig. När dagen är slut och däcken kallnat brukar jag då ha 0,5-07 under normalt kalltryck.

På så pass hög profil som du nämner, finns det dock en risk att du med för lågt tryck "viker" däcket och näst intill kränger det av fälgen! Jag vet att förr i tiden - för 15-20 år sedan - så rekommenderades det alltid på Porsche-klubbens möten att man skulle HÖJA 0,5 bar innan man åkte ut. Det rörde sig ju då om 65-70 profil, den rekommendationen har vi inte längre, men som sagt med hög profil så kan det löna sig att höja trycket.

Att det skulle finnas ett generellt tryck som ger mest grepp tror jag inte stämmer, det måste vare mycket beroende på däck- och biltyp.

När det gäller just Ringen så brukar däcken inte bli riktigt lika varma som vid bankörning här hemma.

Lycka till!

Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Anders Jonsson skrev:
När jag kör gatdäck på Porschen med 18" och rejäl lågprofil brukar jag se till att ha ungefär samma varm tryck som de rekommenderar kallt i instruktionsboken. Bak brukar jag ibland gå ytterligare någont tiondel lägre. Jag kör ut på normalt tryck och efter ett varv så släpper jag ut till normalt tryck, tar ett varv till, släpper ut osv. Efter 3-4 varv brukar det ha stabiliserat sig. När dagen är slut och däcken kallnat brukar jag då ha 0,5-07 under normalt kalltryck.

På så pass hög profil som du nämner, finns det dock en risk att du med för lågt tryck "viker" däcket och näst intill kränger det av fälgen! Jag vet att förr i tiden - för 15-20 år sedan - så rekommenderades det alltid på Porsche-klubbens möten att man skulle HÖJA 0,5 bar innan man åkte ut. Det rörde sig ju då om 65-70 profil, den rekommendationen har vi inte längre, men som sagt med hög profil så kan det löna sig att höja trycket.

Att det skulle finnas ett generellt tryck som ger mest grepp tror jag inte stämmer, det måste vare mycket beroende på däck- och biltyp.

När det gäller just Ringen så brukar däcken inte bli riktigt lika varma som vid bankörning här hemma.

Lycka till!

om det inte är hemligt vad har du för luftftyck kalla/varma när du kör R däck på Porschen?

Bromma
Här sen Dec 2002

Qvarnis skrev:

om det inte är hemligt vad har du för luftftyck kalla/varma när du kör R däck på Porschen?

Ca 2.2 varmt runt om. Jag har provat lite fram och tillbaka men i ärlighetens namn har jag inte full koll. Jag tror man kan gå ytterligare lite lägre. Mitt kalltryck brukar vara ca 1.6 men som regel försöker jag pumpa i lite luft när dagen är slut för att slippa köra ut på alltför lågt tryck.

G.Berggren
Värnamo
Här sen Feb 2005

Anders Jonsson skrev:
Qvarnis skrev:

Ca 2.2 varmt runt om. Jag har provat lite fram och tillbaka men i ärlighetens namn har jag inte full koll. Jag tror man kan gå ytterligare lite lägre. Mitt kalltryck brukar vara ca 1.6 men som regel försöker jag pumpa i lite luft när dagen är slut för att slippa köra ut på alltför lågt tryck.

OCL brorson rekomenderade 2.2 vamt med Michelins cupdäck till gt3:an

Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Anledningen till att jag frågade var att jag skulle ner och köra hyrbil förra helgen och trodde att jag hade bokat en BMW 3-serie, men det blev en BMW 525d Touring istället. Nåväl, med 215/55-16-däck och 2.7-2.8 kg så gick den stabilt utan att den krängde för mycket på däcken i alla fall även om jag troligen gjorde avkall på maxgrepp. Å andra sidan så tyckte jag det greppade otroligt bra även när det var blött (och det var det, stundtals så vräkte det ner brutalt efter Bergwerk upp till Klostertal så det inte gick att köra fortare än 80...) och jag kan tänka mig att optimalt tryck i väta ligger betydligt lägre.

Pratade lite med Lennart vid påfarten, han hade noterat understyrning med sin Vectra i Brünnchen och vid kontroll visade det sig att vänster fram hade 0.3 kg mindre än övriga däck. Kanske hade luft pyst ut vid krängning? om du läser detta Lennart, vad körde du med för tryck?

Motala
Här sen Dec 2002

Christian Eick skrev:

Pratade lite med Lennart vid påfarten, han hade noterat understyrning med sin Vectra i Brünnchen och vid kontroll visade det sig att vänster fram hade 0.3 kg mindre än övriga däck. Kanske hade luft pyst ut vid krängning? om du läser detta Lennart, vad körde du med för tryck?

På Vectran är det 215/55R -16, och rekommenderat lufttryck är 2,2 bar, men kör med 2,3 i däcken, men jag hade pumpat i 2,6 inför resan.

Men efter händelsen i Brünnchen, kollade jag lufttrycket, och då var det 2,3 i vf och 2,6 i dom andra, jag justerade trycket i vf, så vid hemkomsten när jag återgick till 2,3 var det 2,6 i alla hjulen, så vf höll trycket resten av resan.

Jag tyckte att bilens uppförande med 2,6 i däcken vid hög hastighet på Autobahn var sämre än med 2,3 som jag hade vid förra resan, bilen kändes som om den var mer instabil nu, speciellt vid ojämn vägbana, fick sitta och parera mycket med ratten.

Avregistrerad (9105)

Här sen Apr 2003

....

3 besök senaste veckan (2705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande