Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Scrubb, ET, offset o annat vinklat kul (splittad tråd)
2 besök senaste veckan (6533 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Pelle Persson skrev:
Hur är det med pantera II, det var väll en förbättrad konstruktion...men under motoriserad för att slå igenom? Läste om den i bilsport för många år sedan. Någon som känner bättre till om pantera II?

Jodå, nog känner jag till den bilen. Det är en bättre bil Hjulupphägningsmässigt. T,ex så har den längre A-armar fram coh mer innåt offset på fälgarna. Vilket ger mindre scrubb-radie. Samtidigt som mer spårvidd fram. Det här är två stora olägenheter med dom tidigare bilarna. Gt-5;an har t,ex 75 mm scrubb. Man kan få hålla i ratten.
Chassiet ett monocoque-tub hybrid. Vilket inte är bättre, men grundar sig på att bilen inte tillverkata i nån större serie. Jag har ifs inga vridstyvhets siffror på den. Motorn är en Ford 302 Tpi. på 300 hkr. Den går hyffsat runt 100-150. Den åker tom 1/8 snabbare än en del 351;or. Men inte 1/4 milen.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Göran Malmberg skrev:
Jodå, nog känner jag till den bilen. Det är en bättre bil Hjulupphägningsmässigt. T,ex så har den längre A-armar fram coh mer innåt offset på fälgarna. Vilket ger mindre scrubb-radie. Samtidigt som mer spårvidd fram. Det här är två stora olägenheter med dom tidigare bilarna. Gt-5;an har t,ex 75 mm scrubb. Man kan få hålla i ratten.
Chassiet ett monocoque-tub hybrid. Vilket inte är bättre, men grundar sig på att bilen inte tillverkata i nån större serie. Jag har ifs inga vridstyvhets siffror på den. Motorn är en Ford 302 Tpi. på 300 hkr. Den går hyffsat runt 100-150. Den åker tom 1/8 snabbare än en del 351;or. Men inte 1/4 milen.
Göran Malmberg.

Innåt offset?
Scrubradie:what: är det skillnaden mellan mitten av däcket och om man drar en linje genom uprighten ner i backen? skalll detta vara noll?
eller kan det vara däcksytans förflyttning i sidled?
Litteratur hänvisningar tack
Lär mig och lagrar infon

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
offset är måttet på avståndet från fälgens anliggningsyta mot bilen till dess ytterkanter. Positiv offset är när fälgen bygger mera innåt.

Skrubb radien är avståndet från mitten av däcksytan på vägen till där projectionslinjen av övre och undre spindelleden träffar marken.

Är den noll får man inga signaler i ratten om väggrepp mm. Är den stor kan man få svårt att hålla i ratten om man bromsar å ett hjul tappar fästet. Mao, för mycket signaler i ratten.
25-50 mm kan vara något.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare

Finns det bilar med negativ scrub?

En lådbil med en planka o en bult fram har jobbigt mycket scrub....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Allting finns på vår jord. Men jag kan inte ge nått svar härpå. Negativt skrubb förutsätter väldigt mycket positivt offset på fälgarna. Är det Mc Person tar fjäderbenet i fälgarna. om man inte har en spinellutnig på 30 grader.... Med a-armar så blir det svårt att svänga...
Sist men inte minst, jag orkar inte tänka ut vad det skulle vara bra för...

Kanske nån kan tänka ut nått.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



Magnus Thomé skrev:
Finns det bilar med negativ scrub?
Är inte Audi konstruerade så för att man inte ska få ratten att rycka när man tappar greppet? De driver ju med styrhjulen och är minst sagt vaga i informationen via ratten.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



offset: avståndet mellan fälgens anliggningsyta mot navet och centrum på fälgbanan. Med positiv offset är fälgen förskjuten in mot centrum av bilen. (ngt annat sätt beskriva offset än Görans, dock hävdar jag bestämt att jag har rätt angående vad positiv offset är.)

"Skrubb radien" = styrradien?
Så länge styrradien är positiv så vill hjulet att vilja räta upp sig dvs vrida mot noll styrutslag när det möter rullmotstånd. För detta ska gälla måste postiv styrradie defineras vara positiv när den tidigare nämnda projektionslinjen träffar marken närmare centrum på bilen än däckets centrum. Som jag har förstått så är "alla" bilar byggda positiv med styrradie bla för styrningen skall räta upp sig om man tex kör på ett gupp.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Gunnar,
Visst har du rätt om offset. Jag slarvar, och skäms....

Gick tillbaka och rättade till.

Jag är också lite insnöad på fritt rullande framhjul å sådär 10 tum breda fälgar. Jag byggde en Panteraframvagn 85 å hade besvär med att komma ner till 25 mm radie. A-armarna blev mycket smala för att få en bil med normal vändradie. Trots 7 gdr spindel. Samma geometri kom sedan på Pantera II, 1990.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Reagerar oxå över detta med med offset. ET, inpressningsmått, på hjulen är ju ganska klart vad det är. Framhjulsdrivna bilar brukar ha högre ET-värde än bakhjulsdito tex. Mao borde det väl vara tvärt om mot vad du säger Göran? Eller snackar vi om samma sak fast på två olika sätt?
Vill ha det till ett lågt ET-värde flyttar ut hjulet längre ut från centrum. (Förutsatt att hjulet har samma bredd i båda fallen.) Alltså skulle ett negativt ET-värde ge att hjulen sitter långt ut.

Rätta mig nu om jag har helfel...

OT:
BMW åker tex med förvånande lågt ET-värde på sina Super 2000-bilar.
ET 10 på hjulen och sedan 3-12mm spacers innanför det!!!

EDIT: Du var snabbare än vad jag var...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



När fälg breddar mer innåt än utåt, kan vara både plus och minus......beroende på vilket land mätningen är gjord.

Jag använder ofset "in och ut"....


Negativ styrradie är ett ganska nytt påfund...........Tex. Jaguar har hysteriskt mycket positiv. Det känns dock inte i ratten, beroende på endast 2 grader axeltapslutning.

Det bästa sättet att få en vettig styrradie är att öka axeltappslutningen....och inte fälgofset.

Presis som Göran sa......ca 5-7 graders axeltapslutning är att föredra för en framvagn att svänga med.
Mindre gör att framvagnen inte reagerar på justeringar på camber/caster.........mer gör bilen trögstyrd och servo krävs........(jag har 17 grader på min)
Vägkänslan beror också på axeltapslutningen..........en framvagn med lite lutning och positiv styrradie är inte vägknslig alls. Och virseversa.

Hoppas att vi kan få ordning på vad som beror på vad.........Göran är helt klart på rätt spår.........och jag orkar inte förklara så ingående.........pga. att jag faktiskt har ganska svåra läs och skrivsvårig heter.

Vi får väl hjälpas åt

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Göran Malmberg skrev:
Jag byggde en Panteraframvagn 85 å hade besvär med att komma ner till 25 mm radie. A-armarna blev mycket smala för att få en bil med normal vändradie. Trots 7 gdr spindel.


Jag har försökt rätta till framvagnsgeometrin på Jaguarframvagnen.....genom att ändra fälg ofset..........gick åt heltete.

Det var på en kundbil........jag körde FULLFARTS tester på landsvägarna där jag bodde förut....(dom säger att Ferraris grannar får se mycke..... )........Det funkade kanon.

När kunden sedan kom för att köra sin 400000:- bil.........så vinglade den i 70 km/t, så han inte vågade köra den.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare

Göran Malmberg skrev:
När det gällde Panteraframvagnen så gjorde jag nya A-armar som var 75 mm längre. Ökade spårvidden med 50 mm och hade 1 tums yttre fälgbana. Resten innåt. Slutresultat, mer spårvidd och mindre skrubb. Så omfattande händer inte för ofta. Men det är skoj att bygga när folk kostar på.
Göran Malmberg.


Jag la hit det här inlägget för Göran svarade precis när jag splittade tråden i två delar så det råkade hamna i "fel" halva av tråden bara :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ButterflyRacing skrev:
Vägkänslan beror också på axeltapslutningen..........en framvagn med lite lutning och neativ styrradie är inte vägknslig alls.och virseversa.




Läste min egen teori.........och måste säga............det är ju fel


Vad jag ville säga är..........en bra körkänsla beror på en vettig axeltappslutning.

Liten vinkel gör att man tappar stabiliteten........och bilen "vinglar" över tex: vita linjer och ojämnheter i vägbanan.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



GunnarÖ skrev:
Som jag har förstått så är "alla" bilar byggda positiv med styrradie bla för styrningen skall räta upp sig om man tex kör på ett gupp.
/Gunnar
Negativ styrradie var det Audi skröt med i sin reklam nån gång i början eller mitten av 80-talet.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
GunnarÖ skrev:
Som jag har förstått så är "alla" bilar byggda positiv med styrradie bla för styrningen skall räta upp sig om man tex kör på ett gupp.
/Gunnar
Negativ styrradie var det Audi skröt med i sin reklam nån gång i början eller mitten av 80-talet.


Vi får skilja på bana-sportbils teorier från bilar byggda för transprteing
i vanlig bemärkelse.
I racing används styrradien (jag tar Svenska) för att få lämplig styrkänsla.
Samt även för att via anspänning av alla leder, nolla ut spel.

I en kurva belastas ytterhjulet hårdast, och ger därmed den största brytkraften över styrradien. Detta bryter hjulet bakåt och ger understyrngs vridning i ratten. Är styrradien för stor blir detta en kamp med ratten på krokig bana.

Vid bromsning vill bilen svänga åt det håll som det bästa greppet finns.
Vilket kan bli påtagligt om ena hjulet pga nått på banan helt tapar greppet.

Toe in, måste ställas med ledning av styrradien. Eftersom mer styrradie skapar mer toe out.
Eftersom en framhjulsdriven bil har krafter åt bägge håll så blir det en balansakt att prioritera vad man vill åt. Och förändringar i toe med stor styrradie. Detta är säkerligen skälet att det labbas med vinklar nära noll.

Hur som helst, styrradien får inte vara noll och definitivt inte för stor, för att tjänsgöra på en sport eller banbil.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Hjälp...........jag var för trött när jag skrev igår.........

Jag vände på begreppen när det gäller posittiv/negativ styrradien.

Jag går nu tillbaka och ändrar det.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Sparade trådar/FAQ
Scrubb, ET, offset o annat vinklat kul (splittad tråd)
2 besök senaste veckan (6533 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande