Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Racing literatur?
1 besök senaste veckan (3100 totalt)
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 200


Trådstartare
Undrar om någon har läst följande literatur och kan rekomendera dem, har fått vibbar från brittiska forum att dessa böcker ska vara riktigt bra....

Competition Car Suspension, Allan Staniforth
Race Car Aerodynamics, Joseph Katz
Competition Car Downforce, Simon McBeath
Tune to Win, Carrol Smith
Engineer to Win, Carrol Smith

Eller om det finns några andra bra böcker, givetvis Görans Väghållningsbok....den skall till på inköps listan också

_________________
//Mikael Olsson,
Citera
Odieee
Jönköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 22



En bok som jag tycker är väldigt bra och innehåller allt man behöver veta och lite till är
Race Car Vehicle Dynamics av Milliken&Milliken. Du kan hitta den på följande adress:

http://www.millikenresearch.com/rcvd.html

/Adam

_________________
Adam Theander
Bygger: MINI 1000 -72
Kör: Ford Fikus -99
Vill ha: MB 300 SL -59
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Ett enkelt svar är att du ska läsa alla men jag kan ju försöka sätta dem i ordningsföljd. Det beror ju på också vad du är intresserad av och från vilken nivå du startar.

Race Car Aerodynamics, Joseph Katz är väldigt bra. Om man bara köper en bok om aerodynamik ska det vara denna.

Tune to Win, Engineer to Win och Prepare to Win, Carrol Smith är grundläggande böcker om konstruktion. De kan nästan vara skolbokstråkiga ibland men det finns mycket info där även om en del börjar bli gammalt vid dethär laget.

Competition Car Suspension, Allan Staniforth och Competition Car Downforce, Simon McBeath är bra som första bok på sina områden men kanske inte speciellt lysande. Det gäller, tycker jag, i allmänhet allt som Staniforth och McBeath har skrivit.

Jag gillar Race Car Engineering & Mehanics, Paul Van Valkenburg och How to Make your Car Handle, Fred Puhn (kanske pga att de var de första böckerna jag köpte om chassidynamik).

Det finns många bra böcker om fordonsdynamik. Kolla i bibioteket på nån teknisk högskola. Samma regler gäller för racebilar som för andra bilar och det är bra att ha lite mer teoretisk grund att stå på innan man läser racinglitteratur.

Grundläggande aerodynamik finns tex i Aerodynamik des Automobils, Wolf-Heinrich Hucho. Den borde finnas i en engelsk översättning också men jag är inte säker på om det är ISBN 0768000297.

Jag har haft Milliken&Milliken i min bokhylla ett par år nu men jag har bara läst sporadiskt i den. Det är nog ingen bok att rekommendera innan du plöjt igenom ett par andra böcker.

Görans bok finns på min inköpslista men jag har bara inte kommit mig för ännu.

Egentligen är jag inte speciellt intresserad av fordonsdynamik jag läser mycket mer motorlitteratur

_________________
Sten Isaksson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Carroll Smith ska ha kommit med en ny bok också, "Racing Chassis and Suspension Design". Vet inte om det är något att ha, fick reklam om boken av SAE. Jag läser dock mest motorlitteratur, men "Race Car Aerodynamics" har jag läst och den är bra.

Brukar finnas artiklar i Race Tech som är läsvärda också.
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2134



Citat:
Carroll Smith ska ha kommit med en ny bok också, "Racing Chassis and Suspension Design". Vet inte om det är något att ha, fick reklam om boken av SAE. Jag läser dock mest motorlitteratur, men "Race Car Aerodynamics" har jag läst och den är bra.


Ehh, jaha. CS är död sedan ett par år...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Jovisst, Carroll Smith dog för ett par år sedan men boken gavs ut postumt. Det handlar tydligen om några SAE papper som CS har valt ut och publicerat. Det låter lite som SAE har velat använda hans namn för att sälja böcker. Det finns likadana samlingsvolymer som handlar om racingmotorer också och en del av de SAE papprena är verkligen dåliga men man kan ju hoppas att CS har kunnat hitta de bästa papprena. Om man söker så hittar man då och då några SAE papper som är fruktansvärt bra.

Länk till SAE sidan: http://www.sae.org/servlets/productDetail?PROD_TYP=BOOK&PROD_CD=PT . . . .

_________________
Sten Isaksson
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Här är ett par rätt nya (och dyra) böcker. Jag har inte läst dom men kanske nån annan kan rekommendera dom.

http://www.rowleyrace.com/

http://www.sae.org/servlets/productDetail?PROD_TYP=BOOK&PROD_CD=R- . . . .

_________________
Sten Isaksson
Citera
Racetech
Racing literatur?
1 besök senaste veckan (3100 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande