Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hur köra bil med mittmotor?
6369 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag provade en kompis Renault Clio Sport V6 på Gelleråsen i fredags.
Det är den "nya" med 255 hk.
En rolig liten bil. Och otroligt udda.

Körde den ett par varv och måste säga att den sitter som klister i kurvorna, vill väl egentligen bara ha mer gas i kurvorna då den bara sätter sig mer och mer.

Vid gasuppsläpp känner man dock direkt att det snarare går åt motsatt håll, så jag gissar att man kan få en hel del intressanta problem när man börjar närma sig - och överstiger - gränsen.

Så till frågan: Hur kör man en mittmotorbil bäst? Någon speciell teknik? Vad händer när man går över gränsen? Vad göra och inte göra med en mittmotorbil rent körteniskt?


Bromsarna kändes inget vidare. Dock kan det bero på gammal bromsvätska.




Riktigt cool shoppingbil. Om man inte storhandlar förstås.
Men man kanske kan lägga hämtpizzan på värmning ovanpå "motorhuven" inne i kupén.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Ask Anders Y with his Opel Speedster (Raket Service SLC), he will be able to help.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Anders B, Vincent. Alltså Dude.
Beskyll inte mig för att åka omkring i nån gammal Opel som de inte ens haft råd med riktig plåtkaross till.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

speedstern som jag har är den mest lättkörda bil jag haft thumbs up

vet inte direkt om det finns en "speciell" körstil.
den stora fördelen är den otroliga känslan i ratt och rumpa av att bilen "roterar runt sin egen axel" som fredrik lestrup sa efter debuten i lördags

en sak som kan vara bra att veta är väl att dom inte tycker om att bli "överkörda" utan lugnt och snällt med ratt och gas.

åker man för fort in i en böj kan det bli problem med att rumpan flyr och då är det för sent att göra ngt

speedstern kunde man dock "skrubba" av fart med sladden och klara sig hyggligt iaf.

kan tänka mig att renaulten är lite mer lynnig iom den högre vikten på drivpaketet.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



AndersY skrev:
Anders B, Vincent. Alltså Dude.
Beskyll inte mig för att åka omkring i nån gammal Opel som de inte ens haft råd med riktig plåtkaross till.


I would never ever, what a nightmare

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Kör som om du körde en 911 från 70-talet. Det passar mittmotorclion ganska bra. Den är egentligen för mjuk för sitt eget bästa, men med lite träning går det att köra fort och den svarar på samma sätt som en mjuk 911.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Jag försöker få bilen till att under full attack ha en svag överstyrning vid turn in och en svag understyrning vid exit för att under bromsning i kurva lyckas vända bilen utan att behöva köra runt i svängen för att sedan tidigt kunna ge full gas och moderera placeringen och spåret med ratten i utgången. Jag tror att de flesta vill ha just det beteendet och det är mycket lättare att få det med en mittmotorbil utan att behöva kompromissa för mycket med andra egenskaper. Generellt sett är min erfarenhet att beteendet i en mittmotorbil är mindre förlåtande. Jag har inte alltid lyckats rädda ett begynnande bakvagnssläpp vilket är lite irriterande. Man kanske börjar bli gammal och slapp i nervbanorna. Jag har fått bilen att snurra ett antal gånger, alltid på Sviestad. Esset eller i torparn. Aldrig på gata gubevars... Eftersom masströgheten är så låg i en mittmotorbil sker ju allting fortare än i andra konfigurationer. Då är det viktigt att bilen kommunicerar med föraren extremt bra. Det är bland annat därför jag tjatar om det.

Vad gäller körteknik tror jag att eftersom man ligger närmare gränsen både fram och bak och att otrevligheter inträffar mycket snabbt med kanske svåra konsekvenser är det av största vikt att man lär sig att köra just sin egen bil med de egenskaper den har. Det gäller väl för all del alla bilar men kan du inte köra mittmotorbil så ska du ta det lugnt på gatan tills du har lärt dig. Jag håller fortfarande på att lära mig min efter 4 år. Att körglädjen är magnifik och oslagbar råder det däremot ingen som helst tvekan om.

Att viktfördelningen och beteende är viktigare än man tror för varvtider belyses nog bäst av att den snabbaste "set-up"-en av en hyggligt standard Volvo S40 har visat sig vara 3,5 bar lufttryck bak och en halv tank bensin. När man precis har köpt en kolfiberbaklucka så får väl just en halv tank soppa i onödan ändå anses som rätt svår kompromiss att komma över... En optimal viktfördelning lär vara kring 42-43% fram och 57-58% bak. En intressant not är att man i frontmotorbilen Ferrari 612 Scaglietti faktiskt har passerat 50-50-fördelningen och lyckat få en viktfördelning på 46% fram och 54% bak, vilket får anses som anmärkningsvärt. Sedan är det ju inte bara viktfördelningen som är viktig utan även var de sitter, masströgheten alltså. Många blev helt lyriska när Alfetta GT kom med 50-50-fördelning men blev lite besvikna när den inte var så rapp i böjarna som man hoppades på. Det berodde just på att motorn satt fram och växellådan bak. En mittmotorbil med all massa i mitten hade betett sig kvickare. Om man å andra sidan placerar all massa bakom bakaxeln får man andra vid det här laget kända egenskaper...

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Mittmotorbilar är mycket trevliga på många sätt men har ju en tendens att bita tillbaka. Inte fullt så elaka som svansmotorbilarna men ändå...

om man jämför våra olika porschar som faktiskt går nästan lika fort på bana.
944 frontmotor med transaxel = välbalanserad med stort tröghetsmoment (racepreppad & lättad, 150hk)
Boxster S mittmotor = välbalanserad med litet tröghetsmoment
993 svansmotor = stort tröghetsmoment baktung.

Så upptäcker man att Boxstern går att "kasta" in i svängen på ett helt annat sätt än de andra bilarna. Pga lågt masströghetsmoment så blir bilen mycket följsammare i turn in.
Tar man i för mycket så åker man snabbt och säkert ut i gruset.
Inbromsningarna blir också bättre (kortare bromssträcka) tack vara mer vikt på bakhjulen (mycket därför 42-58 anses idealt). 993an har ännu bättre bromsegenskaper p.g.a. ännu mer vikt på bakakeln (svansmotorbilar är iofs ett kapitel för sig).

Även accelerationen ut ur kurvorna blir lite bättre med mittmotorn p.g.a. mer vikt över bakhjulen.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Erik B skrev:
Jag provade en kompis Renault Clio Sport V6 på Gelleråsen i fredags.
Det är den "nya" med 255 hk.
En rolig liten bil. Och otroligt udda.

Körde den ett par varv och måste säga att den sitter som klister i kurvorna, vill väl egentligen bara ha mer gas i kurvorna då den bara sätter sig mer och mer.

Vid gasuppsläpp känner man dock direkt att det snarare går åt motsatt håll, så jag gissar att man kan få en hel del intressanta problem när man börjar närma sig - och överstiger - gränsen.

Så till frågan: Hur kör man en mittmotorbil bäst? Någon speciell teknik? Vad händer när man går över gränsen? Vad göra och inte göra med en mittmotorbil rent körteniskt?



Vi har ju redan fått en massa teoretiska förklaringar, så här kommer istället lite personliga intryck. Först ska jag kanske säga att jag fortfarande är nybörjare på det här med bankörning, dessutom har jag endast kört min bil (som är en mittmotorbil) på bana, så jag kan inte göra några direkta jämförelser.

Jag upplever min bil som otroligt trevlig att köra på bana, man behöver bara passa sig för en enda sak och det är att släppa gasen för snabbt i en kurva gör man det så slpper bakvagnen direkt och är så gott som omöjlig att hejda (har en fin filmsnutt från GR som illustrerar detta...).

Det tips jag kan ge är ju helt enkelt att se till att man inte går in med för hög fart in i en kurva eftersom det då blir lite svårt att minska denna fart utan att släppa gasen...

I övrigt kan iaf Speedsten vara lite lömsk om man kliver på gasen för hårt ut ur en kurva (speciellt om det är blött) men den sladd som då uppkommer är något lättare att häva såvida man inte blir rädd förstås och släpper gasen vilket bara förvärrar situationen...

_________________
Mattias Meldert
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Lite sent igen. Det var ett tag sedan jag loggade in:

Eftersom jag rejsar med Lotus Eliser så kanske mina intryck kan vara värda något.
oersättliga körtekniska delar är att behärska vänsterfotbroms och naturligtvis tå/häl vid nedväxling.
Varför?
Bilen roterar väldigt enkelt runt sin egen axel.

Tå/häl vid nedväxling för att inte baken skall överta fram och vänsterfotbromsing ("trailbraking") in i kurvan för att flytta vikten fram för grepp.

Generellt sätt så sätter jag upp bilen för lätt understyrning eftersom jag enkelt kan åtgärda detta med lite vänsterfot på bromsen och sedan tidigt gå på full gas ut ur kurvan.

Det absolut största misstaget som jag ser upprepas gång på gång på bana är att man släpper gasen i kurvan när det går för fort... då snurrar det.

Hoppas detta hjälper lite.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Det här ämnet kommer bli superpopulärt när alla Caymans ska ut på banan...

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Erik B skrev:
Det här ämnet kommer bli superpopulärt när alla Caymans ska ut på banan...


Inte så säker på det... PSMA ("p**s Steering Manual Autocorrection") och annat datakrafs...
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hur köra bil med mittmotor?
6369 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande