Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-05-08 Vårracet MGCC (sportvagnar) Knutstorp
1, 2   >>
9050 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Lite växlande väder men trevligt ändå.

Kommer skriva ang äventyren med bilen i depån och till och från banan i min bilbanstråd, klicka på knappen nedan.

Planen för egen del var att gå ut lugnt på första passet för att känna hur det delvis nya chassit reagerade. Om balans och så var bra så skulle det gå med maxattack i slutet av passet. Sen skulle jag i hygglig lugn och ro hinna finjustera krängare och lufttryckt etc till andra tidsträningen och kunna åka ännu fortare på den. Vad som inte var med i planen var att redan på varv 6 behöva på i depå pga tekniskt strul och sen att det skulle regna till tidsträning 2 ;-). Resultatet av det var varvtid på träning 1 som var typ 2-3 sekunder långsammare än önskat. Sen var det väldans kul att sladda runt i blötan men fort gick det ju inte!

Till racet i roadsport C (som i år körde utan bilar från andra klasser) startade jag som sjua. Främre delen av "gridden" såg ut enligt nedan. Detta är även resultatet i klubbmästerskapet eftersom det är tidsträningen som räknas till det. Grattis till alla som åkte fort och även till alla som är nöjda!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Stefan Winquist Mazda MX-5
Stefan Jönsson Caterham 7
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Bengt Metz Caterham 7
Magnus Nambord Mazda Miata
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Dennis Kullman Mazda MX-5
Erling Larsson MGF
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Pär Hylander Porsche 924 Turbo
Jörgen Monberg Austin Healey Sptite
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Fredrik olsson Pontiac Fiero
Hans Edin MGB GT
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Patrik Rydh Mazda MX-5
Anders ohlsson Mazda MX-5


Hursomhelst, när flaggan rycks upp så får jag till en hygglig men inte helt bra start, lite för mycket hjulspinn. När väl bakhjulen börjat greppa rejält så inser jag Dennis i Miatan framför mig inte alls verkar ha bråttom. Taggad som jag är så är lätta på gasen inget prioriterat alternativ så det bli en lite gir in mot mitten av banan eftersom plats inte fanns mellan Dennis och räcket. Ytterligare några tiondelar senare ser jag i backspegeln hur dom är alldeles fulla av svart Pontiac.... Fredrik med sannolikt bra startteknik och rejält med vikt överbakhjulen på sin mittmotorisrade jänkebil hade fått upp ångan direkt och fck nog lätta gasen för att undertecknad var ivägen. Dennis åker fortfarande i söndagstempo och lite plats på insidan fram mot kurvan ser ut att finnas, så jag försöker fylla upp den. Längre ut, mer i idealspår grötar det till sig rejält och går rätt sakta så jag kan rätt enkelt glida förbi ett par bilar på innern, bla Monberg i Austin Healeyn som rimligen måste fått till en bra start eftersom han startade snett bakom mig. Antagligen är Erling Larsson i MGn med i gröten till vänster för jag har inget minne av att jag såg honom sen. Som jag minns det kom jag ut bakom Nambord i Miatan med hardtop och låg alldeles bakom honom över NGK och kunde sen attackare lite försiktigt på insidan efter korta rakan i inbromsningen innan vänstern upp mot hårnålen, Magnus lämnade dörren på vid gavel... Så upp mot hårnålen låg jag trea och Stefan och Stefan hade redan ryckt lite. Jag satte efter så gått jag kunde och det var nog bara för att dom kubbades lite lätt som jag kunde ta in lite. Helt klart så hade jag fin utsikt över deras inbördes tävling, det var kul att se . Efter några varv så hade jag kontakt och försökte lura Jönsson att ta innerspår på slutet av rakan, men det gjorda han inte utan lite oplanerar och illa förberett så kunde jag dyka lite på innern. Dock inte så bra utfört för visserligen kom jag om, men vad hjälper det när man kör så fort in så att det går brett och sakta ut.... Ut över kurbsen och lite gräsmatta med resultatet att Stefan med en bra utgång tog tillbaka andraplatsen alldeles bums. Fortsatte att jaga men då började motortemperaturen närma sig röda nivåer så det blev till att slå av på tempot, mer om temperurer i min banbilstråd. Ngt varv senare så kom jönsson om Winquist, kommer inte ihåg var men som jag fick berättat det för mig så var det nog en missad växel som hjälpte till med det. Själv så åkte jag de sista varven i lite lägre tempo för att spara på motortempen men ändå bevaka 3:e positionen.

Nu kanske det låter som om det nästan vore plåtkontakt här och där, men så var det inte, dom flesta av oss skruvar själva och en del kanske har bilar som inte behöver skruvas med alls. Så säkerthetsmarginalerna är stora, tror vi börjar upplevea det som nära när STCC-pojkarna i samma läge hade lyckats trycka in en bil till imellan....

Min bästa varvtid på racet var 1:12.185 vilket inte alls är långt från pers (1:12:009). Nöjd med det eftersom bilen är lit eombyggd och inställningarna var oprövade samt chaffisen otränad sedan september 04. Winquist och Jönsson var dock ännu snabbare, höga 1:11 åkte dom Utgången på rakan är ju ombyggd lite och gör antagligen att man kan få med sig högre fart ut, ngn sa att det påverkar mer om det är en snabb klass med mycket pulver i maskinerna. Jag tror det stämmer, apex är inflyttat ca en bilbredd i knycken åt höger ut på rakan. "Ryggen" är dock kvar och jag har inte lyckats reda ut vilket som är rätt sätt att köra där. Går man på riktigt tidigt så flyter man ut såpass att man fortfarande ligger i sväng när man närmar sig den ryggen. Det känns inte alls lockande att trampa fullt och samtigt ligga i sväng där när man går över den, så i de lägena rätade jag upp just över krönet på ryggen för att sen svänga lite till när bilen satt sig igen. Hur gjorde ni andra?

Några bilder att visa har jag inte, hade varken stillbildskamera eller videokamera med.

Resultat och tider finns här: http://www.mgcc.nu/kmres.htm

I roadsport C dominerade Miata totalt, tror jag var ensam Porscheåkare

Övriga klasser har jag lite halvdålig koll på i B vann otto Durholt i Porsche 931 och i A vann Mats olsson i Porsche 964. Tror att otto körde riktigt fort i racet, med låga 1:09 som nog är, eller åtminstone väldans nära, personligt och kanske även banrekord? I A åkte Mats låga 1:06 vilket kanske även det är på samma sätt? thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472



Pär Hylander skrev:
Några bilder att visa har jag inte, hade varken stillbildskamera eller videokamera med.


Jag har några bilder som jag ska försöka få upp, servern stulade igår och sen somande jag , ska försöka ikväll igen....

Kul att ser er andra åka, synd bara att man blir så sugen....

_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



(EDIT: Flyttat detta meddelande från annan tråd)

Ett stort tack till MGCC för ett otroligt trevligt och smidigt genomfört evenemang.
Tack även till Hyllinge motorsällskaps funtionärer som var med och hjälpte till.
Trots enl. uppgift nytt rekord i antalet deltagare så fungerade allt perfekt.

Kul att träffa alla klubbkompisarna!

Själv kändes det aningen ringrostigt första körpasset och en duktig snurrning efter rakan på 10'e varvet med motorstopp och strejkande startmotor som följd blev det att hoppa ur bilen och gå till sidan för att se alla vinkande medtävlanden som passerade förbi de sista varven.
Till andra körpasset hade ett mindre regn passerat förbi med snorhal bana som resultat. Jag lyckades med ännu en snurrning efter rakan fast denna gång var startmotorn vänlig nog att dra igång motorn igen för fortsatt körning. Förlåt till funktionärerna som fick extra sopningsarbetet p.g.a min offroad körning. Banan började torkade upp under körpasset men var fortfarande hal när vi kört klart.

Det efterföljande racet blev lika spännande som vanligt. Jag startade i höger startled och 5'e rad? bakom Per Hyllander. Framför Per stod Dennis Kullman. Jag fick en bra start och var på väg om Per till vänster då han oxå gick till vänster för att passera Dennis som inte kom iväg direkt.
Jag lyckades dock komma om Dennis samt några bilar till innan första kurvan.
Från andra varvet och till mål hade jag en Dennis i sin Miata ivrigt uppvaktande för omkörning bakom mig.
Jag lyckades göra Fieron tillräckligt bred för att stoppa detta och det kändes ganska skönt när den rutiga flaggan kom fram.
Tack Dennis för ännu en härlig fight!!


Så här nära var Dennis under ca 8 varv!

Lägger ut några bilder som min far tog.








Fredrik
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Tur man inte blir sugen!!!
Men nu är jag iallfall prel. anmäld till nästa rejs, ska bara betala...
Tjockt med Miator... thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Roger Gustafsson skrev:
Tur man inte blir sugen!!!
Men nu är jag iallfall prel. anmäld till nästa rejs, ska bara betala...
Tjockt med Miator... thumbs up


Tidigare år så har det varit betalning på plats, antar att det är samma sak i år?

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



FSN skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Tur man inte blir sugen!!!
Men nu är jag iallfall prel. anmäld till nästa rejs, ska bara betala...
Tjockt med Miator... thumbs up


Tidigare år så har det varit betalning på plats, antar att det är samma sak i år?


ehh, vet inte... kan vara så, anmälan på plats däremot är väl inte så billigt...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



FSN skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Tur man inte blir sugen!!!
Men nu är jag iallfall prel. anmäld till nästa rejs, ska bara betala...
Tjockt med Miator... thumbs up


Tidigare år så har det varit betalning på plats, antar att det är samma sak i år?

Japp!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Fredrik olsson skrev:
Framför Per stod Dennis Kullman. Jag fick en bra start och var på väg om Per till vänster då han oxå gick till vänster för att passera Dennis som inte kom iväg direkt.
Jag lyckades dock komma om Dennis samt några bilar till innan första kurvan.
Från andra varvet och till mål hade jag en Dennis i sin Miata ivrigt uppvaktande för omkörning bakom mig.
Jag lyckades göra Fieron tillräckligt bred för att stoppa detta och det kändes ganska skönt när den rutiga flaggan kom fram.
Tack Dennis för ännu en härlig fight!!

Tack själv - det var kul - även om det hindrade mig från att förbättra mina varvtider från tidsträningen.
Men... jag KOM iväg - min bil är inte snabbare än så från stillastående - från 5:e till 9:e plats på 5 sekunder


Fredrik olsson skrev:
Så här nära var Dennis under ca 8 varv!

Jag skulle nog vilja påstå att jag var MYCKET närmare - inte minst i utgången av kurvan efter rakan.
Repris imorgon på kvällsträningen? Är fortfarande osäker på om jag ska åka ner; vädret verkar osäkert?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



oj, vilken trevlig läsning pojkar thumbs up

Väldigt bra presterat av er också !

Förhoppningsvis skall Pär inte vara ensam Porsche pilot på KM 2 i C

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej alla MGCCare och andra

Jag måste ju också skriva ett par ord.

Kanon org o hyfsat väder

Bilder finns här, kolla om du är med eller är intresserad av Sportbilar mm

EDIT: www.mgcc.nu

Tidsträningen gick hyfsat och räckte till en tredje plats i roadsport C, har inget att skylla på,
möjligen att jag glömt byta luft i däcken efter vintern (Det gör ni väl)

Racet gick mindre bra, Stefan Jönson styrde höger in mot min position i starten > , så jag kunde inte köra snett ut vänster som jag tänkt. thumbs down
Jag var klart snabbare än Stefan och Stefan ( se Pär Hs uppställning i inlägget längre upp) startade från tredje position.
Jag måste släppa gasen och glida in BAKOM Stefan Jönson och som vanligt så väller en massa bilar förbi på insidan.
Kolla länken här det första racet på filmen.
En Fråga, är det tillåtet, om det nu hade varit tävling, att först gå ut höger för att blokera mig och sedan gå tillbaka på sin ursprungliga plats till vänster.
Syftet som Stefan J hade måste ju varit för att blokera mig.
Se filmen
http://www.modsport.scorpionshops.com/Film/km/KNUTSTORP%20KM1%20-05.wm . . . .

Sedan blir man hängande efter en massa långsammare bilar i mål .

Jag får skylla mig själv. Nästa race skall jag vara LITE tuffare, bara det är torrt.

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Dennis Kullman skrev:
Fredrik olsson skrev:
Framför Per stod Dennis Kullman. Jag fick en bra start och var på väg om Per till vänster då han oxå gick till vänster för att passera Dennis som inte kom iväg direkt.
Jag lyckades dock komma om Dennis samt några bilar till innan första kurvan.
Från andra varvet och till mål hade jag en Dennis i sin Miata ivrigt uppvaktande för omkörning bakom mig.
Jag lyckades göra Fieron tillräckligt bred för att stoppa detta och det kändes ganska skönt när den rutiga flaggan kom fram.
Tack Dennis för ännu en härlig fight!!

Tack själv - det var kul - även om det hindrade mig från att förbättra mina varvtider från tidsträningen.
Men... jag KOM iväg - min bil är inte snabbare än så från stillastående - från 5:e till 9:e plats på 5 sekunder



4000 varv o stig av kopplingen! Vad är problemet?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102



Hej alle MGCC och andre ;-)

Tak for en fin dag på Kundstorp

Vejret var med os, selv om vi fik teste lidt på våd bane på 2. träning, men det var ikke så dumt det heller.

Jeg får gi Bengt ret, det er til dels mit fel at han inte kom så bra fran start, men Bengt var advaret innom racet. Desværre er min vexellåda kass, og går inte at gå från 2. til 3. men kun direkt til 5., så da starten gik kom jeg fint afsted men fik veksle 1. -2. - 5. - 4. Och sen 3. rundt förste hörna til höger. Det er godt der inte er lyd optager /video i min bil - det er inte skandinaviske glosar der kommet efter en sådan veksel skift på 400 meter ;-)
Bak mig kunne jeg se at Stefan til alt held inte fik så bra start og gik ind og pressede Bengt som klart var hurtigst af os alle på starten.

Jeg forte sen dom forste 5/6 varv, och håbede at Pär ville tage lidt af Stefan Jönssons tid, men Pär fik slippe Stefan som tog "jagten" up på mig. På 6 varv var Stefan var for tät på mig på rakan, efter endnu et fel veksel skift och han kunne komme foran mig selv om jeg forsogte at bremse super sent, efterfulgt af lidt "bred" körning hvor jeg tabte 2-3 sekunder. Sen forsogte jeg at köre ind ham, og fik en super omgang på 1.11.92 men Stefan Jönsson var endnu hurtigere på nästa varv med 1.11.2 och han fik köre i mål som nummer et

Alt i alt en super dag, med godt race - jeg håber vi snart skal ut og köre igen (med ny veksellåda )

Vi ses på Sturup

PS. fins der mulighet at köre der för den 5 juni med MGCC ?

Hilsen

Stefan

_________________
Stefan Winquist
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Dennis Kullman skrev:
Tack själv - det var kul - även om det hindrade mig från att förbättra mina varvtider från tidsträningen.

Då du var snabbare än mig på tidsträningen så tyckte jag att du inte behövde fler bra tider , dessutom så tror jag att du hade någon eller några varvtider på racet som var snabbare än mina racetider!!

Dennis Kullman skrev:
Men... jag KOM iväg - min bil är inte snabbare än så från stillastående - från 5:e till 9:e plats på 5 sekunder

Gör som jag och ha ca:300 kg drivlina bl. a. innehållande en motor helt tillverkad i gjutjärn strax framför bakaxeln det fungerar skitbra i starten!


Dennis Kullman skrev:
Fredrik olsson skrev:
Så här nära var Dennis under ca 8 varv!

Jag skulle nog vilja påstå att jag var MYCKET närmare - inte minst i utgången av kurvan efter rakan.
Repris imorgon på kvällsträningen? Är fortfarande osäker på om jag ska åka ner; vädret verkar osäkert?


om jag ska vara riktigt ärlig så var du nära nog vid ett FLERTAL tillfällen för att INTE synas i någon av mina 3 backspeglar!!

Det var i alla fall kul körning!

Tyvärr ser det mörkt ut med min kvällsträning i morgon kväll. Vädret får väl avgöra det lite men troligen så blir det sambons vilja som gäller (den innefattar tyvärr INGEN kvällsträning på Knutan)

Fredrik
Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472



Sådär, nu har mitt slitna modem stått och tuggat i snart 5 timmar, BBB har inte levererat ännu.

Bilderna ligger på min hemsida: http://www.zoom-zoom.tk ute till höger under gallerier.

Miatorna är nog lite överrepresenterade men det får ni leva med.

Slänger med några aptitretare:









295 bilder av 608st, ont i avtryckarfingret har jag

_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Fredrik olsson skrev:
om jag ska vara riktigt ärlig så var du nära nog vid ett FLERTAL tillfällen för att INTE synas i någon av mina 3 backspeglar!!
Det var i alla fall kul körning!

Ja, det var det.

Fredrik olsson skrev:

Tyvärr ser det mörkt ut med min kvällsträning i morgon kväll. Vädret får väl avgöra det lite men troligen så blir det sambons vilja som gäller (den innefattar tyvärr INGEN kvällsträning på Knutan)

Aha, så även du har en sån verklighet att ta hänsyn till.
Jag förväntade mig faktiskt också protester, men sambon ska på något möte på kvällen, så jag fick dispens.
Det enda som kan stoppa mig nu är just vädret...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004
Inlägg: 105



Dan & Bengt, kanon med alla fina bilder ni lagt upp. thumbs up thumbs up
Eva & otto

_________________
Otto Dürholt
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej Eva och otto

Dans bilder är fina mina bara är.

De är mer avsedda som dokumentation för framtiden,
jag har försökt få med alla som körde KM1.

När skall du otto misslyckas i nån tävling?? din svit är imponerande.
Varför kör Eva i RS??

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Sen(t)färdig
Ystad
Här sen Feb 2003
Inlägg: 61



Filmade lite i söndags. Håll till godo.

http://www.modsport.scorpionshops.com/Film/km/KNUTSTORP%20KM1%20-05.wmv(ca 5 min 26 mb )

_________________
/Greger Ohlsson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Kikade på lite varvtider i år vs i fjol i roadsport C

Fjolårets vinnartid hade räckt till en 4:e plats i år
Fjolårets 2:a tid hade räckt till en 8:e plats i år
Fjolårets 3:e tid hade räckt till en 10:e plats i år

Det var attan vad vi hade bråttom i år

Tror inte man kan skylla på banans ombyggnation, jag tror det gör ca 0,2 till 0,3 sekund i roadsport C.

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Bengt Metz skrev:
Hej alla MGCCare och andra

Jag måste ju också skriva ett par ord.

Kanon org o hyfsat väder

Bilder finns här, kolla om du är med eller är intresserad av Sportbilar mm

http://community.webshots.com/user/bemeco

....


Många kul bilar på de bilderna!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Dan P skrev:
Sådär, nu har mitt slitna modem stått och tuggat i snart 5 timmar, BBB har inte levererat ännu.

Bilderna ligger på min hemsida: http://www.zoom-zoom.tk ute till höger under gallerier.

Miatorna är nog lite överrepresenterade men det får ni leva med.


...


La upp en av dina bilder på www.zoom-zoom.tk på förstasidan (med namn naturligtvis). Hoppas det är okej Bilden var så cool tyckte jag thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eftersnack
2005-05-08 Vårracet MGCC (sportvagnar) Knutstorp
1, 2   >>
9050 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande