Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Fota på racerbanor?
1928 besök totalt
Ljungstrom89
Skövde
Här sen Maj 2005
Inlägg: 9


Trådstartare
Jag är en ung amatörfotograf och jag har länge varit intresserad av motorsport. Förra året i juli var jag på SSK på Kinnekulle och tog drygt 300 bilder, varav ett hundratal blev bra. Jag visar dom gärna om någon är intresserad. Problemet är att man behöver väldigt långa brännvidder för att komma över staketet från läktarplats och för att få några schyssta vinklar. Jag undrar om det finns någon möjlighet att t.ex. komma in på innerplan på Kinnekulle och stå på något säkert ställe om man har kontakt med arrangören, eller är det väldigt strikta regler så att bara förare och andra får vara där?
och till er andra som har fotat på Kinnekulle: vilka kurvor/vinklar och brännvidder är bra? Jag har möjligt att ta med ett 300:a med 2-gångers förlängare, så det är inget problem. Hur är det på andra banor? Jag kommer att åka på STCC minst en gång i år. Vilken bana kan jag räkna med bäst bilder från då, eller åtminstone accebtabelt från den plats man kommer in på? De bästa bilderna jag har sett är tagna i första kurvan i Falkenberg, kommer man dit utan pressackreditering?
Jag är tacksam för svar på iaf några av frågorna. De bilder jag tar kommer jag naturligtvis att visa, oavsett varifrån och när.

/Viktor Ljungström

_________________
/Viktor Ljungström
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Jag tror att det är enklare för dig och komma till och få bra foto möjligheter i samband med SSK än STCC. Har du inte nån liten lokal tidning som kan vilja ha dina bilder? Då kan dom ju säkert fixa ett fotolegg till några tävlingar. Det är bara leta upp nån förare och nån tidning som kan vara intresserad och skriva.
Lycka till och jag hoppas få se lite bilder här sen! thumbs up

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197



okej, det kanske inte är det bästa sättet att göra det på, men kolla in den här länken: http://www.presskort.org/
Man bryter ju inte mot några lagar , men det kanske är oetiskt för folk, så ta bort den här posten om det ogillas av folk. Annars är det ju ett bra tips för amatörfotografer att komma igång.

_________________
Conny Uppvall
Citera
Ljungstrom89
Skövde
Här sen Maj 2005
Inlägg: 9


Trådstartare
C Upp skrev:
okej, det kanske inte är det bästa sättet att göra det på, men kolla in den här länken: http://www.presskort.org/
Man bryter ju inte mot några lagar , men det kanske är oetiskt för folk, så ta bort den här posten om det ogillas av folk. Annars är det ju ett bra tips för amatörfotografer att komma igång.


Visst är det en bra idé. Men jag vill inte betala 900kr för nått som inte är helt 100.

_________________
/Viktor Ljungström
Citera
Ljungstrom89
Skövde
Här sen Maj 2005
Inlägg: 9


Trådstartare
Superkart skrev:
Jag tror att det är enklare för dig och komma till och få bra foto möjligheter i samband med SSK än STCC. Har du inte nån liten lokal tidning som kan vilja ha dina bilder? Då kan dom ju säkert fixa ett fotolegg till några tävlingar. Det är bara leta upp nån förare och nån tidning som kan vara intresserad och skriva.
Lycka till och jag hoppas få se lite bilder här sen! thumbs up


Jo, lokaltidningar finns det ju. Frågan är vad dom vill ha bilder till? SSK är ju inte särskilt stort och andra tävlingar måste vara lättare att köpa från nån bildbyrå direkt efter tävling.

_________________
/Viktor Ljungström
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vi (SLC) arrangerar tävlingar på Kinnekulle nu i helgen. Som du kanske sett här på forumet var det gott om duktiga (amatör)fotografer med på vår premiärtävling på Mantorp. Vi tycker att det är kul när folk är intresserade och om du bara lägger upp bilder så att alla kan se så ska vi nog kunna ordna några bra fotograferingsmöjligheter åt dig

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



C Upp skrev:
okej, det kanske inte är det bästa sättet att göra det på, men kolla in den här länken: http://www.presskort.org/
Man bryter ju inte mot några lagar , men det kanske är oetiskt för folk, så ta bort den här posten om det ogillas av folk. Annars är det ju ett bra tips för amatörfotografer att komma igång.


Jag hörde lite med en kompis som fotar en del och han sa också att det inte olagligt, men kanske lite oetiskt som sagt. Fast å andra sidan så får fler och fler arrangörer upp ögonen för denna typen av pressleg och det är i sista ändan dom som bestämmer vilka som ska få komma in via pressleg.

Journalist får också vem som helst kalla sig, det är inte skyddat som exempelvis polis eller läkare.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Ljungstrom89
Skövde
Här sen Maj 2005
Inlägg: 9


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Vi (SLC) arrangerar tävlingar på Kinnekulle nu i helgen. Som du kanske sett här på forumet var det gott om duktiga (amatör)fotografer med på vår premiärtävling på Mantorp. Vi tycker att det är kul när folk är intresserade och om du bara lägger upp bilder så att alla kan se så ska vi nog kunna ordna några bra fotograferingsmöjligheter åt dig


Finns det något tidsschema för helgen? Är det inte alltför glest mellan körpass på banan så kommer jag.

Här finns några va bilderna från i somras: http://www.djmylongi.net/ssk/

_________________
/Viktor Ljungström
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

DJmylongi skrev:
Kristian Larsson skrev:
Vi (SLC) arrangerar tävlingar på Kinnekulle nu i helgen. Som du kanske sett här på forumet var det gott om duktiga (amatör)fotografer med på vår premiärtävling på Mantorp. Vi tycker att det är kul när folk är intresserade och om du bara lägger upp bilder så att alla kan se så ska vi nog kunna ordna några bra fotograferingsmöjligheter åt dig


Finns det något tidsschema för helgen? Är det inte alltför glest mellan körpass på banan så kommer jag.

Här finns några va bilderna från i somras: http://www.djmylongi.net/ssk/

08.30 Förarmöte för samtliga förare inför lördagens tävlingar
09.00 - 09.20 Spårvalskörning med personbil (max 70 km/h)
09.30 - 09.50 Tidsträning SLC GT / V8 Challenge
10.00 - 10.20 Tidsträning SLC Std / Mod
10.30 - 10.50 Tidsträning SLC Endurance 8h
11.00 - 11.20 Race SLC GT / V8 Challenge
11.30 - 11.50 Race SLC Std / Mod
12.00 - 15.00 Race SLC Endurance 3h
15.10 - 15.30 Race SLC GT / V8 Challenge
15.40 - 16.00 Race SLC Std / Mod
16.10 - 17.00 Tidsträning Shell Helix Endurance Trophy
17.15 Prisutdelning

Söndag 1 maj
08.30 Förarmöte
09.00 - 17.00 Race Shell Helix Endurance Trophy
17.15 Prisutdelning

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Ljungstrom89
Skövde
Här sen Maj 2005
Inlägg: 9


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
DJmylongi skrev:
Kristian Larsson skrev:
Vi (SLC) arrangerar tävlingar på Kinnekulle nu i helgen. Som du kanske sett här på forumet var det gott om duktiga (amatör)fotografer med på vår premiärtävling på Mantorp. Vi tycker att det är kul när folk är intresserade och om du bara lägger upp bilder så att alla kan se så ska vi nog kunna ordna några bra fotograferingsmöjligheter åt dig


Finns det något tidsschema för helgen? Är det inte alltför glest mellan körpass på banan så kommer jag.

Här finns några va bilderna från i somras: http://www.djmylongi.net/ssk/

08.30 Förarmöte för samtliga förare inför lördagens tävlingar
09.00 - 09.20 Spårvalskörning med personbil (max 70 km/h)
09.30 - 09.50 Tidsträning SLC GT / V8 Challenge
10.00 - 10.20 Tidsträning SLC Std / Mod
10.30 - 10.50 Tidsträning SLC Endurance 8h
11.00 - 11.20 Race SLC GT / V8 Challenge
11.30 - 11.50 Race SLC Std / Mod
12.00 - 15.00 Race SLC Endurance 3h
15.10 - 15.30 Race SLC GT / V8 Challenge
15.40 - 16.00 Race SLC Std / Mod
16.10 - 17.00 Tidsträning Shell Helix Endurance Trophy
17.15 Prisutdelning

Söndag 1 maj
08.30 Förarmöte
09.00 - 17.00 Race Shell Helix Endurance Trophy
17.15 Prisutdelning


Är det åttatimarsrace på söndag?

_________________
/Viktor Ljungström
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



DJmylongi skrev:


Är det åttatimarsrace på söndag?


Ja

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Nisse Classon skrev:
Journalist får också vem som helst kalla sig, det är inte skyddat som exempelvis polis eller läkare.


Ja, något annat hade väl varit konstigt.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Presskortet räcker oftast inte!

Du måste vara akrediterad för eventet också.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



DJmylongi skrev:
och till er andra som har fotat på Kinnekulle: vilka kurvor/vinklar och brännvidder är bra? Jag har möjligt att ta med ett 300:a med 2-gångers förlängare, så det är inget problem. Hur är det på andra banor?


Efter att jag var på Mantorp för nån helg sedan.
Så har jag drömt om ett 400/2.8 objektiv.
Enda problemet(?) är att Canons kostar 70.000:- och att Nikons kostar 93.000:-.

Jag ser dock att 400/2.8 vore perfekt för dom bilderna jag vill ta.
Men får nöja mig med Sigmas EX 70-200/2.8 med 2x konverter, ett tag till.

Köp min bil nån så kanske jag köper ett 400/2.8.

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Dan Hovang skrev:
Nisse Classon skrev:
Journalist får också vem som helst kalla sig, det är inte skyddat som exempelvis polis eller läkare.


Ja, något annat hade väl varit konstigt.


Ryktet säger till och med att vem som helst får kalla sig racerförare...
Tur för oss!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Jag har ett Canon EF300 1:4 L till salu om det kan vara till någon hjälp.

Tycker jag klarar mig bra med mitt 70-200/2.8.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Bilder o videos
Fota på racerbanor?
1928 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande