Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förändringar av väldigt olika slag på Anderstorp
4826 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Som ni antagligen sett på nyhetssidan här på Rejsa så tänker man starta ett motorgymnasium på Anderstorp på samma sätt som på tex Mantorp.


Men jag har även hört rykten om att arrendet som går ut till årskiftet har hamnat hos andra personer än de som driver Anderstorp idag? Någon som vet mer?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
/Kristian Elisson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



De som tagit över efter tidigare arrendatorer är samma företag och ledning som står bakom skolan på Mantorp och som har en friskola på Värmdö.
Tror det kan bli mycket bra, de gamla arrendatorerna verkade ju tappa sugen rejält på senare år.
Nytt folk, nya idéer och friska pengar behövs nog för att få bra fart på den anrika banan på mossen.
Hoppas nu bara att det inte blir något töntigt prestigekrig mellan intressenterna. Något som ju tyvärr inte är ovanligt i bilsporten.
Tillträdande arrendatorer är iaf kreatvia och öppna för nya och spännande idéer.
När dessa ska offentliggöras vet jag inte, men det ser klart intressant ut!

Beträffande motorportrelaterade gymnasieskolor så är väl Mantorp och Torsby de enda av någon dignitet där motorportutbildning står i fokus. Björkvik tycker jag mest bestått av idéer och visioner. Väldigt lite av praktiskt genomförda aktiviteter i den riktning som annonserades när projektet gick igång.
Tror Björkvik Ring försuttit många av sina möjligheter redan. Jag inte speciellt imponerad.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Någon som vet vilket förhållande de nya ägarna har till Anderstorp RC?
Får hoppas att detta byte inte kommer att påverka bl.a ERF serien negativt.
och hoppas samtidigt att det kommer att betyda att Anderstorp kommer att rustas upp och bli Sveriges bästa bana igen!
Det är den värd. thumbs up
Synd bara att vissa grannar inte håller med om detta...

Hörde talas om att det skulle investeras ca 10 miljoner kr i Anderstorp.
Men det kanske bara är ett rykte?
Det låter offensivt, men om man ser vad danskarna gör nere på Sturup så... thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Vad jag förstått så är klubben positiv till de nya ägarna (eller arrendatorerna eg)
Tror nog ERF och övriga som kör på Anderstorp kan andas ut i det avseendet.
Kan nämna att skolan på Mantorp som ju ägs av samma intressenter, själva driver en
bil i Formula renault, så man kommer säkert att se till att det körs racing på banan.
Troligen mer än idag. Att banans anläggnignar dessutom kommer att rustas upp rejält är jag
mer än övertygad om.
Enda kruxet jag ser är om de avgående arrendatorerna är besvikna (mänskligt) och agerar
"motvalls kärring". Men de är ju också racingentusiaster så förhoppningsvis går det bra!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har man framöver bättre tumme med kommunen så kanske det inte blir lika idiothårt med ljudnivåer i framtiden? Anderstorp o Falkenberg är väl de som pressats hårdast när det gäller detta?


Synd om de som blivit av med arrendet (vad nu det berodde på ). Hoppas det löser sig till det bästa.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:

Synd om de som blivit av med arrendet (vad nu det berodde på ). Hoppas det löser sig till det bästa.

Nja...
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=12230&a=386516

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Motorklubben är nog inte problemet, utan avgående arrendator.
Undrar vem som är vinnaren i den soppan?
Klubben, kommunen och svensk racing riskerar att bli av med en legendarisk bana.
Den nya arrendatorn står med ett värdelöst avtal, liksom den frånträdande, ingen av dem
lär i så kunna bedriva motorsportverksamhet på den banan. Även om den ena parten troligen
lever i naiv tro att så är fallet.
Så vad miljötalibanerna misslyckats med, klarar bilsportens aktörer sjävla, Bingo thumbs down

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bosse L skrev:

Motorklubben är nog inte problemet, utan avgående arrendator.

Hur tycker du att avgående arrendator ska göra, efterskänka alla sina investeringar?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Lite väl sent nu att se om sitt hus.
Tycker dom skött det rätt illa i snart 10 år.....
Affärsmässigt hade varit att hitta en lösning på hur kommun eller tillträdande
arrendator kan köpa över inventarierna. Men det handlar ju inte om det, utan
om besvikelsen att inte få driva det vidare.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Uppenbarligen har arrendegivaren inte haft riktig koll på vad man arrenderar ut. Är så fallet lär den nye arrendatorn ganska enkelt kunna dra sig ut ur avtalet, eftersom det ingåtts på felaktiga förutsättningar.

Känns som om vi får vänta ett tag till på dassprängningen

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

RBC-Lars skrev:
Uppenbarligen har arrendegivaren inte haft riktig koll på vad man arrenderar ut.

Det är den bilden jag fått när jag pratat med Sanell om det hela.
RBC-Lars skrev:

Känns som om vi får vänta ett tag till på dassprängningen

Den blir nog av ska du se

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Det är Sanells tolkning
Kommunen har en annan
Tinget ger enligt SVT Sanell rätt.
Så långt allt klart.
Skulle dock förvåna om inte kommunen kör ett varv till, dvs överklagar.
Den nya arrendatorn gör nog klokt i att avvakta den småländska tuppfäktningen
Att han kan kliva ur avtalet om inte grundvillkoren är uppfyllda är givet.
Ska Sanell & Co driva banan vidare har dom utöver politisk restaurering också en
icke helt kostnadsfri fysisk renovering av anläggningen framför sig.
(så inte depån snart ser ut som den i Reims?)
Jag är rätt tveksam till banans kommerisella möjligheter att vidareutvecklas så som det ser ut nu.
Bäst att passa på att åka på den legendariska mossen i år. Första SLC rejset som jag kan vara med bakom ratten på går där, så det får det väl bli....

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Kristian Larsson skrev:
Bosse L skrev:

Motorklubben är nog inte problemet, utan avgående arrendator.

Hur tycker du att avgående arrendator ska göra, efterskänka alla sina investeringar?

om man är flera om budgivningen så gäller det ju för den gamla arrendatorn att i tid klargöra för de andra att man kommer att montera ned allt man äger om man förlorar arrendet. Att enbart komma efteråt är kanske inte lika givande, om det nu var så det gick till.
Järfälla MK hade visst ett likartat problem för ett antal år sedan, genom att de ägde själva banan med asfalt och kringanläggningar men arrenderade marken. Vid nåt avtals slut ville nåt företag arrendera marken för en högre summa för att bl.a. driva hyrkartverksamhet där. Då sade man sig tydligen vara beredda på att plöja upp hela banan om man tappade arrendet och då var det visst inte lika intressant för företaget att hyra.

Angående dåligt stöd ifrån kommunen så tvingas JMK hyra marken ifrån bl.a. kommunen för några hundratusen per år, utan stöd, trots att det till största delen är ungdomsverksamhet som bedrivs där. Undrar hur många fotbollsklubbar som gör det?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2452



Angående byggnader och liknande på banan så är det ungefär samma förhållanden på Knutstorp med den skillnaden att HMS inte äger speciellt mycket. De hyr ut de lokaler de äger till banbolaget vid behov.

Vilket värde finns det i att montera ner t.ex läktare, räcke osv??

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Kommer ju ett problem till! Vad har Sanell och pojkarna byggt och vad fanns när dom kom dit? En del läktare är väl med sen F1 tiden? om jag inte förstått äldre personer från den trakten fel. För dom lär ju inte Sanell och pojkarna äga väl? Dett kan bli intressant och följa. Dessvärre så kan de ju bli det sista vi hör från Världens snabbaste mosse. Alla vi motorsportsälskare får väl hålla tummarna att det kommer en lösning med tiden.
Nu när äntligen STCC kom tillbaka fick man ju lite förhoppningar igen. Vem ha kontraktet med STCC? KLubben eller dom som hyr banan? Dom ska vi väl inte gräva ner igen? Eller vad tror ni?

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Johan.. skrev:

Vilket värde finns det i att montera ner t.ex läktare, räcke osv?

Ett ganska stort värde. T ex räcke är inga som helst problem att sälja...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Superkart skrev:
Kommer ju ett problem till! Vad har Sanell och pojkarna byggt och vad fanns när dom kom dit? En del läktare är väl med sen F1 tiden? om jag inte förstått äldre personer från den trakten fel. För dom lär ju inte Sanell och pojkarna äga väl?

Kommer jag ihåg Sanell rätt så äger kommun den stora betongläktaren och det blåa kanslihuset...
Superkart skrev:

Det kan bli intressant och följa. Dessvärre så kan de ju bli det sista vi hör från Världens snabbaste mosse. Alla vi motorsportsälskare får väl hålla tummarna att det kommer en lösning med tiden.

Absolut, vi behöver fler och inte förre banor!
Superkart skrev:

Nu när äntligen STCC kom tillbaka fick man ju lite förhoppningar igen. Vem ha kontraktet med STCC? KLubben eller dom som hyr banan? Dom ska vi väl inte gräva ner igen? Eller vad tror ni?

Hur kontrakten är skrivna spelar nog ingen större roll om banan inte är i tävlingsbart skick

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag har en kompis som gått motorsportgymnasiet på mantorp, men han var inte speciellt nöjd med utbildningen iaf

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Allmänt banåkaforum
Förändringar av väldigt olika slag på Anderstorp
4826 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande