Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2053 besök totalt |
Burritningar till E30? *vart*
Letar efter ritningar till fullbur till E30 dvs från hjulhus till hjulhus. Om man inte ska bygga i crome molly vilket gods och diameter är att föredra? vad väger en fullbur? på denna sajt finns ju bilder http://www.e30m3therealm3.com/ men sitter nån snäll själ på ritningar vore det fint.. Jag har 2 krav på den: Den ska bara godkänd ner till 9 sek på 402 meter samt klara av en riktig avåkning.. ![]() _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
Re: Burritningar till E30? *vart*
"ner till 9 sek" är det 10.00 eller under det? Under 12.00 behöver du bara en båge. Under 10.00 är det vagnbok och fullbur som gäller. på sbf.se under dragracing och regler hittar du ritningar. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Re: Burritningar till E30? *vart*
är under 10 sek jag menar.... Går det att beställa nån sfro bok?? Har får mig att jag var inne på nån sida med ritningar till DTM burar.. _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
45x3 e väl det nya ??? eller ? Daniel kan säkert ge ett 100% svar på detta dock. MVH/ .........K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
45mm i diameter samt 3mm gods?? bara för att klargöra?? _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
Det är väl lite olika beroende vad för regler man går efter när det gäller godstjocklek på rör. Tror dragracing har kravet 45x3mm och "vi vanliga" rally, racing mfl har 45x2.5mm i huvudbågen.
Finns 38x2.5mm eller 40x2mm för övriga rör, 40x2 rören är förövrigt de som kallas lättviktsrör av en del. Rör 38x2.5 =2.19kg/m Rör 40x2 =1.83kg/m _________________ Christian Eriksson |
||||
Det viktigaste när man bygger bur är att man kan ALLA regler för den klass man tänker köra i. Om bilen ska gå både på bana och rakt fram så måste man kompromissa mellan de regler som finns för både grenarna. Sen ska man snacka med dem som redan byggt bilar förde kan ge goda tips på varför de byggt som de gjort. Man ska i alla fall inte lita på andrahandsuppgifter som man får i depån eller här. Det som gäller står i regelboken.
Fråga gärna om reglerna kommer att ändras nästa år av nån som är tekniskst ansvarig för de regler du anpassar din bil till. Annars kan det hända att du blir tvungen att kapa sönder en nysvetsad bur. Ett exempel på E30 bur finns här men denna saknar bultinfästning av buren så den är inte nödvändigtvis laglig på bana idag. http://www.cecotto.dk/tongroupa/roll _________________ Sten Isaksson |
||||
Bygger man en certbur, alltså ngn som får bygga sånna, så behövs inga bultar och man kan välja betydligt friare vad det gäller rördiametrar och tjocklekar. Vi hemmasmidare får dock hålla oss till vad SPF:s regler säger. |
||||
Kommer ej köra nån klass förutom strippen och den ska vara godkänd för under 10 sek.. Kraven på dom burarna ser så klena ut så jag vill ha en riktig fullbur ifall man ska på nån banträff och det börjar gå undan. Men den cecotto buren ska man nog kopiera.. _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2053 besök totalt |