Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SSK Deltävling 2 på Gelleråsen 14-15/5
5744 besök totalt
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216


Trådstartare
Se racing och stödja Rejsa
Besök oss på vid vår andra deltävling på Gelleråsen 14-15/5 där hela 10 klasser deltar, Fyndbörsen Cup, Qwinsta Trophy, Yokohama Scandinavia Cup, Renault Junior, Volvo original Cup, Superkart, Camaro Cup, Clubman och Nordic Supercar.

Förena nytta med nöje
SSK kommer att, under säsongen 2005, att ge rabatt med 1/3 av inträdesavgiften till alla rejsa medlemmar

Dessutom går 1/3 av inträdesavgiften, för varje rejsa medlem som besöker oss vid våra tävlingshelger, till att stödja rejsa.nu.

Allt du behöver göra är att skriva ut din profil och lämna den vid entrén.
(profilen skall innehålla namn och kort så att du kan styrka ditt medlemskap)






Pressmeddelande
Nu hårdnar striden.

Efter SSK-premiären för två veckor sedan stiger spänningen i Fyndbörsen Cup. Förra årets gigant, Leif Blyberg från Karlskoga, var näst intill var oövervinnelig i sin Peugeot 205 GTI. I premiären tog han en dubbelseger och säkrade mästerskapsledningen. Men bakom honom skuggar ett koppel av förare, och några jokrar i leken.

-Det var ingen enkel resa jag fick vid förra SSK-tävlingen, övertygar Leif när vi träffar honom för en pratstund. Hans G. Osbeck som var värsta kombattant även förra året, låg på hela helgen och bakom honom kom några hugade juniorer, som gärna skulle se en gammal mästare avtroniserats, skrattar Blyberg.

Fyndbörsen Cup ser ut att utvecklas till en riktig rysare denna säsong. Förutom nämnda Blyberg och osbeck, ser Fredrik Magnusson från Lit i Jämtland och Alexander Graff från Uppsala att segla upp som aspiranter på podieplats.
Fredrik Magnusson, som även gjorde framstående insatser förra året, har utvecklats till en mer komplett förare och körde stabilt i premiären.
Alexander Graff, 18 år från Uppsala är nykomling i klassen. Som tidigare Renault Juniormästare och förra året som Formel Fordmästare i SSK, har han visat han har farten i sig.
-Jag kör för att vinna men vet att jag har hårt motstånd, säger 18-åringen och refererar till att Blyberg & co är svåra att ta sig om.

Bakom täten skuggar dessutom ett koppel andra snabba förare, som Patrick Persson och Johan Kangro från Örebro, Fredrik Egeland från Vingåker och nästan 20 förare till! Fyndbörsen utvecklas till en rysare!

SSK-serien, administrerad av Stockholms Sportvagnsklubb, röner framgång just nu. Till förra helgens premiär var drygt 90 bilar anmälda och antalet har ökat till helgen på Karlskoga Motorstadion. Närmare 100 bilar kommer till start och det är säsongspremiär för såväl Camaro Cup, Nordic Supercar och Superkart.

-Superkart är lite speciellt, där har vi längre fram en nordisk deltävling, berättar SSK: s ordförande John Graff. Det innebär att en del förare använder Karlskoga-tävlingen som uppvärmning inför kommande Nordiska och Em-tävlingar, samtidigt som det totala Superkart-fältet kanske blir något tunnsått.

Fostrar juniorer
SSK driver en av Sveriges största juniorsatsningar. Genom klassen Renault Junior Cup, låter man 15 till 18-åringar tävla på bana utan körkort.
Klassen är en enhetsklass med både Renault Clio- och Renault 5 bilar. Genom utjämning i reglementet har SSK skapat jämnhet och just nu delas de tre första platserna i tabellen mellan Clio och R5: or.
Ted Brink från Hörby leder mästerskapet före Marcus Nordenström från Gnosjö. Lite längre bak i tabellen hittar vi närkingen Daniel Blomqvist.
-Jag är jättenöjd med säsongsinledningen, säger Ted Brink och siktar på en ny dubbelseger i Karlskoga men varnar samtidigt bakåt för Nordenström och hans egen lillebror Tobias Brink i en R5:a.

Mästare Lindum till start
Inte bara svenska förare kommer till start i helgens event på Karlskoga Motorstadion. I Camaro Cup, som kör hela sin serie i SSK i år, kommer till exempel ole Martin Lindum i en nybyggd Camaro-bil.
Camaro Cup fyller 30 år i år och kommer att genomföra årets serie om totalt 14 deltävlingar. Själva jubiléet går av stapeln under SSK: s traditionella Raceweek på Kinnekulle Ring.
-Då kommer ett antal klassiska Camaro-bilar att dyka upp, berättar "Mr. Camaro", Göran Boström, som kört alla 30 säsongerna.
-Bland annat har jag själv renoverat min egen gamla bil till nyskick och de som minns sin motorhistoria kommer ihåg min bil med Lipton-reklam. Den kommer att stå på startlinjen i juli, skrattar Boström.

I Nordic Supercar, med sina V8-stinna muskedunder, kommer bland annat den förra världsmästaren Lennart Bohlin. Med en uppdaterad Corvette skall Bohlin göra vad han kan för att sopa banan med bland annat sina norska konkurrenter.

"Dressed for success."SSK: s andra deltävling ser alltså ut att kunna bli en succé. SSK har gjort allt för att bjuda deltagare, funktionärer, media och åskådare till en racingupplevelse.
Arrangemanget är öppet för allmänheten och portarna öppnar redan under morgonens tidskval, såväl lördag som söndag.

-Det är alltid trevligt att komma till Gelleråsen och Karlskoga Motorstadion, säger SSK:s ordförande John Graff.
-Här finns kunnandet, traditionerna, vänligheten och publiken, här känner vi oss hemma, avslutar han.

För Er som vill läsa mer:
Tidsprogram >>
Fyndbörsen Cup >>
Qwinsta Trophy >>
Yokohama Scandinavia Cup >>
Renault Junior >>
Volvo original Cup >>
Superkart >>
Camaro Cup >>
Nordic Supercar >>
SSK Classic >>

Välkomna till SSK-Serien och Gelleråsen

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare




_________________
Magnus Thomé
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Har planer på att åka upp på söndag. Det känns ju ändå bättre med lite rabatt!

om någon från Jönköpingstrakten har lust att hänga på så är jag villig att dela soppakostnad.

//Magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Kanontyp av initiativ! thumbs up

*Peugeot Sport Club måste tyvärr avstå med sin kanske lite avmätta tävlingsinsats denna gång... *

Äh:

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Hmm, rabatt på inträdet!

SSK verkar onekligen ha vind i ryggen, kul!

Varför arbetar jag den helgen?

Får väl lägga in en länk till SSK på Team Mohlin Racings sida, ännu fler som intresserar sig för SSK då kanske?

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Då fick man dagens tråkigaste besked för en timme sen!
Tävlingen i helgen på Gelleråsen är inställd för oss superkarts åkare. Tydligen fem anmälda. Det är ju synd. Nu blir de tyvärr inget åkande förräns vi kommer upp till Rudskogen och ska köra om NM-medaljerna. Eftersom man inte hade planerat och åka med STCC så va ju detta sista chansen inför NM och få åka lite.
Undra vad man ska göra denna helgen nu...

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Caspar
Karlstadt
Här sen Maj 2004
Inlägg: 66



Lätt att man åker dit.

_________________
/Caspar Kähäri

vMaxSR.com
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216


Trådstartare
Superkart skrev:
Då fick man dagens tråkigaste besked för en timme sen!
Tävlingen i helgen på Gelleråsen är inställd för oss superkarts åkare. Tydligen fem anmälda. Det är ju synd. Nu blir de tyvärr inget åkande förräns vi kommer upp till Rudskogen och ska köra om NM-medaljerna. Eftersom man inte hade planerat och åka med STCC så va ju detta sista chansen inför NM och få åka lite.
Undra vad man ska göra denna helgen nu...


Lider med dej, vad jag förstår så hamnade denna helg mellan 2 andra tävlingar i Superkart därav det klena startfältet. Men hoppas att vi ses på Rudskogen i alla fall.

/Leif

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Leif Blyberg skrev:
Superkart skrev:
Då fick man dagens tråkigaste besked för en timme sen!
Tävlingen i helgen på Gelleråsen är inställd för oss superkarts åkare. Tydligen fem anmälda. Det är ju synd. Nu blir de tyvärr inget åkande förräns vi kommer upp till Rudskogen och ska köra om NM-medaljerna. Eftersom man inte hade planerat och åka med STCC så va ju detta sista chansen inför NM och få åka lite.
Undra vad man ska göra denna helgen nu...


Lider med dej, vad jag förstår så hamnade denna helg mellan 2 andra tävlingar i Superkart därav det klena startfältet. Men hoppas att vi ses på Rudskogen i alla fall.

/Leif


Jo, de stämmer att den hamnade mellan två tävlingar. Men de är ju bestämt sen länge.
Förra helgen gick EM tävling nummer ett på Hockenheim.
Nästa helg gå första STCC loppen på KNutstorp.
Därför många som valde bort denna helgen.
Det mest positiva är att de va fyra av fem anmälda som va en cylindriga. Ingen av oss är anmäld till STCC.
Jo, hoppas jag kommer till Rudskogen nu! Då ska vi åka skjortan norrmännen så man få stå överst på pallen i år...

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Tråkigt att det inte blir nån supercart! Hade verkligen sett fram emot det!

Håller bara vädret i sig (dvs inte regn) så åker jag dit.. erbjudande om samåkning är fortfarande öppet!

//Magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



magnusrx7 skrev:
Tråkigt att det inte blir nån supercart! Hade verkligen sett fram emot det!

Håller bara vädret i sig (dvs inte regn) så åker jag dit.. erbjudande om samåkning är fortfarande öppet!

//Magnus


Är de superkart du vill se så finns de en chans nästa helg på Knutstorp. Då åks de som supportklass till STCC.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Sitter hemma...

Men vill det sig väl, kör jag hela eftersäsongen i stället! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288




_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
SSK Deltävling 2 på Gelleråsen 14-15/5
5744 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande