Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1183 besök totalt |
Fördelar med mindre rullomkrets?
Har orginal 14-tummare med stora däck. om man sätter på däck med lägre profil får man ju en mindre rullomkrets och en kortare radie mellan centrum på hjulet och vägbanan. Radien mellan centrum och broms är ju konstant oberoende däck. om vi antar att greppen från däcken är samma borde man inte rimligtvis behöva trycka mindre på bromsen (yttryck mellan skiva och belägg) då greppet i däcken tar slut? Alltså, skillnaden i hävarm från litet vs stort däck gör att trycket på skivan blir lägre, eller?? Sen påverkas ju utväxlingen till det bättre eller är det en väl grov antagning? Det som påverkar positivt är ju masströgheten i däcken som påverkar både acceleration och retardation! Frågan är om det är nån idé med lägre däcksprofil? Kommentarer! Tack så länge! _________________ Gustav Hedelin |
||
Höjden över havet blir också mindre.
Frågan är om du märker nån skillnad på bromsarnas effektivitet. Du skall ändå bromsa bort lika mycket rörelseenergi så det borde bli lika varmt (möjlgen kyler ventilerade skivor bättre pga snabbare rotation vid samma hastighet). |
||
Jo högre hastighet ger ju högre kyleffekt.. men det är ju även ett krav eftersom att hastigheten blir högre på skivorna och därmed även den kinetiska energin.. visserligen är det väl marginellt eftersom den mesta energin fortfarande är bilens kinetiska energi som skall bormsas bort och inte bromsskivans... _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1183 besök totalt |