Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rapporter från SSK:s deltävling 2 på Gelleråsen
9703 besök totalt
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216


Trådstartare
Tuffa dueller båda dagarna på Gelleråsen när SSK serien körde sin andra deltävling.
SSK seriens andra deltävling inleddes under lördagen på Gelleråsen i Karlskoga i ett skönt vårväder.

Fyndbörsen Cup
I det inledande heatet för Fyndbörsen Cup fick Leif Blyberg, Karlskoga, problem i starten när han inte fick in tvåans växel i sin Peugeot 205 Gti förrän vid tredje försöket. Detta innebar att han tappade från sin pole plats till en tredje plats in i Trösen svängen. Det var i stället Stockholmaren Hans G osbeck som gjorde en kanonstart med sin BMW 320i från andra startledet och tog hand om ledningen före Fredric Magnusson, Lit, i en Opel Astra. Alexander Graff från Uppsala hade en klar fjärde plats med sin Ford Puma. Blyberg fick kämpa hårt för att först komma förbi Magnusson och sedan få slagläge på osbeck. Osbeck började dock tappa tempo så att både Blyberg och Magnusson ganska enkelt kunde köra om för att därefter dra i från det övriga fältet. Osbeck tvingades bryta med 3 varv kvar och förklaringen till varför han sackade var att man tankat för lite bensin i BMW bilen. Alexander Graff låg säker fyra i inledningen för att sedan missa i Trösen svängen där han kom långt ut och fick släppa många bilar förbi sig. I stället tog Fredrik Egeland hand om tredje platsen med sin Renault Clio följd av Fredrik Segerström i Honda CRX. Graff bjöd publiken på frän körning när han kämpade sig tillbaks genom fältet till en slutlig sjätte plats. Blyberg var hårt uppvaktad av Magnusson men höll undan och tog målflaggan 0,811 sekunder före Magnusson medan Egeland blev ohotad trea.

Fredrik Magnusson tog hand om ledningen från sin poleplats när söndagens heat släpptes. Bakom Magnusson lyckades Egeland ta sig upp till en andra plats i första kurvan följd av Alexander Graff och Hans G osbeck. Gårdagssegraren Leif Blyberg hade fortsatta problem med sitt växlingslänkage och var femma ut ur Trösen. Efter två varv så missade osbeck inbromsningen i Trösen och fastnade i sandfållan så att safety car fick åka ut. Vid omstarten ryckte Magnusson igen och höll undan före Egeland och Graff som fick Blyberg precis bakom sig. Blyberg attackerade Graff två varv senare och tog sig upp på tredje. Blybergs växellåda fungerade nu bättre och han fick också snabbt kontakt med Egeland som han sedan lurade rejält i en kurva ett par varv senare och avancerade till en andra plats. Blybergs segersvit bröts därmed efter nio raka segrar i klassen. Graff flaggades av som fyra.

Qwinsta Trophy samt SSK Classic
SSK Klass 2 eller Qwinsta Trophy som klassen numera heter körde tillsammans med SSK Classic. Enar Wiktorsson stack i väg från andra startledet och ledde klart när hans BMW M3 plötsligt tappade fart. Classic föraren Jörgen Adlén kunde lätt passera Enar och drog med sig Jörgen Hansson i en BMW M3 samt Anders Svensson i Opel Ascona. Efter några varv bromsade Hansson sig förbi upp i ledning och denna ordning höll sig in i mål.

Jörgen Hansson dominerade även söndagens heat där han ledde från start till mål. Classic föraren Jörgen Adlén och Anders Svensson hade intensiv kamp bakom Hansson sedan Enar Wiktorsson åter fått problem med sin växellåda och rasade till en fjärde plats i mål. Adlén var starkast mot slutet och kämpade sig förbi Anders Svensson till en andra plats i mål.

Yokohama Cup Scandinavia.
Yokohama Cup Scandinavia säsongsdebuterade med nio bilar närvarande. Håkan Malmborg var snabbast i tidskvalet med sin Ford Mondeo och hade sällskap i första startledet av Tobias Tegelby i en Audi A4 Quattro. Dessa två bjöd också på tät racing under inledningen av heatet där de växlade platser några gången. Kampen tog dock slut när Malmborg bromsade sig rakt ut i en sandfålla och in i en däckstrave med knappa tre varv kvar vilket innebar att Tegelby kunde ta en lätt seger. Eric Persson från Katrineholm kör en motorsvagare Mercedes 190 i den lilla klassen i Yokohama Cup men slutade ändå tvåa före norske Pål Berg i en Porsche 993 GT2. Blott 16 årige Christer André Gislerud från Norge gjorde en stark insats med sin ex STCC BMW och kunde passera Lars Brandström i en Ford Sierra på näst sista varvet för att sluta fyra.

I söndagens heat tog Håkan Malmborg hand om starten från pole och kunde bygga upp en klar ledning. Norske Alf Eng hade fått sin BMW 320i Super Touring klar under lördagen och kom till start i söndagens heat men fick starta sist då han inte hade någon kvaltid från lördagen. Han hade sällskap där bak med den Audi A4 Quattro som Tobias Tegelby körde till seger under lördagen men där nu Thomas Walqvist nu satt sig bakom ratten. Eng gjorde en start som fick publiken att kippa efter andan när han rundade åtta bilar på yttern genom Trösen och var tvåa efter mindre än ett halvt varv. Wahlqvist hakade på och var uppe på tredje platsen på varv två. Audin var snabb på banan och avståndet till Eng krympte sakta med säkert och med tre varv kvar så satte Wahlqvist in fronten på insidan av Eng i Esset och gick lätt om för att sedan ta upp jakten på ledande Malmborg. Wahlqvist nådde inte riktigt ända fram utan fick se sig slagen av Malmborg med halvsekunden medan Eng tog hand om tredje platsen.

Volvo original Cup
Precis som vid premiären på Kinnekulle Ring så bjöd Fredrik Spångberg och Fredérick Bylund på närkontakt i täten så fort starten gick. Det var en intensiv fight mellan dessa två under de inledande varven med Bylund knappt före Spångberg. Kampen slutade i Trösensvängen där Bylund fick ge sig och samtidigt fick någon form av tekniska problem så att han halkade ner genom fältet. Bylund tog en klar seger före Frank A Dahl som hade en bekväm lucka till Jan Sundkvist som dock fick kämpa hårt för att ta den sista pall platsen precis före Bengt Emilsson.

Bylund reparerade sin Volvo 940 till söndagens race och var rejält taggad redan från början. Spångberg tog starten och höll undan i ett drygt varv innan Bylund bjöd på en fräck omkörning i Trösen för att sedan defilera i mål före Spångberg och Jan Sundqvist

Renault Junior
Lördagens race för Renault Junior Cup blev också en riktig rysare i inledningen. Marcus Nordenström från Gnosjö hade polen med Ted Brink från Eslöv vid sin sida. Dessa två körde sida vid sida under långa stunder innan slutligen Nordenström kunde ta hand om ledningen ett och ett halvt varv in i heatet. Brink gav inte upp utan försökte hela tiden hitta en lucka att sticka in fronten på sin Renault Clio i. I inbromsning innan Ejes kurva blev det dock för tätt då Brink körde rakt in i baken på Nordenström som snurrade men kom i väg igen som sista bil. Brink stack i täten och var först när heatet rödflaggades och stoppades efter nio varv sedan en Glenn Andersson åkt av i Trösen. I efterhand tilldömdes dock Brink ett tidstillägg på 30 sekunder för ojust körning och rasade i resultatlistan. I stället gick segern till Andreas Ahlberg från Krylbo som tog en knapp seger före Ted Brinks yngre bror Tobias. Markus Nordenström laddade för fullt efter sin snurrning och körde upp sig till en slutlig tredje plats i det ganska stökigt racet.

om det var stökigt i lördagens race för juniorerna så var blev det tvärt om under söndagen då alla körde helt enligt regelboken. Ted Brink tog hand om starten och fick snabbt Nordenström bakom sig som jagade Brink ända till sista varvet då han gjorde ett överraskande vägval in i Trösen som lurade Brink till ett litet misstag som Nordenström genast utnyttjade och kunde smita upp i en ledning som han höll in i mål.

Camaro Cup
Camaro Cup gjorde likaså säsongspremiär. Det fanns dock bara 7 bilar med starten gick beroende på rasade motorer sjukdomar och andra orsaker. Ole Martin Lindum var snabbast i kvalet och också snabbast när starten gick. Dessvärre tog det roliga slut för Lindum efter bara 4 varv när hans nybyggda Camaro försvann i ett enormt moln av oljerök. Blott 18 årige Christian Nilsson från Västerås fick starta från depån eftersom man inte hunnit bli färdiga med en nödvändig reparation innan det övriga fältet åkte ut för start. Christian gav full gas och kom snabbt i kapp fältet för att sedan gå på gasen för snabbt ut på start och målrakan efter första varvet så att bakvagnen släppte och Christian tappade ny mark när han snurrade. Han reparerade dock den missen också med bravur när han åter jagade i kapp fältet och passerade bil efter bil för att slutligen ligga på andra plats bakom sin pappa Jan Nilsson som kunde vinna heatet med en segermarginal på 10 sekunder. Det fanns ytterligare en far och son duell på banan och den vanns av sonen Thomas Gustafson som slutade fyra sedan hans pappa Jonny tvingats bryta med växellådshaveri.

Det var inga större problem med ole Martin Lindums Camaro då det bara var en slangkoppling som lossnat i lördagens heat så ole Martin fanns med på startlinjen när söndagens heat släpptes. Ole Martin fick till en riktigt bra start och kunde ta hand om ledningen i första kurvan före Christian Nilsson som hade sin pappa far Jan bakom sig. Ole Martin fick en bekväm resa ända till målflaggan föll. Christian Laddade dock lite för mycket i jakten på ole Martin med följd att han bromsade bort sig i Trösen kurvan och hamnade i sandfållan så att Jan Nilsson blev tvåa före Thomas Gustafsson som smög upp till en tredje plats med tre varv kvar.

Nordic Super Car
Nordic Super Car gästade SSK med sin inledande tävling för säsongen. Karlskogasonen Jimmy Bolin tog starten från pole position och lämnade det övriga fältet bakom sig. Dessvärre fick Jimmy problem med växellådan i sin Corvette C5R efter 7 varv och blev stående på banan med låst växel. Dagfinn Larsen vann heatet i en Lotus Esprite som försetts med en kraftfull V 8 motor. Ingvar Sand från Göteborg slutade tvåa med en Corvette före Stefan Pettersson från Falun som var i ledning ett tag med sin BMW M 1 innan hans däck överhettades så att han fick slå av på takten och ta sig i mål på hala däck.

Efter en lång kväll i garaget så kunde Jimmy Bohlin köra ut till start i dagens shoot out och köra till sig en pole plats som han förvaltade på bästa sätt när starten gick. Jimmy flög i från det övriga fältet och vann enkelt före Stefan Pettersson och Ingvar Sand som passerade Mikael Mohlin bara fem meter före mållinjen sedan Mohlin fått problem.

Racersport 1800 var sist ut på banan för dagen och i denna klass tog norske Svein Langholm hand om ledningen på ett tidigt stadium före danske Sören P Christensen. Dessa båda låg sedan som klistrade efter varandra tills målflaggan föll utan att Sören kunde komma förbi. Johan Westerberg slutade trea medan unge Erik Lundkvist bjöd på en imponerade körning och hade det varit ett varv till så hade sannolikt Westerberg fått ge sig.

Langholm var först ut även i söndagens heat men snurrade bort sig i hårnålen på innerplan så att Johan Westerberg kunde överta ledningen före Sören P Christensen. Langholm gjorde sedan en stark uppkörning från sista platsen till en slutlig tredje plats i mål. Westerberg lyckades hålla undan för Christensson även om marginalen över mållinjen bara var 4 tiondels sekund. Även bakom de tre främsta bjöds publiken på spännande racing där fyra bilar slogs om placeringarna ända in till mållinjen. Jan Nordgren från Höllviken vann slutligen den täta kampen före olle Johansson från Danderyd.

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216


Trådstartare
Efter att ha satt den bästa varvtiden 1.19.420 på tidskvalet, första Fyndbörsentiden under 1.20, så hade jag ett bra läge från pool. Bilen var som vanligt ganska startssnabb tills det att det var dags för att växel nr 2 skulle in, fick inte i tvåan förran på tredje försöket vilket gjorda att jag tappade till tredje plats in i trösen efter Hans G osbeck och Fredrik Magnusson.
Efter ett halvt varv så bromsade jag mej förbi Fredrik Magnusson in i Ejes kurva, inbromsningen var ganska tuff, det enda jag såg i backspegeln var min egen däcksrök. Var nämligen lite orolig att Hans G osbeck skulle få en lucka.
Sedan uppvaktade jag osbeck under 4-5 varv med ofta bara någon decimeter mellan stötfångarna, ibland något mindre. Verkade som osbeck värmde upp sina däck då det gick bredare och bredare tills det att jag och Fredrik Magnusson kunde smita förbi i hårnålen. Efter detta så jagades jag av Fredrik tills det var två varv kvar då jag fick en lucka på några billängder och kunder vinna med 0,8 sekunder.

Varvtider från race1 avgjorde startuppställningen till söndagens race där Fredrik tog pool med 56 tusendelar för mej. Fick en bra start och låg något före Fredrik när ...... trean skulle i ..... 5:a in i trösen och 7:a in i esset. Sedan började det roliga, växlingarna fungerada bra om jag växlade långsamt. Var efter ett 1 varv upp på fjärde plats och ifatt Alexander Graff som jag uppvaktade i 3 varv innan jag kunde bromsa mej förbi och kunde nu ställa in siktet på Fredrik Egeland som låg 2:a. Var ifatt Fredrik när det återstod 2 varv och lyckades smita förbi i hårnålen på sista varvet och därmed blev jag 2:a 2,8 sekunder efter Fredrik Magnusson som fick en ganska behaglig resa.

Fredrik hade nu brutit min segersvit på 9 raka segrar och nu är det bara att se över växellänkage och växellåda inför nästa tävling på Rudskogen. Är trots lite strul mycket nöjd med helgen som innehåll stort underhållningsvärde för både mej och publiken.


Resultat >>

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Får tacka för en trevlig (dock lite blåsig) söndag på Gelleråsen!

Tyckte Herr Blybergs attityd i upplineingen var lite stöddig, det var lite munhugga med juniorerna. Helt i sin ordning med andra ord.
Racet i sig själv var väl det mest underhållande under dagen med många hårda fighter.
Många tog i så mycket det bara gick och lite till.

Eftersom Herr Blyberg inte lyckades vinna gjorde han det enda rätta i situationen, skyllde på bilen!

Själv var jag ju mest där för att se Mikael Mohlin köra sin Rx7:a.
Upptakten på deras raceår har väl inte varit strålande och i helgen blev det inte mycket bättre. Men skam den som ger sig, han kommer tillbaka.

osså lite bilder, det finns en hel del mer från andra klasser så om nån vill ha är det bara att skrika!

//Magnus





_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216


Trådstartare
Magnus kul med lite bilder thumbs up

Kan förresten tillägga att du var den enda från rejsa som besökte Gelleråsen i helgen och betalade inträde. Gärna fler bilder!

/Leif

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Leif Blyberg skrev:
Gärna fler bilder!

Kan bara instämma där thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke M
Jämtland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 108



Mera finns att läsa på www.freddie.se

_________________
Mikael Magnusson, www.freddie.se
Citera
ted.brink
Eslöv
Här sen Mar 2004
Inlägg: 221



Inga bilder på oss juniorer??

/Ted

_________________
Ted Brink
http://www.brinkmotorsport.se
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



ok, då blev det inte så mycket pengar till Rejsa heller men jag har i alla fall gjort nåt!
Har mer bilder och video hemma, ska gå igenom lite och se vad som går att skaka fram.
Det blir dock inte förrän i kväll.

//magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Leif Blyberg skrev:

Kan förresten tillägga att du var den enda från rejsa som besökte Gelleråsen i helgen och betalade inträde.

Verkar tufft att locka massorna till banorna
Eller var det mycket publik i övrigt?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 216


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Leif Blyberg skrev:

Kan förresten tillägga att du var den enda från rejsa som besökte Gelleråsen i helgen och betalade inträde.

Verkar tufft att locka massorna till banorna
Eller var det mycket publik i övrigt?


Det brukar alltid vara svårt på våren, folk verkar vara väldigt upptagna. Har inte antalet besökare men det var mycket glest på läktarna.

/Leif

_________________
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI Fyndbörsen Cup www.sskracing.com
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



ted.brink skrev:
Inga bilder på oss juniorer??

/Ted


Det var värre med det
Det enda jag fick med var en bucklig röd R5 som jag tror förolyckades på lördagen....
Filmade mesta delen av Supercar, lite på Volvo och RS1800 mm

Kort finns på RS, Volvo samt några på Fyndbörsen.. bjuder på några till ....strax
//magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925









//Magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Leif Blyberg skrev:
Kristian Larsson skrev:
Leif Blyberg skrev:

Kan förresten tillägga att du var den enda från rejsa som besökte Gelleråsen i helgen och betalade inträde.

Verkar tufft att locka massorna till banorna
Eller var det mycket publik i övrigt?


Det brukar alltid vara svårt på våren, folk verkar vara väldigt upptagna. Har inte antalet besökare men det var mycket glest på läktarna.

/Leif


Tja skall man döma av antalet anmälda i Superkart, (5 av 31 aktiva förare) så verkar vårkänslorna komma sent för rejsingintresserade... Mig inräknat då iofs som inte ens vart ute på banan än....

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



magnusrx7 skrev:
Det enda jag fick med var en bucklig röd R5 som jag tror förolyckades på lördagen....


Skedde i slutet av förra säsongen, Daniel Kressins bil. Tobias Brink plockade motorn ur denna då hans egen gav upp under fredagen, körde hem en andraplats och en tredjeplats i helgen thumbs up

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Geban
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 13



Kan som sagt säga att det var en hektisk lördagskväll för oss i Bohlin Racing.
Inte nog med att 4:ans och 1:ans växel hoppade i samtidigt, och rakade några drev, så hade vi även problem med att bilen misstände.

Efter lite felsökning visade det sig att elpumpen som pumpar bränsle från huvudtanken till catchtanken var igensatt med någon sorts fällningar, vilket orsakade misständningen.

Men hårt arbete gav utdelning denna gång, så det var skönt.

Hade vart kul om man hade fått lite tid över för att se de andra racen också.

/Geban

_________________
Mats Gebelius
Citera
perlundmark
München
Här sen Maj 2004
Inlägg: 67



Snygga bilder på Hasse!!

Du har inga fler på Clubman?

magnusrx7 skrev:



_________________
Per Lundmark
Citera
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 161



FYNDBÖRSEN CUP

Hans G osbeck noterade 1.19.2 under fredagens fria träning men hade under tävlingsdagarna en rad olika problem som resulterade i uteblivna resultat bilen är fortfarande till salu kolla köp &sälj på rejsa.nu

_________________
Rolf osbeck
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Leif Blyberg skrev:
Magnus kul med lite bilder thumbs up

Kan förresten tillägga att du var den enda från rejsa som besökte Gelleråsen i helgen och betalade inträde. Gärna fler bilder!

/Leif


Får vi se om fler nyttjar erbjudandet denna gång!?

// magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Allmänt banåkaforum
Rapporter från SSK:s deltävling 2 på Gelleråsen
9703 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande