Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formel Vee RPB -70 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 6 besök senaste veckan (56796 totalt) |
Premiären är avklarad!
Licenskursen på Knutstorp blev första testen på bana efter 1,5 års renovering. Testningen innan var minst sagt minimal. 2 dagar innan körde jag 200 meter runt garaget för att se att den iaf rörde på sig. Kvällen innan blev det ngr vändor på ett flygfält för att se att alla växlar gick att få i och att bromsarna fungerade. Med tanke på förutsättningarna tycker jag nog att de första varven runt Knutstorp gick över förväntan. Den rullade på i sammanlagt 1,5 timme utan större bekymmer. Det enda problemet var egentligen att motorn ville läcka lite olja (det är ju trots allt en bubbla motor;) ), men det var snart fixat. Känslan att få köra en vagn med friliggande hjul var grym. Man såg precis vad som hände och var bilen befann sig. Så här i efterhand borde jag nog dock monterat på de nya däcken på en gång. De begagnade jag använde var under all kritik och fäste existerade inte. I kombination men aningen hårda fjädrar bak var det en intressant upplevelse. Helgen innebar också att den blev besiktad och 5000:- fattigare väntar jag nu på en HTP-handling (Historic Technical Passport) med posten. Nu har jag en månad innan premiärtävlingen på Kinnekulle. Upptäckte ngr brister som måste åtgärdas. Det största projektet är att störtbågen måste bytas ut eftersom den visat sig vara för låg. _________________ /Markus Lefors |
||||
|
||||
Ett stort grattis till resultatet - bilen blev jättefin. Skönt att se att ännu en RPB kommit ut på banan.
_________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||||
Tack!!!!! _________________ /Markus Lefors |
||||
Arbetet inför premiärtävlingen går så sakta framåt.
Nya styrstag (med "svetsändar") väntar på montering, har beställt spacers och längre hjulbultar till bakhjulen, blästrat och lackat nya framfälgar och igår var jag hos Svets och Smide i Gunnarsjö (fd Rolfstorp) för att få en ny störtbåge tillbockad. _________________ /Markus Lefors |
||||
1 vecka till premiärentävlingen och bilen är i det närmaste klar. Konstig känsla, brukar inte vara så...
Det som återstår är att montera de nya däcken, göra hjulinställning, dekorera bilen med lite dekaler och siffor samt en grej till.... Det sista är mitt största problem . Beställde spacers och längre hjulbultar för en månad sedan och grejorna har fortfarande inte dykt upp och något svar på när de kommer får jag inte. Vet inte hur jag skall göra, alternativet är att köra utan men då går jag miste om 4 cm spårvidd bak.... _________________ /Markus Lefors |
||||
Vart beställde du från och vad säger dom för anledningar? Du har väl inte samma spacers som jag har bak? Isf kunde du ha fått låna. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Beställde från CSP i Tyskland tillsammans med lite andra grejor. Efter mååånga mail med frågan hur det går med min leverans börjar jag tröttna lite lätt.. . Får inget vettigt svar utan de säger bara att de jobbar på att skicka snart (det har de sagt i 3 veckor nu.. ).
Har du en spacer per bult eller en per hjul? om det är det sistnämda funkar det inte eftersom jag har 4-bults fälgar. Tackar för erbjudandet! Ett alternativ är att ställa sig och svarva själv men jag hinner nog inte.... _________________ /Markus Lefors |
||||
Hej
Lite konstigt att du behöver spacers....Normalt ska du få max spårvidd om du har 4-bultsfälgar och långa axlarna.Var just ut och mätte på en RPB 1970 som jag håller på att renovera.Den har 4-bultsfälgar som din men den är bara 3-4 mm för smal. _________________ Stig Engström |
||||
Tjena Stickan! Har haft en del kontakt med Mats vars bil du renoverar. Hur går det? Ser fram emot att se resultatet. Låter lite konstigt ang spårvidden, använder mig dock av de smalare trummorna bak (30mm) men det borde ju inte göra så mycket. Får kontrolllmäta så att jag inte gjort en tabbe... _________________ /Markus Lefors |
||||
Hej Markus,
Alla fyrbultstrummor är gjorda för 40 mm bromsbackar så vitt jag vet.Kanske har du monterat fel lagerhållare så att trumman hamnat för långt in.Det finns flera olika att välja på.Passar läget för den stora centrummuttern ihop med sprinthålet i axeln när den är åtdragen, eller måste du lägga nåt emellan för att få ut den i rätt läge? _________________ Stig Engström |
||||
Vet inte vad det är för trummor jag har men 30mm är de, köpte nämligen 40mm bromsband först vilket inte passade, det var så jag upptäckte detta . Trummor, lagerhållare, drivaxlar mm är "original" på bilen från 70-talet. Sprinthålet passar också perfekt tillsammans med muttern. La på det nya däcken idag och passade på att mäta spårvidden igen. Med hjulen i lodrätt läge (så som reglementet föreskriver) är min spårvidd 1300 mot max 1350. Så 20mm per sida borde bli perfekt. _________________ /Markus Lefors |
||||
Rätt fälgar och rätta drivaxlarna. "Felet" måste sitta i mina trummor som är så mycket smalare. Kommer du till Kinnekulle nästa helg? Då får du hjälpa mig klura ut vad som gör att det skiljer mellan bilarna . _________________ /Markus Lefors |
||||
Hittade följande rader i en artikel i senaste numret av IB:
Att få den presentationen värmer så här 1 månad innan 30-årsdagen..... Nu är det ngr dagar kvar till tävlingen på Kinnekulle. Målsättningen är klar, jag ska komma i mål med hel bil och jag skall inte komma sist. _________________ /Markus Lefors |
||||
Inte illa! Då krävs det ju nästan att du får en bra placering också!
Nåväl, det ska väl gå bra. Du har ju kört en del bil förr och bilen är ju inte dålig. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Formel Vee RPB -70 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 6 besök senaste veckan (56796 totalt) |