Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2005-05-21 SVKG Sprint 1 (slalom) Parkbanan Göteborg | 4000 besök totalt |
Tack för en kul körning i regnet
Tror inte det blev så mycket bilder tagna idag - det var BLÖTT !! Mycket nöjd med körningen, 3:e plats i C. Kul att balansera bilen med gasen i blötan. Tror att Niklas F kommer med lite tider och resulat snart. /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
> Tittade ut i morse och såg det täta regnet. Funderade ett tag på på Miatan men tyckte Jeguaren behövde rastas så på med regnställ och iväg. Härdande med att köra i regn sägs det, och faktiskt helt OK så länge bilen är i rörelse. Men att stå i blåst och regn på banan var blötare.
Så när det var dags åka så var det inte så lite skaller mellan tänderna och tydlig båtkänsla, med prima tät dimma i integralhjälmen. Hittade runt i första åket med ett rent säkerhetsåk, hade sett Jansas fina släpp och halkåkning på uppvärmningen och visste det var nästan omöjligt åka på ställ med så halt underlag. Andra tänkte jag se till bli bättre och allt kändes bra fram till sista partiet på slingan då jag i ett lätt övermod kombinerade gaspådrag och sväng lätt vänster. Toksläpp bak > och så var det färdigt. Men det räckte ändå. Kul att så många kom trots blötan. Och denna gången slapp vi den djupa vattenpölen, tack någon!! _________________ Jan-Erling Rydquist |
||||
Var där på morgonen med några kompisar men man blev ju "lite" blöt...synd att man inte tog med sig regnstället, folket på McDonalds kollade snett på en kan jag säga, såg nog ut som att man hade "gjort det" på sig
Parken såg ut att vara en rolig liten bana Ska bli kul där med Peugeot klubben den 18:e juni.. Hade gärna stannat kvar och snackat med er som körde men jäkla regn > Dagens favoritbil för mig var helt klart Alfan! Älskar gamla rejsiga Alfor! *vill ha* _________________ Rachid Rachid |
||||
Vi får väl se framöver om det bara var ren tur att sjön inte bildades snabbt. Det var kruttorrt överallt igår så det kanske bara är en tidsfråga innan det blir en sjö igen.
Men så länge som Pär kan ha med elverk och länspump så går det nog bra. Radioapparaterna måste fixas till nästa gång, vet inte varför de strulade (fukt?) När jag satt ute på postering och skallrade tänder hade jag betalt bra för ett regnställ med galoshstövlar. Det var inte direkt väder för moccaskor med tunn sula.... När det gäller tider vill de inte se dem så öppet men jag kan ju säga så myckat att dagen snabbaste tid sattes av en saloonbil (E36 M3). De två 7orna som går i A låg ca sex sekunder efter eftersom de var för lätta för att nå asfalten. Emil börjar lära sig Alfan rejält (nu när han tagit körkort) och kommer nog att sopa banan med Miatorna i år, vi var alla över en sekund efter. Sammanfattningsvis så var det den jämnblötaste gången hittils, det var bara uppehåll under ihopsamligen på morgonen. Startnummer tycker jag fungerade bra men allt blev väldigt enkelt när det bara blev femton förare. Nästa gång den 11/6 (eller blev det den 12e?) så får vi hoppas på värme och halvklart (för att minska tvättbjörnslooken). |
||||
Men var är alla bilderna? Hur många startande var ni idag i fukten?
Jag hade tänkt att närvara som fotograf eftersom jag nu har ännu slöare bil än förra året, men så kom jag i förra veckan på att jag hade lovat köra ett mopperejs Så rejs blev det men av ett helt annat slag. _________________ Peter Karlsson |
||||
Min kamera var faktiskt med (i en tät plastlåda) men för att ta några vettiga bilder hade det nog behövts en undervattenslins.... >
Kanske någon lyckades ta någon bild ändå? Skulle varit kul se någon tagen på Jansa då det regnade som värst. I backspegeln såg det ut som jag hade en helt förarlös Seven bakom mig. Han sitter normalt lågt men hade lyckats komma ännu lägre så han kunde dra sin tonneau på förarsidan över huvudet som en nödsuflett! _________________ Jan-Erling Rydquist |
||||
jag tog hela 5 bilder . alla i "depå" innan uppvärming. ska lägga upp när jag lyckas komma ihåg sladden till kameran....
jag skulle vilja veta min tid. var kan man luska fram den? (fick åka då tjejen fick ett bud som inte kunde vänta) lyckades med att köra av på mitt första åk så den tiden är väl inte sååå viktig... som sagt: 5 bilder kommer senare. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Blöt blöt dag och körnigarna gick inte vidare bra...
Första varvet tog jag det lite försiktigt då jag inte haft chans att "köra in mig" i bilen efter vinterns modifikationer, så det slutade med en hög 1:59 plus 1 sekund för konträff. Andra varvet gick jag ut lite hårdare med både under och överstyrning, men i utgången på "hårnålen" lossnade torkarbladet på förarsidan och jag fick släppa av, för med det kraftiga regnet så gick det knappt att se var asfalten slutade och gräset började utan torkare. _________________ Mikael Persson |
||||
Men tiderna melan klasserna blev hel koko när det stod 5mm vatten överallt. Det var bara Claes i den lättade Elisen och Magsnus i M3an som stack ut lite, annars hade de flesta tider runt 1.55-1.57 som bäst (Historic låg runt 1.59). |
||||
och det var på första varvet då farsan kollade hur bred banan verkligen är . Det jag reagerade för var samma som vi noterade förra året, nämligen att de små konerna ibland dras med i vindraget utan att man rör vid dom, det här verkar ligga bakom en del osäkra konträffar. Antingen får vi byta upp oss i konstorlek eller fästa vikter på konerna. _________________ Mikael Persson |
||||
Det kan ju även ha att göra med att vi använde klick i radion eftersom ljudet inte gick fram.
Sen tror jag mest att de flöt omkring egenterligen... Betongsuggor är ju ett alternativ Vägverksstorlek på konerna har ju egenterligen bara en nackdel och det är smårepor pga av att de eller bilen inte är helt ren (sen är de ju jobbigare att få med 30st i en Miata). Stora koner är annars enklare att köra efter. |
||||
Det är inte bara gårdagen jag syftar på, jag märkte detta redan förra året då jag stod funkis... _________________ Mikael Persson |
||||
tackar! det är förbättring med 4,xx sekunder och nu även på blötare underlag. jag är nöjd! vann över mitt förra åk! se om jag klår mig själv nästa gång. att man är fegare när man bromsat sig ut i gräset på repan innan.... _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Det var ju lite lervälling vid inbromsningen där och när framhjulen väl är ute på blött gräs så varken bromsar eller styr det. Med lite grusvallar lite här och var så skulle det inte kännas lika obekvämt att få lite släpp (nu är det ju grässlänter som sluttar ned mot havet på vissa ställen, knappast inbromsande). Kanske skulle man övertala den att det är vackert med lecakulor (det behöver ju inte klippas som gräs). Att gjuta fast tiltade betongplattor vore ju bra som curbs dessutom, men då blir det lite väl mycket tävlingsanläggning (och det tror jag inte var tanken). Fungerar Singel som snikcurbs förresten? Det lär ju inte gå fortare att gena över och ganska enkelt att peta tillbaka. Dessutom skulle det inte se så permanent ut (om gräset växer emellan blir det ännu mindre förelaktigt att använda som genväg). Dessutom skulle det dränera asfaltskanten vilket behövs eftersom gräsmattorna är lagda så att gräskanten växer över asfaltskanten (snor från gräsmattan rinner ut på asfalten). Men nu tänker jag bara högt som vanligt (näringsbrist innan lunch)... Kanske tvättad singel som läggs som ytskikt på betongen skulle ge parksnygga curbs? Ungefär som Dansk sjösten i jätteformat. Om det finns gott om pengar så är det ju populärt att lägga gatsten lite här och var. Kullersten lär väl fungera som curbs, lika omöjligt halt som riktiga curbs när det är vått iaf. |
||||
Halt va de ! Gunnar bara skaka på huvudet efter att sätt mitt obefintliga däcksmönster i kombination med hällregnet.
Start på 3:an med spinn på tomgång ?? Bambi på hal is ! ha.. jag var ju jesus, bilen "gick" på vattnet. Men nästa gång............... ,Då e inte bara seglarställ med utan även ankare. Hoppas bara det greppar i nedförslutet. _________________ anders jansa |
||||
Eftersnack 2005-05-21 SVKG Sprint 1 (slalom) Parkbanan Göteborg | 4000 besök totalt |