Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Vilket coiloverkit skall jag köpa?
<<   1, 2, 3
17432 besök totalt
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Wärhner skrev:
Corsorna i Ladycup var ganska standard betonade eller i stil med det chassit jag har nu.
Jag jagade lite beg rally/racing chassin innan jag köpte weitec grejjorna utan något resultat.

Misstänkte iofs att du kollat upp det. Men det var alltså inte värre grejer än så.

_________________
Anders Dauner
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
[/quote]=
Hur bar du dig åt för att importera Weitec-kittet?
När jag var i kontakt med Weitec i somras så vägrade de att leverera direkt till Sverige. Man hänvisade helt enkelt till den svenska agenten (som lägger på, i runda slängar, sjuttio procent). [/quote]

Jag köpte det av suspension supplies i tyskland som har 2st svenska bröder jobbandes där (mkt bra då jag endast kan lite hobbytyska)
Sedan skickades paketet via posten (17kg).
Jag köpte kittet för 4600kr men samma kit i sverige skulle INTE kosta mer än 6000kr, så inga 70% där inte.
Iofs så kanske dom redan la på en rejäl hacka i Tyskland

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Wärhner skrev:
Jag köpte kittet för 4600kr men samma kit i sverige skulle INTE kosta mer än 6000kr, så inga 70% där inte.
Iofs så kanske dom redan la på en rejäl hacka i Tyskland

Det är bara till att kika in på www.weitec.de och deras online-shop. Där har du priserna från "fabrik". Jag köpte Hicon TX för 800 euro. Här hemma ville den svenska agenten ha 14.200 SEK!!! Folket på Weitec gick i taket...

_________________
Anders Dauner
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Är det fler än jag som får "error 404: Datei nicht gefunden" när jag försöker klicka på menyerna hos Weitec?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



ThomasT skrev:
Är det fler än jag som får "error 404: Datei nicht gefunden" när jag försöker klicka på menyerna hos Weitec?

Kör på den tyska sidan. Där funkar det. Den Engelska verkar inte vara så kry.

_________________
Anders Dauner
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
AndersD skrev:
Wärhner skrev:
Jag köpte kittet för 4600kr men samma kit i sverige skulle INTE kosta mer än 6000kr, så inga 70% där inte.
Iofs så kanske dom redan la på en rejäl hacka i Tyskland

Det är bara till att kika in på www.weitec.de och deras online-shop. Där har du priserna från "fabrik". Jag köpte Hicon TX för 800 euro. Här hemma ville den svenska agenten ha 14.200 SEK!!! Folket på Weitec gick i taket...


Ja kittet som jag betalade 453 euro för inkl frakt kostar 326 euro hos weitec.

Någon som har en motsvarande länk till H&R så man kan kolla hur mycket firman lagt på som jag kikar på.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Wärhner skrev:
Någon som har en motsvarande länk till H&R så man kan kolla hur mycket firman lagt på som jag kikar på.


http://www.hrsprings.com/

Men de verkar inte ha någon onlineshop.

_________________
Anders Dauner
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
AndersD skrev:
Wärhner skrev:
Någon som har en motsvarande länk till H&R så man kan kolla hur mycket firman lagt på som jag kikar på.


http://www.hrsprings.com/

Men de verkar inte ha någon onlineshop.


Jag hittade en Tysk hemsida som var ÅF för H&R.
Det skiljde inte speciellt mycket i pris mot vad jag blivit erbjuden här hemma.

Jag har mailat till stötdämparexperten också för att se vad dom rekomenderar.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Wärhner skrev:


Jag har mailat till stötdämparexperten också för att se vad dom rekomenderar.



Jag pratade med dem i fredags och fick vad jag tyckte ett bra pris på en Konisats. Justerbar i höjd/returdämp fram och bak för 8600kr

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Är det någon som vet vem som säljer, dem gängade delen lös till coilovers

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
ThomasT skrev:
Wärhner skrev:


Jag har mailat till stötdämparexperten också för att se vad dom rekomenderar.



Jag pratade med dem i fredags och fick vad jag tyckte ett bra pris på en Konisats. Justerbar i höjd/returdämp fram och bak för 8600kr


Jag pratade med Pelle på stötdämparexperten igår och det lutar åt koni satsen med coiloverben fram samt justerbara dämpare fram+bak.
Jag kommer att komplettera satsen med topplagringar i alu.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Wärhner skrev:
ThomasT skrev:
Wärhner skrev:


Jag har mailat till stötdämparexperten också för att se vad dom rekomenderar.



Jag pratade med dem i fredags och fick vad jag tyckte ett bra pris på en Konisats. Justerbar i höjd/returdämp fram och bak för 8600kr


Jag pratade med Pelle på stötdämparexperten igår och det lutar åt koni satsen med coiloverben fram samt justerbara dämpare fram+bak.
Jag kommer att komplettera satsen med topplagringar i alu.


Vad tar de för topplagringarna? Går det att justera camber på dem?
om man byter topplagringar resulterar det i noll komfort?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



ButterflyRacing skrev:
Är det någon som vet vem som säljer, dem gängade delen lös till coilovers


Jag köpte den gängade biten med mutter och övre fjäderskål till 60mm fjäder från Dahlhems...för mig att 2 st gick runt 1000:-

_________________
Pelle Persson
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
ThomasT skrev:
Wärhner skrev:
ThomasT skrev:
Wärhner skrev:


Jag har mailat till stötdämparexperten också för att se vad dom rekomenderar.



Jag pratade med dem i fredags och fick vad jag tyckte ett bra pris på en Konisats. Justerbar i höjd/returdämp fram och bak för 8600kr


Jag pratade med Pelle på stötdämparexperten igår och det lutar åt koni satsen med coiloverben fram samt justerbara dämpare fram+bak.
Jag kommer att komplettera satsen med topplagringar i alu.


Vad tar de för topplagringarna? Går det att justera camber på dem?
om man byter topplagringar resulterar det i noll komfort?


Ca 3000kr skulle topplagringarna kosta och det skulle gå att få lite camber, men om dom var justerbara uppifrån eller om man får flytta hela tallriken (flera hål?) ngt innåt vet jag inte?
Ang komfort så får du fråga någon som åker fasta topplagringar på gatan.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



vad kostade konikitet??
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
bert skrev:
vad kostade konikitet??


8900kr exkl topplagringarna med OSC rabatt.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag åker med Stötdämparexpertens topplagringar. Det är inte överdrivet stötigt faktiskt om stötdämparna är mjukt justerade. I hårdaste läget blir de till och med för stumma för Kinnekulles nya asfalt med topplagringarna.

Topplagringarna består av en stor aluplatta som filas/slipas till rätt form för att passa i fjäderbenstornet. i mitten av plattan finns ett säte för en ganska stor stålkula med ett hål i. I det hålet passar stötdämparen.
Med denna konstruktion kan man själv välja vart man vill ha lagringscentrumet placerat, jag satte den så långt in som möjligt i tornet och fick då 2,6 grader camber.
Vill man ha justermöjligheter får man fila upp hålen i tornet eller aluplattan.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Japp, då var det gamla weitec chassit sålt och det nya beställt. thumbs up

Det blev ett modifierat konikit med ombyggnad till coilover i bak, hårdarefjädrar runt om, alu topplagringar till coiloverbenen i fram.
Hela kalaset beställdes hos stötdämparexperten.

Nu längtar jag till sommaren

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Japp nu har jag fått alla chassi detaljer med följkande spec:
coiloverfjäderben fram med gula ställbara konistötdämpare, öhlinsfjäder (75kg) + hjälpfjäder H&R (30kg), justerbar höjd, aluminiumtopplagringar.

Bak byggdes stötdämparen om till coilover med koni gula ställbarastötdämpare, öhlinsfjäder (42kg) + H&R hjälpfjäder (20kg)
Justerbar höjd.

I övrigt har jag monterat kortare styrväxel 2.3/4varv istället för hemska 3.3/4varv orginal.
Svarvat nya bussningar till bakvagnsbryggan i delrin (samma som jag har i framvagnen sedan i sommras.)
Monterat mina nya 195/55-15 RE540 på fälgarna.
Nu väntar jag bara på nya stålomspunna slangar så att jag kan hälla i min castrol SRF bromsvätska.


Jag är så sugen på att prova cårsan nu efter vinters modifieringar så att man får snart sätta på mig tvångströjjan

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

MMMMMMmmmmmmmm!!!! Låter TREVLIGT alltihopa!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
Vilket coiloverkit skall jag köpa?
<<   1, 2, 3
17432 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande