Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-05-21 Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (25939 totalt)
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



obizzz skrev:
Hur var det med stenskotten blev det någon skada?
Har ingen aning, har inte tvättat bilen än, vi ska ju dit i sep igen så det får nog vara till dess
Citera
Cooper Rille
Viken
Här sen Feb 2004
Inlägg: 80



tack för ett kanon-arrangemang, bra jobbat Åke och killarna på Gotland Ring thumbs up

banan kändes modern och säker, inte så vanligt att man har så breda avåkningszoner och det var kanske tur.....inbjuder till en och annan sen inbromsning och efterföljande snurr/kast

bankaratären gjorde att Golf:n gick bra varvet runt, speciellt i hårnålarna något för motorsvag på rakan, men en sen inbromsning och man fick till ett bra varv.

nu ser vi fram emot nästa banträff

_________________


Richard Sverkersten
Golf GTi MK1
Mini Cooper S R53
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



Mulle skrev:
LeWaN skrev:
Mulle skrev:
dessutom asfalterad


Det är inte 1 april än!



Att slå sig för bröstet och samtidigt få en spark under bältet känns faktiskt lite tvetydigt skall erkännas

Skit samma! Väl mött på banan, ska bara försöka vara där själv lite oftare


Ta inte åt dig av det Mulle, ibland krafsar folk ner sina inlägg lite för fort och så blir det såna där mindre genomtänkta kommentarer.

Ni har åstadkommit någonting riktigt stort här, att överhuvudtaget få till stånd ett sånt här projekt och att ta det så långt som ni redan gjort är en bedrift av stora proportioner. De reaktioner jag hör bland folk i bilåkarkretsar har utan ett enda undantag varit översvallande positiva. Att ett sånt här projekt stöter på en del praktiska problem längs vägen är oundvikligt och i sammanhanget är det väl ändå beläggningen på själva banan som är det viktiga och den är i alla fall jag mer än belåten med.

Redan utan asfalt på tillfarten, fikarum eller mer än halva sträckningen klar är Gotland Ring sveriges bästa bana. Det säger ju en del om vad vi har att se fram emot.

Keep up the good work!

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Åke Nyberg
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 15



De som jag respekterar som snabba och duktiga förare och som faktiskt - Varit Där På Banan och Kört ordentligt - är lyriska över banan. Det finns alltid ett gäng personer som ägnar sina liv åt att hitta skitsaker att gnälla på och får uppmärksamhet av sin omgivning av att gnälla och klaga. Dom finns överallt och dom skall man lyssna lagom mycket på.

Är vattenglaset halvfullt eller halvtomt just nu ?

Banan är den bästa i Sverige och en av de säkraste man kan åka på. Den är krävande och belönar duktiga förare snarare än stora snabba motorstarka bilar.

Banan är mycket varierande och svår att åka på för att man skall längta tillbaka, nästa gång skall jag göra en egen övningskörnings skylt på min bil där det står " Forskning pågår " trots att jag kört på banan 5 gånger tidigare.

De inte åker till Gotland Ring och hänvisar till klagomål på 1.5 km dammig grusväga - brist på vattentoaletter - brist på cafeteria ( oftast på andra banor med äcklig undermålig vägkrogs mat ) och anger dessa som primära skäl till varför man inte åker dit visar tydligt var man har sitt fokus som förare och vilka prioriteringar man har.


Mulle och gänget jobbar på med banan och tids nog kommer det finnas faciliteter för den " bredare publiken ". Just nu får banan beröm av "eliten" som är där och åker på banan och det är viktigare.

Mat tar man med sig dit, det säljs ofta salladsbunkar och färdiga mackor där man tankar bilen och termosar som man kan fylla kaffe eller the i går visst att köpa i vissa specialbutiker. Bajamajjorna fungerar utmärkt för sitt ändamål och grusvägen fungerar utmärkt om man kör i 10 - 15 km / h då dammar det inte så mycket. Håller man 50 - 100 meter lucka till bilen framför så dammar det inte så farligt på den egna bilen.

Efter att vi varit på Gotland Ring hällde vi vatten och en löddrande lösning med tensider på bilen och arbetade i cirkelrunda rörelser med tensiderna och en mjuk svamp. Därefter sprutade vi ymnigt med vatten på bilarna.

och ta mig faan så försvann dammet från bilen igen som genom ett trollslag.

Under tiden vi spolade vatten på bilarna pratade vi om hur kul vi haft på Gotland Ring och att vi skall dit igen den 24 September

_________________
Åke Nyberg
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Har ni aldrig hört: Rom byggdes inte på en dag? Det ligger något idet faktiskt. För mig så är det helt underbart med eldsjälar som lyckas ta tag i Sverige. Det händer något, och det har det faktiskt gjort med råge på Gotland, (tillhör väl Sverige? det skulle väl se jä...ligt sjukt ut om dom började med infart,läktare,skithus och fik men ingen bana.
Bättre lite damm än ett rent helvete!
Gnällspikar kan snacka av sig på Veckorevyns sida.
P.s
Jag förstår att ni kanske inte har hunnit men jag saknade en banskiss vid banan, kanske går att tejpa upp på tältet. I övrigt fanns inget att önska, banan var ju där!
Mvh silverporsche.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Den karga inramningen tycker jag ger banan extra karaktär. Som någon skrev: banmöte på månen thumbs up

Jag har aldrig kört en så kul bana tidigare. Och i stil med Åke ska jag också åka runt med "Forskning pågår"-skylten.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491



Magnus Lohm skrev:
Har ni aldrig hört: Rom byggdes inte på en dag?

De jobbade väl nattskift också?

Nej skämtåsido, jag är helimponerad över vad jag sett på bild/film om banan... nästa steg är att få uppleva den nån gång med, det vore riktigt skoj!

Viva la Gotland, vill jag säga när jag fått testa

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Nä nu är det dags för lite film!

Åke sladdar (24Mb)

Åke festar (5,6Mb)

Mer film kommer senare...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



[/quote]

En maserati biturbo med bur och allt!!!!! Kul att någon vågar bygga på en sådan bil. Jag vet vad jag skall börja bygga på när tillfälle ges... Min ghibli håller jag långt borta från alla former av racebanor. Men att bygga på en gammal biturbo vore ett alternativ, när studierna blir klara om ett år. Gissar att den var snabb runt banan, balans och kraft är det inga fel på, ialla fall inte i min ghibli som bygger på gammla biturbon. Evt kan bromsarna vara ett visst problem efter många varv, men det råkar de flesta orginalbilar ut för. De är inte tunga... min ghibli väger 1350kg torr med allt krimskrams i. Vill bygga en race maserati nu!!!

_________________
Avregistrerad användare
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Mitt inlägg om 1 april var ett skämt.
Men det verkar inte ha gått hem.
Så jag lovar att inte skämta om Gotland Ring igen...

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529



Citat:

En maserati biturbo med bur och allt!!!!! Kul att någon vågar bygga på en sådan bil. Jag vet vad jag skall börja bygga på när tillfälle ges... Min ghibli håller jag långt borta från alla race maserati nu!!!


biturbon hade slicks förresten, hörde något om föraren kört från sthlm på dom, men det vet jag inte ifall det är sant. Kul bil hursomhelst.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Benny Steen skrev:
Citat:

En maserati biturbo med bur och allt!!!!! Kul att någon vågar bygga på en sådan bil. Jag vet vad jag skall börja bygga på när tillfälle ges... Min ghibli håller jag långt borta från alla race maserati nu!!!


biturbon hade slicks förresten, hörde något om föraren kört från sthlm på dom, men det vet jag inte ifall det är sant. Kul bil hursomhelst.


Tror jag är sant, då han stog i färjekön som obokad på söndags eftermiddagen.
Med samma fälgar.

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



LeWaN skrev:
Mitt inlägg om 1 april var ett skämt.
Men det verkar inte ha gått hem.
Så jag lovar att inte skämta om Gotland Ring igen...


...och mitt skämt om dammlunga gick inte heller hem...

Jag var och körde där åtta gånger förra sommaren så jag vet mycket väl att Gotland Ring kan bli något riktigt stort. Men vi är inte där än, men snart förhoppningsvis!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



LeWaN skrev:
Benny Steen skrev:
Citat:

En maserati biturbo med bur och allt!!!!! Kul att någon vågar bygga på en sådan bil. Jag vet vad jag skall börja bygga på när tillfälle ges... Min ghibli håller jag långt borta från alla race maserati nu!!!


biturbon hade slicks förresten, hörde något om föraren kört från sthlm på dom, men det vet jag inte ifall det är sant. Kul bil hursomhelst.


Tror jag är sant, då han stog i färjekön som obokad på söndags eftermiddagen.
Med samma fälgar.


Det stämmer, han rullade iallafall på färjan med dem när vi skulle till Gotland...

Vet dock inte om han fick någon ordentlig nytta av dem på banan, verkade inte som om han fick upp temperaturen i dem tillräckligt...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



meldert skrev:
Nä nu är det dags för lite film!

Åke sladdar (24Mb)

Åke festar (5,6Mb)

Mer film kommer senare...

Meldert du är en klippa!
Citera
Mulle
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 23



LeWaN skrev:
Mitt inlägg om 1 april var ett skämt.
Men det verkar inte ha gått hem.
Så jag lovar att inte skämta om Gotland Ring igen...


Jag har absolut INTE tagit illa upp (det ska mycket till det), och det är helt OK att skämta om GR.
Det var faktiskt delvis ämnat som ett skämtsamt svar (men det framgick tydligen inte heller).

Den mer seriösa delen i svaret handlar rent allmänt om att man faktiskt vill f***annat mycket, och att det ska bli så bra som möjligt (och gärna lite till). Självklart kan det bli lite frustrerande när det då går långsamt (vilket å andra sidan ofta bara är bra, faktiskt), och därför "hugger" i alla fall jag på vissa kommentarer (detta pga att det alltid cirkulerar en massa rykten från skeptiker och "Messerschmidts", men jag börjar bli van nu. OBS! ingen persontyp som återfinns på detta forum som mest verkar bestå av...ja, ni känner nog Er själva ). Jag vill också bara försöka förklara läget, utan att gå in för mycket i detaljer kring det fortsatta arbetet med banan.

Det är helt enkelt lön för all möda att läsa inläggen här. Tackar för det! Det värmer.

Så där ja, då har vi dunkat varandra i ryggen

Nu till spårval.....Åke!

Klart trevlig video, men det finns två partier på banan som jag har lite funderingar kring ang spårvalet. Sen ingång i första högern efter start/mål och tidig ingång i första högern på slinga 2.....hmmm...
Jag får inte ihop det, eftersom typ av bil och inte minst däck till viss del avgör spårval (beroende på utrustning får man ibland tänka om, som när jag testade Volvo S60 R och Jaguar S-type R på banan...huva!), men här uppstår två varianter med samma bil, däck och förare. OBS! ingen kritik till ditt mer än stilfulla och snabba framförande av elaka tungor kallade telefonkiosk (de förstår ju ingenting), bara en stilla undran.

Jag diggar vinkningen i backspegeln...galant och hårt på samma gång
Förresten, det där gröna du åt, det var det som var salladen

_________________
Mulle Jäderlund
Citera
soren
Solna
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Klart att det blir konstiga spårval. Han drar ju bilen bakom i sin dragkrok sedan har de troligen fixat bort det i redigeringen eftersom linan inte syns

_________________
Sören Hedin
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Har kollat på "åke"-filmen nu och banan ser väldigt trevlig ut. Där jag växte (Ignaberga) upp ligger det ett kalkbrott där vi brukade köra moppe och cykla och bada, Gotlandsbanan ger associationer till trevliga minnen därifrån... (Dessutom idéer om att det kanske skulle kunna bli en bana där också )
I höst ska jag planera in helgen och kolla om sambon vill ta en liten minisemester på Gotland. Den 24 september är ju 10 dagar före min födelsedag så jag borde ju faktiskt få bestämma att jag vill ha en bandag i födelsedagspresent...

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Jörgen Gustavsson skrev:
Har också en liten filmsnutt på Rosvalls Corvette nerför rakan. Hur får jag upp den? Iof bara 3-4 sekunder lång men den ger en fingervisning om ljudet .


Vill se(höra) film Jag kan ha den på min server om du mailar över den !

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Mulle
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 23



soren skrev:
Klart att det blir konstiga spårval. Han drar ju bilen bakom i sin dragkrok sedan har de troligen fixat bort det i redigeringen eftersom linan inte syns


Aha! Det förklarar saken. Det är antagligen en sån av gummisnoddstyp, vilket gör att han spinner så mycket i kurvorna när den spänns ut....eller?

Är bilen också redigerad? För det går väl snabbt. Lite mystiskt är det.

_________________
Mulle Jäderlund
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Lite mer fotografiska intryck från lördagens begivenheter.


Här får även Sebastian vara med på ett hörn. Stort tack till dig också!


Pelle visar hur banan går. Första varven var minst sagt omskakande, var ska jag ta vägen?


Lugnet innan "stormen".


Banan (eller snarare vindkraftverken runt banan) sedd från Kappelshamn. En skuta lastade av grus(!?)
under söndagsmorgonen.


_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Eftersnack
2005-05-21 Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (25939 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande