Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
118841 besök totalt
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Norden skrev:
Magnus Thomé skrev:
En undring (och glöm då inte att jag självkör en bil som inte kan vara så mycket mer annorlunda än din). Uppför kvarnkurvans backe verkar det gå riktigt bra, dvs det låter inte som några extrema problem med vikt/effekt utan gränsen sitter i fäste. Men uppför backen till Mohlins knäpp känns/låter det väldigt mycket segare. Och sen det jag egentligen undrar över, det känns som du släpper gasen tidigt över krönet och inte heller går så agressivt som man skulle kunna nedför backen och i högern bort mot TV-kurvan efter krönet. Jag hör att det slår o så men är det 100% optimalt kört där?


Det är sant som du säger. Jag åker mycket på säkerhet, ville inte riskera något med lillebrors bil, särskilt inte nu när den är till salu. Var ju bara för att prova på och kanske stilla abstinensen en aning.
Jag fick några riktiga kast i utgången av högern och valde därför att ta det extra lugnt just i den kurvan. Efter lite coachning från broder gick det bättre men ändå inte riktigt bra.
I början kan du höra att jag åker på treans växel, detta för att få lite mer flyt i körningen - efter några varv åker jag på fyran där (som de "riktiga" små/stora killarna gör) men lyckas inte finna det riktiga flytet och vågar därför inte gå på så hårt.


Bra film! Jag känner igen det där med bakvagnssläppen efter krönet. När jag åkte med tvåtaktarn på Sabbträffen 2003 så tyckte jag efter några varv (när chocken att vara på bana igen lagt sig, det var ju premiär för året) att man borde kunna åka på fyran istället för trean. Då studsade det ordentligt i bakvagnen, man farten var högre än förut. Jag prutade dock av senare, det kändes inte så lockande att iträda rollen som Carlsson på taket wannabe den dagen.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



ege skrev:


Jag vet att det verkar lite annorlunda...

................

Att detta funkar så bra beror på att fästet är mkt bättre längs med högerkanten än resten av banbredden.

.......................
Jag gick banan i lördags, krälade en del med för den delen, och under ett av kräla-passen såg jag att banan är något mer doserad på inre (högra) halvan av banan i utgången från Kvarnen. Det är inte mycket som skiljer, men det är ju en bidragande orsak till att greppet är bättre där.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sånt här är ju alltid intressant! Måste dit o pröva lite

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jag tycker det känns som att man åker över en "kant" om man släpper ut bilen för långt till vänster efter kvarnen, speciellt i vätan (men även på torrt) fick jag en del bakvagnshas där.
Eventuellt förvärras det om man släpper ut för tidigt men det är fjolårsminnen så det kanske inte stämmer så väl.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Det är en rätt tydlig brytning mitt i banan, så din upplevelse av en kant stämmer nog. Det är så det blir med vanliga asfaltläggare.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
crilleolsen
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


jag hade 165 knutar igenom kurvan(under bron)..på pirelli p7 205/60/16... det bara skrek vill jag lova... sen nästa varv så släppte jag gasen under bron(170km/h) sen var det färdigkört det varvet..

peugeot 406 2,2 sport

_________________
Christian olsén
-Kung på ölhävarkvällar-
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Hmmm, "eges" spår har jag nog alltid kört, mer eller mindre, det är närmsta vägen och om man inte har en massa pulver, så blir det nog bara så.

Kollade Nordens film igen och blev inspirerad till att växla upp till fyran mellan kvarnen och bron. 205:an går som f*n där i vänstern och varför grunda en mental begränsning genom att hacka på varvstoppet under 50 m innan bron? En uppväxling innan främjar både axet på rakan och den subjektiva upplevelsen av saktfärdighet! thumbs up

Jag trodde inte att högern efter Mohlin skulle vara den sista kurvan att putsa på man/mus-kvoten, men så är det.

Jag vet, på ett intellektuellt plan, att jag kan hålla plattan i mattan över krönet och dessutom svänga lite, för att sen ordna upp bilen en aning, dutta till på bromsen och sen bryta in oss.

Men det är långt ifrån det jag gör. Jag bromsar till innan krönet och cruisar följaktligen hela vägen till TV-kurvan.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
PeL
götene
Här sen Feb 2006
Inlägg: 118



Akuthjälp på Kinnekulle Ring

Vi kan erbjuda viss hjälp om det krisar sig vid era race på Kinnekulle Ring.

Har inte allt, men kanske just det ni kan behöva vid just det tillfället ni
själva inte har det.
Har svets - gaskärrra - däckmaskin ev. däck / slicks / fälg mm.mm.

Är vi hemma och har möjlighet att hjälpa er så gör vi det.

Kan också ordna ny utrustning såsom klädsel-hjälm-stol mm.mm.

Även viss försäljning av beg. racingkläder - utrustning - däck m.m.
( i mån av tillgång ). Kan ordna en del Avon 9.0-25.0-17


Peter mobil: 070-555 92 94 bilmek@kinnet.nu
Erik mobil: 073-327 397 hanse.erik@tele2.se

Annonsen är godkänd av Chefen Thome'

_________________
Peter lundgren
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125



När jag kört med hoj på Kinnekulle så har det varit enligt det gröna spåret på bilden. Det "tänkta" ideal spåret går inte att genomföra tillräckligt snabbt bla pga lite ojämnheter i början av kvarnkurvan som brukar resultera i att hojen skrapar i alltför mycket. Det har funkat för mig med hoj iaf, tiderna har legat som bästa på låga 58:or med en ombyggd Honda VTR1000SP1. Körde på strax över minuten med min motard hoj.

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
Torbjörn Linderson
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 33



"TV-kurvan består av en väldigt lång vänster som nyper allteftersom och dessutom avslutas med ett krön som man helst inte ska göra några dumheter över. Det är många många bilar som under årens lopp har snurrat i nedförsbacken precis efter krönet".

Gjorde just detta på mitt första besök på kullen (sista varvet).

(Försökte få med lite bilder laddade upp dem men hur får man med dem i meddelandet?)

Krafigt utbrott av häcken till höger, retur och av banan baklänges.

Gissningsvis har jag lite drift och placerar bilen för långt ut till höger så jag går över krönet på snedden, fronten lyfter, det är safe, baken lyfter, fronten landar och greppar och baken kommer farande?

Eller är det någon som vet vad som händer. För mig, som körde min andra gång på banan var det svårt att registrera vad som egentligen hände.

mvh

Torbjörn

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu vet jag inte hur mycket bana du kört? om du inte är jätteerfaren så gissar jag på gasuppsläpp utan att du märkte att du gjorde det ens = rumpan kommer farande. Krönet och svag sväng hjälper till att straffa det som kanske gått att klara i en annan sväng.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pär Hansson skrev:
ege skrev:


Jag vet att det verkar lite annorlunda...

................

Att detta funkar så bra beror på att fästet är mkt bättre längs med högerkanten än resten av banbredden.

.......................
Jag gick banan i lördags, krälade en del med för den delen, och under ett av kräla-passen såg jag att banan är något mer doserad på inre (högra) halvan av banan i utgången från Kvarnen. Det är inte mycket som skiljer, men det är ju en bidragande orsak till att greppet är bättre där.


Fick tips av mycket erfaren kullenåkare (sorry vet inte hur namnet stavas... Ollie?) och han tog sig aldrig in till höger över huvud taget, inte ens vid 8 utan låg kvar på närapå halva banbredden hela svängen! Släppte ut till vänster helt vid 9. Mjukt o fint spår thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jag körde också det vid några tillfällen förra Lördagen, mest för att jag inte kom in riktigt vid apex nummer två, kändes inte som om det gick direkt fortare dock (jämfört med att tangera igen). Längre väg blir det ju iaf.

Finns filmer på detta i min biltråd,

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Torbjörn Linderson
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 33



Magnus Thomé skrev:
Nu vet jag inte hur mycket bana du kört? om du inte är jätteerfaren så gissar jag på gasuppsläpp utan att du märkte att du gjorde det ens = rumpan kommer farande. Krönet och svag sväng hjälper till att straffa det som kanske gått att klara i en annan sväng.


Fort gick det men skulle inte tro att jag släppte gasen eftersom jag just börjat accellerera ur körvan.

Vad trör du om min egen förklaring om att jag låg på drift över krönet för långt ut till höger och att det hela förorsakats av balansförskjutningar när först framvagnen lättar, sen bakvagnen som kanske fortfarande är lätt när framvagnen åter får grepp?

mvh

TL

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Känns som det borde finnas mer tips, SKall dit den 31e juli så man börjar ju plugga på i ämnet

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Att jag inte läste spårvalsguiden innan jag åkte dit i torsdags!! Fanns ju hur mkt nyttig info som helst thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Har lagt ut några filmer när jag kör på Kullen, kan vara till hjälp för någon, MEN det vore stor hjälp för MIG om ni kommer med tips för hur jag skall åka fortare...
Jag kör medvetet lite fegt för d e inte min bil...

Filmerna finns uppladdade på www.nogg.se/christianracing

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Finns några filmer till nu..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Vore kul om nån som är duktig på kinnekulle ville ta en titt på min körning därifrån.

http://www.vimeo.com/13252656

http://www.vimeo.com/13252974

Tycker jag håller ett hyffsat spår, ibland lite off men oftast beror det på trafik. ligger ungefär på 57-59 sekunder från start/mål bron till apex ut genom kurvan innan start/mål. tappar massor av sekunder där (ut på rakan) pga att bilen understyr massor (just där) och saknar effekt. Bortsett från det har jag svårt att "komma vidare".

Hilfe! ni kan vara ärliga

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Fastlane skrev:
Hilfe! ni kan vara ärliga
Ärligt; Helt jättesvårt att säga nånting öht när man inte ser bilen och har Gopros fisköga att titta igenom (sitter kameran vänster, mitten eller höger?).
Ut på rakan är det "bara" att ladda mindre in i sväng så du kan hitta apex (nån del av asfaltslingan som tittar ner från depån) med så mycket gaspådrag som möjligt (och ändå naturligt "landa" vid sista delen av yttercurbsen).
Understyr det mycket vid gaspådrag får du ta senare apex.

Men du kör åt rätt håll och huvudsakligen på det svarta

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Tar det som att jag kör hyffsat bra iaf, men jag vill köra snabbare!

Kameran är monterad dead center på nummerplåten som sitter mitt på bilen med.

Ska rendera bättre filmer då kvaliten på de som lades upp i all hast lämnar en del att önska =)

Provade lite olika spårval ut på rakan men tyckte inte det blev någon större skillnad, kanske att sent apex kunde göra lite mer.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
118841 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande